گزارش نقض حقوق زنان خرداد1400

برای آگاهی بیشتر:

آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران و خبرگزاریهای معتبر داخلی و خارجی جمع آوری شده است که عملا نمی تواند بیانگر کل واقعیت های جامعه باشد.

گزارشات ماهیانه کمیته دفاع از حقوق زنان از سایت کانون دفاع از حقوق بشر در ایرانکه از رسانه های داخلی و خارجی  مانند ایسنا ؛ مشرق نیوز؛ رکنا ؛ رادیو زمانه ؛هرانا ؛ ایرنا ؛ایلنا ؛ رادیو صدای امریکا ؛رادیو بی بی سی ؛ ایران ؛ قطره ؛رادیو فردا ؛ سازمان حقوق بشر ایران ؛ باشگاه خبرنگاران جوان ؛ خبرگزاری مهر ؛ خبر گزاری خراسان ؛ روزنامه قانون ؛تسنیم و غیره جمع آوری گردیده است، تهیه و تدوین می شوند.

اعضائیکه درگردآوری اخبار نقض حقوق زنان همکاری نموده اند عبارتند از :پریچهر سهرابی ،ماریا هری ،شراره هادیزاده رییسی ،بهاره بلورچی ،حلیمه حسن سوری ،آذر ارحمی ،نرگس محمدی ،فرشادقضایی ،آزاده قریشی ،فرشته امیراحمدی ،تورج تفکری ،مهساشفوی ،مرضیه مهدیه ،مهرنوش ایمانی ،نارگل غفوری ،سیدعلیرضاامامی ،غزاله ناظمی ،فاطمه اهل الروت ،سمیرافیروزی بویاغچی ،پریسا سخایی ،شهلا شاهسونی ،رؤیا راوری ،ترانه ذوالفقار ،الناز اسدی صفا ،مهشیدعرب ،دانیال جهانگیری سها درویشی. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشهود است:.https://zanan.bashariyat.org/

 

 

اعتیاد

طبق اظهارات مسئولان یکی از سراهای نگهداری و درمان زنان معتاد ، در حالی که سن شروع به کارتن خوابی در میان دختران نوجوان معتاد به ۱۵ سال رسیده است، در شهر تهران خانم های معتاد متجاهری پیدا می شوند که بیش از ۶۰ سال سن دارند…( ایلنا، 18 خرداد1400)

گلایه مدیر مرکز نور سپید هدایت، مرکز جامع خدمات کاهش آسیب اعتیاد زنان، به شیوه برخورد عوامل شهرداری می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد که یکی از آنها عدم پاسخگویی صریح و شفاف آنها به مدیر فعلی این مرکز است.( تسنیم، 21 خرداد1400)

بهداشت

سکینه پروانه، زندانی سیاسی کرد در اعتراض به محرومیت از دسترسی به خدمات پزشکی و ادامه تبعید خود در زندان مرکزی مشهد دست به اعتصاب غذا زد.(شبکه حقوق بشر کردستان، 1 خرداد 1400)

گزارشات رسیده حاکی از شیوع مجدد بیماری کرونا در بند زنان زندان سپیدار اهواز و قطع تماس زندانیان توسط مقامات مسئول این زندان است. (گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، 2 خرداد 1400)

 دختری در بندر جاسک دچار مارگزیدگی شد. این واقعه به دلیل فقدان مراکز درمانی و راه جاده ای مناسب، روی داده است. ( هرانا، 2 خرداد 1400)

مژگان کاوسی، زندانی سیاسی در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است. اعتصاب غذای وی در اعتراض به برخورد سلیقه ای مسئولان در خصوص بخشنامه اعزام به مرخصی زندانیان در جریان شیوع ویروس کرونا صورت گرفته است.وی به بیماری گوارشی، هموروئید و آریتمی قلبی مبتلا است. ( هرانا، 4 خرداد 1400)

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز، زنان جوان ما در مناطق محروم در معرض بالاترین خطرها قرار دارند و میزان دسترسی به اطلاعات باروری و خدماتی که در این باره به آنها ارائه می‌شود در حداقل است و کافی نیست. (ایسنا / فارس، 4 خرداد 1400)

