گزارشی از آخرین وضعیت دو زندانی در زندان عادل آباد شیراز

پرویز برزو و شمیلا عرب زاده، دوران محکومیت خود را در زندان عادل آباد شیراز سپری می‌کنند. این شهروندان به همراه ۴ تن دیگر شهریورماه ۹۹ توسط نیروهای امنیتی در ارتباط با گرویدن به مسیحیت بازداشت شدند.

این شهروندان نهایتا توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب شیراز محاکمه و آقای برزو به ۸ سال و هفت ماه و خانم عرب زاده به ۳ سال و سه ماه حبس تعزیری محکوم شدند. محکومیت پرویز برزو با تسلیم به رای به ۴ سال و ۶ ماه حبس تقلیل یافت. همچنین با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۳۱ ماه و شانزده روز حبس برای خانم عرب زاده قابل اجرا است. دادگاه همچنین حکم بر معدوم سازی کتب و نشریات مکشوفه مربوط به مسیحیت داده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پرویز برزو و شمیلا عرب زاده، دوران محکومیت خود را در زندان عادل آباد شیراز سپری می‌کنند.

پرویز برزو در تاریخ ۲۹ شهریور ماه ۹۹ توسط ماموران اطلاعات نیروی انتظامی شیراز در منزل خود در این شهر بازداشت شد. در خصوص همین پرونده پیشتر شمیلا عرب زاده، محمد شیرالی به همراه همسرش ندا ایزدنشان، محمد همتی و فاطمه کوشکی نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

از میان این افراد، محمد شیرالی، ندا ایزدنشان، محمد همتی و فاطمه کوشکی مدتی بعد با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

بازداشت این شهروندان در ارتباط با گرویدن به مسیحیت صورت گرفته است. موضوعی که دستگاه‌های امنیتی آن را با حساسیت خاصی دنبال می‌کنند و برخورد قهرآمیزی با فعالان این عرصه دارند.

این شهروندان نهایتا توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی محمود ساداتی محاکمه شدند. براساس حکمی که در تاریخ ۲۹ آبان‌ماه ۹۹ صادر و به این افراد ابلاغ شده است. پرویز برزو از بابت اتهامات “تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور، عضویت در گروه های معاند نظام به قصد برهم زدن امنیت کشور” به مجموعا ۸ سال و هفت ماه و ۱۷ روز حبس تعزیری، شمیلا عرب زاده، محمد شیرالی و ندا ایزدنشان از بابت اتهامات “عضویت در گروه های معاند نظام به قصد برهم زدن امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع گروه های معاند نظام” هر یک به مجموعا ۳ سال و سه ماه و ۲ روز حبس تعزیری و محمد همتی به اتهامات “عضویت در گروه های معاند نظام به قصد برهم زدن امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع گروه های معاند نظام و توهین به رهبری” به مجموعا ۴ سال و شش ماه و ۳ روز و فاطمه کوشکی از بابت اتهامات “عضویت در گروه های معاند نظام به قصد برهم زدن امنیت کشور و توهین به رهبری” به مجموعا ۳ سال ده ماه و ۱۷ روز زندان و معدوم کردن کتب و نشریات مشکوفه (مرتبط با مسیحیت) محکوم شدند. از میان این شهروندان مجازات ندا ایزدنشان و فاطمه کوشکی به مدت ۵ سال به حالت تعلیق در آمده است.
با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی برای شمیلا عرب زاده، محمد شیرالی، ندا ایزدنشان، محمد همتی و فاطمه کوشکی مجازات ۳۱ ماه و ۱۶ روز زندان قابل اجرا خواهد بود. همچنین محکومیت پرویز برزو با تسلیم به رای به ۴ سال و ۶ ماه حبس تقلیل یافت.

پرویز برزو، ۶۰ ساله، فرزند ناصر، شمیلا عرب زاده فرزند عبدالفتاح از اتباع کشور افغانستان، محمد شیرالی، فرزند قاسم، ندا ایزدنشان، فرزند نصرالله، محمد همتی فرزند جلال و فاطمه کوشکی فرزند رضا از ساکنین شیراز هستند. پرویز برزو و شمیلا عرب زاده هم اکنون دوران محکومیت خود را به ترتیب در بندهای سیاسی و زنان زندان عادل آباد شیراز سپری می‌کنند. به علاوه محمد شیرالی در خصوص پرونده‌ای دیگر از بابت اتهامات با جرایم عمومی هم اکنون دوران محکومیت خود را در زندان سپری می‌کند.

برخورد با نوکیشان مسیحی در ایران در حالی صورت می گیرد که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.