گیسو/ پردازشی بر ٨ مورد نقض حقوق زنان در هفته دوم دی‌ماه

ارسال کننده: خانم فاطمه تابع بردبار14دی

آژانس کُردپا: گزارش این هفتەی گیسو شامل ٣ مورد نقض حقوق زنان در کُردستان خودکشی ٢ زن در ایلام و کامیاران و ممانعت از تحصیل افسانە بایزیدی و ٥ مورد نقض حقوق زنان شامل بازداشت دو نوکیش مسیحی در تهران، کاهش حکم دو فعال زن بهایی در دادگاه تجدید نظر و اخراج یک دانشجوی بهایی از دانشگاه در سایر نقاط ایران می‌پردازد.

کُردستان: خودکشی یک دختر جوان در کامیاران

طی هفتە گذشتە یک دختر جوان در یکی از روستاهای اطراف شهرستان کامیاران از طریق حلق‌آویز کردن، بە زندگی خود پایان داد.

بر پایە‌ی اخبار انتشار یافتە، روز پنج‌شنبە ١٢ دی‌ماه، یک دختر ١٨ سالە بە نام “مهتاب اسحاقی” فرزند ساتیار” در روستای “تا” ی شهرستان کامیاران در استان کُردستان، از طریق حلق‌آویز کردن بە زندگی خود پایان بخشید.

وی بە دلیل مشکلات خانوادگی و فشار اطرافیان اقدام بە خودکشی کردە است.

مهتاب اسحاقی چند روز پیش هم از طریق خوردن قرص اقدام بە خودکشی کردە بود.

خودکشی یک زن جوان در ایلام پس از ربودە شدن

طی هفتە گذشتە خبر خودکشی یک زن جوان در شهر ایلام کە پس از ربودە شدنش توسط چند جوان اقدام بە خودسوزی کردە بود منتشر شد.

17690.jpg
بر پایە‌ی اخبار انتشار یافتە، روز ٢٧ آذرماه زن ٢٨ سالەای بە نام “زهرا” در حمام منزلش اقدام بە خودسوزی و بە زندگی خود پایان بخشید.

این زن جوان کە متاهل بودە است، روز ٢٥ آذرماه از سوی ٣ فرد ناشناس ربوده شده و بعد از دو روز آزاد شده و در منزل اقدام به خودکُشی کردە بود.

ساکنین بومی منطقه از “بازداشت آدم ربایان” توسط پلیس پلیس آگاهی خبر می‌دهند، اما همزمان تأکید کردند که پلیس به بهانه‌ی نبود شواهد و مدارک کافی دال بر این اقدام درصدد آزادی افراد بازداشت‌شده است.

گفته می‌شود خانواده‌ی “زهرا” در روز حادثه، پلیس و نهادهای امنیتی را در جریان ناپدیدشدن فرزندشان گذاشته بودند.

زهرا ٢٨ ساله و دارای یک فرزند پسر بوده و منشی یک کلینیک پزشکی در ایلام بوده است.

افسانە بایزیدی از ادامە تحصیل محروم شد

طی روزهای گذشتە افسانە بایزیدی از فعالین دانشجوی کە چندی پیش از سوی نیروهای اطلاعاتی حکومت اسلامی ایران بازداشت شدە بود، از ادامە تحصیل محروم شد.

17689.jpg
بنا بە گزارشات انتشار یافتە، حراست دانشگاه پیام‌نور بوکان به افسانه بایزیدی دانشجوی کُرد این دانشگاه پس از آزاد شدن از زندان اعلام کرده است: “تا هنگامی که مراحل قانونی پرونده وی در دادگاه سپری و مشخص نگردد، حق ادامه تحصیل ندارد”.

افسانه بایزیدی دانشجوی دانشگاه پیام‌نور بوکان، پس از آزاد شدن از زندان برای ادامه تحصیل به دانشگاه مراجعه نموده بود که با این برخورد مسئولان حراست دانشگاه روبه‌رو گردید.

این برخورد حراست دانشگاه پیام نور بوکان در حالی است که این دانشجوی کُرد پس از آزاد شدن از زندان، تاکنون از سوی شعبه بازپرسی دادگاه احضار نشده است و این امکان وجود دارد که زمان رسیدگی به پرونده وی تا شش ماه به طول بیانجامد.

افسانە بایزیدی دانشجوی دانشگاه پیام‌نور بوکان همراه با برادرش “شاهو”، روز ٢٥ آبان‌ماه از سوی نیروهای اطلاعاتی حکومت اسلامی ایران در شهر بوکان بازداشت شدە بودند.

