گزارش ماهیانه نقض حقوق زنان در ایران، شهریور ماه ۱۴۰۰

تهیه کنندگان: لیدا اسدی فر، نوری شریفی، نرگس محمدی

این گزارش آماری از میان اخبار منتشر شده از سایت کمیته دفاع از حقوق زنان در ماه شهریور تهیه شده است. این اخبار از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا، هرانا، ایرنا، ایلنا، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری و مهرنیوز جمع آوری گردیده است.
آمار فوق عمدتا از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا سهم بسیار کوچکی از واقعیت های جامعه است. برای اطلاعات بیشتر می توانید از سایت کمیته از طریق لینک زیر بازدید فرمایید:

https://zanan.bashariyat.org

بهداشت
بی توجهی نهادهای حمایتی به ارائه آموزش های جنسی لازم به زنان معتاد، کارتن خواب و بدسرپرست، دشوار بودن شرایط سقط قانونی جنین و دسترسی نداشتن این زنان به ابزارهای جلوگیری تمایلی از بارداری منجر به آن شده است که زنان بی خانمان صاحب فرزندان ناخواسته بسیاری شوند و راهی جز فروش آنها به خانواده ها یا باندهای مافیایی پیش روی خود نبینند.(رکنا، ۲ شهریور ۱۴۰۰)
فرماندار ازنا از فوت یک مادر ۲۳ ساله بر اثر قصور پزشکی در هنگام زایمان در شهرستان ازنا خبر داد.(هرانا، ۱۱ شهریور ۱۴۰۰)
محمد علوی، رییس مرکز بهداشت خوزستان از افزایش سه برابری ابتلا به کرونا در میان زنان باردار نسبت به سال قبل و افزایش چند برابری جان‌باختن مادران باردار در اثر کرونا خبر داد.(۱۵ شهریور ۱۴۰۰)
سهیلا حجاب، زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین، علیرغم بروز مشکلات کلیوی از اعزام به بیمارستان و رسیدگی پزشکی محروم مانده است. به خانم حجاب گفته شده که این امر با دستور امین وزیری، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی صورت گفته است. (هرانا، 16شهریور 1400)
مژگان کاوسی محقق، فعال اتنیکی و فعال در حوزه زبان مادری که در زندان اوین تهران دچار بیماری شده است، وضعیت جسمانیش وخیم گزارش شده و مسئولین مربوطه نیز به خواسته‌های وی توجهی نمی‌کنند. ( هه نگاو، 26 شهریور 1400)

زنان سرپرست خانواده
حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برنامه‌های حمایتی بهزیستی از خانواده‌های زن‌سرپرست گفت: فوت شوهر، تصادفات، از کارافتادگی، طلاق، معلولیت و زندانی شدن مردان و… از جمله دلایلی‌ست که باعث می‌شود یک زن سرپرست خانوار شود و با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم کند. (برنا، ۸ شهریور ۱۴۰۰)

خشونت خانوادگی
یک زن جوان اهل سقز با هویت” صبری نعلبندی” ۲۴ ساله توسط همسرش در شهرستان تکاب به طرز فجیعی به قتل رسیده و جسد وی برای کالبد شکافی به ارومیه منتقل شده است.(هه نگاو، ۱ شهریور ۱۴۰۰)
مردی که در یک کشمکش خانوادگی در استان فارس دخترش” با نام مریم” را به قتل رسانده، در بازداشت به سر می‌برد و تحقیقات از او در حالی ادامه دارد که می‌گوید از ارتکاب این قتل پشیمان است.(حوادث رکنا، ۱ شهریور ۱۴۰۰)
مرد جوان که همسرش” با نام راحله “را به قتل رسانده و فرزندشان را فروخته بود دستگیر شد و با تلاش ماموران پلیس کودک فروخته شده، پیدا شد و به آغوش خانواده بازگشت.(رکنا، ۲ شهریور ۱۴۰۰)
خواهر کشی فجیع در اراک توسط برادرش و بازداشت قاتل قبل از فرار و ترک محل توسط پلیس این شهرستان‌. (رکنا، ۲ شهریور ۱۴۰۰ )
بر اساس آمار منتشره مرکز آمار ایران، ۹۶ درصد از مجموع ۸۰ هزار و ۱۸۷ مورد معاینه مدعیان همسرآزاری جسمی پزشکی قانونی طی سال ۹۹ به زنان مدعی همسرآزاری جسمی معطوف می شود و سهم مردان در این بین چهار درصد است. ( به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، ۲ شهریور ۱۴۰۰ )
طی روزهای گذشته سه دختر نوجوان به نام‌های تارا احمدی ۱۶ ساله، سونیا کریمی ١٤ ساله و پریا فتحی ١٤ ساله توسط نیروهای اطلاعات سپاه در شهرستان جوانرود استان کرمانشاه بازداشت شده که یکی از آنها متعاقب آزادی اقدام به خودکشی نموده است.(هرانا، ۲ شهریور ۱۴۰۰)
یک دختر ۱۶ ساله اهل قطور با هویت “روشنک حسن‌ علی‌لو” اقدام به خودسوزی کرد و به زندگی خود پایان داد.(هه نگاو، ۳ شهریور ۱۴۰۰)
پدری تلاش کرد دختر ۱۲ ساله خود را در سد بوکان غرق کند. حضور به موقع ناجیان کانون امداد و نجات ساتیار مانع از غرق شدن این دختر شدند.(رکنا، ۷ شهریور ۱۴۰۰)
