“گیسو” پردازشی هفتگی به مسائل زنان در آژانس کُردپا

ارسال کننده : zohhreh
5b3d8a4dd1ca14157374188a5475a0fe_w300
هدف اصلی از انتشار این گزارش ویژه‌ی زنان، فوکوس دقیق‌تر بر تمامی موارد نقض حقوق زنان و همچنین تمامی فعالیت‌هایی که از سوی خود زنان و یا دیگر سازمان‌های مرتبط با آنان صورت می‌گیرد.

به دلیل گستردگی و پر اهمیت بودن این موضوع و همچنین عدم امکان در پوشش این مهم، گیسو به صورت مشخص به مسائل مناطق کُردنشین ایران می‌پردازد، اما این بدان معنا نیست تا دیگر مناطق غیر کُردنشین ایران مورد توجه واقع نگردد و آژانس کُردپا در تلاش است تا در گزارش گیسو به مسائل آنها نیز بپردازد.

گیسو علاوه بر تنظیم گزارش هفتگی، جهت مستندسازی آن و انعکاس نظرات فعالان حوزه‌ی زنان، گفتگوهایی را با آنها انجام و منتشر می‌کند.

در گزارش این هفته‌، ادامە روند کشتە شدند زنان کُرد بە دست بستگان نزدیک و همچنین خودکشی زنان کُرد،آزادی فاطمە پرویزی پس از اتمام دوران محکومیت، مرگ ک دختر دانشجو در تبریز،فاش شدن اطلاعات شخصی دانشجویان دختر دانشگاه شهرکُرد، و وضعیت زنان زندانی و فعالین زن را در سطح ایران تشریح می‌نماییم.

کُردستان

همسرکُشی این بار در سنندج

بر پایە‌ی گزارش‌‌های انتشار یافتە، طی روزهای گذشتە یک زن جوان بە دست همسر خودش کشتە شدە است.

روز شنبه هفتم اردیبهشت‌ماه، زنی که درصدد جداشدن از همسرش در منزل مسکونی فردی به نام”ع.ک” بود از سوی وی مورد شلیک تیر قرار گرفت و جان خود را از دست داد.

منزل این شخص، به عنوان دفتر ثبت ازدواج و طلاق غیرقانونی مورد استفاده قرار گرفته و همسر این زن به نام “خ” در منزل وی اقدام به کشتن همسرش نموده است.

یک منبع مطلع به خبرنگار آژانس کُردپا گفتە : “خ” یکی از افراد وابسته به سپاه پاسداران حکومت اسلامی ایران و فردی مسلح بوده که در پی این اختلاف همسرش را با شلیک ٥ گلوله می‌کشد.

این منبع همچنین افزود، این زن و مرد قصد داشته‌اند که به صورت غیرقانونی و به دور از حکم دادگاه از یکدیگر جدا شوند.

خودکشی ٢زن جوان در سردشت

شهین رستمی، دختر ١٨ سالە که دست به خودسوزی زد
بر پایە‌ی گزارش‌های انتشار یافتە، یک زن و یک دختر جوان ساکن سردشت با اقدام بە خودسوزی نمودە و جانشان را از دست دادەاند.

کە چند روز پیش اقدام بە خودسوزی نمودە بود، روز یک‌شنبە ٨ اردیبهشت‌ماه بە علت بالا بودن درصد سوختگی، دری یکی از مراکز درمانی شهر تبریز جانش را از دست داد.

“گلزار جمالی” کە اهل روستای “گولینی” سردشت بودە است مدتی قبل و بە دلایلی نامعلوم اقدام بە خودسوزی نمودە بود.

گفتنی است کە وی در سال گذشتە یک ازدواج منجر بە طلاق داشتە است.
از دیگر سو ، طی هفتە گذشتە یک دختر ١٨ سالە بە نام شهین رستمی در نتیجە اختلافات خانوادگی اقدام بە خودسوزی نمودە و جانش را از دست می‌دهد.

بر پایە‌ی آمار بە ثبت رسیدە در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، از ابتدا سال جاری ٩ مورد اقدام بە خودکشی در مناطق کُردنشین ایران صورت گرفتە است کە ٨ مورد آن منجر بە مرگ شدە است.

