گزارش آماری نقض حقوق زنان آبان ماه ۱۴۰۰

تهیه کنندگان: لیدااسدی فر، ،نرگس محمدی ،سپیده عشقی

آگاهی بیشتر:

این گزارش آماری از میان اخبار منتشر شده از سایت کمیته دفاع از حقوق زنان در ماه مهر تهیه شده است. این اخبار از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا، هرانا، ایرنا، ایلنا، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری و مهرنیوز جمع آوری گردیده است.

آمار فوق عمدتا از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا سهم بسیار کوچکی از واقعیت های جامعه است.

برای اطلاعات بیشتر می توانید از سایت کمیته از طریق لینک زیر بازدید فرمایید:

https://zanan.bashariyat.org

بهداشت

در استان سیستان‌ و بلوچستان به عنوان جوان‌ترین و یکی از محروم‌ترین مناطق کشور، وسایل پیشگیری از بارداری در خانه‌های بهداشت زیر نظر وزارت بهداشت جمع‌آوری شده و آموزش‌های پیشگیری که پیشتر در این مراکز به خانواده‌ها داده می‌شد نیز ممنوع شده است.(تلگراف،  ۱۴ آبان ۱۴۰۰)

گزارش‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر حاکی از افزایش اعتیاد در بین زنان است. طبق گزارش این ستاد، در سال ۹۰ زنان مصرف‌کننده مواد ۵ درصد کل معتادان هستند و این در حالی است که در سال ۹۵ تحقیقات ستاد نشان داد، ۱۰ درصد معتادان را زنان تشکیل می‌دهند و این یعنی طی پنج سال نسبت معتادان زن در کشور دو برابر بیشتر شده است.(ایرنا،۱۹آبان۱۴۰۰)

نکته مشترک همه این مادران برای امتناع از بارداری مجدد وضعیت اقتصادی و گرانی‌هاست که متاسفانه توجهی به آن نمی‌شود. یک کارشناس بهداشت می‌گوید دیگر به زنان روش‌های اقدام به جلوگیری از بارداری آموزش داده نمی‌شود و این زنان برای دریافت لوازم جلوگیری از بارداری به مراکز خصوصی ارجاع داده می‌شوند. اجرای طرح جوانی جمعیت به افزایش بیماری‌های مقاربتی در زنان منجر می‌شود.(صدای مردم،۲۰ آبان۱۴۰۰)

روز شنبه ۱۵ آبان ماه امسال مهرنوش جعفری دختر ۱۹ ساله اهوازی، در حالی که با مادرش برای عمل زیبایی به یکی از مطب‌های کیانپارس اهواز مراجعه کرده بود، به دلیل قصور فرد فاقد صلاحیت پزشکی دچار مرگ مغزی شد. ( هرانا ۲۱ آبان ۱۴۰۰ )

با تصویب طرح جوانی جمعیت از سوی شورای نگهبان، در چند ماه آینده این طرح به قانون تبدیل خواهد شد. کارشناسان و متخصصان زیادی این طرح را از جنبه‌های گوناگون نقد کرده‌اند.طرح موسوم به “جوانی جمعیت” روز ۱۱ آبان بدون سر و صدا به تصویب شورای نگهبان رسید و به زودی به صورت قانون به وزارت‌خانه‌های مرتبط ابلاغ می‌شود.این طرح با هدف افزایش جمعیت ایران و با استواری بر نگرانی از سالمندی جمعیت تهیه و تدوین شده است. این طرح همچنین شامل مشوق‌هایی برای ازدواج جوانان است. (دویچه وله فارسی ۲۲ آبان۱۴۰۰ )

پدر مهرنوش جعفری، دختر اهوازی که اخیرا به‌ دلیل فعالیت افراد فاقد تخصص در یک کلینیک زیبایی، دچار مرگ مغزی شد ضمن انتقاد از عملکرد دستگاه‌های نظارتی در کشور می‌گوید که از پزشک معالج دخترش شکایت کرده است. ( مهر ۲۵ آبان ۱۴۰۰ )

نایب رییس انجمن متخصصین زنان و زایمان به ایلنا خبر داده در راستای طرح افزایش جمعیت، ارائه روش‌های پیشگیری در آموزش و امتحان رزیدنت‌هایی که در حال گذراندن دوره تخصص زنان و زایمان هستند، بسیار کمرنگ شده و ارائه فراگیر آن‌ در مراکز بهداشتی هم متوقف شده است. مریم کاشانیان می‌گوید اگر به‌دنبال عواملی باشیم که زمینه‌ساز کاهش فرزندآوری می‌شوند، روش‌های پیشگیری از بارداری مطلقا در آن به حساب نمی‌آید؛ «تا وقتی مشکلات اقتصادی و اجتماعی حل نشود، مطلقا نمی‌توانیم زوجین را به بارداری تشویق کنیم».  ( صدای مردم ۲۸ آبان ۱۴۰۰)

یکی از مدیران انجمن علمی متخصصان زنان و زایمان در ایران از جمع‌آوری وسایل پیشگیری از بارداری در مراکز بهداشتی عمومی خبر داده و گفته سیاست جدید جمعیتی ایران می‌تواند برای زنان “عوارض بسیار خطرناکی داشته باشد.”( بی بی سی فارسی ۲۹ آبان ۱۴۰۰ )

زنان سرپرست خانواده

دغدغه های زنان کردستان، ۱۸ هزار زن کردستانی سرپرست خانوارند: حضور معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور در کردستان و شرکت در نشست «زن کُرد، سرمایه اجتماعی و توسعه فرهنگی» فرصتی فراهم کرد تا نمایندگان زنان استان در حوزه های مختلف به بیان دغدغه ها و مشکلات شان بپرازند از نبود امنیت شغلی، تا مسائل حاشیه نشینی و عدم حمایت های مالی و معنوی تا ارایه آمارهایی از وضعیت زنان در استان.(کردپرس، ۷ آبان ۱۴۰۰)

خشونت خانوادگی

سرهنگ “جمال موسوی” اظهار داشت: در پی کسب خبری از مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ ، مبنی بر وقوع یک فقره چاقوکشی و قتل زن جوان در یکی از محله های شهرستان، بلافاصله ماموران انتظامی و تیمی از کارآگاهان پلیس آگاهی برای بررسی موضوع به محل جنایت اعزام شدند.(رکنا، ۱ آبان ۱۴۰۰)

