عفو بین الملل؛ درمان زینب جلالیان به اعتراف تلویزیونی منوط شد

عفو بین الملل؛ درمان زینب جلالیان به اعتراف تلویزیونی منوط شدعفو بین الملل؛ درمان زینب جلالیان به اعتراف تلویزیونی منوط شد
عفو بین‌الملل با انتشار نامه‌یی وضعیت سلامت زندانی سیاسی، زینب جلالیان را نامساعد توصیف کرد. این سازمان تایید کرد که مأموران و بازجوهای وزارت اطلاعات با هدف گرفتن اعتراف اجباری درمقابل تلویزیون، زینب جلالیان را از درمان محروم کردند.

عفو بین‌الملل روز دوشنبه اول فوریه با انتشار نامه‌یی که خطاب به رئیسی سرکرده دستگاه قضائیه نوشته است، این اقدام را شکنجه به قصد گرفتن اعتراف اجبار نامید. عفو بین‌الملل خواهان آن شد که خانم جلالیان رسیدگی فوری پزشکی دریافت کند و در خارج از زندان مورد درمان قرار گیرد.منع:صدای بازداشت شدگان

در نامه عفو بین‌الملل تصریح شده است که خانم جلالیان طی کمتر از یک سال به ۴ زندان مختلف در شهرهای مختلف منتقل شده است. مأموران وزارت اطلاعات با نگهداری او در سلول انفرادی و ممانعت از رسیدگی پزشکی به او، شرط درمان و انتقال به زندانی نزدیک به خانواده را، انجام مصاحبه تلویزیونی کردند.

سازمان عفو بین‌الملل براساس پیشنهاد کار گروه‌های ملل متحد خواهان آن شد که خانم جلالیان هرچه زودتر آزاد شود.

در خصوص خانم جلالیان گفتنی است که وی در سال ۱۳۸۶ بازداشت و در سال ۱۳۸۸ به اتهام «خروج غیر قانونی از کشور به یک سال حبس تعزیری و به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از گروههای مخالف نظام» به اعدام محکوم شد. حکم اعدام او در «دادگاه» تجدیدنظر و دیوان عالی کشور تایید اما با یک درجه تخفیف مورد عفو قرار گرفته و محکوم به حبس ابد تقلیل یافت.
بنا به گفته خانم جلالیان، وی در زمان بازداشت از طریق شلاق بر کف پا، مشت به شکم، کوباندن سر به دیوار و تهدید به تجاوز مورد آزار و شکنجه قرار گرفته بود.