گزارشی از مشکلات زندانیان محبوس در زندان تهران بزرگ؛ ابتلای شماری از زندانیان به کرونا

– زندانیان محبوس در قرنطینه تیپ ۲ زندان تهران بزرگ با مشکلات بسیاری در زمینه های مختلف روبرو هستند. در گزارش پیش رو به گوشه ای از این مشکلات از جمله در خصوص وضعیت بهداشت، غذا و آب آشامیدنی، عدم رعایت اصل تفکیک جرائم و تراکم جمعیت بالای زندانیان، پرداخته شده است.

گفته می‌شود دستکم ۱۰ زندانی محبوس در قرنطینه تیپ ۲ این زندان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زندانیان محبوس در قرنطینه تیپ ۲ زندان تهران بزرگ با مشکلات بسیاری در زمینه‌های مختلف روبرو هستند.

بی توجهی مسئولان به شرایط زندانی و نقض حقوق زندانیان شرایط تحمل حبس را به ویژه در شرایط بحران ویروس کرونا دشوارتر کرده است. در گزارش پیش رو به گوشه‌ای از این مشکلات از جمله در خصوص وضعیت بهداشت، غذا و آب آشامیدنی، عدم رعایت اصل تفکیک جرائم و تراکم جمعیت بالای زندانیان، پرداخته شده است.

تراکم جمعیت زندانیان محبوس در قرنطینه تیپ ۲ این زندان بالا بوده و گفته می‌شود در حال حاضر دستکم ۵۰ نفر کف خواب هستند. همچنین اصل تفکیک جرائم رعایت نشده و زندانیان با جرائم مختلف از جمله زندانیان متهم به جرائم خشن در کنار سایر زندانیان نگهداری می‌شوند.
یک منبع نزدیک به خانواده یکی از زندانیان در خصوص وضعیت آب و غذا به هرانا گفت: «کیفیت غذاها بسیار پایین است و آب زندان هم قابل شرب نیست. زندانیان حتی مجبور هستند آب آشامیدنی خریداری کنند و غذا را در آشپزخانه سالن ۶ که دارای یک اجاق گاز است، خودشان آماده کنند.»

به گفته این منبع زندانیان هم اکنون به دلیل شرایط کرونا به مدت ۱۴ روز در قرنطینه نگهداری می‌شوند. گفته می‌شود که زندانیان معدودی واکسینه شده‌اند. این درحالی است که به گفته وی طی روزهای اخیر دستکم ۱۰ تن از زندانیان محبوس در قرنطینه تیپ ۲ زندان تهران بزرگ به کرونا مبتلا شده‌اند و از سوی بهداری زندان نیز رسیدگی های لازم انجام نمی‌شود.

اواسط مردادماه امسال، محمدمهدی حاج محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها در حساب تویئتری خود مدعی واکسینه شدن ۵۰ درصد از زندانیان کشور شده بود.

هرانا اخیرا در گزارشی با عنوان “بیم و امیدها؛ گزارشی از واکسیناسیون کرونا در زندان‌ها” به بررسی شرایط واکسیناسیون در شماری از زندان‌های کشور پرداخته بود. تاخیر و عدم وجود برنامه منظم در واکسیناسیون زندانیان در زندان‌های مختلف کشور در حالی است که تاکنون شیوع کرونا در بسیاری از زندان‌های کشور بارها گزارش شده و بسیاری از زندانیان و خانواده آنان را درگیر مشکلات این بیماری کرده است. بی توجهی به وضعیت زندانیان بیمار در زندان‌ها، عدم رسیدگی مناسب پزشکی در زندان و سخت گیری مسئولان در اعزام زندانیان به مرخصی درمانی و بیمارستان، فقدان لوازم بهداشتی کافی و به وجود نیاوردن شرایط کنترل بیماری و رعایت پروتکل های بهداشتی در زندان ها همواره باعث تشدید شیوع بیماری بوده است. تراکم بسیار بالای زندانی نسبت به فضای موجود در زندان ها نیز از مشکلات اساسی زندانیان در دوران شیوع کرونا است.

هرانا پیشتر نیز در گزارشی تحت عنوان “خشم و بهت جامعه؛ واکنش ها در پی روشن شدن زوایای بیشتر از فساد، سو مدیریت و کارشکنی در امر واکسیناسیون” به بررسی زوایای جدید از کارشکنی در واکسیناسیون مردم و واکنش ها نسبت به آن پرداخته بود.

FacebookTwitterاشتراک گذاری