محمود عباسی معاون حقوق بشر وزیر دادگستری ایران با اشاره به «زیر سؤال بودن ایران در رابطه با کودک‌همسری در مجامع بین‌المللی» گفت که نرخ واقعی ازدواج‌های زودهنگام در ایران بسیار بیشتر از آمارهای رسمی است.(ایسنا، ۷ شهریور ۱۴۰۰)
فردی به اتهام قتل در زندان بلاتکلیف است.حکم قصاص او صادر شده است اما شاکیان نه برای اجرای آن اقدام می کنند و نه متهم را می بخشند. متهم گفت خیانت همسرم را یه چشم دیدم و او را کشتم. (رکنا، ۸ شهریور ۱۴۰۰)
یک دختر قربانی کودک همسری به نام مبینا سوری ۱۴ ساله، اهل بخش سوری استان لرستان با انگیزه ناموسی توسط یکی از اعضای خانواده خود به قتل رسید.(هرانا، ۸ شهریور ۱۴۰۰)
کودکی که باید مادر را صدا کند مادر شد! این داستان زندگی ده‌ها دختر عشایر کرد خراسان است که به محض بروز نخستین نشانه‏‌های بلوغ جسمانی، روبند سرخ بر سرشان افکنده و راهی خانه بخت می‌‏شوند، بدون اینکه آمادگی روحی و عاطفی این دختران برای ازدواج و زندگی زناشویی موردتوجه قرار گیرد. (۹ شهریور ۱۴۰۰)
یک زن با هویت “ثویبه فکری” در روستای “کشنه” از توابع بانه توسط شوهرش با نام “حمزه عبدالله‌پور” و پدر شوهرش با نام “کریم عبدالله‌پور” مورد شکنجه شدید فیزیکی قرار گرفته است.(هه نگاو، ۱۴ شهریور ۱۴۰۰)
مردی که متهم به قتل همسرش است، در یکی از شهرهای شمالی کشور بازداشت شد.(هرانا، ۱۴ شهریور ۱۴۰۰)
گزارشی از ماجرای قتل مبینا سوری و نقدی بر تداوم کودک همسری ( جامعه 24، 16 شهریور 1400) مدیرکل بهزیستی استان مازندران از افزایش خشونت خانگی در این استان در پنج ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد و میزان تماس های حوزه مشکلات خانواده و پرخاشگری خانگی در این مدت را ۸ هزار و ۴۳۷ مورد عنوان کرد.( هرانا، 16 شهریور 1400)
رئیس اورژانس اجتماعی کشور، گفت: خشونت خانگی، مسائل بین زن و شوهر و به طور کلی حوزه آسیب های مربوط به خانواده جدی ترین و اساسی ترین موضوعاتی است که در صدر آمار اورژانس اجتماعی قرار دارد و حدود ۳۸ درصد از آمار اورژانس اجتماعی را به خود اختصاص داده است.( ایسنا، 18 شهریور1400)
در چند روز گذشته یک زن جوان اهل بانه توسط شوهر و پدر شوهرش مورد آزار و شکنجه قرار گرفته و با اسلحه نیز وی را هدف قرار داده‌اند، که احتمال قطع دست این زن وجود دارد. (هه نگاو، 18 شهریور 1400)
خودکشی در ایران مانند تمام آسیب‌های مختلف اجتماعی، روند افزایشی داشته است. موارد خودکشی زنان به نسبت مردان بیشتر است.( ایسنا، 25 شهریور 1400)
گزارشی درباره خودکشی یک زن جوان در قم.( رکنا، 29 شهریور 1400)

اطلاعیه نهادهای بین المللی
وبینار انستیتو «زنان، صلح و امنیت» دانشگاه جرج تاون با عنوان «وضعیت حقوق زنان در ایران فراتر از مسائل ژئوپلیتیک» برگزار شد.( ۱۰ شهریور ۱۴۰۰)

اخبارعمومی
اولین روز بررسی کابینه ابراهیم رئیسی تعدادی از نمایندگان به نبود زنان و اهل سنت در کابینه و همچنین «سطحی» بودن برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و بی‌تجربه بودن او اعتراض کردند و موافقان وزیر پیشنهادی ارتباطات نیز اجرای شبکه ملی اطلاعات را از مزایای او دانستند.(هرانا، ۱ شهریور ۱۴۰۰)
وقتی کارمندان زن فوت ‌‌می‌کنند به علت این‌که بیمه هستند بازماندگان ‌‌می‌توانند از حقوق آن‌ها استفاده کنند اما این حقوق زنان دارای شرایط و قوانین به خصوص خود ‌‌می‌باشد.(برنا، ۱ شهریور ۱۴۰۰)
مریم ابراهیم وند، کارگردان، تهیه‌کننده سینما و زندانی سابق، شب گذشته پس از ساعاتی بازداشت و بازجویی آزاد شد.(هرانا، ۲ شهریور ۱۴۰۰)
شکیلا منفرد، زندانی سیاسی از زندان قرچک ورامین به مرخصی کوتاه مدت ۱۵ روزه اعزام شد. خانم منفرد در تاریخ ۱۲ اردیبهشت‌ماه از زندان اوین به زندان قرچک ورامین تبعید شده بود.(هرانا، ۲ شهریور ۱۴۰۰)
به دنبال تشکیل پرونده علیه فرزانه زیلابی، وکیل مدافع کارگران هفت‌تپه و برگزاری جلسه دادگاه برای او،‌ هفت سندیکا و اتحادیه کارگری و صنفی با انتشار بیانیه‌ای محاکمه این وکیل دادگستری را محکوم کردند.( کانال تلگرامی سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، ۲ شهریور ۱۴۰۰)
بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم کلید خورد اما این اتفاق در شرایطی رخ داد که تاکنون در هیئت دولت هیچ زنی در هیچ سمتی قرار داده نشده است. (پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز، ۲ شهریور ۱۴۰۰)
اتحادیه فروشندگان البسه و پوشاک تبریز در استان آزربایجان‌شرقی «با ارسال پیامکی به اعضا اتحادیه» از ممنوعیت استفاده از مانکن‌های زن در شبکه‌های اجتماعی خبر داد.(گونازتی وی، ۲ شهریور ۱۴۰۰)