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، روز ۱۰ خرداد ماه ۱۴۰۰، یک زن بلوچ که برای درمان به مطب “دکتر محمدرضا باغبانی” مراجعه کرده بود، با تشخیص اشتباه پزشک در تشخیص بیماری جان باخت. پس از جان باختن این زن، بسیاری از شهروندان جهت اعتراض مقابل مطب این پزشک تجمع کرده‌اند. تجمع شهروندان منجر به درگیری با نیروهای نظامی شده است. ( گزارش کمپین فعالین بلوچ، 10خرداد 1400)

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد استان البرز از شناسایی ۳۰۰ زن باردار و شیرده مبتلا به سوء تغذیه در این استان خبر داد. ( 11 خرداد 1400)

ناهید فتحعلیان معلم بازنشسته که پس از گذشت بیش از ۱۳ ماه از زمان بازداشت کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان اوین تحت بازداشت به سر می‌برد، به بیماری کرونا مبتلا شده است.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 16 خرداد 1400)

یک دختر جوان در روستای سزار از توابع شهرستان دزفول بر اثر عقرب گزیدگی و به دلیل تاخیر در رسیدگی پزشکی جان خود را از دست داد. عدم آنتن دهی تلفن همراه جهت تماس با اورژانس و همچنین فقدان مراکز درمانی و راه مناسب دسترسی علت اصلی تاخیر در رسیدگی بوده ‌است.( هرانا، 16 خرداد1400)

زنان سرپرست خانواده

 

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با بیان اینکه نیمی از زنان سرپرست خانوار نیازمند حمایت های خاص دولتی نیستند و توانمندند گفت: اما ۲۰ درصد زنان سرپرست خانوار از هیچ حمایت بیمه ای برخوردار نیستند. (ایسنا، 2 خرداد 1400)

 

خشونت خانوادگی

یک دختر نوجوان ۱۶ ساله در تهران با پریدن از طبقه دوم ساختمان محل سکونت خود دست به خودکشی زد و به زندگی خود پایان داد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است (خبرگزاری هرانا، 1 خرداد 1400)

یک دختر نوجوان در بندرعباس با پریدن از طبقه ششم ساختمان محل سکونت خود دست به خودکشی زد و به زندگی خود پایان داد. ( هرانا، 2 خرداد 1400)

یک دختر نوجوان در بندرعباس با پریدن از طبقه ششم ساختمان محل سکونت خود دست به خودکشی زد و به زندگی خود پایان داد. ( هرانا، 2 خرداد 1400)

رییس اورژانس اجتماعی کشور اعلام کرد در کشور ما از هر ۲۰ نفر یک نفر مورد خشونت‌های خانگی همسرش قرار می‌گیرد اما کمتر از ۳۵ درصد از خشونت‌های خانگی به پلیس یا اورژانس اجتماعی گزارش می‌شود. ( برنا، 2 خرداد 1400)

یک زن معلم بر اثر خشونت خانگی جان باخت. هویت معلم کشته شده “نوایی” و هویت قاتل “رسته‌خیز” عنوان شده است. (  کمپین فعالین بلوچ، 4 خرداد 1400)

یک زن جوان در تهران با انگیزه ناموسی توسط شوهرش به قتل رسید ( هرانا، 11 خرداد 1400)

بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، طی هفته جاری پنج زن در شهرهای کرمانشاه، سقز و دره‌شهر در ایلام، به دست نامزد، شوهر و شوهر سابق خود کشته شدند..( هه نگاو، 22 خرداد 1400)

سرهنگ حسین زلقی رییس پلیس آبادان گفت: در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد، ابتدا درگیری خانوادگی بین زن و شوهر جوانی رخ داده که متاسفانه شخصی به هویت م ،ن ۳۷ساله، همسرجوان ۲۲ساله خود را به هویت خ، ن با ضربات چاقو به قتل رسانده است.( الفباخبر، 24 خرداد 1400)

رئیس پلیس آگاهی ناجا: مدتی قبل در یکی از استان های ایران، پدری دختر 7 ساله خود را با ساطور به 40 قسمت تقسیم کرد در حالی که اصلا بازتاب رسانه ای پیدا نکرد.( پایگاه خبری پلیس ایران، 24 خرداد 1400)

یک نوجوان ۱۶ ساله به همراه زنی ۲۸ ساله در شهرستان لردگان واقع در استان چهارمحال و بختیاری، با بستن دست‌هایشان به یکدیگر و پرتاب کردن خود در سد کارون ۴، دست به خودکشی زده و جانشان را از دست دادند.( هرانا، 25 خرداد1400)

اخبارعمومی

کارگران و زنان در ایران، محکوم به ساعات کار طولانی هستند. بر اساس آخرین آمار رسمی اشتغال، کل جمعیت کار ایران در زمستان ۱۳۹۸ حدود ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بوده است که گفته شده بیش از ۷۰ درصد آن‌ها زیر خط فقر قرار دارند. ( 2 خرداد 1400)

عالیه مطلب‌زاده، عکاس خبری و نایب رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات پس از پایان ایام مرخصی جهت تحمل ادامه دوران محکومیت حبس به زندان اوین بازگشت. (گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 2 خرداد 1400)

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت باید به خانواده‌ها تأکید شود که کاری مهمتر از مادر شدن برای زنان وجود ندارد.