این آمار نسبی است و با تأکید بر آمارهای ثبت شده که در مرکز آمار آژانس کُردپا منتشر شده است، احتمال می‌رود آمار واقعی بیشتر از این تعداد باشد

فاطمە پرویزی زندانی کُرد از زندان آزاد شد

فاطمە پرویزی، زندانی سیاسی کُرد که بعد از گزراندن محکومیت خود از زندان آزاد شد
بر پایە‌ی گزارشات انتشار یافتە، فاطمە پرویزی زندانی کُرد ، پس از گذراندن دوران ٦ ماهە حبس خود از زندان آزاد گردید.

فاطمە پرویزی پس از آزادی از زندان تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفت. وی در مدت دوران محکومیت خود از نظر روحی و جسمی تحت فشار قرار گرفتە بود کە از سوی مسئولین زندان از مداوای این زندانی زن ممانعت بە عمل آمدە بود.
فاطمه‌پرویزی ٥٣ ساله، در آذر‌ماه سال ٩١، ‌از سوی نیروهای امنیتی شهر کرج بازداشت شدە بود.

وی در دادگاه انقلاب این شهر به‌اتهام بی‌احترامی و توهین به‌”سربازان گمنام امام زمان” به‌٦ ماه حبس در زندان نوشهر محکوم گردید.

ایران

از مرگ یک دانشجو در تبریز تا فاش شدن اسرار شخصی دانشجویان دانشگاه شهرکُرد

هفتەای کە گذشت دانشگا‌‌ه‌های کشور شاهد رخدادهای ناگواری بود کە از آنجملە می‌توان بە مرگ یک دختر دانشجو بە علت مصرف خوراکی‌های فاسد و همچنین افشا شدن اطلاعات شخصی دختران در دانشگاه شهرکُرد.

بر پایە‌ی گزارش‌های انتشار یافتە، روز پنجشنبە ٥ اردیبهشت‌ماه، یکی از دانشجویان دختر دانشگاه تبریز بە نام “مریم اکبرزادە” بە دلیل ابتلا بە اسهال خونی در یکی از مراکز درمانی سطح شهر تب ریز جانش را از دست دادە است.

این دانشجوی دختر کە اهل اصفهان می‌باشد کە بە عل خورد مواد غذایی فاسد دچار اسهال خونی شدە و سرانجام در روز پنج‌شنبە جانش را از دست دادە بود.

از دیگر سو ، اسناد و مدارک شخصی دانشجویان دختر دانشگاه شهرکُرد بە دلیل غفلت مسئولین در محیط دانشگاه پخش شدە است. این بی توجهی و غفلت مسئولین دانشگاه اعتراض شدید دانشجویان را بە همراه داشتە است.

این اسناد کە شامل نام و نام خانوادگی، عکس رنگی، شمارە تلفن همراه، تلفن و آدرس منزل، کپی شناسنامە و کارت ملی، پروندە پزشکی و اطلاعات خانوادگی می‌باشد بە صورت برگە‌های چرک نویس در خوابگاه دانشجویان پسر توزیع شدە است.

افشای این اسناد باعث ایجاد مزاحمت برای دانشجویان دختر این دانشگاه شدە است. این در حالی است کە دانشگاه هنگام ثبت نام متهد می‌شود کە این اطلاعات را بە صورت کاملا محرمانە نگهداری کند.

وضعیت فعالین و زندانیان زن طی هفتە گذشتە

شادیار عمرانی نویسندە، روزنامە‌نگار آشوری
روند بازداشت و احضار فعالین زن طی هفتە گذشتە ادامە داشت و از سوی دیگر یکی از زندانیان زن آزاد گردید و یکی دیگر نیز، توانست برای اولین بار با خانوادە اش ملاقات نماید.

بر پایە‌ی گزارش منتشر شدە، شادیار عمرانی نویسندە، روزنامە‌نگار آزاد و مترجم کە با تخلص “شورش رها” با رسانە‌های فارسی زبان خارج از کشور ارتباط داشتە است از سوی نمایندە‌ی آشوریان در مجلس(یوناتان بت کلیا) برای ارائە پارەای توضیحات احضار شدە است.