راحله احمدی، فعال مدنی با پایان ایام مرخصی به زندان اوین بازگشت. (هرانا، ۲ شهریور ۱۴۰۰)
وزیر ارشاد دولت رئیسی چند روز قبل گفته بود آثار نمایشی و فیلم‌ها در ایران از “زن بی‌حیا” تصویر مثبتی ارائه می‌کنند. ظاهرا اتفاقی نیست که خبر تعطیلی رشته نمایش در هنرستان دخترانه سوره روز رای اعتماد به همین وزیر اعلام شد.(گزارش از اقتصاد ۲۴، ۳ شهریور ۱۴۰۰)
سال گذشته بود که معصومه ابتکار از وزیر کشور خواست تا نام مادر نیز در کنار نام پدر در کارت ملی فرزندان درج شود، درخواستی که با موافقت وزیر کشور روبه رو شد اما به نتیجه‌ کاملی نرسید و اکنون نوبت دولت سیزدهم و هیات وزیران است تا سرانجام این طرح را مشخص کنند.(برنا، ۴ شهریور ۱۴۰۰)
سهیلا حجاب، زندانی سیاسی، با پایان ایام مرخصی به زندان قرچک ورامین بازگشت. خانم حجاب پیشتر در تاریخ ۲۳ مردادماه از زندان قرچک ورامین به مرخصی کوتاه مدت اعزام شده بود.(هرانا، ۴ شهریور ۱۴۰۰)
عظیمه ناصری پس از یک ماه از بازداشت و اتمام مراحل بازجویی به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.(هه نگاو، ۴ شهریور ۱۴۰۰)
دو مرد در تهران که متهم هستند، با مسموم کردن و بیهوش کردن زنان جوان، پس از سرقت اموالشان آنها را مورد آزار جنسی قرار می‌دادند، بازداشت شدند.(هرانا، ۵ شهریور ۱۴۰۰)
مخالفت با حذف رشته نمایش از هنرستان سوره دختران. (۵ شهریور ۱۴۰۰)
ناهید کمانگر، دانشجوی رشته زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان که در تاریخ ۱۵ تیر پس از احضار به ستاد خبری اداره اطلاعات کامیاران بازداشت شده بود کماکان در بند زنان کانون اصلاح و تربیت سنندج در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد.(شبکه حقوق بشر کردستان، ۵ شهریور ۱۴۰۰)
ناهید کمانگر، زندانی سیاسی اهل کامیاران پس از ۵۲ روز بازداشت با وثیقه سنگین ۵۰۰ میلیون تومانی و موقتاً تا زمان برگزای نشست دادگاه، آزاد شد.(هه نگاو، ۶ شهریور ۱۴۰۰)
صبا کردافشاری فعال مدنی با پایان ایام مرخصی به زندان قرچک ورامین بازگشت. خانم کردافشاری در تاریخ ۲۰ مردادماه، به مرخصی کوتاه مدت اعزام شده بود.(هرانا، ۶ شهریور ۱۴۰۰)
یک متهم در بند زنان زندان ارومیه با نام المیرا حبیبی ۳۳ ساله اهل شهرستان ارومیه در اعتراض به روند ناعادلانه دادرسی و عدم پاسخگویی مسئولان نسبت به اعتراض او، دست به اعتصاب غذا زده است.(هرانا، ۶ شهریور ۱۴۰۰)
بحران آب بر دوش زنان است زیرا برای زنان بحران آب مسئله شخصی است. زنان و دختران برای تهیه آب با مخاطرات فراوانی مواجه می‌شوند؛ راه‌های طولانی را باید بپیمایند؛ در مواردی مورد تعرض جنسی قرار می‌گیرند و یا به علت مصرف آب ناسالم و زحمت حمل و نقل آب به ویژه در دوران بارداری، جان خود را از دست می‌دهند. (ماهنامه خط صلح، ۷ شهریور ۱۴۰۰)
همسر نازنین زاغری گفته دولت بریتانیا به خانواده او هشدار داده اگر درباره او در فضای عمومی حرف بزنند، ممکن است آزادی او به تاخیر بیفتد. او از وزارت خارجه بریتانیا خواسته “پیام رسان تاکتیک‌های مافیایی سپاه پاسداران” نباشد.(۷ شهریور ۱۴۰۰)
یکی از سخنرانان با نام سیما میرزایی در کنفرانس آنلاین نسل‌کشی و قتل‌عام سال۱۳۶۷ زنی که ۱۴عضو خانواده اش را در قتل عام ۶۷دار زده اند، در سخنرانی شوکه کننده ای گفت ۱۴ عضو خانواده و بستگانش را از دست داده است. (۷ شهریور ۱۴۰۰)
سپیده قلیان درپی احضارش به زندان خطاب به مسئولین اینچنین نوشت: من به زندان اوین نمیروم.(۷ شهریور ۱۴۰۰)
مریم افرافراز، فعال مدنی و از اعضای جمعیت امام علی آزاد شد.(هرانا، ۷ شهریور ۱۴۰۰)
زهرا زهتابچی، زندانی سیاسی با پایان مرخصی به زندان اوین بازگشت. وی پیشتر در پی ابتلا به کرونا به مرخصی کوتاه مدت اعزام شده بود.(هرانا، ۷ شهریور ۱۴۰۰)
آرزو قاسمی، زندانی سیاسی، با اتمام ایام مرخصی به زندان اوین بازگشت. خانم قاسمی در تاریخ ۲۹ تیرماه، در پی تایید ابتلا به ویروس کرونا از زندان اوین به مرخصی استعلاجی اعزام شده بود.(هرانا، ۷ شهریور ۱۴۰۰)
زهرا زهتاب‌چی، زندانی سیاسی، کارشناس جامعه‌شناسی و پژوهشگر علوم اجتماعی، در پی ابتلا به کرونا به مرخصی اعزام شده بود، با پایان دوران مرخصی استعلاجی خود به زندان اوین بازگشت.( به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۷ شهریور ۱۴۰۰)
