اعتصاب غذای سکینه پروانه در شرایط وخیم جسمی در زندان وکیل آباد مشهد

مژگان کاوسی یکی دیگر از زندانیان سیاسی کرد در زندان اوین به مدت ۱۰ روز دست به اعتصاب غذا زد
اعتصاب غذای سکینه پروانه، زندانی سیاسی کرداعتصاب غذای سکینه پروانه در شرایط وخیم جسمی در زندان وکیل آباد مشهد
اعتصاب غذای سکینه پروانه زندانی سیاسی کرد در اعتراض به محرومیت از درمان از تاریخ اول خرداد ۱۴۰۰ در زندان مرکزی مشهد (وکیل آباد) آغاز شد. یکی دیگر از دلایل این اعتصاب را اعتراض به ادامه تبعید خود در زندان مرکزی مشهد اعلام کرد.

بر اساس گزارش منابع مطلع از داخل زندان طی چند روز گذشته خانم سکینه پروانه به دلیل افت فشار و ناراحتی گوارشی به بهداری زندان انتقال یافت اما علی رغم توصیه پزشکان بهداری برای اعزام فوری به بیمارستان، اداره اطلاعات با انتقال او به بیمارستان مخالفت کرد. او هم اکنون در بند ۵ این زندان در حال اعتصاب غذا است.

این زندانی سیاسی کرد تا کنون بارها در زندان دست به اعتصاب غذا زده است. اولین اعتصاب غذای سکینه پروانه در تاریخ ۵ خرداد ۹۹ پس از محکوم شدن به ۵سال حبس تعزیری در زندان قرچک آغاز شد. بار دیگر در تاریخ ۲۹ خرداد ۹۹ اعتصاب غذا کرد. او تا کنون بارها در زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. روز ۱۴ تیر ۹۹ در حالی که روی بدنش آثار کبودی ناشی از ضرب و شتم وجود داشت از زندان قرچک ورامین به بند قرنطینه زندان اوین منتقل شد و پس از این انتقال به اعتصاب غذای خود پایان داد. او همچنین پس از انتقال به زندان قوچان در تاریخ ۹ آبان ۹۹ در اعتراض به احتمال انتقال مجدد به زندان اصفهان دست به اعتصاب غذا زد و در هشتمین روز لب های خود را دوخت. روز ۱۹ آبان ۹۹ او را به دستور مسئولان زندان قوچان به سلول انفرادی منتقل کردند. این زندانی مقاوم پس از ۲۰ روز در تاریخ ۳۰ آبان ۹۹ به اعتصاب خود پایان داد. سکینه پروانه در شب ۲۳ آذر ۹۹، از زندان قوچان به دادسرای عمومی و انقلاب مشهد و صبح روز ۲۴ آذر به قرنطینه زندان مرکزی مشهد (زندان وکیل آباد) منتقل گردید.

اعتصاب غذای مژگان کاووسی، نویسنده و محقق کرد

مژگان کاوسی، نویسنده و محقق کرد نیز از روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زد. او در اعتراض به نقض قانون و ضوابط ناظر بر زندان و اجرای احکام حبس و در خصوص برخورد تبعیض آمیز مسئولان زندان با بخشنامه اعزام به مرخصی زندانیان در جریان شیوع ویروس کرونا اعتصاب کرده است. او در نهمین روز اعتصاب خود دچار کاهش وزن و کاهش فشار خون شده است. او در نهایت سه شنبه شب ۴ خرداد ۱۴۰۰ به اعتصاب غذای خود پایان داد.

طی یک سال گذشته مژگان کاوسی حتی یک روز هم به مرخصی اعزام نشده و خانواده اش از شهرستانی دیگر جهت ملاقات مراجعه می کنند. خانواده کاوسی از ملاقات حضوری محروم مانده و صرفاً به صورت کابینی امکان ملاقات دارند.

خانم مژگان کاوسی از تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۹۹ در حال گذراندن دوران محکومیت خود در بند زنان زندان اوین محبوس است. او به بیماری های متعددی از جمله بیماری گوارشی، دیابت و آریتمی قلبی مبتلا است. او تا کنون از امکان مرخصی محروم بوده است. پیشتر نیز در ۱۱ شهریور ۹۹ دست به اعتصاب غذا زد. در حال حاضر با توجه به بیماری قلبی پس از بیش از یک هفته اعتصاب غذا وضعیت وی نگران کننده است.

نویسنده و فعال فرهنگی مژگان کاوسی در ایام قیام سراسری آبان ماه ۹۸ به دلیل انتشار پست های اعتراضی در صفحه اینستاگرام خود بازداشت شد. حکم او در دادگاه تجدید نظر به ۶ سال و ۴ماه حبس تعزیری افزایش یافت