افزایش خودکشی دختران ایلامی از سال 74 به بعد

ارسال کننده: خانم زهرا مبینی27آذر

مهرخانه: معاون پیشگیری بهزیستی استان ایلام در خصوص مهم‌ترین مشکلات و آسیب‌های استان ایلام اظهار داشت: قوی نبودن پژوهش‌های صورت گرفته یکی از مشکلاتی است که ما در استان ایلام با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم و همین مسئله باعث شده در علت‌یابی مسائل، با مشکل مواجه شویم و ضعیف عمل کنیم.

شاپور کردی در گفتگو با خبرنگار مهرخانه، با بیان این مطلب افزود: البته در زمینه آسیب‌های خاص چون خودسوزی و خودکشی، اعتباراتی به برخی از مؤسسات پژوهشی اختصاص داده شده، ولی باز طرح جامعی از خروجی این کارها و فعالیت‌ها حاصل نشده است. به عبارت دیگر برنامه‌های زیادی به صورت جدی شروع می‌شود، ولی عملیاتی نمی‌گردد.

اجرای طرح غربال‌گری شنوایی برای 70 درصد کودکان ایلامی‌
معاون پیشگیری بهزیستی استان ایلام به بحث غربال‌گری شنوایی اشاره می‌کند و می‌افزاید: این طرح برای کودکان تازه متولد شده تا یک ماهگی کودکان صورت می‌گیرد و در سال 91 توانستیم 70 درصد جمعیت را تحت پوشش قرار دهیم.کودکانی که متولد می‌شوند با تفاهم‌نامه‌هایی که با دانشگاه علوم پزشکی و ثبت احوال بسته شده است، باید حتماً به برنامه‌های غربال‌گری شنوایی ارجاع داده شوند که این فعالیت‌ها برای پیشگیری از ناشنوایی در حال انجام است.

ایلام و مشکلات تنبلی چشم کودکان 3 تا 6 ساله
کردی اقدامات صورت‌گرفته در خصوص تنبلی چشم را موفق دانست و اعلام کرد: طرح تنبلی چشم برای کودکان 3 تا 6 سال است و در سال گذشته،70 درصد کودکان در این رنج سنی را تحت پوشش این طرح قرار دادیم. در این طرح بیشتر بر روستا‌ها متمرکز شدیم و 94 درصد روستاییان و 85 درصد کودکان شهری را مورد ارزیابی قرار دادیم.

معاون پیشگیری بهزیستی استان ایلام اظهار داشت: استان ایلام مشکلاتی در زمینه بینایی‌سنجی دارد و بر طبق اخرین آمار جزء اولین استان‌هایی هستیم که این مسئله به عنوان یک آسیب شناخته شده است و در حال حاضر به دنبال علت‌یابی این مسئله هستیم.

ازدواج‌های فامیلی؛ بیشترین علت معلولیت‌های جسمی ‌در استان ایلام
وی تصریح کرد: در حال حاضر بهزیستی ایلام لیست معلولیت‌ها را به تفکیک شهرستان‌های استان آماده کرده است و برای علت‌یابی به چند گروه پژوهشی سپرده شده و باید منتظر ماند تا نتیجه کار این گروه‌ها به ما ارائه شود.

کردی بافت سنتی و ازدواج‌های فامیلی را به عنوان مهم‌ترین عامل ایجاد معلولیت‌های جسمی ‌و روانی دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه استان ایلام بافت سنتی دارد و ازدواج‌های فامیلی زیادی در آن صورت می‌گیرد، میزان معلولیت بالایی را متحمل می‌شود. مثلاً در سال 80 در روستایی در شهرستان آبدانان در همه خانواده‌ها یک فرد معلول وجود داشت و بعد متوجه شدیم که ازدواج‌های فامیلی زیادی در این شهرستان صورت می‌گیرد.

عدم تمایل به آزمایش ژنتیک در میان جوانان ایلامی ‌حتی تحصیل‌کرده‌ها
به اعتقاد معاون پیشگیری بهزیستی استان ایلام عدم تمایل به آزمایش ژنتیک یکی از مشکلاتی است که بر بار معلولیت‌ها می‌افزاید.

وی در این خصوص اظهار داشت: مراکز موجود برای انجام آزمایش‌های ژنتیک در استان ایلام محدود به یک مرکز ژنتیک دولتی در مرکز شهر و یک مرکز خصوصی در شهرستان شیروان چرداول است و یک مرکز دولتی دیگر هم در شهرستان دهلران به تازگی افتتاح شده است، ولی این مراکز مورد استقبال شهروندان قرار نمی‌گیرد که البته خبرهایی در خصوص اجباری‌شدن آزمایش مشاوره و ژنتیک به ما رسیده است که امیدواریم به زودی محقق شود.

کردی خاطرنشان کرد: پیش از این چندین بار با دانشگاه علوم پزشکی تماس داشته و خواستار اجباری‌شدن آزمایش ژنتیک شدیم، ولی مورد قبول واقع نشد. حتی ما برای اینکه توجه خانواده‌ها را به این موضوع جلب کنیم فیلم کوتاهی ساختیم و از شبکه استانی پخش کردیم، ولی همچنان ضعیف بودن اطلاع‌رسانی، کار ما را سخت کرده است.

