یاسمن آریانی و مادرش منیره عربشاهی از حق مرخصی محروم هستند

صدای آمریکا

یاسمن آریانی و مادرش منیره عربشاهی دو فعال حقوق زنان و از مخالفان حجاب اجباری از حق مرخصی محروم هستند.

فرزاد آریایی پدر یاسمن آریانی در یک فایل صوتی که در شبکه های اجتماعی منتشر شد گفت: «چرا حقوق زندانیان شامل همسر و دختر من نمی شود؟»

آقای آریانی در صحبت هایش از جمله گفت: «همسر و دخترم نه اختلاس کردند و نه قتل، بلکه در بهترین شکل ممکن با اهدای گل حرفشان را زدند، نباید آنها را حتی از حق مرخصی محروم کنند.»

او در این فایل صوتی ادامه داد: «در دو سال و هفت ماه گذشته فقط چند روز به همسرم منیره عربشاهی که نیاز به عمل جراحی داشت و دخترم یاسمن آریانی که نیاز به عمل دندان داشت، مرخصی درمانی دادند اما به آنها گفتند که چون شما فعالیت داشتید مرخصی استحقاقی شامل شما نمی شود.»

پدر یاسمن آریانی افزود: «زندانیان سیاسی برای بیان عقایدشان یا دفاع از حقوق مردم، زندانی شده اند و در حالی که حتی زندانیان مواد مخدر و قتل خیلی راحت از حق مرخصی استفاده می کنند، مقامات به زندانیان سیاسی اجازه نمی دهند از حقوق شان از جمله حق مرخصی استفاده کنند.»

 

سابقه امر در مورد بیماری منیره عربشاهی

منیره عربشاهی از تاریخ ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ با وثیقه سنگین ۵۰۰میلیون تومانی به مرخصی درمانی اعزام شده بود.  او در تاریخ اول مرداد پس از انجام عمل جراحی غده تیروئید به زندان بازگشت. خانم عربشاهی در تاریخ ۹ مرداد به دلیل وخامت حال از زندان کچویی به بیمارستان اعزام شد. مأموران زندان یک روز بعد بدون رسیدگی پزشکی او را به زندان بازگرداند.

وی مجدداً در تاریخ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ به مرخصی استعلاجی اعزام شده بود. اما بدون تکمیل مراحل درمان در مهر ماه ۱۴۰۰ راهی زندان شد.

پیشتر مأموران زندان کچویی کرج علیرغم تلاش ها برای اعطای مرخصی به یاسمن آریانی برای مراقبت از مادرش به او اجازه مرخصی ندادند.

منیره عربشاهی و دخترش، یاسمن آریانی، به دلیل مخالفت با حجاب اجباری ۵سال و ۶ ماه را باید در زندان سپری کنند. منیره عربشاهی و یاسمن آریانی روز چهارشنبه ۳۰ مهرماه ۱۳۹۹ از زندان اوین به زندان کچویی کرج تبعید شدند.