( گزارش ایران، 2 خرداد 1400)

خبرهای دریافتی حاکی است که با گذشت هفتاد روز از تبعید زندانی سیاسی مریم اکبری منفرد به زندان سمنان، این زندانی مقاوم همچنان زیر حداکثر فشار توسط وزارت اطلاعات قرار دارد و به هیچکدام از خواسته های او پاسخ داده نمیشود.( گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، 2خرداد 1400)

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به ارسال نامه‌ای به شورای نگهبان درباره کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست جمهوری گفت: از شورای نگهبان درخواست کردم برای اولین بار یک زن را در میان نامزدها تایید کنند تا به احیای سرمایه‌های اجتماعی کشور کمک کرده باشند؛ منتظریم. ( ایسنا، 4 خرداد 1400)

روز انجمن قلم آمریکا (پن) با انتشار بیانیه ای نسبت به صدور حکم حبس، شلاق و جزای نقدی برای نرگس محمدی سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، واکنش نشان داده و خواستار لغو فوری این حکم شد. خانم محمدی، به تازگی از بابت پرونده‌ای که در دوران حبس برای او گشوده شده بود، توسط دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی قدس تهران به ۳۰ ماه حبس تعزیری، ۸۰ ضربه شلاق و پرداخت دو فقره جزای نقدی محکوم شده است. (هرانا، 4 خرداد 1400)

مادر رومینا اشرفی بر مجازات پدر فرزندکش اصرار می ورزد. (ایمنا، 4 خرداد 1400)

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر در اتاقی در کلاب‌هاوس درباره آزار و اذیت زندانیان زن با اشاره به تجربه خودش گفت: «رییس زندان به من حمله‌ کرد، تعرض‌ها و توهین‌ها خشن‌تر شد، مقاومت می‌کردم. (7 خرداد 1400)

رویا افشار بازیگر سینما که سال گذشته با بازی در فیلم سینمایی «مامان» برنده جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنواره فیلم فجر شد معتقد است بی‌ربط بودن کاراکترهای زن در آثار سینمایی با واقعیت، خود خشونت فرهنگی علیه زنان است.. ( برنا، 7 خرداد 1400)

ممنوع التصویری گوهر خیراندیش در فیلم زیرخاکی 2  بخاطر عکسهای جنجالی که در عروسی دخترش در امریکا گرفته بود. (رکنا، 8 خرداد 1400)

یک دختر نوجوان در ایلام با پریدن از بالای یک ساختمان دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است. (هرانا، 10 خرداد 1400)

هفتاد و پنج روز بعد از تبعید زندانی سیاسی آتنا دائمی به زندان لاکان رشت، حسین دائمی پدر این زندانی سیاسی و فعال حقوق کودکان و حقوق بشر در یک مصاحبه  گفت:‌ما خواستمان این است که باید بچه های ما آزاد بشوند. آتنای من باید آزاد بشود .حق آتنا و آتناهای ما زندان نیست. ( کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، 16 خرداد 1400)

شهناز یاری سرمربی تیم فوتسال زنان سایپا مدعی شد برخی با داشتن نگاه جنسیتی به دنبال ایجاد مشکل برای تیم‌های فوتسال زنان هستند.( ایسنا، 16 خرداد 1400)

نائب رئیس فراکسیون زنان مجلس دهم، مشاور و نماینده ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شورای توسعه سواحل مکران، با اشاره به وعده‌های نامزدهای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، گفت : هردولتی که بر سر کار آید باید به مسائل و مطالبات زنان نگاه ملی و فراجناحی داشته باشد چراکه مطالبات و حقوق زنان نباید سیاسی شود.( ایسنا، 16 خرداد1400)

