برگزاری دادگاه پرستو معینی و تهدید وی به تبعید، بدنبال پرونده سازی برای او و ۳ زن زندانی سیاسی

جوانه ها

دادگاه پرستو معینی در یک پرونده سازی جدید برگزار شد. همزمان سه زن زندانی سیاسی دیگر از جمله زهرا صفایی، فروغ تقی پور و مرضیه فارسی در همین پرونده سازی به دادگاه احضار شدند.

بر اساس اخبار رسیده به کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، روز چهارشنبه سوم آذرماه ۱۴۰۰، زندانی سیاسی پرستو معینی جهت حضور در دادگاه فراخوانده شد. این زندانی سیاسی به شعبه ۲۷ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی افشاری، منتقل شد و مورد محاکمه قرار گرفت.

به گفته یک منبع مطلع در این دادگاه که وکیل این زندانی سیاسی نیز حضور نداشت، پرستو معینی به اتهام دادن پیام تحریم انتخابات ریاست جمهوری در خردادماه و رسانه ای کردن آن، محاکمه شد. وی در این دادگاه توسط قاضی افشاری به حبس و تبعید به یک نقطه دورافتاده تهدید شد.

پرستو معینی پیش از این در روز ۲۶ آبانماه ۱۴۰۰، نیز به دادگاه احضار و بدون برگزاری دادگاه به زندان برگردانده شده بود.

همین منبع گفت: برای سه زندانی سیاسی دیگر در زندان قرچک ورامین، شامل زندانیان سیاسی زهرا صفایی، فروغ تقی پور و مرضیه فارسی نیز به همین اتهام پرونده سازی شده است. این سه زندانی نیز روز چهارشنبه ۳ آذرماه ۱۴۰۰، به دادگاه احضار شدند. اما آنها در اعتراض به پرونده سازی در این دادگاه حضور نیافتند.

پرستو معینی پیش از این توسط قاضی شهمیرزادی بابت اجتماع و تبانی به تحمل پنج سال حبس تعزیری، به اتهام تبلیغ علیه نظام به یکسال حبس تعزیری و در مجموع به ۶ سال زندان محکوم شده بود.

زندانی سیاسی پرستو معینی دانشجوی رشته کامپیوتر، متولد ۱۳۷۹ فرزند زهرا صفایی از زندانیان سیاسی هوادار مجاهدین در دهه شصت است.
پدر بزرگ او آقای حسنعلی صفایی از زندانیان سیاسی زمان شاه و خمینی است که در سال ۶۰ در زندان اوین اعدام گردید.

پرستو معینی همراه با مادرش خانم زهرا صفایی و فروغ تقی پور در تاریخ ۵ اسفندماه ۹۸ توسط ملمورین امنیتی در تهران بازداشت و به سلول های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

علت دستگیری آنها ارتباط با مجاهدین خلق اعلام گردیده است.
زهرا صفایی و دخترش پرستو معینی اواخر فروردین‌ماه ۹۹ از زندان اوین به زندان قرچک ورامین تبعید شدند.

اتهامات پرستو معینی «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور از طریق ارتباط با مجاهدین و انجام اهداف آنها و شرکت در محافل و مجالس مجاهدین به همراه مادرش»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق شعارنویسی و خواندن بیانیه و نامه و نصب بنر در معابر عمومی و ایجاد اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق انفجار مقابل ساختمان تعزیرات حکومتی و دادسرای ناحیه ۱۰ تهران بدون تخریب به دستور سرپل مجاهدین» اعلام شده است.

مادر و برادر پرستو نیز توسط همین دادگاه محاکمه شده و هر یک به ۸ و ۶ سال حبس محکوم شدند.

پرستو معینی و مادرش در جریان بازجویی‌ها برای انجام اعتراف تلویزیونی تحت فشار قرار گرفتند. همچنین به دستور قاضی از دسترسی به وکیل انتخابی خود محروم شدند.

پرستو معینی در تیرماه ۹۹ به بیماری کرونا مبتلا شده و از رسیدگی و دسترسی به پزشک در بند زنان قرچک ورامین محروم ماند.

این زندانی سیاسی و مادرش خانم زهرا صفایی در شهریور ماه ۹۹ بارها توسط عوامل زندان تحت فشار قرار گرفته و توسط ماموران حراست زندان تهدید شدند که اخبارشان رسانه ای نشود.

پرستو معینی همراه با زهرا صفایی و فروغ تقی پور در مهرماه ۹۹ به بند ۸ زندان قرچک ورامین منتقل شده و از آن تاریخ در این بند با محدودیتهای امکانات و تماس محبوس هستند.