گزارشی از قتل های ناموسی در ایران: با وجود آنکه قتل های ناموسی بیشتر از گذشته رسانه‌ای می‌شوند اما آمار دقیقی از وقوع این نوع قتل ها در کشور وجود ندارد. یکی از اعضای کمپینی که در خصوص حوزه زنان در سنندج فعالیت دارند می گوید که “زن‌کشی‌ها معمولا لاپوشانی می‌شوند؛ اما طبق آماری که به دست او و دیگر اعضای کمپین ژیوانو رسیده، در سال ۱۳۹۹، ۱۵ مورد زن‌کشی به‌دلیل انگیزه‌های ناموسی و خشونت خانگی در استان کردستان صورت گرفته است. (هرانا، ۲ آبان ۱۴۰۰)

 روزنامه شرق به نقل از پروین ذبیحی، فعال حقوق زنان، از آمار ۱۲۰۰ مورد زن‌کشی با انگیزه‌های ناموسی در کل ایران طی ۲۰ سال گذشته خبر داد. خان ذبیحی با بیان این که آمار رسمی قتل‌های ناموسی در ایران اعلام نمی‌شود، افزود، این آمار طبق رصد او و دیگر فعالان همراه او به دست آمده است.(صدای آمریکا،  ۳ آبان ۱۴۰۰)

خشونت‌های مبتنی بر جنسیت یا خشونت علیه زنان یک پاندمی جهانی است که از هر سه زن یک نفر را در دوران زندگی از کودکی تا کهنسالی مورد آسیب قرار می‌دهد. آسیب‌های مستقیم، غیرمستقیم، آشکار و پنهان خشونت علیه زنان و دختران و یافتن راه‌کارهایی برای ارزیابی و مقابله با آن، در خلال پنجاه سال گذشته از حاشیه به مرکز مباحث حقوق بشری در جهان سوق داده شده است. (هرانا، ۳ آبان ۱۴۰۰)

زن‌کشی به‌بهانه ناموسی در کردستان در سرخط خبرهای این قتل‌ها بوده؛ گلاله شیخی، فائزه ملکی، ماه سرگل حبیبی از جدیدترین قربانیان زن‌کشی‌ها به‌بهانه دفاع از ناموس بوده‌اند.(شرق، ۳ آبان ۱۴۰۰)

یک زن اهل روستای سیلوە به نام گلاله دهار توسط همسرش مورد ضرب و شتم قرار گرفته و دچار مرگ مغزی شد و پس از دو هفته مراقبت پزشکی، روز دوشنبه ٣ آبان ۱۴۰۰، جان خود را از دست داد.(هرانا،  ۳ آبان ۱۴۰۰)

رییس پلیس شهرستان بندرماهشهر از خودسوزی یک دختر جوان ۲۷ ساله به دلیل اختلافات خانوادگی در آرامستان بندرماهشهر خبر داد. خودسوزی پدیده ای تلخ و دردناک است خودسوزی اغلب به دلیل اختلافات بین زن و شوهر یا اختلافات مالی در شرایط سخت روحی رخ می دهد. خودسوزی با بنزین صورت می گیرد و در این پرونده خودسوزی دختر جوان با بنزین دست به خودسوزی در قبرستان زد. (رکنا، ۴ آبان ۱۴۰۰)

شیوع خشونت خانگی علیه زنان در پنج شهر تهران مشهد تبریز شیراز و اهواز نشان داد که حدود ۷۷ درصد از زنان حداقل یک نوع خشونت را دوران قرنطینه همه‌گیری کووید-۱۹ تجربه کرده‌اند.(مشرق، ۴ آبان ۱۴۰۰)

«بهار زنگی بند»، عضو کمپین ژیوانو، که شامل فعالان مدنی زن سنندج است، گفته است در استان کردستان حداقل ۱۶ زن با «انگیزه های ناموسی یا خشونت خانگی» کشته شده‌اند.(رادیو فردا، ۹ آبان ۱۴۰۰)

یک مرد در یکی از محلات شهر ایلام که متهم است همسر خود را به قتل رسانده بازداشت شد. این مرد با انگیزه اختلاف خانوادگی، همسرش به هویت (ز- ر) را در شهر ایلام خیابان استقلال با سلاح سرد (چاقو) به قتل رسانده سپس متواری شده بود”. ( هرانا، ۱۰ آبان ۱۴۰۰)

زنی در یکی از روستاهای شهرستان ماکو با نام فاطمه رسولی واقع در استان آذربایجانغربی (ارومیه) پس از تشخیص دختر بودن جنین فرزند به طرز فجیعی به آتش کشیده شد و جان خود را از دست داد. با این حال فرماندار و رئیس شورای تامین ماکو با بیان این ادعا که این زن به دلیل اختلاف خانوادگی اقدام به خودسوزی کرده است از آزادی همسر وی خبر داد.  ( هه نگاو،  ۱۱ آبان ۱۴۰۰)

قتل نیلوفر ۳۵ ساله بدست همسرش بخاطر شرکت در پارتی شبانه! این زن در پارتی شبانه فرمالنیه تهران کشته شد . (رکنا، ۱۱ آبان ۱۴۰۰)

یک دختر ۱۶ ساله قربانی کودک همسری در خرمشهر از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زد و جان خود را از دست داد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.(هرانا، ۱۲ آبان ۱۴۰۰)

یک زن جوان اهل شهرستان سنقر و کلیائی از توابع استان کرمانشاه با هویت آسیه اکبری ۳۵ ساله توسط همسرش با هویت سیدنبی حسینی ۴۰ ساله به قتل رسید. این مرد و زن به دلیل عدم توانایی این خانواده برای پرداخت پول بیمه سالانه جهت ثبت نام دو فرزندشان در مدرسه روستا، با هم مشاجره لفظی پیداه کردهاند همسر آسیه اکبری با چوب ضربه محکمی به سر وی وارد نموده و در دم جانش را از دست داده است. (هه نگاو، ۱۲ آبان ۱۴۰۰)

 یک دختر جوان در خوزستان توسط اعضای خانواده‌اش با انگیزه ناموسی به قتل رسید. پس از گذشت ۳ روز از وقوع حادثه، متهمان خود را تسلیم پلیس کردند و رسیدگی به پرونده به دلیل عدم شکایت اولیای دم به لحاظ جنبه عمومی جرم در پروسه قضایی قرار گرفت.(هرانا، ۱۰ آبان ۱۴۰۰)

یک دختر نوجوان ۱۴ ساله در خرمشهر، با پریدن از روی پل قصد خودکشی داشت، که مامورین کلانتری مانع اقدام وی شدند. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است. (هرانا، ۱۴ آبان ۱۴۰۰)