تصاویری از روز انتقال سپیده قلیان فعال مدنی و سیاسی از زندان اوین به زندان بوشهر توسط «رادیو فردا» منتشر شده است. «رادیو فردا» نوشته که گروه «عدالت علی» این ویدئو را در اختیار این رسانه قرار داده است.(۸ شهریور ۱۴۰۰)
کابینه تماما مردانه ابراهیم رئیسی تنها یک زن خواهد داشت آن هم به این علت که نمی‌تواند یک مرد را در سمت معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری بگمارد!( گزارش اقتصادنیوز،۸ شهریور ۱۴۰۰)
اعضای دولت با پیشنهاد مشترک معاونت حقوقی رئیس جمهور و معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده مبنی بر تنقیح مصوبات موضوع زنان موافقت کردند.(گزارش مشرق، ۸ شهریور ۱۴۰۰)
معاون علوم پزشکی گیلان با تاکید بر پرهیز از حضور از دورهمی ها و مکان های شلوغ، گفت: زنان بیشترین مبتلایان به کووید۱۹ در استان گیلان را تشکیل می دهند.(۸ شهریور ۱۴۰۰)
رئیس پلیس فتا استان قم از دستگیری مجرم اینترنتی خبر داد و گفت: این فرد در فضای مجازی با تهدید به انتشار تصاویر خصوصی از خانم های جوان اخاذی می کرد.(رکنا، ۸ شهریور ۱۴۰۰)
یک فعال حوزه زنان با ابراز نگرانی از بازگشت به فرآیند تفکیک جنسیتی آموزشی با محدود شدن حضور دختران در رشته تئاتر هنرستان سوره تاکید کرد: جلوگیری از حضور دختران در رشته تئاتر در یکی از هنرستان ها، می تواند زنگ خطری برای محدود شدن حضور اجتماعی زنان در دولت جدید باشد.(رکنا، ۸ شهریور ۱۴۰۰)
مریم اکبری‌منفرد، زندانی عقیدتی از زندان اوین به زندان سمنان تبعید شد. سازمان عفو بین‌الملل در یک فراخوان اقدام فوری برای اکبری‌منفرد، شرایط او در زندان را ظالمانه و غیرانسانی خواند.(۸ شهریور ۱۴۰۰)
زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در توئیتی در صفحه شخصی خود نوشت: «جای خالی حضور زنان در کابینه محسوس است.»(خبر گزاری مهر، ۸ شهریور ۱۴۰۰)
رئیس پلیس فتا استان قم از دستگیری مجرم اینترنتی خبر داد و گفت: این فرد در فضای مجازی با تهدید به انتشار تصاویر خصوصی از خانم های جوان اخاذی می کرد.(رکنا، ۸ شهریور ۱۴۰۰)
عالیه مطلب زاده، عکاس و فعال حقوق زنان با پایان ایام مرخصی به زندان اوین بازگشت. خانم مطلب زاده پیشتر در تاریخ ۲۸ تیرماه امسال در پی ابتلا به ویروس کرونا، از زندان اوین به مرخصی اعزام شده بود.(هرانا، ۹ شهریور ۱۴۰۰)
زندانیان محبوس در قرنطینه تیپ ۲ زندان تهران بزرگ با مشکلات بسیاری در زمینه‌های مختلف روبرو هستند.( به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ۹ شهریور ۱۴۰۰)
زندانی سیاسی زهرا صفایی بدلیل وخامت حال و وضعت اورژانس حمله قلبی به بیمارستان منتقل شد اما تا این لحظه هیچ خبری از او در دست نیست. پرستو معنی زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک در نگرانی از وضعیت مادرش بسر می برد. (کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، ۹ شهریور ۱۴۰۰)
عظیمه ناصری، شهروند اهل بوکان با تودیع قرار وثیقه «۲۰۰» میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی از زندان ارومیه آزاد شد.( گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۹ شهریور ۱۴۰۰)
وعده های مسئولانی که تنها بر روی کاغذ مانده است/فاطمه نعمتی الاشتی با دستان هنرمندش آثار هنری زیبایی خلق می‌کند و اعتقاد دارد کار مردانه و زنانه ندارد مهم احیای هنر دستی است که نباید به فراموشی سپرده شود. او گفت: با امید برای هر لحظه جنگیده ام.(ایلنا، ۱۰ شهریور ۱۴۰۰)
معصومه ابتکار در حساب توییتری خود نوشت: ‌بعد از نزدیک به ۱/۵ سال تلاش معاونت زنان و خانواده و حمایت ‎زنان تصویب شد.(ایلنا، ۱۰ شهریور ۱۴۰۰)
معاونت حقوقی، امروز تنقیح مقررات «درخواست بازنشستگی پیش از موعد زنان با بیست سال سابقه» کارزاری است که زنان شاغل راه‌اندازی کرده‌اند.(ایلنا، ۱۰ شهریور ۱۴۰۰)
علی القاصی مهر با حضور در ندامتگاه زنان استان تهران اظهار داشت: در بیشتر جرایمی که زنان به ویژه نگهداری موادمخدر مرتکب می شوند، همسرشان نقش داشته، تحت تاثیر وی به این مسیر روی آورده اند.(ایلنا، ۱۰ شهریور ۱۴۰۰)
راحله احمدی، فعال مدنی محبوس در زندان اوین، طی نامه‌ای نسبت به بازداشت تعدادی از وکلای دادگستری و فعالان مدنی واکنش نشان داد.(۱۰ شهریور ۱۴۰۰)
ابتکار گفت: مانع تراشی ها در راستای انتصاب مدیران زن زیاد بود.(ایسنا، ۱۱ شهریور ۱۴۰۰)
