شیوع کرونا در بند زنان زندان اوین؛ گیتی ذوالفقاری به مرخصی درمانی اعزام شد

به دنبال شیوع گستره کرونا در بند زنان زندان اوین، گیتی ذوالفقاری، زندانی سیاسی محبوس در این زندان، روز دوشنبه ۱۱ مردادماه، در پی ابتلا به کرونا به مرخصی درمانی اعزام شد.

به دنبال بروز شدید علائم کرونا در میان تعدادی از زندانیان بند زنان زندان اوین و انجام تست از برخی زندانیان، تست کرونای خانم ذوالفقاری نیز مثبت اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰، گیتی ذوالفقاری، زندانی سیاسی از بند زنان زندان اوین به مرخصی استعلاجی اعزام شد.

اعزام به مرخصی خانم ذوالفقاری پس از مثبت اعلام شدن تست کرونا و در پی شدت گرفتن بیماری او صورت گرفته است. این در حالیست که با اعزام به مرخصی و یا آزادی مشروط این زندانی قبل از ابتلا به بیماری کرونا، علیرغم سپری کردن بیش از یک سوم دوران محکومیت، مخالفت شده بود.
شیوع کرونا در بند زنان زندان اوین به حدی رسیده است که علاوه بر زندانیان، تعدادی از مسئولان این بند از جمله شهلا برنجی، افسر جانشین سرشیفت بند زنان اوین، الهام بهارمست و زینب شیردل، دو تن از سرشیفت های بند زنان اوین نیز با تست کرونای مثبت به مرخصی اعزام شده اند.

همچنین در پی شیوع ویروس کرونا در بند زنان زندان اوین، سپیده کاشانی، عالیه مطلب زاده، زهرا جمالی، زینب همرنگ و آرزو قاسمی، مژگان کاوسی، مریم سامقانی، گیتی پورفاضل و رضوانه احمدخانبیگی به دنبال مثبت شدن تست کرونا و وضعیت نامناسب جسمی به مرخصی اعزام شدند. بعلاوه نیلوفر بیانی در پی اعلام مثبت بودن تست پی‌سی‌آر کرونا، به قرنطینه این زندان منتقل شده است.

گیتی ذوالفقاری پیشتر در تاریخ ۵ آبان‌ماه ۹۲ توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او پس از ۵۲ روز با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

این زندانی خردادماه سال ۹۵ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به قصد براندازی” به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. این محکومیت در مرحله تجدیدنظر توسط شعبه ۳۶ تجدیدنظر استان تهران به ۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری تقلیل یافت.