یک زن اهل کرمانشاه با هویت “آرزو الفتی گلدسته” ۳۵ ساله توسط پسر عموی خود به دلیل جواب رد به درخواست پسر عموی خود به قتل رسید.(هه نگاو،  ۱۵ آبان ۱۴۰۰)

روز جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ (۵ نوامبر ۲۰۲۱)، یک دختر جوان اهل کرمانشاه و ساکن ساری با هویت “نگار احمدی” ۲۷ ساله توسط یکی از هم دانشگاههای سابقش که چند بار به درخواست ازدواج وی جواب رد داده بود ربوده شده و پس از تجاوز جنسی به قتل رسیده است. ( هه نگاه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ )

احمد موقری سرپرست معاونت اجتماعی وپیشگیری روز شنبه در نشست بررسی کارشناسی تقسیم کار استانی پیشگیری از خشونت علیه زنان و کودکان، افزود: متاسفانه خشونت علیه زنان و کودکان و سایر اقشار جامعه جزو جرایم اولویت دار آذربایجان شرقی بوده و در خصوص میزان آمار جرایم حوزه خشونت در ۱۰ سال گذشته جزو ۱۰ جرم نخست استان بوده و در رتبه های اول قرار داریم. ( ایرنا ۲۶ آبان ۱۴۰۰ )

اطلاعیه نهادهای بین المللی

سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه ۲۸ آبان در بیانیه‌‌ای با اشاره به بازداشت نرگس محمدی توسط ماموران امنیتی ایران اعلام کرد این فعال مدنی که فعالیت‌های بشردوستانه‌اش صلح‌آمیز است، در معرض خطر مجازات ۸۰ ضربه شلاق است. ( صدای آمریکا ۲۹ آبان ۱۴۰۰ )

اخبارعمومی

زنان اولین قربانیان تعدیل نیرو در کارگاه ها هستند، کار و رنج بیشتر، دستمزد کمتر و موقعیتِ اجتماعیِ پایین‌تر؛ این وضعیت بسیاری از زنان کارگر در ایران است. اگرچه کارگران در ایران به طور کلی و فارغ از جنسیتشان، وضعیت خوبی ندارند اما وضعیت زنان کارگر به مراتب بدتر از مردان است.(ایلنا، ۱ آبان ۱۴۰۰)

سهیلا حجاب، زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین از تاریخ ۱۱ مهرماه از ملاقات و تماس با خانواده محروم شده است.(هرانا،  ۴ آبان ۱۴۰۰)

نماینده مردم استان کردستان در شورای عالی استان‌ها گفت: با دختران و زنانی مواجه هستیم که مجبورند در نقش یک مرد یا یک پسر ظاهر شوند تا به صف طولانی کولبران بپیوندند.(تسنیم، ۷ آبان ۱۴۰۰)

یک شهروند زن به نام “شلیر” اهل روستای “دوله‌تو” از توابع سردشت بر اثر شلیک نظامیان حکومتی زخمی شد. این شهروند بدون اخطار قبلی بر اثر تیراندازی نظامیان حکومتی مستقر در پاسگاه مرزی “دوله‌تو” از ناحیه دست زخمی شده است. (کوردپا، ۷ آبان ۱۴۰۰)

تورم و مشکلات اقتصادی از جمله دلایل اشتغال زنان در مشاغلی با مزایای پائین هستند؛ متاسفانه در خصوص اشتغال بانوان آسیب های جدی داریم و بیمه زنان خانه دار مطالبه اصلی پژوهشگران این حوزه است.(مهر، ۸ آبان ۱۴۰۰)

عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید تداوم شیوع کرونا زیر سایه شرایط تحریمی باعث افزایش فشار بر کارآفرینان و به طور خاص زنان کار آفرین شده است.(ایسنا، ۸ آبان ۱۴۰۰)

زنان در جمهوری اسلامی حتی اگر در دانشگاه امام صادق یعنی دانشگاه تامین مدیر درس بخوانند، قرار نیست به جایی برسند. صدیقه مهدوی کنی: در دانشگاه امام صادق بنایی برای تربیت وزیر و رییس جمهور زن نداریم. برای ما متدین بودن و اعتقاد دانشجویان به نظام بسیار مهم است.(انتخاب، ۱۰ آبان ۱۴۰۰)

 خبری با عنوان “ارائه طرح ورود بانوان به ورزشگاه‌ها از سوی فدراسیون فوتبال به مجلس” به نقل از حسن کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال در نشستی در هیات فوتبال بوشهر منتشر شد ولی بعد از گذشت ۴۸ ساعت و در واکنش به اصل ماجرا و پیگیری‌های انجام شده گفت: این خبر – از سوی فدراسیون فوتبال – تکذیب شد و چنین خبری از طرف ما نبود. ( انتخاب،  ۱۰ آبان ۱۴۰۰)

شبکه حقوق بشر کردستان گزارشی از «بازداشتگاه‌های مخفی» سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات در شهرهای کرمانشاه، ‌ارومیه و سنندج منتشر و به وقوع شکنجه‌های فیزیکی، آزار جسمی و جنسی و اعدام ساختگی  و صیغه اجباری علیه زندانیان در آن‌ها اشاره کرده است. (ایران اینترنشنال، ۱۱ آبان ۱۴۰۰)

مطابق با جداول منتشره از سوی مرکز آمار ایران، مجموع ازدواج ثبت شده دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله در بهار، تابستان، پاییز و زمستان سال ۹۹ نشان از آن داشت که ازدواج دختران در این گروه سنی نسبت به همین بازه زمانی در سال ۹۸، ۱۰.۵ درصد افزایش داشته و ۷۲۵ رویداد طلاق برای دختران ۱۰ تا ۱۴ سال نیز در سال ۹۹ به ثبت رسیده است.( صدای مردم،  ۱۲ آبان ۱۴۰۰)

پسر عموی فرحناز خلیلی عکاس بوشهری، در مورد آخرین وضعیت پرونده دختر عموی خود گفت: علی‌رغم اینکه گزارش پزشکی قانونی ضربه، خراشیدگی و پارگی نقاط حساس بدن را نشان داده است قاضی به راحتی پنج متهم پرونده را از اتهام آدم‌ربایی تبرئه کرد. تنها یکی از آن‌ها ۱۰ روز و دیگری چهار روز بازداشت بودند.(بالاترین، ۱۲ آبان ۱۴۰۰)