۲۲ سال بعد از واقعه کوی دانشگاه ۱۳۷۸، هیچ خبری از سرنوشت فرشته علیزاده در دست نیست و طی این ۲۲ سال، نه حکومت، هیچ‌گونه توضیحی درباره سرنوشت دانشجوی سابق دانشگاه الزهرا ارائه داده و نه خانواده او حاضر شده‌اند درباره سرنوشت دخترشان اطلاع رسانی بکنند. نهم شهریور، روز جهانی ناپدیدشدگان قهری است. (۱۱ شهریور ۱۴۰۰)
آتنا دائمی، زندانی محبوس در زندان لاکان رشت که پیشتر به ناکارآمدی مسئولین زندان معترض شد و از این جهت دست به اعتصاب غذا زده بود. او پس از تحقق خواسته های زندانیان ورسیدگی به وظایف عقب مانده وضعیت زندانیان به اعتصاب خود پایان داد. اما اکنون از تماس با بیرون از زندان محروم شده است.( به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۱ شهریور ۱۴۰۰)
گیتی پورفاضل، وکیل بازنشسته دادگستری و زندانی سیاسی، با پایان ایام مرخصی به زندان اوین بازگشت. خانم پورفاضل پیشتر در تاریخ ۳ مرداد امسال در پی ابتلا به ویروس کرونا، از زندان اوین به مرخصی اعزام شده بود.(هرانا، ۱۲ شهریور ۱۴۰۰)
دبیر فدراسیون مشت‌زنى ایران مى‌گوید: ورزش بوکس بانوان در ایران تعریف نشده است. در حالی که تعداد قابل توجهى از خانم‌ها به این ورزش قدیمى و پرهیجان علاقه زیادى دارند.( ۱۲ شهریور ۱۴۰۰)
خبرهای رسیده حاکی از سکته قلبی زهرا صفایی در زندان قرچک ورامین و نگرانیها از شرایط جانی این زندانی سیاسی است. رئیس زندان قرچک با اعزام زهرا صفایی به بیمارستان خصوصی برغم قبول پرداخت تمام هزینه ها توسط خانواده، مخالفت کرد.( کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، ۱۳ شهریور ۱۴۰۰)
جهانگیر الماسی هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون کشور با حضور در ستاد امر به معروف طی سخنانی به چالش‌های فرهنگی امر به معروف و نهی از منکر در شبکه‌های مجازی پرداخت.(خبرگزاری مهر، ۱۴ شهریور ۱۴۰۰)
دوچرخه‌سواری زنان در مشهد؛ از راه دراز راه‌اندازی تا دستور کوتاه ممنوعیت. (۱۴ شهریور ۱۴۰۰)
سهم زنان از اشتغال در بازار کار ایران در حدود ۱۱.۷ درصد است. در سال ۹۹ تعداد شاغلان مرد نوزده میلیون و ۶۰۵ هزار و ۳۷۴ نفر و تعداد شاغلان زن به سه میلیون و ۶۵۷ هزار و ۶۷۳ نفر رسیده است. (ایسنا، ۱۵ شهریور ۱۴۰۰)
صبا کردافشاری، فعال مدنی محبوس در زندان قرچک ورامین طی روزهای اخیر توسط یکی از زندانیان جرائم عمومی در این زندان مورد تهدید و آزار و اذیت قرار گرفته است.(هرانا، ۱۵ شهریور ۱۴۰۰)
شکیلا منفرد، زندانی سیاسی با پایان ایام مرخصی به زندان قرچک ورامین بازگشت. خانم منفرد در تاریخ ۱ شهریورماه به مرخصی کوتاه مدت اعزام شده بود.( هرانا، 16 شهریور 1400)
پریزاد حمیدی‌شفق، زندانی سیاسی، که به ۵سال و ۷ماه حبس تعزیری محکوم شده است، از اسفند ماه ۱۳۹۸، بدون دریافت حتی یک روز مرخصی، دوران محکومیت خود را در زندان قرچک ورامین سپری می‌کند.(تارنگار حقوق بشر، 16 شهریور 1400)
صبا کردافشاری، فعال مدنی محبوس در زندان قرچک ورامین طی روزهای اخیر توسط یکی از زندانیان جرائم عمومی در این زندان مورد تهدید و آزار و اذیت قرار گرفته است.( هرانا، 15 شهریور 1400)
(هرانا، 15 شهریور 1400) گزارشی در مورد 22سال پس از کوی دانشگاه ۱۳۷۸؛ فرشته علیزاده کجاست؟
خبرهای رسیده حاکی از سکته قلبی زهرا صفایی در زندان قرچک ورامین و نگرانیها از شرایط جانی این زندانی سیاسی است. رئیس زندان قرچک با اعزام زهرا صفایی به بیمارستان خصوصی برغم قبول پرداخت تمام هزینه ها توسط خانواده، مخالفت کرد.( کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام، 15 شهریور 1400)
عالیه مطلب‌زاده،‌ کنشگر زندانی در اوین، از «تماس تلفنی» محروم شده است.(صدای امریکا، 16 شهریور 1400)
آتنا دائمی، زندانی سیاسی محبوس در زندان لاکان رشت کماکان از داشتن کارت تلفن و حق برقراری تماس تلفنی محروم است.( 17هرانا، شهریور 1400)
گیتی ذوالفقاری، زندانی سیاسی روز دوشنبه ۱۵ شهریورماه با پایان ایام مرخصی به زندان اوین بازگشت. خانم ذوالفقاری پیشتر در تاریخ ۱۱ مردادماه در پی ابتلا به کرونا به مرخصی درمانی اعزام شده بود.( هرانا، 17 شهریور 1400)
سپیده قلیان، فعال مدنی، روز پنجشنبه ۱۸ شهریور در یک رشته توئیت‌، از بند زنان زندان مرکزی بوشهر به عنوان «جایی که نزدیک آخر دنیا است» نام برده و گزارشی از شکنجه‌ها، بدرفتاری‌ها و شرایط نگهداری زنان زندانی در این زندان منتشر کرده است.( رادیو فردا، 18 شهریور 1400)