وی اظهار داشت: چند وقت پیش دختر و پسر تحصیل‌کرده‌ای به معاونت پیشگیری مراجعه کردند و از ما خواستند برای آنها گواهی عدم نیاز به آزمایش ژنتیک صادر کنیم تا بتوانند ازدواج کنند و ضرورتی نمی‌دیدند که آزمایش ژنتیک بدهند. پس ببینید وقتی نگرش تحصیل‌کرده‌ها این‌گونه باشد، انتظاری نمی‌رود که بتوانیم روستاییان را راضی به انجام آزمایش ژنتیک کنیم. البته در سال گذشته اعتبار خوبی برای تبلیغ و اطلاع‌رسانی در این زمینه تخصیص داده شده است.

با افزایش آمار طلاق مواجه هستیم
معاون پیشگیری بهزیستی استان ایلام در ادامه به معضل طلاق اشاره و تأکید کرد: در حال حاضر با افزایش طلاق در استان روبه‌رو هستیم، ولی این آمار به نسبت آمارطلاق در کل کشور بالا نیست.

تدوین GPS خودکشی
کردی به بیان فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه کاهش خودسوزی پرداخت و ادامه داد: برای کاهش این معضل یک GPS خودکشی تدوین کرده‌ایم تا مکان‌یابی خودکشی صورت بگیرد و فعالیت‌هایی برای کاهش این معضل در آن مکان‌ها انجام شود.

خودکشی و خودسوزی در ایلام از سال 74 به بعد رشد کرد
وی افزود: در حال حاضر در استان ایلام آمار خودسوزی کاهش پیدا کرده و روش‌های خودکشی نیز تغییر کرده است. خودکشی و خودسوزی در ایلام از سال 74 به بعد خیلی رشد کرد؛ البته اگر آمار قبل از 80 را ببنید روش‌های خودکشی با دهه 80 کاملاً متفاوت است.

کردی اضافه کرد: در سال 75 و 76 از 650 اقدام به خودکشی 440 خودسوزی بوده است، ولی سال 86 و 87 دقیقاً این قضیه برعکس شده و خودسوزی در طول یک سال به مرز 40 درصد رسیده است. البته ما در حال حاضر آمار دقیقی از خودسوزی نداریم؛ چراکه این بحث مدتی است به دانشگاه علوم پزشکی سپرده شده است.

مصرف قرص و سم بیشترین مدل خودکشی در استان ایلام
معاون پیشگیری استان ایلام به روش‌های جدید خودکشی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر روش مصرف قرص و سم بیشترین مدل خودکشی در استان است. البته سم را در فصل‌های خاصی بیشتر می‌بینیم. بعضی از شهرستان‌ها مثل دره‌شهر که آمار بالای خودکشی دارد در فصل کشاورزی، خودکشی با سم بسیار دیده می‌شود. چون کار کشاورزی با سم‌پاشی و به روش سنتی صورت می‌گیرد و زنان نیز در کشاورزی با مردان مشارکت دارند و خوردن سم در این ماه‌ها زیاد است؛ ولی در فصل‌های پاییز و زمستان آمار خودکشی به شدت کاهش پیدا می‌کند و نرم جهانی هم به این صورت است؛ فصل بهار و شهریور ماه آمار خودکشی بالاست.

به گفته کردی در گذشته به دلیل پایین بودن سطح خدمات پزشکی، بسیاری از خودسوزی‌ها منجر به فوت می‌شد، ولی در حال حاضر آمار مرگ بر اثر خودسوزی به یک درصد رسیده است.

خودسوزی بیشتر در روستاها اتفاق می‌افتد
معاون پیشگیری بهزیستی استان ایلام با بیان اینکه خوسوزی بیشتر در روستاها اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: الان مکان‌های پرخطر مشخص شده است و بحث افکار خودکشی طی تحقیقی مورد بررسی قرار گرفته است و با وزارت ورزش و جوانان تفاهم‌نامه‌ای را در خصوص پژوهش در زمینه کیفیت زندگی امضا شده که شاید از این طریق بتوانیم علل خودکشی را پیدا کنیم.

دیگر خبری از ازدواج‌های اجباری در ایلام نیست
وی ادامه داد: در حال حاضر و از سال 85 به بعد وضعیت زندگی مردم ایلام خیلی تغییر کرده است و شاید دیگر خبری از ازدواج‌های اجباری نیست. البته ما منکر این نیستم که در گذشته تعصبات قومی ‌و قبیله‌ای وجود داشته و ازدوج‌های اجباری دیده می‌شده است، ولی الان کیفیت زندگی بالا رفته و تغییرات فرهنگی حاصل شده و نحوه نگرش به زندگی تغییر کرده است.

کردی در ادامه به نتایج مصاحبه‌اش با 15 نفر از کسانی که اقدام به خودکشی نموده‌اند اشاره کرد و گفت: دقیقاً 11 مورد از این 15 مورد مسائل مالی را به عنوان دلیل خودکشی معرفی کردند.