دهمین روز اعتصاب غذای همسر نازنین زاغری؛ ریچارد رتکلیف، روز سه شنبه در مقابل وزارت خارجه بریتانیا در لندن وارد دهمین روز خود شد. ریچارد رتکلیف با لیز تراس وزیر امور خارجه بریتانیا نیز ملاقات کرد وبه رادیو آزادی گفت که دیدار او با خانم تراس نتیجه معکوس، “نومیدکننده” و “روی‌هم‌رفته ملاقاتی نومیدکننده بود. گفتم که هیچ اعتمادی به راهبرد دولت ندارم و به دنبال این هستم که این راهبرد تغییر کند (صدای آمریکا،  ۱۲ آبان ۱۴۰۰)

«شورای نگهبان و مجمع تشخیص مسئول هستند. بالاتر از همه فتوای رهبری را داریم. فتوای رهبری است که رؤیت مستقیم بدن مردان از سوی زنان حرام است. این فتوا تکلیف حضور زنان در استادیوم‌ها را روشن و آن را منع کرده است».(شرق، ۱۳ آبان ۱۴۰۰)

شماری از دانشجویان دختر در اعتراض بە فضای خفقان و امنیتی دانشگاهای ایران با برداشتن روسری‌های خود خواستار آزادی زنان در انتخاب پوشش خود شدند…..(صدای مردم، ۱۴ آبان ۱۴۰۰)

یک دختر جوان اهل کرمانشاه و ساکن ساری با هویت “نگار احمدی” ۲۷ ساله توسط یکی از هم دانشگاههای سابقش که چند بار به درخواست ازدواج وی جواب رد داده بود ربوده شده و پس از تجاوز جنسی به قتل رسیده است.(هرانا، ۱۴ آبان ۱۴۰۰)

رئیس اداره تبلیغات اسلامی ملکان، طی نامه ای خطاب به مدیران چاپخانه ها و دفاتر خدمات کامپیوتری، نوشتن اسامی زنان در «اطلاعیه های مجالس ترحیم» را ممنوع اعلام کرد.(هرانا، ۱۵ آبان ۱۴۰۰)

یک کارگر زن ۲۱ ساله با نام مرضیه طاهریان در کارخانه‌ ریسندگی واقع در شهرک صنعتی شرق سمنان به علت گیر کردن مقنعه در دستگاه رینگ ریسندگی و کشیده شدن سر به داخل دستگاه جانش را از دست داد.(هرانا، ۱۵ آبان ۱۴۰۰)

نماینده رودبار در مجلس با اشاره به پخش سریال‌های سرجوخه و گاندو، تلویزیون حکومت ایران را متهم کرده است که با ورود زنان بی‌حجاب غیرمسلمان به فیلم‌ها، «به دنبال حساسیت‌زدایی نسبت به بی‌حجابی است». به گزارش ایسنا، این نماینده مجلس در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، این موضوع را در قالب تذكر اعلام کرده است.( ایسنا ۱۶ آبان ۱۴۰۰)

روز پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰، یک زن جوان با نام آرزو لطفی در حوالی شهرک آناهیتا کرمانشاه با ضرب گلوله توسط خواستگارش به قتل رسید. در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است؛ متهم به قتل با هویت “س.ک”، زن جوان را به‌ خیابان کشانده است. به دنبال یک تصادف ساختگی از خودرو پیاده شده و سپس با ضرب گلوله او را به قتل رسانده و متواری شده است.(هرانا، ۱۷ آبان۱۴۰۰)

فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، در هشداری جدی به فدراسیون فوتبال ایران، خواستار حل فوری مواردی چون اصلاح اساسنامه، خصوصی‌سازی باشگاه‌ها، عدم دخالت دولت در فوتبال و رفع ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها  تا ۱۱ اسفند ۱۴۰۰شد.(رادیو فردا،۲۰ آبان۱۴۰۰)

عاطفه اسماعیلی خبرنگار در پی انتشار نامه‌ای از وزارت نفت درباره حقوق و مزایای یک استخدامی جدید، با شکایت این وزارتخانه در دادسرای فرهنگ و رسانه مواجه شده است. (هرانا ۲۱ آبان ۱۴۰۰ )

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، روز شنبه ۲۲ آبان، پس از ۲۱ روز به اعتصاب غذای خود پایان داد. آقای رتکلیف در مدت اعتصاب غذا، به نشانه انتقاد از عملکرد دولت بریتانیا در قبال پرونده همسرش، در چادری که در مقابل ساختمان وزارت خارجه این کشور برپا کرده بود زندگی می‌کرد.( صدای آمریکا ۲۲ آبان ۱۴۰۰)

فاطمه خوشرو از بازداشتی‌های آبان ۹۸ در لرستان به عنوان شاهد در دادگاه بین‌المللی مردمی آبان گفت: «ماموران می‌خواستند به سفر به اسراییل و آمریکا و آموزش دیدن از سوی پنتاگون اعتراف کنم.» او افزود: «به ما داروهایی دادند اما ما از پذیرفتن آنها امتناع کردیم چون نمی‌دانستیم چیست.» ( ایران اینترنشنال ۲۳ آبان ۱۴۰۰)

عضو شورای شهر تهران با انتقاد از تعداد کم انتصاب زنان در پست های مدیریتی شهرداری، خواستار اختصاص ۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی شهرداری به زنان شاغل در این نهاد شد. ( مهر ۲۵ آبان۱۴۰۰ )

کل دهستان چاهدگال با بیش از ۲۰ روستا فاقد حتی یک دبستان ابتدایی دخترانه است. در فقدان هر نظام حمل و نقلی مطمئن و ارزانی، دختران برای رسیدن به همین مدارس موجود نیز باید با پای پیاده، مسافت‌هایی طولانی را در جاده طی کنند، در زیر تیغ آفتاب ۴۰ درجه یا در میانه طوفان‌های شن. فقدان معلم زن در مدارس دهستان، و نیز عمومیت به کارگیری مردان جوان غیربومی در غالب سرباز- معلم نیز باعث شده که مدارس، فضایی مردانه داشته باشند و همین مسئله در کنار مسائل بالا، مزید بر علت می‌شوند برای بازماندگی از تحصیل دختران چاهدگال.( جماران ۲۵ آبان ۱۴۰۰)

نتایج یک پژوهش‌ بر روی پنجاه دختر کار بین ۶ تا ۱۶ سال نشان می‌دهد که آن‌ها هر روزه در معرض متلک جنسی و آزارهای کلامی هستند. این دختران به‌خوبی قادر به تشخیص متلک‌های جنسی بوده و در مصاحبه با پژوهشگر اعلام کرده‌اند که از شنیدن آن متلک‌ها و آزارهای کلامی اذیت می‌شوند.( بالاترین ۲۵ آبان ۱۴۰۰)

مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا با اشاره به طرح جوانی جمعیت گفت: تمام تلاش در طرح جوانی جمعیت این است ضمن اینکه جلو رشد سیاسی، اجتماعی، سایر ابعاد شخصیتی زنان گرفته نشود، در عین حال آن ها بتوانند وظیفه مادری و جایگاه خود را در جامعه ایفا کنند.( برنا ۲۵ آبان ۱۴۰۰ )

طبق داده های وبینار مرکز آمار درخصوص آمار و ارقام کرونایی، به ازای هر ۱۰۰ زن ۹۳ مرد در کشور به این بیماری مبتلا شده اند. از سوی دیگر صدمات شغلی در بخش زنان در اثر تعدیل هزینه های نیروی کار بیشتر از مردان بوده که در نهایت منجر به افزایش بیشتر بیکاری در این شاخه بوده است. (اقتصاد ۲۵ آبان ۱۴۰۰ )

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز سه‌شنبه ۲۵ آبان‌ماه ۱۴۰۰، همزمان با دومین سالگرد اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ فشار نهادهای امنیتی به منظور جلوگیری از برگزاری مراسم توسط خانواده جانباختگان افزایش یافته است. (هرانا ۲۵ آبان۱۴۰۰ )

مرکزی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: از نظر ابتلا بیشترین موارد در بین زنان خانه دار، مشاغل آزاد، کارمندان، محصلین و دانشجویان، بازنشستگان و کارگران بوده است و بیشترین فوت در هفته گذشته نیز مربوط به زنان خانه دار گزارش شد.(ایسنا ۲۶ آبان ۱۴۰۰)

از آنجا که زیر سایه نبود قوانین شفاف و نظارت قوی بر هر فرآیندی، امکان سوءاستفاده و ایجاد واسطه‌هایی برای دلالی فراهم می‌شود؛ مدتهاست فرآیند اهدای تخمک نیز که تصور می‌شد با اهداف «دگردوستانه» انجام می‌شود، تبدیل به تجارتی چراغ خاموش برای زنانی شده که اینگونه تامین معاش می‌کنند و بعضا در تبلیغات آن نیز از این عرصه رها شده تجاری، به عنوان «فرصت شغلی» برای زنان جوان یاد می‌شود.( ایسنا ۲۶ آبان۱۴۰۰ )

دختر ۱۴ ساله بنام الینا صادقی در شهرستان کامیاران از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زد و جان خود را از دست داد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است. ( هرانا ۲۷ آبان ۱۴۰۰ )

کمیته کارشناسان سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای قانون “جوانی جمعیت و حمایت از خانواده” را خلاف حقوق بشر و حقوق زنان توصیف کرده و درباره احتمال مجازات اعدام برای سقط جنین هشدار داده‌اند. قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده بیش از دو هفته پیش در شورای نگهبان تایید و توسط دولت ایران برای اجرا ابلاغ شد. ( بی بی فارسی ۲۷ آبان ۱۴۰۰)

مادر وحید دامور، از جان‌باختگان آبان ۹۸،در گفت‌وگوی اینستاگرامی با مسیح علی‌نژاد گفت: «از پشت‌بام خانه همسایه روی پشت‌بام خانه ما رفتند و بنر عکس وحید را کندند. برای حدود یک هفته مامور جلوی خانه ما گذاشته بودند. پسرم سعید به ماموران گفت چرا این جا ایستاده‌اید؟ دو ماموران بودند و روی پسرم اسلحه کشید. به آن‌ها گفتم یک پسرم را کشته‌اید، حالا می‌خواهید یک پسر دیگرم را بکشید؟» ( صدای آمریکا ۲۹ آبان ۱۴۰۰ )

نازنین زاغری رتکلیف، شهروند دوتابعیتی، که بیش از پنج سال در ایران محبوس بوده و حالا با یک محکومیت یک ساله دیگر روبه‌روست و نمی‌تواند ایران را ترک کند  دیشب یکی از برندگان جایزه حقوق بشری موسسه مگنیتسکی در بریتانیا اعلام شد و دختر کوچکش گابریلا رتکلیف از طرف او سخنرانی و جایزه را دریافت کرد. ( بی بی سی فارسی ۳۰ آبان ۱۴۰۰ )

انسیه خزعلی معاون سیدابراهیم رئيسی در امور زنان و خانواده دیشب ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۰ در شورای اداری استان زنجان در حضور خود «قاضی مرگ» بار دیگر بر اجرای طرح دورکاری زنان شاغل تأکید کرد و گفت: باید بانوان را به فرزندآوری تشویق کرد و یکی از این موارد دورکاری بانوان شاغل است که بسیار حائز اهمیت است! ( کیهان لندن ۳- آبان ۱۴۰۰)

احضار و بازجویی

در پی انتشار ویدیوی تکخوانی یک بازیگر زن در یک نمایش سنتی در تالار محراب تهران، بازیگر این نمایش و کارگردان آن به شورای ارزشیابی و نظارت اداره‌کل هنرهای نمایشی احضار شدند. در این گزارش، اشاره ای به هویت این هنرمندان نشده است.( خبرگزاری هرانا به نقل از فارس، ۳ آبان،  ۱۴۰۰)

پدر شکیلا منفرد فعال مدنی، محبوس در زندان قرچک ورامین از سوی شعبه سوم، بازپرسی به ریاست محمدمهدی براعه، احضار و پدر این فعال مدنی را تحت فشار قرار داده است.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ۲۴ آبان ۱۴۰۰ )

بازداشت

هیچ اطلاعی از سرنوشت یک زن جوان باردار با نام سعدا خدیرزاده اهل پیرانشهر که  توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده است در دسترس نیست.(هه نگاو،۱ آبان ۱۴۰۰)

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان ساوه، از شناسایی و بازداشت یک شهروند در این شهرستان به دلیل آنچه که انتشار “فیلم و تصاویر هنجارشکنانه ” خوانده است خبرداد. در این گزارش به هویت فرد بازداشت شده اشاره ای نشده است.(هرانا به نقل از ایرنا، ۱ آبان ۱۴۰۰)

نیروهای امنیتی به منزل مریم صادقی از فعالین حوزه زنان و از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری هجوم و اقدام به بازداشت وی کرده‌اند.(هه نگاو،  ۱ آبان ۱۴۰۰)

پس از بازداشت یک زن با هویت میترا تقی‌پور ۴۰ ساله و فرزند چهار ساله‌اش مهرسام رسولی در مرز شهرستان مهران هیچ خبری از سرنوشت آنها در دست نیست.(هه نگاو، ۳ آبان ۱۴۰۰)