تیرماه سال جاری به درخواست نهاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر مشهد جلساتی در دادستانی این شهر به‌ریاست معاونت دادستان تشکیل و صورت‌جلسه‌ای تنظیم شد که یکی از مصوبات آن «ممنوعیت استفادهٔ زنان از دوچرخه‌های بایدو» در کلانشهر مشهد بود.( رادیو فردا، 18 شهریور 1400)
دوچرخه‌سواری زنان در مشهد؛ از راه دراز راه‌اندازی تا دستور کوتاه ممنوعیت، گزارشی از اجازه دوچرخه سواری مشترک بانوان فقط در پارک بانوان( رادیو فردا، 21 شهریور 1400)
یک عضو شورای مرکزی سازمان نظام روان‌شناسی ایران با استناد به نتایج یک پژوهش در بیمارستان‌های شهرستان ملایر در استان همدان می‌گوید بیش از ۳۸ درصد پرستاران به خودکشی فکر می‌کنند یا آمادگی برای خودکشی داشته‌اند.( استان وایر، 21 شهری.ر 1400)
چند وقتی است که عده‌ای در بوستان‌های مرکزی شهر کرمانشاه اقدام به انجام «زومبا» می‌کنند، فعالیتی که سال 96 به دلیل مسائل فرهنگی و اخلاقی ممنوع اعلام شد، اما در کرمانشاه و به صورت علنی صبح‌ها انجام می شود و تصاویر آن هم به صورت گسترده در فضای مجازی دست به دست می گردد.( رکنا، 21 شهریور 1400)
اجبار زنان زندانی به ارائه خدمات جنسی، ممنوعیت پوشیدن لباس زیر حتی در دوران عادت ماهیانه، آزار کودکان زندانیان از جمله مواردی هستند که سپیده قلیان درباره زندان زنان بوشهر افشا کرده است.( دویچه وله، 21 شهریور 1400)
مردی در تهران که متهم است که زنان جوان را سوار بر خودروی شخصی خود کرده و پس از انتقال به بیابان‌های اطراف شهر آنها را مورد آزار جنسی قرار داده بود، بازداشت و روانه زندان شد.( هرانا، 21 شهریور 1400)
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از پوشش بسیار کم واکسیناسیون زنان باردار در استان خوزستان به علت باورهای غلط خبر داد.( ایسنا، 21 شهریور 1400)
انتصاب انسیۀ خزئلی «به نام زن، به کام نظام مردسالار( صدای مردم، 21 شهریور 1400)
هفت متهم به آزار جنسی یک زن جوان در تهران، توسط دادگاه کیفری یک این استان محاکمه شدند.( هرانا، 21 شهریور 1400) فروغ عباسی عضو سابق تیم ملی اسکی ایران گفته است که دبیر فدراسیون او را تهدید کرده اگر با حرف خوب از تیم ملى خداحافظى نکنى، سرت را داخل گونى مى‌کنیم و مى فرستیمت جایى که نفهمى کجا هستى.( کیهان لندن، 22 شهریور 1400)
شکنجه در زندان زنان بوشهر؛ سازمان زندان‌ها تشکیک کرد، یک زندانی دیگر شهادت داد .( رادیو فردا، 22 شهریور 1400) گزارشی از وضعیت زنان کشاورز افغانستانی حاشیه‌ی تهران.( مجله کارخانه، 22 شهریور 1400)
نرگس محمدی، فعال حقوق ضمن اعلام خبر تعرض جنسی به یک زن در تجمع اعتراضی اخیر مقابل سفارت پاکستان در تهران، درباره «تعرض به زنان نه فقط در سلول‌ها توسط بازجویان بی‌نام و نشان، بلکه توسط ماموران نیروی انتظامی در خیابان‌ها» هشدار داده است.( رادیو فردا، 22 شهریور 1400)
بار تشنگی بر دوش دختران بلوچ، بلوچ بر اساس اعلام وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران، حدود ۳۰۰۰ روستا که مجموع جمعیت آن‌ها ۷۰۰ هزار نفر برآورد می‌شود، لوله‌کشی آب ندارند.( رکنا، 22 شهریور 1400)
سيلى خوردن خانم پزشک در شهرستان نور آباد فارس توسط دادستان كه به بيمارستان مراجعه كرده و از خانم پزشک كه در حال ويزيت بيمارانش بود خواسته که بدون نوبت، بيمار مورد نظر او را معاينه كند.(بالاترین، 22 شهریور 1400)
محمدمهدی حاج‌محمدی، رئیس سازمان زندان‌های ایران، با انتشار یک ویدئو از سپیده قلیان، در توییتی گفت که پس از بررسی صحت یا کذب ادعاهای اخیر قلیان، با متخلفین برخورد خواهد کرد.( اخبارروز، 22 شهریور 1400)
منیژه حکمت اعلام کرد که وزارت ارشاد دلیل سانسور ۴۰ دقیقه از ۸۰ دقیقه فیلم «۱۹» به کارگردانی او را امضا بیانیه‌هایی در حمایت از «هموطنان مظلوم و محروم» ذکر کرده است.( ایران اینترنشنال، 22 شهریور 1400)
زهرا صفایی زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین در پی حمله قلبی به مکانی نامعلوم منتقل شد، خانواده او از وضعیت وی علیرغم حمله قلبی نگران هستند.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 23 شهریور 1400)
گزارشی درباره علیه تبعیض جنسیتی در آموزش عالی و بازار کار.( بیدارزنی، 23 شهریور 1400)
تحویل کارنامه تحصیلی به مادران ممنوع شد! ( کیهان لندن، 24 شهریور 1400)
محبوبه رضایی، زندانی محبوس در زندان بوشهر در پی انتشار پیام صوتی در مورد «تعرض به زنان در زندان» از تماس تلفنی محروم شد. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 25 شهریور 1400)
