دانلود کتاب حقوق زنان به زبان ساده

انقلاب اسلامی باعث شد که زنان ایرانی بسیاری از حقوقی را که سالیان گذشته کسب کرده بودند، از دست بدهند. حقوقی چون: حق حضانت و ولایت بر فرزند، حق مسکن، محدودیت چندهمسری و حق طلاق برای همسر اول (در صورت ازدواج مجدد شوهر)، ممنوعیت کودک همسری و . . . با پیروزی انقلاب اسلامی از دست رفت. «تبعیض بر اساس جنسیت» با تصویب قانون مجازات اسلامی بیشتر هم شد و موضوعاتی چون نابرابری دیه و شهادت و . . . نیز بر شدت آن افزود.
بعدها در نتیجه مبارزات زنان آگاه، چند قانون به نفع زنان اصلاح شد اما تا برابری کامل حقوق زن و مرد مسیری طولانی در پیش است؛ ولی اراده زنان ایرانی برای پیمودن این راه ناهموار، انکارناپذیر است.
یکی از اصولی که میتواند زنان را در پیمودن چنین مسیری یاری کند، آشنایی آنان با موضوعات حقوقی است. «کانون مدافعان حقوق بشر» با چنین رویکردی مبادرت به تهیه و انتشار الکترونیکی کتاب حاضر کرده تا همگان با مسائل مربوط به حقوق زن در حوزه «خانواده» آشنا شوند.
بیگمان بحث در کلیه مسائل مربوط به «حقوق زن» بسیار گسترده و در یک مجلد امکانپذیر نیست. علت انتخاب مسائل حقوقی در حوزه خانواده این است که اکثر زنان به نوعی در طول زندگی خود با آن برخورد دارند و ضروری است که آگاهی بیشتری یابند.
برای درک بهتر مطالب، پس از شرح هر ماده از قانون، سوالاتی را که ممکن است در مورد آن مطرح شود نوشته و به آنها پاسخ داده شده است و بدین ترتیب به سادهترین وجه ممکن مطالب پیچیده حقوقی با الفاظ غیرتخصصی برای افراد بیشتری قابل استفاده خواهد بود.
نویسنده این کتاب خانم «مهناز پراکند» وکیل دادگستری و همکار قدیمی کانون مدافعان حقوق بشر است که پیشتر در نخستین کتابی که تحت عنوان «حقوق متهم به زبان ساده» چاپ کرده بودیم، با همکار دیگر کانون آقای «عبدالفتاح سلطانی» مشارکت داشتند.

امید است مطالعه این کتاب، زنان را در جهت احقاق حقوق خود یاری رساند. کانون مدافعان حقوق بشر و نویسنده این کتاب آماده پاسخگویی به سواالت خوانندگان هستند.

شیرین عبادی (رئیس کانون مدافعان حقوق بشر)

دانلود کتاب حقوق زنان به زبان ساده