دلیل این احضار همکاری با آشوری‌های بازداشت شدە اعلام شدە است کە در بهمن ماه سال ٩١ و بە اتهام ارتباط با کشیشان “عمانوئل” تهران بازداشت شدە بودند اعلام گردیدە است.

وی در روزهای ٢٣ بهمن‌ماه و ٥ اسفند‌ماه سال ٩١ از سوی نمایندە آسوریان مجلس احضار شدە است.

جمیلە کریمی و الهام روزبهی
از دیگر سو و بر پایە گزارشات منتشر یافتە، یکی از زنان بهایی اصفهان بە نام “الهام روزبهی” ، روز شنبە ٧ اردیبهشت‌ماه، جهت اجرای حکم و گزراندن دوران محکومیت خود را بە دایرە اجرای احکام سمنان معرفی نمود. وی درهمان مکان بازداشت و بە زندان سمنان منتقل گردید.

این شهروند بهایی مادر ١ کودک یک سالە می‌باشد و با این حساب چهارمین شهروند بهایی است کە همراه با فرزند خود در زندان زنان سمنان زندانی هستند.

الهام روزبهی، در ٥ بهمن‌ماه سال ١٣٩٠ بە اتهام “تبلیغ علیهە نظام و تشکیل گروه بر‌هم زدن امنیت” بە ٣ سال حبس تعزیری محکوم گردید کە در تابستان سال ٩١ این حکم بە ٢ سال حبس تعزیزی تقلیل یافت.

گلرخ فرخیان و ساناز تفضلی
از دیگر سو، جمیلە کریمی پس از ٢٠ روز توانست با برادر خودش ملاقت نماید.

وی کە از اعضای شورای مرکزی ائتلاف اصلاح‌طلبان استان فارس می‌باشد، روز پنج‌شنبە ٢٢ فروردین‌ماه و در منزل سخصی خود، از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت و تاکنون در زندان اطلاعات شیراز بە سر می‌برد.

علی‌رغم پیگری‌های متعدد وکیل جمیلە کریمی تاکنون نتوانستە است با وی دیدار نماید.

همچنین “گلرخ فیروزیان” شهروند بهایی اهل سمنان که در ۱۹ اسفند ماه سال گذشته توسط ماموران اداره اطلاعات سمنان بازداشت شده بود پس از ۴۶ روز بازداشت موقت، روز پنجشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ به قید وثیقه معادل ۱۰۰ میلیون تومان تا زمان تشکیل دادگاه آزاد شد.

از دیگر سو، روز چهارشنبە ١١ اردیبهشت‌ماه، ماموران ادارە اطلاعات مشهد با مراجعە بە بند عقیدتی زندان وکیل‌آباد مشهد ٢ تن از زندانیان زن بهایی را بە نام‌های “نورا نبیل‌زادە” و “ساناز تفضلی” بدون ارائە دلیلی مشخص بە ادارە اطلاعات انتقال دادەاند.

ماموران اطلاعات اظهار داشتەاند: “این ٢ زندانی بهایی بە مدت ١٠ روز بە ادارە اطلاعات مشهد منتقل می‌شوند” و این در حالی است کە دوران محکومیت ٦ ماهە “ساناز تفضلی” ١٥ اردیبهشت ماه بە پایان می‌رسد.

“نورا نبیل‌زادە” نیز در حال گزراندن دوران محکومیت ٥ سالە خویش در زندان وکیل‌آباد مشهد می‌باشد.

از طرفی دیگر و بر پایە‌ی گزارش‌های منتشر شدە، دو نوکیش مسیحی بە نام‌های “سمیە بختیاری”و “روناک سماوات” توسط نهادهای امنیتی بازداشت شدەاند.

سمیە بخیاری روز چهارشنبە ٤ اردیبهشت‌ماه و روناک سماوات روز پنج‌شنبە ٥ اردیبهشت‌ماه از سوی نهاد‌‌ای امنیتی حکومت و در منازل شخصی خود در تهران بازداشت شدەاند.
http://www.kurdpa.net/farsi/index.php?cat=idame&id=9876