انسیه خزعلی اظهار داشت که جایگاه معاونت زنان و موضوع زنان در شرایط خوبی نیست و بیشتر جنبه تشریفاتی دارد.( برنا، 25 شهریور 1400)
گزارشی درباره مشکلات “تامین خواسته” برای وصول مهریه و مردانی که اموالشان را انتقال می دهند.( ایسنا، 25شهریور1400)
گزارشی درباره امنیت، رفع بیکاری و تبعیض؛ ۳ مطالبه مهم زنان. ( ایسنا، 25 شهریور 1400)
معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده در دولت دوازدهم با اشاره به تدوین لوایح در دولت دوازدهم گفت: لایحه تامین امنیت زنان علیه خشونت براساس ضرورت واقعی جامعه شکل گرفته است و سیاسی نیست.( ایلنا، 25 شهریور 1400)
گیتی پورفاضل، وکیل بازنشسته دادگستری و زندانی سیاسی، به صورت مشروط از زندان اوین آزاد شد. خانم پورفاضل دوران محکومیت ۲۷ ماهه خود را در این زندان سپری می‌کرد.( هرانا، 25 شهریور 1400)
گزارشی درباره خیز مجلس برای تعیین سقف «مهریه».( صدای مردم، 26 شهریور 1400)
وال‌استریت ژورنال: نگهبانان ایرانی بازرسان زن آژانس را در نطنز ‘آزار جسمی’ داده‌اند.( بی بی سی، 26 شهریور 1400)
نانی که زندگی در ایران برایشان پر از تبعیض است، انتشار چنین اخباری نتیجه‌ای جز تشدید انزوا، خشم و به گوشه راندن زنان و تحمل فشار‌های مخرب روانی بر روی آنها، فایده دیگری به همراه ندارد. ( صدای مردم، 26 شهریور 1400)
دو مرد در تهران که متهم به تجاوز، سرقت و ربودن زنان هستند، بازداشت شدند. با شکایت ۱۲ زن، تحقیقات در این پرونده ادامه دارد.( هرانا، 27 شهریور 1400)
مأموران امنیتی وابسته به قرارگاه ثارالله سپاه انقلاب اسلامی با حضور در منزل مریم رحمانی، فعال حوزه زنان، اقدام به تفتیش منزل و توقیف برخی از وسایل شخصی او کرده‌اند.( نفس در قفس ، 28 شهریور 1400)
مهسا میرزاطبیبی می‌گوید مسابقات مهمی پیش روی دوومیدانی است و با توجه به رکوردهایی که در مسابقات مختلف ثبت کرده است، از فدراسیون انتظار حمایت دارد.( ایسنا، 28 شهریور 1400)
گزارشی درباره سهم دختربچه ها و زنان دوسوم جمعیت بی سوادان.( صدای اریکا، 29 شهریور 1400)
گزارشی از زنان کشاورز در ایران محروم از کشاورزی مدرن، به حاشیه رانده می شوند.( صدای امریکا، 29 شهریور 1400)
گزارشی از صدای خاموش و شنیده نشده؛ حداقل ۳میلیون زن کارگر زیرزمینی در ایران وجود دارد.( صدای امریکا، 30 شهریور1400)
قبول شدگان آزمون استخدامی سال ۹۹ آموزش و پرورش که به آنها معلمین کارنامه سبز گفته می شود نهمین روز تجمع اعتراضی خود را آغاز کردند. ( صدای امریکا، 30 شهریور 1400)
منزل پوران ناظمی، فعال مدنی توسط نیروهای امنیتی در تهران مورد تفتیش قرار گرفت. ماموران ضمن تفتیش منزل برخی از لوازم شخصی وی از جمله کامپیوتر و اسناد و مدارک او را ضبط کرده و با خود بردند.( هرانا، 30شهریور 1400)
منزل سارا صحرانوردفرد توسط نیروهای امنیتی قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران مورد تفتیش قرار گرفته و لوازم شخصی وی از جمله لپ‌تاپ و تلفن همراه او و خواهرش و چندین جلد کتاب در حوزه زنان ضبط شد.( هرانا، 30 شهریور 1400)
در واکنش‌ به طراحی و مدل لباس اعضای تیم ملی فوتبال زنان ایران، خبرگزاری فارس روز شنبه لباس آنها را «خلاف عرف فرهنگی و اجتماعی» کشور توصیف کرد و یک نماینده مجلس خواستار «برخورد قانونی» شد.( رادیوفردا، 30 شهریور1400)
یک زندانی مذهبی اهل مهاباد که حدوداً ۹ ماه پیش از زندان ارومیه به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شده بود، به بند زنان زندان مرکزی ارومیه بازگردانده شد.( هه نگاو، 30 شهریور 1400)
گلرخ ایرایی، زندانی سیاسی علیرغم گذشت نزدیک به ۸ ماه از تبعید به زندان آمل، کماکان دوران محکومیت خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در بند زنان این زندان سپری می‌کند.( هرانا، 30 شهریور 1400)
کارزار آزادی نازنین زاغری راتکلیف در آستانه فرا رسیدن دو هزارمین روز بازداشت او در پنج‌شنبه آینده، خواستار آن شده‌ است که ۱۰ مقام ایرانی، که عمدتا نقش مستقیمی در گروگانگیری‌های بعد از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ داشته‌اند، فورا تحریم شوند.( صدای امریکا، 30 شهریور 1400)
فرزانه زیلابی، وکیل مدافع پرونده هفت تپه، که پیشتر توسط دادگاه انقلاب اهواز به یک سال حبس تعزیری و دو سال، ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود، این پرونده‌سازی را تاوان دفاع از کارگران هفت تپه و فعالان کارگری دانست و گفت “ضابطان امنیتی تا آن‌ جا پیش رفتند که در کمال تعجب، پذیرش وکالت موکلانم را «فعالیت‌های معاندانه در پوشش وکالت» عنوان کرده بودند”( هرانا، 31 شهریور 1400)