زندانی سیاسی تبعیدی مریم اکبری منفرد با دستور وزارت اطلاعات از امکان هواخوری محروم شد. مریم اکبری منفرد همراه با چند زندانی با جرائم عادی در یک اتاق ۴متری در زندان سمنان محبوس است.( کمیسیون زنان، 16 خرداد 1400)

ویان محمدی، فرزاد سامانی و ساکار عینی شهروندان کُرد بازداشتی با اتمام مراحل بازجویی از بازداشتگاه اطلاعات سپاه ارومیه به زندان این شهر منتقل شدند.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 16 خرداد1400)

ویان محمدی فعال مدنی در اعتراض به تمدید قرار بازداشتش از سوی شعبه سوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب مهاباد، از اعتصاب غذا کرده است.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 16 خرداد1400)

طی ماه‌های اخیر در جامعه به وفور رفتارهای خشونت‌آمیزی که علیه زنان و کودکان رخ داده بازتابی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی داشته که حتی این بحث گریبان برخی سینماگران را هم گرفته و حواشی بسیاری نیز به وجود آورده است.( برنا، 16 خرداد1400)

ماموران زندان کچویی کرج از مرخصی‌ یاسمن آریانی جهت مراقبت از مادر بیمارش جلوگیری کردند. مادر این زندانی، منیره عربشاهی پس از کارشکنی های متعدد، جهت انجام عمل جراحی به مرخصی درمانی اعزام شده است.( کمیسیون زنان،16 خرداد1400)

چند روز پیش، «حامد برکاتی»، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت  اعلام کرد که سالانه بیش از ۳۰۰ هزار نفر به شکل «غیرقانونی» و حدود ۹ هزار نفر نیز به صورت قانونی و با مجوز پزشکی قانونی، به بارداری خود به صورت داوطلبانه پایان می‌دهند.( ایران وایر، 16 خرداد1400)

خانواده و اقوام دختر جوانی که درست روز عروسی اش ناپدید شده بود ماجرا را به اداره پلیس گزارش دادند تا بررسی ها و تحقیقات برای یافتن ردی از عروس گم شده پیدا شود.( برنا، 21 خرداد1400)

پنج سازمان زنان ایرانی از ملیت های مختلف انتخابات قلابی ریاست جمهوری رژیم ملایان را تحریم کردند. آنها از زنان ایران خواستند تا «به مبارزه ملی، و وظیفه سیاسی و اجتماعی خود در تحریم انتخابات» عمل کنند.( کمیسیون زنان، 21 خرداد1400)

فرانک جمشیدی فعال محیط زیستی کُرد، جهت اجرای حکم حبس به کانون اصلاح و تربیت سنندج موسوم به بند زنان منتقل شد.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 21 خرداد 1400)

شکیلا منفرد، زندانی سیاسی زندان قرچک ورامین روز دوشنبه ۱۷ خردادماه در پی فقدان نظارت در زمینه حفظ امنیت زندانیان و عدم رعایت اصل تفکیک جرائم، توسط تعدادی از زندانیان جرائم عمومی مورد ضرب و شتم قرار گرفت.( هرانا، 21 خرداد1400)

برخی از خبرگزاری‌های ایران، از جمع‌آوری امضا جمعی از پیشکسوتان، مربیان و داوران ژیمناستیک ایران، علیه «زهرا اینچه‌درگاهی» رییس سابق فدراسیون ژیمناستیک ایران خبر داده‌اند.( ایران وایر، 21 خرداد1400)

زنان در «زورخانه»ی جمهوری اسلامی؛ وعده‌‌های انتخاباتی هشت سال پیش که درباره زنان نیز اجرا نشد.( کیهان لندن، 21 خرداد 1400)

 

زنان روستای نقد علیا در اردبیل برای دومین بار در دو ماه گذشته با بستن جاده به عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم و لوله‌کشی در منطقه اعتراض کردند.( رادیو فردا، 24 خرداد1400)

بر اساس اعلام مقام‌های رسمی وزارت کشور، ترکیب جنسیتی نامزدهای ششمین دوره انتخابات شهر و روستا با میانگین اختلافی حدود ۹۰ درصد، به نفع مردان است.( رادیو فردا، 24 خرداد1400)

یک راهبه کاتولیک ۷۵ ساله که بیست و شش سال در بیمارستان بیماران جذامی تبریز خدمت میکرد، به دلیل عدم تمدید ویزا مجبور به ترک ایران خواهد شد.( هرانا، 24 خرداد 1400)