اعتیاد زنان در ایلام خیلی کم است
معاون پیشگیری ایلام در خصوص اعتیاد زنان گفت: در خصوص اعتیاد زنان آمار دقیقی وجود ندارد، ولی می‌توان گفت شاید زیر 100 مورد داشته باشیم. اعتیاد زنان در ایلام خیلی کم است حتی ما کارتن خواب مرد نداریم چه برسد به زنان به همین خاطر کمپ ترک اعتیاد زنان نداریم و مواردی که وجود دارد به درمان سرپایی و متادون‌درمانی ارجاع داده می‌شود.

برنامه پیشگیری از ایدز انجام می‌شود
وی اذعان داشت: زنان روسپی در شهر ما خیلی کم هستند، ولی ما برنامه‌های پیشگیری از ایدز را درکل استان به واسطه توزیع سرنگ و وسایل جلوگیری در میان معتادان انجام می‌دهیم.

آمار خودکشی و خودسوزی به دانشگاه علوم پزشکی سپرده شده است
کردی با انتقاد از واگذاری آمار خودکشی به دانشگاه علوم پزشکی از سال 88 تاکنون، تصریح کرد: با اینکه بهزیستی استان متولی آموزش و پیشگیری در زمینه خودکشی و خودسوزی است، ولی متأسفانه این آمار در اختیار این اداره کل قرار نمی‌گیرد و چندین بار جلسه گذاشته‌ایم، ولی فایده نداشته است. طبیعتاً وقتی آماری در دست نباشد ما نمی‌توانیم اقدامات خوبی انجام دهیم.

وی اضافه کرد: پیش از این فردی که اقدام به خودکشی کرده بود پس از حضور در بیمارستان، فوراً فرمی ‌را پر می‌کرد و این فرم به دانشگاه علوم پزشکی مرکز استان ارجاع داده می‌شد، پس از آن به استانداری می‌رفت و استانداری آن را به فرمانداری شهرستان‌ها برگشت می‌زد و پس از آن به اداره بهزیستی ارجاع می‌داد، ولی در حال حاضر مدتی است که این روال فرق کرده است.

اعلام آمارهای نادرست از سوی دانشگاه علوم پزشکی
معاون پیشگیری بهزیستی استان ایلام اظهار داشت: اخیراً طبق آمار دانشگاه علوم پزشکی با آمار صفر در خصوص خودکشی و خودسوزی شهرستان شیروان چرداول مواجه شدیم و این آمار در حالی ارائه می‌شود که این شهرستان همواره آمار بالای خودکشی و خودسوزی را به خود اختصاص می‌دهد، ولی در حال حاضر چندسالی است که این آمار صفر برای ما ارسال می‌شود.

هیچ خانواده‌ای در ایلام از خودکشی و خودسوزی مصون نیست
وی با اذعان به این مطلب که هیچ خانواده‌ای در استان ایلام از خودکشی و خودسوزی مصون نیست، به بیان فعالیت‌های بهزیستی در کاهش آمار خودکشی و خودسوزی پرداخت و گفت: ما با تدوین طرح نشاط و پیاده‌سازی آن در استان سعی خواهیم کرد شیوه سبک زندگی و نگاه افراد جامعه به زندگیشان را تغییر دهیم. همچنین از معلم‌ها درخواست خواهیم کرد در مدارس به افزایش مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان توجه کنند.

اجرای طرح نشاط در سطح استان برای کاهش آمار خودکشی و خودسوزی
کردی خاطرنشان کرد: البته پیش از این نیز مداخلاتی در زمینه تغییر در مدارس صورت گرفته بود، ولی باز هم اقدام به خودکشی و خودسوزی وجود دارد.

عدم توانمندی زنان و وابستگی بیش از حد به مردان؛ علت اصلی خودسوزی زنان
معاون پیشگیری بهزیستی ایلام مهم‌ترین عامل خودسوزی و خودکشی در زنان را عدم توانمندی آنها عنوان کرد و گفت: زنان ایلامی ‌وابستگی بیش از اندازه‌ای به همسرانشان دارند و اگر همسرشان دچار مشکلی شود، خانواده از هم می‌پاشد و به توانمندی‌های خود توجه نمی‌کنند.

به گفته کردی اغلب زنان معتاد در ایلام به دلیل وابستگی بیش از حد به شوهران معتادشان دچار اعتیاد می‌شوند و از این وابستگی به راحتی می‌توان به پایین بودن آمار طلاق در این استان پی برد.

برگزاری کارگاه‌های ازدواج
وی در خصوص اقدامات صورت‌گرفته در زمینه ازدواج و کاهش آمار طلاق گفت: کارگاه‌های یک روزه در خصوص مهارت‌های ازدواج در مرکز استان و شهرستان‌های تابعه برای پایداری زندگی مشترک و کاهش آمار طلاق برگزار کرده‌ایم تا زوج‌های جوان با اهمیت خانواده آشنا شوند و علاوه بر این مباحثی در رابطه با فیزیولوژی و روان‌شناسی در روابط زوجین نیز در این کارگاه‌ها مطرح می‌شود.