گوهر عشقی و سحر بهشتی، مادر و خواهر ستار بهشتی وبلاگ‌نویس کشته شده، یک روز قبل از مراسم ستار بهشتی در منزل سحر بهشتی بازداشت شدند.(ایران اینترنشنال،  ۱۵ آبان ۱۴۰۰)

هیراد پیربداقی و عسل محمدی، فعال کارگری، روز شنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۰؛ پس از تفتیش منزل بازداشت شدند. آقای پیربداقی روز یکشنبه طی تماس‌ تلفنی با خانواده‌ خود از انتقال به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به «بند ۲۰۹ زندان اوین» خبر داده‌ است.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ،۱۷ آبان۱۴۰۰)

راحیل موسوى، عکاس و فعال رسانه ای اهل خرمشهر شب سه‌شنبه ۱۸ آبان‌ماه به دلیل عکاسی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.(هرانا،۱۹ آبان۱۴۰۰)

 دو مرد در تهران که متهم هستند با همکاری یکدیگر ۷ زن را مورد آزار جنسی قرار داده‌اند، بازداشت شدند.در تاریخ ۲۰ آبان جلسه تحقیق  از یکی از متهمان در شعبه ششم برگزار شد.( هرانا ۲۱ آبان ۱۴۰۰ )

عسل محمدی، روز شنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و جهت مراحل بازجویی به بند ۲۰۹ انفرادی زندان اوین منقل شده بودوروز پنج‌شنبه ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۰، با اتمام دوران بازجویی به بند زنان زندان اوین منتقل شد. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ۲۴ آبان ۱۴۰۰)

 متهم ۱۹ ساله به نام فرازآغاز به تجاوز به یک دختر نوجوان ۱۷ ساله  بنام باران در تهران بازداشت شد. این فرد متهم است که این دختر نوجوان را مورد تجاوز قرار داده و با تهیه ویدیو از او اخاذی کرده است. ( هرانا ۲۵ آبان۱۴۰۰)

 روز یک‌شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ (۱۴ نوامبر ۲۰۲۱)، شهناز صادقی‌فر زندانی سیاسی اهل ارومیه که به پنج سال حبس محکوم شده و از شش ماه پیش با وثیقه و جهت معالجه به مرخصی اعزام شده بود، پس از احضار به اداره اطلاعات ارومیه بازداشت و به بند زنان زندان مرکزی ارومیه منتقل شد. ( هه نگاو۲۵ آبان۱۴۰۰)

امروز سه شنبه ۲۵ آبان ماه، نرگس محمدی در جریان برگزاری مراسم یادبود دومین سالگرد جانباختن ابراهیم کتابدار، از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸ توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت شد. (هرانا ۲۵ آبان ۱۴۰۰ )

مردی بنام احمد در تهران که متهم است دو زن جوان را با خودرو خود به اطراف شهر برده و آنها را مورد آزار جنسی قرار داده بازداشت شد. (هرانا ۲۸ آبان ۱۴۰۰ )

عالیه اقدام‌دوست فعال کارگری، روز سه‌شنبه ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۰، ساکن تهران است و در حالی که در منزل یکی از بستگان خود در یکی از روستاهای شهرستان فومن حضور داشت، بازداشت شده است. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ۲۸ آبان ۱۴۰۰)
احضار به دادگاه

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات زینب علیپور، جلال جعفری بردزرد و مرتضی وحدانی در تاریخ ۱۷ آبان‌ماه در شعبه ۱ دادگاه انقلاب ماهشهر برگزار خواهد شد. این افراد در جریان اعتراضات تیرماه سال گذشته نسبت به “وضعیت نابسامان اقتصادی کشور” و “صدور حکم اعدام در پاسخ به اعتراضات مردمی ۹۸” اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند و به همراه تعدادی از شهروندان توسط نیروهای امنیتی در این رابطه بازداشت شدند.(هرانا، ۳ آبان ۱۴۰۰)

احکام صادر شده توسط دادگاه

حکم حبس یک خبرنگار خوزستانی با نام مهرنوش طافیان، به دلیل اطلاع‌رسانی درباره مسائل و مشکلات این استان در صفحه شخصی به اتهام «نشر اکاذیب» در دادگاه تجدیدنظر تایید شد. (بهار نیوز، ۲ آبان ۱۴۰۰)

رویا جلالی شهروند اهل سنندج، توسط دادگاه انقلاب این شهر، به ۲ سال حبس تعلیقی محکوم شد. خانم جلالی اواسط بهمن ماه ۹۹ بازداشت و اواسط اسفند ماه همان سال با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود. اتهام مطروحه علیه خانم جلالی عضویت در یکی از احزاب مخالف نظام، عنوان شده است. (هرانا، ۳ آبان ۱۴۰۰)

محبوبه فرحزادی، فعال صنفی معلمان و از اعضای انجمن ندای زنان ایران در تهران به پرداخت جزای نقدی، توقیف گوشی همراه و ممنوعیت از حضور در تجمعات، گردهمایی و جلسات به مدت ۲ سال محکوم شد. (هرانا، ۷ آبان ۱۴۰۰)

فاطمه کریمی ۲۱ ساله و اهل شهرستان آبدانان توسط شعبه اول دادگاه انقلاب سقز به ریاست قاضی جواد مصطفایی به اتهام عضویت در حزب دمکرات کُردستان ایران به یک سال حبس تعزیری محکوم و این حکم طی روزهای اخیر رسماً به وی ابلاغ شده است.(هه نگاو،  ۱۵ آبان ۱۴۰۰)

دو شهروند زن و مرد با نام های ساره ۳۳ ساله و میثم ۲۷ ساله در تهران به اتهام رابطه خارج از ازدواج تحت عنوان “زنای محصنه”، توسط شعبه ۱۱ دادگاه کیفری یک این استان به اعدام محکوم شدند. حکم صادره در دیوان عالی کشور تایید شد.(هرانا، ۱۵ آبان ۱۴۰۰)

جلسه رسیدگی به اتهامات، مرضیه غلام‌ویسی، سیروان عبداللهی، عطاالله رضاربابی، مهدی صیفی، فردین رحیمی، قانع خاطری و علی الله‌ویسی، روز شنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۰، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی برگزار شد. بر اساس این گزارش ، مرضیه غلام‌ویسی به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و شش شهروند دیگر به اتهامات «تبلیغ علیه نظام و همکاری با احزاب کرد مخالف نظام» محاکمه شده‌اند. (کمپین دفاع از زندانبان سیاسی ومدنی ۱۷ آبان ۱۴۰۰)

 جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات فرزانه انصاری فر، شهروند ساکن بهبهان و خواهر فرزاد انصاری فر، یکی از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸ در تاریخ ۴ دیماه در شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری ۲ شهرستان برگزار خواهد شد. در تاریخ ۱۷ آبان‌ماه امسال نیز جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات خانم انصاری فر در خصوص بخش دیگر این پرونده در شعبه ۱ دادگاه انقلاب ماهشهر برگزار شده بود (هرانا ۲۲ آبان ۱۴۰۰ )

 نصرت بهشتی، معلم بازنشسته و فعال صنفی حقوق معلمان، از سوی شعبه چهار دادگاه انقلاب مشهد به اتهام‌ «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت کشور» به پنج سال زندان محکوم شد. نصرت بهشتی یکی از ۱۴ زن امضاکننده نامه درخواست استعفای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، است. ( صدای آمریکا ۲۲ آبان۱۴۰۰ )

غلام حسین (سینا) قلندری خبرنگار اهل کوهدشت به دلیل انتشار خبر قتل مبینا سوری، نوجوان ۱۴ ساله‌‌ با انگیزه ناموسی، توسط دادگاه کیفری این شهرستان به ۲۷ ماه حبس و دو سال محرومیت از شغل خبرنگاری محکوم شد. از این میزان، با استناد به ماده ۱۳۴، مجازات اشد یعنی ۱۳ ماه و ۱۶ روز حبس قابل اجرا خواهد بود.( هرانا ۲۵ آبان۱۴۰۰)

روز دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ (۱۵ نوامبر ۲۰۲۱)، نیروهای اداره اطلاعات سردشت یک دختر نوجوان ۱۷ ساله را با هویت شراره اسماعیلی بازداشت کرده‌اند. به گفته یک منبع مطلع، شراره اسماعیلی غروب همان روز و پس از چندین ساعات بازجویی آزاد شده است. این نهاد امنیتی شراره اسماعیلی را به همکاری با یکی از احزاب کُردستانی اپوزسیون حکومت متهم کرده است. ( هه نگاو ۲۷ آبان ۱۴۰۰ )

تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی از ابلاغ اجرای حکم حبس و شلاق این فعال مدنی خبر داد. خانم محمدی که اوایل آبان‌ماه جهت اجرای حکم ۳۰ ماه حبس و ۸۰ ضربه شلاق به دادسرای اوین احضار شده بود، روز گذشته در جریان برگزاری مراسم یادبود دومین سالگرد جانباختن ابراهیم کتابدار، از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸، توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت شد.( هرانا ۲۷ آبان ۱۴۰۰ )

زندانیان

در روزهای گذشته با دستور مسئولین زندان مرکزی ارومیه، زمان هواخوری و تماس‌های تلفنی زندانیان بند زنان زندان مرکزی ارومیه محدود شده است و زندانیان این بند نیز در اعتراض به مدت دو روز از تحویل غذای زندان خودداری کرده‌اند.(شبکه حقوق بشر کردستان ۱آبان ۱۴۰۰)

نصرت بهشتی، معلم زندانی در زندان وکیل آباد مشهد ، اعلام کرد در اعتراض به بازداشت موقت و «موارد اتهامی غیرقابل قبول»  دست به اعتصاب غذا زده است. (صدای آمریکا،  ۲ آبان ۱۴۰۰)

گلاله مرادی شهروند بازداشتی اهل پیرانشهر، علیرغم گذشت ۶ ماه از زمان بازداشت کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان ارومیه به سر می برد. دلیل بازداشت هنوز مشخص نیست. (هرانا،  ۵ آبان ۱۴۰۰)

آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس در زندان لاکان رشت باگذشت حدود ۲ ماه کماکان از داشتن کارت تلفن و حق برقراری تماس تلفنی محروم است. خانوم دائمی مهر ماه سال ۹۳ از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری” کماکان در زندان بسر می‌برند.  (هرانا، ۵ آبان ۱۴۰۰)

مریم اکبری‌منفرد، زندانی سیاسی که بیش از دوازده سال را بدون مرخصی در زندان سپری کرده، پس از تبعید به زندان سمنان، تحت فشارهای مضاعفی قرار دارد همچنن برای تماس با فرزندانش نیز به تلفن دسترسی ندارد.. اتهام اصلی وی هواداری از سازمان مجاهدین خلق عنوان شده است. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،  ۶ آبان ۱۴۰۰)

ذبیح الله خدائیان، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید حکم یک‌سال زندان نازنین زاغری قطعی است اما پرونده وی هنوز به اجرای احکام ارسال نشده است. نازنین زاغری، شهروند دو تابعیتی ایرانی – بریتانیایی، فروردین سال ۹۵ هنگام خروج از ایران در فرودگاه بازداشت و به اتهام جاسوسی و تبلیغ علیه نظام به پنج سال زندان محکوم شد. (رادیو فردا،  ۶ آبان ۱۴۰۰)

«پشت دیوراهای زندان زنان» عنوان گزارشی از زندان فردیس کرج ( کچویی) – بند زنان است که عده ای از زنان کشورمان روزهای سخت و دردناکی را در آن سپری می‌کنند. از این زندان جهنمی کمتر گزارشی تاکنون منتشر شده است.(جوانه ها، ۱۱ آبان ۱۴۰۰)

یاسمن آریانی و مادرش منیره عربشاهی دو فعال حقوق زنان در زندان کچویی کرج و از مخالفان حجاب اجباری از حق مرخصی محروم هستند.(صدای آمریکا، ۱۲ آبان ۱۴۰۰)

فاطمه داوند، از فعالین بوکانی که در جریان اعتراضات آبان ماه ۹۸ بازداشت و به حبس و شلاق محکوم شده بود، به صورت مشروط از زندان مرکزی ارومیه آزاد شد.(هه نگاو، ۱۳ آبان ۱۴۰۰)

صبا کردافشاری فعال مدنی و از مخالفان حجاب اجباری ، با پایان ایام مرخصی و عدم تمدید آن به زندان قرچک ورامین بازگشت. خانم کردافشاری در حالی به زندان بازگشت که روند درمانی او کامل نشده است.(هرانا،  ۱۳ آبان ۱۴۰۰)

سپیده قلیان، فعال مدنی با پایان مراحل بازجویی به بند زنان زندان اوین منتقل شد. خانم قلیان روز دوشنبه ۱۹ مهرماه، در حالی که در ایام مرخصی بسر میبرد، توسط نیروهای امنیتی در منزل خواهر خود در اهواز بازداشت و روز پنجشنبه ۲۲ مهرماه، به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.(هرانا، ۱۳ آبان ۱۴۰۰)