چهار تن از زندانیان سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین با انتشار نامه ای با اشاره به اسفناک بودن شرایط زندانیان در زمان ریاست ابراهیم رئیسی در قوه قضاییه، نسبت به شرایط نامناسب محبوسین این زندان از جمله در خصوص مسائل بهداشتی، تغذیه و درمان واکنش نشان دادند.( هرانا، 24 خرداد 1400)

دوستان و اعضای خانواده زندانیان دوتابعیتی از رهبران کشورهای عضو جی‌۷ درخواست کرده‌اند برای آزادی آن‌ها تلاش کنند. این افراد همچنین خواسته‌اند موضوع آزادی زندانیان دوتابعیتی در گفت‌وگوهای برجام نیز لحاظ شود.( دریچه وله، 21 خرداد 1400)

تبعیض جنسیتی و بی حقوقی زنان ورزشکار؛ ناعادلانه المپیک را از من گرفتند.( ایسنا، 24 خرداد1400)

آتنا دائمی، کنشگر مدنی، در زندان لاکان رشت، در اعتراض به تبعید زندانیان زن فعال از زندان‌های تهران به سایر شهرستان‌ها پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، با نوشتن نامه‌ای واکنش نشان داده است.( هرانا، 24 خرداد 1400)

یک پناهجوی زن اهل شهرستان سردشت در حین رفتن به یونان در اثر سکته قلبی ناشی از خستگی راه جانباخت.( هه نگاو، 25 خرداد 1400)

از مهلا محروقی به عنوان دختر تاریخ‌ساز ورزش دو و میدانی ایران سخن می‌گویند، او به مسابقات قهرمانی جوانان جهان راه یافته است، به‌رغم آنکه از هیچ پشتیبانی برخوردار نیست. می‌گوید نه دیسک دارد و نه اجازه تمرین در پیست ورزشی.( ایسنا، 26 خرداد 1400)

فاطمه آجرلو:  نمی توان با شعار از رای زنان سوءاستفاده کرد .( خبر آنلاین، 28 خرداد 1400)

کاندیدای انتخابات شورای شهر تهران گفت: مدیریت شهری گذشته طی ۱۲ سال، ریل‌گذاری‌های خوبی در حوزه‌های مختلف از جمله زنان انجام داد اما بسیاری از آنها رها یا متوقف شدند.( تسنیم، 30 خرداد 1400)

مریم اکبری منفرد، زندانی سیاسی تبعید شده به زندان سمنان با نگارش نامه‌ای از زندان به تبیین مواضع خود در انتخابات پیش رو پرداخته است: ” تحریم انتخابات نمایشی و رای من سرنگونی! این صدای من است از پشت میله های زندان سمنان با بدترین شرایط انسانی، هم طنین صدای ۳۳ ساله مادارن دادخواه ۶۷ و همراه با مادران دادخواه “. ( هرانا،30خرداد1400)

نیروهای امنیتی از ورود عبدالفتاح سلطانی، نرگس محمدی، مصطفی نیلی، آرش کیخسروی و شهناز اکملی، فعالان مدنی، به شهرستان شازند ممانعت شد.( هرانا، 30 خرداد 1400)

دو زن اهل شهرستان پیرانشهر پس از بیش از ۴۵ روز بازداشت به زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند.( هه نگاو، 30 خرداد 1400)

 

احضار و بازجویی

جلسه بازپرسی زینب صفری، خبرنگار روزنامه سازندگی،  در دادسرای فرهنگ و رسانه برگزار شد. به گفته علی مجتهدزاده وکیل خانم صفری، احضار وی در پی شکایت محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و دو تن دیگر از نمایندگان مجلس در خصوص انتشار گزارشی در خصوص دستکاری بودجه توسط مجلس، صورت گرفته است. (هرانا، 3خرداد 1400)

 

بازداشت

بدریه حمیداوی، مادر على تميمى از كشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ در شهر اهواز بازداشت شد. یکی از نزدیکان خانواده خانم حمیداوی در گفت‌وگو با رادیو فردا تایید کرد که مادر علی تمیمی به اتفاق چند فعال مدنی عرب بازداشت شده و از محل نگهداری و وضعیت او خبری در دست نیست. (هرانا، 4 خرداد 1400)

زهرا کعبی، شهروند اهل بندر ماهشهر توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و ساعاتی بعد آزاد شد. ماموران در حین بازداشت ضمن تفتیش منزل برخی از لوازم شخصی از جمله موبایل، دوربین عکاسى و کامپیوتر او را ضبط کرده و با خود بردند.( هرانا، 4 خرداد 1400)