انسیه خزعلی، معاون ابراهیم رئیسی در امور زنان و خانواده، ضمن مخالفت در ابلاغ قانون در «خیلی از مسایل» مربوط به زنان، درباره کودک‌همسری گفت: «شرط سنی ملاک کودک‌همسری نیست و باید مسائلی مانند بلوغ فکری و اجتماعی را هم در نظر بگیریم.»( ایران اینترنشنال، 31 شهریور 1400)
مریم اکبری منفرد، زندانی سیاسی در تبعید، دوازدهمین سال از دوران محکومیت خود را بدون مرخصی در زندان سمنان سپری می‌کند. حسین تاج وکیل مدافع این زندانی، ضمن اشاره به تداوم محرومیت موکلش از حداقلی‌ترین ظرفیت‌ تسهیلات قانونی، از درخواست اعاده دادرسی مجدد برای پرونده‌ی این زندانی سیاسی خبر داد.( هرانا، 31 شهریور 1400)
گزارشی از وضعیت زندانی سیاسی آتنا دائمی: افشاگری آتنا دائمی منجر به تغییر رئیس زندان لاکان رشت شد.( جوانه ها، 31 شهریور 1400)
سهیلا حجاب، زندانی سیاسی زندان قرچک ورامین، دست به اعتصاب غذا زد.( هرانا، 31 شهریور 1400)
شکیلا منفرد، زندانی سیاسی، که دوران محکومیت خود را در زندان قرچک ورامین سپری می‌کند، توسط یکی از زندانیان جرائم عمومی این زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 31 شهریور 1400)

احضار و بازجویی
با گذشت چهار ماه از بازداشت گلاله مرادی اهل پیرانشهر این شهروند همچنان تحت فشار نهادهای امنیتی برای اعتراف اجباری است.(هه نگاو، ۴ شهریور ۱۴۰۰)
محبوبه فرحزادی، فعال صنفی معلمان و از اعضای انجمن ندای زنان ایران، توسط شعبه هفتم دادسرای اوین احضار شده است.( به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۰ شهریور ۱۴۰۰)
سه زندانی سیاسی فروغ تقی پور، پرستو معینی و مرضیه فارسی محبوس در زندان قرچک جهت بازپرسی مجدد به شعبه ۷ دادسرای شهر ری منتقل شدند.( کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، ۱۰ شهریور ۱۴۰۰)
نگار مسعودی، عکاس و مستندساز طی ابلاغیه ای جهت اخذ آخرین دفاعیات به شعبه ۲ دادسرای اوین احضار شد.( هرانا، 29 شهریور 1400)

بازداشت
مریم ابراهیم وند، کارگردان، تهیه‌کننده سینما و زندانی سابق توسط نیروهای امنیتی در مقابل ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. (هرانا، ۱ شهریور ۱۴۰۰)
یک شهروند در اهواز به دلیل آنچه که “هنجار شکنی” عنوان شده است، توسط پلیس اطلاعات و امنیت اهواز بازداشت شد. پلیس اطلاعات و امنیت اهواز بدون اشاره به هویت این شهروند و جزییات بازداشت مدعی شده است که وی دچار اختلالات روانی بوده و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شده است.(هرانا، ۱ شهریور ۱۴۰۰)
جواد لعل محمدی، به همراه همسرش عزت جوادی حصار، دخترش آیدا لعل محمدی و خواهرش خانم لعل محمدی توسط نیروهای امنیتی در مشهد بازداشت شدند.(هرانا، ۱۰ شهریور ۱۴۰۰)
نرگس محمدی، احمدرضا حائری، پوران ناظمی، ویدا ربانی به همراه شماری دیگری از فعالان مدنی در تجمعی اعتراضی در رابطه با تحولات اخیر کشور افغانستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.( هرانا، 18 شهریور 1400)
.
احضار به دادگاه
فرزانه زیلابی، وکیل شرکت نیشکر هفت تپه، توسط دادگاه انقلاب احضار شد. خانم زیلابی؛ پیشتر توسط دادگاه انقلاب شعبه دوم به اتهام «تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی»تفهیم اتهام شده بود.( به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱ شهریور ۱۴۰۰)
فاطمه سپهری، فعال مدنی طی ابلاغیه‌ای الکترونیکی به شعبه ۹۰۳ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب مشهد احضار شد.( هرانا، 22 شهریور 1400)
فریبا فریدونی فعال مدنی، توسط پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شهرستان خمین احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. ( هرانا، 28 شهریور 1400)

احکام دادگاهها
فرزانه زیلابی، وکیل مدافع پرونده هفت تپه توسط دادگاه انقلاب اهواز به یک سال حبس تعزیری و دو سال، ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. ( هرانا، 24 شهریور 1400)

اعدام
با اعدام سه زن در زندان گوهردشت، تعداد زنان اعدام شده در ایران از سال ۱۳۹۲ به ۱۲۱ تن رسید. یعنی به طور میانگین در هر سال ۱۵زن به دست رژیم آخوندی اعدام شده اند.( صدای امریکا، 29 شهریور 1400)