احضار و ممنوعیت خروج از کشور آی‌گون رشتبری در جلفا / سند

آی‌گون رشتبری، شهروند اهل شهرستان جلفا روز چهارشنبه ۲۹ تیرماه در پی مراجعه به فرودگاه از ممنوعیت خروج از کشور خود مطلع و گذرنامه وی ضبط شد.

خانم رشتبری پیشتر جهت شرکت در مراسم سوگواری مادر خود از کشور ترکیه به ایران بازگشته و در تاریخ ۳۱ فروردین‌ماه به اداره اطلاعات شهرستان جلفا احضار شده و مورد بازجویی و تهدید قرار گرفته بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۲۹ تیرماه ۱۴۰۰، آی‌گون رشتبری، شهروند اهل شهرستان جلفا در پی ممنوعیت خروجی از کشور از سفر بازماند.

خانم رشتبری در تاریخ ۱۷ اسفندماه ۹۹ جهت شرکت در مراسم سوگواری مادر خود به ایران سفر کرده بود. اما در تاریخ ۳۱ فروردین‌ماه امسال به صورت تلفنی به اداره اطلاعات شهرستان جلفا احضار شد.

این شهروند در جریان بازجویی ها توسط نیروهای امنیتی جهت همکاری مورد تهدید قرار گرفته بود.

یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: «خانم رشتبری پس از این بازجویی و تهدید از ممنوعیت خروج از کشور اطلاع نداشت و برای تاریخ ۲۹ تیرماه از فرودگاه تبریز به مقصد ترکیه بلیت تهیه کرد، اما در فرودگاه از ممنوعیت خروج از کشور توسط شعبه ۹ اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب تبریز مطلع شده و گذرنامه او ضبط شد.»
به گفته این منبع مطلع، احضار و بازجویی وی در خصوص همسرش که در خارج از کشور به سر می برد صورت گرفته و تهدید شده است که در صورت عدم همکاری با این نهاد امنیتی ممنوع الخروج خواهد شد.