قصور فرد فاقد صلاحیت پزشکی؛ مرگ مغزی یک دختر جوان در اهواز

هرانا

روز شنبه ۱۵ آبان ماه امسال مهرنوش جعفری دختر ۱۹ ساله اهوازی، در حالی که با مادرش برای عمل زیبایی به یکی از مطب‌های کیانپارس اهواز مراجعه کرده بود، به دلیل قصور فرد فاقد صلاحیت پزشکی دچار مرگ مغزی شد. به گفته نزدیکان این دختر جوان، عوامل اوژانس نیز پس از حضور در مطب تجهیزات لازم را به همراه نداشتند. معاون درمان دانشگاه جندی شاپور اهواز در حالی از پلمب مطب و معرفی مقصرین این حادثه به مراجع قضایی خبر داد که جرایم بازدارنده اغلب این افراد متخلف نقدی است و در برخی موارد وسایل‌شان ضبط و محل کارشان پلمب می شود و آنها هم بعد از مدتی از یک جایی به جای دیگر نقل مکان می‌کنند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، روز شنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۰، مهرنوش جعفری، دختر ۱۹ ساله اهوازی به دلیل قصور فرد فاقد صلاحیت پزشکی دچار مرگ مغزی شد.

محمود، عموی مهرنوش در خصوص این حادثه گفت: روز حادثه تکنسین دکتر به زن برادرم می گوید دخترتان را برای جراحی آماده می کنم تا پزشک بیاید. بعد مهرنوش را به اتاق عمل می برد آن طور که شنیدم ۲۵ سی سی داروی بی حسی به او تزریق می شود . مهرنوش بعد از تزریق دارو، دچار تشنج و ایست قلبی می شود. نیم ساعت بعد این تکنسین زن به مادر مهرنوش می گوید حال مهرنوش خوب نیست. وقتی زن برادرم می خواهد با دوستش که پزشک بوده و در همان منطقه زندگی می کرده خبر بدهد که بیاید این خانم اجازه نمی دهد و می گوید جو را متشنج نکن.

وی افزود: بالاخره همان پزشکی که دوست زن برادرم بود خودش را سریع به مطب می رساند و با اورژانس هم تماس می گیرند. این خانم حتی بعد از اتفاقی که افتاد، هیچ دارو و تجهیزاتی برای احیای بیمار نداشته و وقتی پزشک حاضر در صحنه از وی دارو و تجهیزات برای احیای مهرنوش می خواهد ندارد. اوژانس هم با تاخیر به محل می رسد، آن هم بدون تجهیزات و زمانی که همان پزشک از آنها نیز تجهیزات می خواهد می گویند داخل خودرو جا گذاشته ایم و نگهبان ساختمان بلافاصله می رود و کیف تجهیزات را می آورد.

جعفری، پدر مهرنوش با اشاره به اینکه “می خواهم اعضای بدن مهرنوش ام را اهدا کنم”، سه نفر را در مرگ مغزی دخترش مقصر دانسته و اضافه کرد: اول پزشکی که مطب به نامش است، دوم فردی که به عنوان پزشک نامش داخل بنرهای عمل‌های زیبایی بود و سوم خانمی که بدون حضور این دو پزشک شروع به تزریق داروی بیهوشی و اقدامات اولیه عمل می‌کند البته این خانم مدعی است با پزشک تماس گرفته اما او جواب نداده در صورتی که پزشک مربوط می گوید تماسی با او گرفته نشده است.

پدر مهرنوش عنوان کرد: شاید اگر همان لحظات اول همسرم اجازه داده می شد تا به ۱۱۵ زنگ بزند و یا در همان ساختمان پزشکان از افراد متخصص کمک خواسته می شد این اتفاق برای مهرنوش نمی افتاد.

یک پزشک متخصص پوست و مو در پاسخ به اینکه آیا چنینی اشتباهاتی در اهواز سابقه دارد، گفت: هر از گاهی چنین اخباری را می شنویم که حین انجام عمل زیبایی و در اثر قصور پزشکی جان بیماری در خطر است. ماه گذشته ۳ بیمار را به دلایل گفته شده به بیمارستان امام خمینی آوردند. یکی از آنها مردی میانسالی بود که دوازدهم آبان ماه فوت کرد، دومی خانمی بود که توسط یک ماما عمل لیپوساکشن انجام داده و شکم‌اش به طور کامل عفونت کرده که هم اکنون در بخش آی. سی. یو بیمارستان بستری است. خانم دیگری نیز توسط فردی که خودش را تکنسین معرفی و برایش ژل لب تزریق کرده بود دچار آرست قلبی شد که هم اکنون شرایط بهتری دارد.

معاون درمان دانشگاه جندی شاپور اهواز نیز در ادامه اظهار داشت: این دختر ۱۹ ساله برای انتقال چربی به مطب یک پزشک عمومی مراجعه می کند که البته خود پزشک حضور نداشته و فردی فاقد صلاحیت داروی بی حسی برای او تزریق می کند، احتمالا دوز دارو بالاتر از حد معمول بوده که با ایست قلبی به بیمارستان امام خمینی منتقل و آنجا احیا می شود و هم اکنون با کمای عمیق شانسی برای زنده ماندن ندارد هر چند اقدامات درمانی برای این بیمار همچنان در حال انجام است.

فرهاد سلطانی ادامه داد: مطب فرد متخلف پلمب شده و این فرد فاقد صلاحیت به مراجع قضایی معرفی شده است. همچنین اظهارات پدر، مادر و همه افرادی که درگیر این اتفاق هستند مورد بررسی قرار می گیرد، پزشکی که پروانه مطب به نام او بوده را هم به مراجع قضایی معرفی کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: جرایم بازدارنده اغلب این افراد متخلف وقتی به مراجع قضایی و تعزیرات در کمیسیون ماده ۱۱ معرفی می شوند، نقدی است و در برخی موارد وسایل‌شان ضبط و محل کارشان پلمب می شود. آنها هم بعد از مدتی از یک جایی به جای دیگر نقل مکان می‌کنند. در صورتی که اگر به طور جدی با آنها برخورد شود، شاید در بهبود اوضاع کمک کند.