سمیه قریشی، زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان مرکزی ارومیه با گذشت یک سال و برغم وخامت حالش در حال سپری کردن محکومیت خود می‌باشد.(صدای بازداشت شدگان، ۱۴ آبان ۱۴۰۰)

زندانی سیاسی زهرا صفایی که پیشتر دچار سکته قلبی شده و در بیمارستانی خارج از زندان برای او بالون گذاشتند، در شرایط وخیم جسمی همچنان در زندان قرچک ورامین محبوس است.(جوانه ها،  ۱۵ آبان ۱۴۰۰)

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰، زندانی سیاسی زهرا صفایی که پیشتر دچار سکته قلبی شده و در بیمارستانی خارج از زندان برای او بالون گذاشتند، در شرایط وخیم جسمی همچنان در زندان قرچک ورامین محبوس است. ( جوانه ها ، ۱۶ آبان  ۱۴۰۰)

هیراد پیربداقی و عسل محمدی، فعال کارگری، روز شنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۰؛ پس از تفتیش منزل بازداشت شدند.آقای پیربداقی روز یکشنبه طی تماس‌ تلفنی با خانواده‌ خود از انتقال به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به «بند ۲۰۹ زندان اوین» خبر داده‌ است.

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای روند دادرسی پرونده‌های ناهید تقوی و مهران رئوف در ایران را «به شدت ناعادلانه» خواند و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط آن‌ها شد.( رادیو فردا،۱۸ آبان ۱۴۰۰)

در پی تهدید و وادار کردن خانواده زندانیان سیاسی به سکوت، زندانی سیاسی زینب جلالیان در تبعید در زندان یزد در سکوت و بی خبری به سر می برد و از اردیبهشت ماه تا کنون هیچگونه خبری از این زندانی سیاسی منتشر نشده است.(جوانه ها ، ۱۹آبان۱۴۰۰)

روز دوشنبه ۱۷ آبان ماه، سعدا خدیرزاده شهروند بازداشتی اهل نقده با پایان مراحل بازجویی از یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در ارومیه به زندان این شهر منتقل شد. خانم خدیرزاده ۲۲ مهرماه امسال، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. گفته می‌شود این زن در زمان بازداشت باردار بوده است. (هرانا،۱۹آبان ۱۴۰۰)

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۱۹ آبان‌ماه ۱۴۰۰، آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس در زندان لاکان رشت از بیش از ۲ ماه پیش تاکنون از داشتن کارت تلفن و حق برقراری تماس تلفنی محروم مانده است.(هرانا،۱۹آبان۱۴۰۰)

درخواست آزادی مشروط عالیه مطلب زاده، عکاس و فعال حقوق زنان محبوس در زندان اوین، از سوی دادستانی رد و به صورت کتبی در زندان به او ابلاغ شد. وی از مهرماه سال ۹۹ در حال تحمل دوران محکومیت ۲ ساله خود است. ( هرانا ۲۱ آبان ۱۴۰۰ )

خدیجه مهدی پور، شهروند ساکن ایلام با گذشت بیش از ۱ ماه از زمان بازداشت به صورت بلاتکلیف در بند زنان زندان ایلام نگهداری می‌شود. خانم مهدی پور در تاریخ ۱۸ مهرماه توسط نیروهای امنیتی در منزل عموی خود بازداشت و پس از ۲ روز به این زندان منتقل شده بود.( هرانا ۲۳ آبان ۱۴۰۰)

سهیلا حجاب، زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین، به زندان سنندج تعبید شد.گفته می‌شود که انتقال این زندانی سیاسی بصورت خشونت آمیز صورت گرفته است.(هرانا ۲۶ آبان ۱۴۰۰)

حسین دائمی، پدر آتنا دائمی فعال مدنی  روز ۱۴ نوامبر با انتشار ویدیویی در پاسخ به ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی اعلام کرد که حاضر است با همه رسانه‌های داخل کشور مصاحبه کند و بگوید مشکل این خانواده چیست. ( دویچه وله فارسی ۱۶ آبان ۱۴۰۰)

 پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰، زندانی سیاسی زهرا صفایی، محبوس در زندان قرچک ورامین، مدت طولانی است که از درد دندان رنج می‌برد و هیچ امکان درمانی در اختیار وی قرار نمی‌گیرد و بهداری زندان هم در این زمینه اقدامی انجام نمی‌دهد. صغرا خدادادی رئیس زندان قرچک ورامین از هر روشی برای فشار و شکنجه زندانی سیاسی زهرا صفایی استفاده میکند. اکنون نیز با ممانعت از درمان او این فشار را افزایش داده است.( جوانه ها ۲۸ آبان ۱۴۰۰)

زندانیان محبوس در بند زنان زندان کچویی کرج تحت شرایط نامناسب نگهداری می‌شوند. این بند مدتی است که فاقد سیستم گرمایشی بوده و با توجه به فرا رسیدن فصل پاییز و سرما بسیاری از زنان زندانی بیمار شده اند. علاوه بر این زندانیان همچنین با مشکلات مضاعفی از جمله تعطیلی مهد کودک بند، کمبود سرویس بهداشتی و حمام، فروشگاه نامناسب و عدم تهیه و تحویل مواد غذایی مورد نیاز زندانیان، مواجه هستند که در این گزارش به آنها پرداخته شده است. (هرانا ۲۸ آبان ۱۴۰۰ )

راحله احمدی، فعال مدنی محبوس در زندان اوین، امروز شنبه ۲۹ آبان‌ماه، جهت تفهیم اتهام از بابت پرونده جدیدی که در ایام حبس علیه وی گشوده شده به شعبه ۱ بازپرسی دادسرای اوین اعزام شد. برگزاری این جلسه بدون حضور وکیل و بدون احضار قبلی صورت گرفته است. ( هرانا ۳۰ آبان ۱۴۰۰ )

اعدام

سازمان حقوق بشر ایران گزارش داد که سهیلا عابدی، کودک – همسر محبوس در زندان مرکزی سنندج که به اتهام “قتل عمد” همسر خود به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده، در خطر قریب الوقوع اجرای حکم قرار دارد.(کوردپا، ۷ آبان ۱۴۰۰)

سوسن رضایی‌پور، که پیشتر به اتهام «قتل عمد» همسرش که پسر داییش هم محسوب می‌شد به اعدام محکوم شده بود، در زندان مرکزی قزوین اعدام شد.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۸ آبان ۱۴۰۰)