این خواهر و برادر بوکانی، پس از بیست روز بازداشت و نگهداری در اداره اطلاعات بوکان با تودیع وثیقه یکصد میلیون تومانی موقتا از زندان آزاد شدند.

ایران

نیلیسا یحیوی از ادامە تحصیل محروم شد

طی روزهای گذشتە نیلیسا یحیوی یکی از دانشجویان بهایی مقطع‌کارشناسی ارشد دانشگاه سمنان، بە علت “اعتقاد بە آیین بهایی” از دانشگاه اخراج شد.

17691.jpg
نیلیسا یحیوی یکی از دانشجویان بهایی مقطع‌کارشناسی ارشد دانشگاه سمنان، بە علت “اعتقاد بە آیین بهایی” از دانشگاه اخراج شد
بر پایەی اخبار انتشار یافتە، نیلیسا یحیوی، فارغ التحصیل کارشناسی زبان و ادبیات فارسی در سال ۹۰ بوده است که سال ۹۱ برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کنکور شرکت کرده و به جای اعلام رتبه با نقص پرونده مواجه می شود.

همچنین وی سال ۹۲ نیز در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کرده و در نوبت روزانه‌ی دانشگاه سمنان پذیرفته می‌شود و پس از شرکت در کلاس‌ها، یک هفته قبل از اخراج، مسئولین دانشگاه مدرک کارشناسی ایشان را می‌خواهند و پس از چند روز طی تماس تلفنی ایشان احضار و پس از پاسخگوئی به برخی سوالات در مورد اعتقادات شخصی وی به ایشان اعلام می‌کنند که اجازه‌ی ادامه تحصیل در دانشگاه را ندارند.

کاهش حکم شیدروخ و گلروخ فیروزیان در دادگاه تجدیدنظر

طی هفتە گذشتە حکم حبس تعزیری ٢ زن بهایی در دادگاه تجدید نظر کاهش یافت.

17694.jpg
حکم ٩ ماه حبس تعزیری شیدروخ و گلرخ فیروزیان از شهروندان بهایی ساکن سمنان، در دادگاه تجدید نظر بە ٦ ماه حبس تعزیری کاهش یافت
بر پایەی اخبار انتشار یافتە، حکم ٩ ماه حبس تعزیری شیدروخ و گلرخ فیروزیان از شهروندان بهایی ساکن سمنان، در دادگاه تجدید نظر بە ٦ ماه حبس تعزیری تقلیل یافت.

نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران، در روز سه‌شنبه‌٢٤ بهمن‌ماه سال ١٣٩١ به‌منزل گلرخ فیروزیان از شهروندان بهایی ساکن سمنان مراجعه‌نموده‌و ضمن تفیش منزل ایشان، کامپیو‌تر، کُتب مذهبی و بعضی عکس‌ها و وسایل شخصی را ضبط و با خود برده‌اند.

نیروهای امنیتی برای بازداشت گلرخ فیروزیان، به‌منزل وی مراجعه نموده بودند که با عدم حضور ایشان در منزل، شیدرخ خواهر ایشان را بازداشت کردە بودند.
این دو شهروند بهایی در حال حاضر تا احضار جهت اجرای حکم به قید وثیقه آزاد می‌باشند.

دو نوکیش مسیحی در شرق تهران بازداشت شدند

طی هفتە گذشتە، دو تن از نوکیشان زن مسیحی در شرق تهران، توسط نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران بازداشت شدند.

17687.jpg
بر پایەی اخبار انتشار یافتە، در ادامە فشار بر نوکیشان مسیحی روز سەشنبە سوم دی ماه ، ٥ تن از نوکیشان مسیحی کە ٢ تن از آنها بە نام‌های فائقە نصرالهی و مستانە رستگاری نوکیش زن بودەاند، در کلیساسی خانگی واقع در شرق تهران بازداشت شدند.

ماموران امنیتی حکومت اسلامی ایران در حالی این دو نوکیش زن را بازداشت کردەاند کە همراه با ٣ نوکیش مرد در یکی از کلیساهای خانگی شرق تهران مشغول دعا و نیایش و مراسم کریسمس بودەاند.

گزارش‌ها حاکی از آن می‌باشد کە نیروهای حکومیتی ضمن بی حرمتی بە حاضرین در این مراسم، اقدام بە تفتیش منزل مهندس حسینی کردە و لب تاب و وسایل شخصی وی را ضبط کردەاند.