درسا دهقانی، شهروند بهائی ساکن شیراز توسط نیروهای امنیتی در ایستگاه قطار این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.( هرانا، 24 خرداد 1400)

احضار به دادگاه

 

شیما و شکوفه زنگنه از نوکیشان مسیحی که برای آزادی موقت هر کدام از آنان ۵۰۰ میلیون تومان وثیقه تعیین شد از سال ۱۳۹۷ همچنان بلاتکلیف هستند و برای آنها تاکنون حکمی صادر نشده، آنها بارها احضار شدند و مورد توهین قرار گرفتند. ( محبت نیوز، 4 خرداد 1400)

سارا احمدی و همایون ژاوه، زوج نوکیش مسیحی در پی دریافت احضاریه ای برای تحمل محکومیت حبس به زندان اوین فراخوانده شدند.بر اساس احضاریه دریافتی، این زوج نوکیش مسیحی باید خود را به زندان اوین معرفی کنند، در غیر این صورت نسبت به ضبط وثیقه واگذار شده برابر مقررات اقدام خواهد شد. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از محبت نیوز، 11 خرداد 1400)

محاکمه

 

به گفته دختر ناهید تقوی محاکمه این شهروند ایرانی آلمانی که قرار بود هشتم اردیبهشت برگزار شود به ۲۳ خرداد موکول شد. او می‌گوید مادرش در مجموع ۲۰۰ روز در سلول انفرادی بوده و تازگی به بند عمومی منتقل شده است. ( 4 خرداد 1400)

احکام دادگاهها

 

مهوش عدالتی علی آبادی، سپیده کشاورز و فرید اسماعیلی، شهروندان بهائی ساکن تهران، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، هر یک به ۳ سال و ۷ ماه حبس تعزیری محکوم شدند. بر اساس این حکم که توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران صادر و به این شهروندان ابلاغ شده است، مهوش عدالتی علی آبادی، سپیده کشاورز و فرید اسماعیلی هر یک از بابت اتهام “اقدام علیه امنیت کشور از طریق اداره تشکیلات بهائی” به ۳ سال و ۷ ماه حبس محکوم شدند. (هرانا، 4 خرداد 1400)

برهان اسماعیلی، مریم بشیر، فرانک شیخی، هایده رام، مینو بشیر و درنا اسماعیلی، شش شهروند بهائی ساکن شیراز و برازجان توسط دادگاه انقلاب شهرستان دشتستان (برازجان) به مجموعا ۷۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.  برهان اسماعیلی
( هرانا، 7 خرداد 1400)

پرونده آتسا احمدآئی رفسنجانی، شهروند بهائی ساکن تهران به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع داده شد. خانم احمدآئی پیشتر توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب این شهر به دلایلی از جمله تلاش او برای ثبت یک سازمان مردم نهاد جهت توانمند سازی زنان سرپرست خانوار، به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد. (هرانا، 7 خرداد 1400)

مجتمع قضایی قدس تهران حکم تازه‌ای علیه نایب‌رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر ایران صادر کرده است. اتهاماتی که به نرگس محمدی وارد شده در رابطه با پرونده‌ای است که در دوران حبس برای او گشوده شده بود. ( هرانا، 7 خرداد 1400)

شهرزاد نظیفی، شهروند بهائی و از قهرمانان و مربیان موتورکراس زنان در ایران توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد.( هرانا، 21 خرداد 1400)

مدت اقامت اجباری رقیه بیگدلی، شهروند ساکن کرج و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری دیماه ۹۸ توسط شعبه ۷ واحد اجرای احکام دادسرای کرج به ۲ سال و ۸ ماه افزایش یافت.( هرانا، 26 خرداد1400)

اعدام

 

حکم یک زندانی زن که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود در زندان یزد به اجرا درآمد. در این گزارش هویت این زندانی کبری فاطمی، ۴۱ ساله با اتهام قتل احراز شده است. یک منبع مطلع دراین خصوص گفت: کبری فاطمی از سال ۹۴ به اتهام قتل همسرش در زندان بود و خانواده مقتول قرار بود که رضایت بدهند اما عموی مقتول که یکی از اعضای سپاه پاسداران بوده، تاکید داشته که حکم باید اجرا شود و ما از جانب خانواده مقتول دیه نمی‌خواهیم. (هرانا، 2 خرداد 1400)