نباید منکر عقب ماندگی‌ها در حوزه زنان و خانواده شد

ایسنا

رئیس فراکسیون زنان مجلس یازدهم با تاکید بر ضرورت تحول حکمرانی در حوزه زنان با رویکرد سیاست گذاری مشارکتی گفت: نمی‌توان منکر وجود ضعف‌ها، خلأها و عقب‌ماندگی‌ها در حوزه زنان و خانواده شد.

به گزارش ایسنا، فاطمه قاسم پور در جلسه علنی امروز(چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: انقلاب اسلامی در دو دیدگاه متحجرانه و غرب گرا به زن، راه سومی را پیش گرفت و ویژگی‌های این مسیر توسط بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران و در سالهای آتی توسط رهبر معظم تبیین شد. در راستای راه سوم، زنان توانستند به دور از کاستی‌ها و ستم‌های دو اندیشه مذکور، جایگاه خود را در زیست فردی، اجتماعی و سیاسی بازتعریف کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به توجه همزمان به «نقش مادری و همسری» و در عین حال «توجه به اثرگذاری سیاسی و اجتماعی زنان» گفت: تلاش برای خروج زنان از وضعیت شئ‌انگارگونه دو نظام سرمایه داری و مردسالاری و بازگشت به ارزش‌های اصیل انسانی و اسلامی در روابط میان زن و مرد، به رسمیت شناختن شخصیت مستقل برای زنان فارغ از نقش‌های مختلف برای آنان و توجه به مسئولیت آنان در قبال نظام اسلامی از جمله دال‌های مورد تأکید انقلاب اسلامی ایران است.

نباید منکر عقب ماندگی‌ها در حوزه زنان و خانواده شد

رئیس فراکسیون زنان مجلس یازدهم با اشاره به نقش زنان در انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، عرصه علم آموزی و ورزش گفت: در این مسیر نمی‌توان منکر وجود ضعف‌ها، خلأها و عقب‌ماندگی‌ها بود. همانطور که در بیانیه گام دوم انقلاب نیز تأکید شده است، انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن از صفر آغاز شد و هیچ تجربه پیشینی و راه طی شده در زمینه‌های مختلف طبق آموزه‌های اسلامی وجود نداشت به همین خاطر بخش‌هایی از این راه سوم همچنان در قرار دارد.

قاسم پور به وجود «خلأ نظری انقلاب در موضوع زن و خانواده» اشاره کرد و تأکید کرد: تشتت و ضعف ساختارهای موجود در موضوع زنان، سیاست‌‎زدگی فضای این عرصه و تخاصم گفتمانی شکل گرفته، تهاجم گسترده فرهنگی و استکبار جهانی و برنامه‌ریزی یکجانبه توسعه محور مبتنی بر اندیشه نئولیبرالیسم موجب ایجاد خلأها شده است.

«رهبری مسئله زن و خانواده را جزء مسائل درجه یک کشور می‌دانند»

وی با استناد به موارد مطرح شده در سومین نشست اندیشه‌های راهبردی با موضوع زن و خانواده گفت: رهبری در آن جلسات مسئله زن و خانواده را جزء مسائل درجه یک کشور دانستند. متأسفانه این عرصه هنوز نتوانسته در ساحت خط و مشی گذاری اهمیت خود را نشان دهد. در دستگاه‌های مختلف اجرایی پیگیری تکالیف ذیل اسناد بالادستی در حوزه خانواده به ساختارهای نحیف، کم بنیه و بعضا بی اثر تبدیل شده است و مسئولیت‌های تحت عنوان مشاور واگذار می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه مفاهیم زن و خانواده ما در حوزه تقنینی با پیوست خانواده بیگانه است، گفت: این امر باعث شده که وزارت اقتصاد، نفت، نیرو و غیره سیاست‌هایی را طراحی کنند که موجب افزایش فشار خانواده و کج کارکردی‌های فراوان برای این نهاد یا ایجاد مسائل عدیده برای زنان شود.

قاسم پور از طرح‌ها و لوایحی خبر داد که بعضا بدون در نظر گرفتن مسائل زنان و خانواده تدوین می‌شوند و اظهار کرد: در هر سه قوه طرح‌ها و لوایحی بدون شنیدن صدای بی صدایان و مطالبات اقشار مختلف زنان نگاشته و پیشنهاد می‌شود. اگر موضوع زنان و خانواده، موضوع درجه یک برای کشور باشد قطعا صدای زنان و استخوان‌های نهاد خانواده که زیر بار مسائل مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در حال خرد شدن است، توسط همه مسئولان شنیده خواهد شد.

رئیس فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه نیازمند نگاه تحول خواهان به عرصه زنان هستیم، گفت: نگاه غالب بر این عرصه، نگاه مبتنی بر آسیب یا تهدید است. این نگاهی است که با اندیشه رهبران انقلاب اسلامی و راه سوم طراحی شده فاصله زیادی دارد. در راستای مسیر سوم انقلاب اسلامی ایران، ظرفیت‌های زیادی دراین عرصه ایجاد شدند که لازم است به آنها توجه شود. توسعه آموزش زنان، رشد زنان در مدارج علمی، افزایش کنشگری و آگاهی‌های سیاسی – اجتماعی، فعالیت‌های پیشرو زنان در تحولات اجتماعی را باید قدر بدانیم و برایشان مانع نتراشیم و نظام اسلامی از برکت وجود این طرفیت بهره مند کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس در پایان ضمت تأکید مجدد بر ضرورت تحول حکمرانی در حوزه زنان با رویکرد سیاست گذاری مشارکتی در مورد شهر تهران گفت: استان تهران بر خلاف برداشت توسعه یافته بودن که از آن می‌شود، از کم برخورداری در رنج است. مشکلات آلودگی هوا و ترافیک، مهاجرت، حاشیه نشینی، افزایش نرخ اجاره بها و مسکن و افزایش نرخ رشد آسیب‌های اجتماعی تنها بخشی از مشکلات این شهر است. مسئولان اجرایی بیش از گذشته پای کار بیایید و ماراتون های خدمت را به دوی ۱۰۰ متر تبدیل کنید.a