انوشه آشوری، شهروند دوتابعیتی زندانی در ایران، اعلام اعتصاب غذا کرد

رادیو فردا

خانواده انوشه آشوری، شهروند ایرانی-بریتانیایی که به اتهام جاسوسی در ایران زندانی است، روز شنبه دوم بهمن اعلام کردند که او در اعتراض به شرایط خود در زندان و آن‌چه عدم تلاش برای آزادی وی عنوان شده است، اقدام به اعتصاب غذا خواهد کرد.

انوشه آشوری که اکنون ۶۷ سال دارد، سال ۱۳۹۶ زمانی که برای دیدار به مادر خود به ایران رفته بود بازداشت و دو سال بعد در دادگاهی به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» و «تحصیل مال نامشروع» به ۱۲ سال زندان محکوم شد.

الیکا آشوری، دختر آقای آشوری، با انتشار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی گفت که پدر او از روز یکشنبه سوم بهمن ماه در زندان اوین تهران دست به اعتصاب غذا خواهد زد، بلکه بریتانیا اقدامی برای آزادی او بکند.

خانم آشوری اظهار داشت که خانواده او «هیچ نشانه‌ای دال بر آن ندیده‌اند که آسایش گروگان‌هایی که ایران آنها را در اختیار دارد برای دولت‌های اروپایی، بریتانیا و ایالات متحده، اولویت داشته باشد».

وی افزود: «نیازی به گفتن نیست که ما در آستانه ۶۸ سالگی او به شدت نگرانی شرایط جسمانی‌اش هستیم.»

خانم آشوری در ادامه گفت که هدف از این اعتصاب «جلب توجه جهانی» به شرایط سخت پدرش و دیگر شهروندان دوتابعیتی زندانی در ایران است.

انوشه آشوری به همراه دو نفر دیگر به جاسوسی متهم شده بود. ارس امیری یکی از آن دو بود، کارمند شورای فرهنگی بریتانیا که به اتهام جاسوسی فرهنگی در ایران به ۱۰ سال زندان محکوم شد. او پس از گذراندن سه سال حبس و در حالی که دیوان عالی کشور حکم به برائت وی داد، دی ماه امسال به بریتانیا بازگشت. نفر دوم نیز علی جوهری است که به اتهام ارتباط با موساد ۱۲ سال زندان محکوم شد.

بری روزن از امروز اعتصاب غذا کرده است
بیشتر در این باره:
اعتصاب غذا در وین در ۴۱ سالگی آزادی از ایران
اعتراض انوشه آشوری به دنبال اعتصاب غذای بنجامین بریر، شهروند فرانسوی زندانی در ایران، صورت می‌گیرد که حدود یک ماه قبل دست به این اقدام زد. آقای بریر ۳۶ ساله روز پنج‌شنبه ۳۰ دی‌ در حالی‌که به دلیل ادامه اعتصاب غذای یک‌ماهه خود دچار ضعف شدید جسمی شده بود، برای نخستین جلسه محاکمه خود در دادگاه انقلاب مشهد حاضر شد.

این شهروند فرانسوی که اردیبهشت ۱۳۹۹ با یک خودروی ون به ایران سفر کرده بود، پس از آن که «یک پهپاد» را در دشت‌های نزدیک مرز ایران و ترکمنستان به پرواز درآورد، بازداشت شد و اکنون با اتهام «جاسوسی» و «اقدام علیه امنیت ملی» روبه‌رو است.

سومین روز اعتصاب غذا در وین؛ نزار زکا، زندانی سابق، هم به اعتصاب‌کنندگان پیوست
الیکا آشوری در ادامه این ویدیو گفت که اعتصاب غذای پدرش در «همبستگی» با اعتصاب غذای بری روزن است که در وین آغاز شده است. بری روزن دیپلمات سابق ایالات متحده است که در جریان یورش دانشجویان پیرو آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، به سفارت آمریکا در تهران به گروگان گرفته شد.

آقای روزن که اکنون ۷۷ سال دارد، خواستار آزادی «گروگان‌های» خارجی در ایران شده و می‌گوید که «آنها انسان هستند، نه ابزار معامله».

نزار زکا، شهروند لبنانی نیز که به اتهام جاسوسی در ایران چهار سال زندانی شده بود، به اعتصاب غذای آقای روزن و چند فعال سیاسی در وین پیوسته است، جایی که مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی در جریان است.