اسید پاشی به یک زن جوان در تهران

اسید پاشی به یک زن جوان در تهراناسید پاشی به یک زن جوان در تهران

یک زن جوان ساکن تهران که به علت مشکلات خانوادگی در حال طاق از همسرش بود هدف اسدی پاشی قرار گرفت.

به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ساعت ۱ و ۳۰ دقیقه بعد ظهر یکشنبه ۷ دی ماه ۱۳۹۹، یک شهروند زن، ساکن تهران، که در حال انجام مراحل جدائی اش از همسر خود به علت مشکلات خانوادگی بود به هنگام بازگشت از دادگاه خانواده از سوی ۲ فرد موتورسوار هدف حمله اسید پاشی قرار گرفت.

براساس این گزارش، در پی این اقدام زن جوان از ناحیه پا مورد حمله با اسید قرا گرفت و در تشریح این خبر گفت: “دانشجوی دکترای مدیریت هستم و ۴ سال قبل با مرد جوانی به‌ نام امیر ازدواج کردم. اوایل زندگی‌مان خوب بود، اما بعد از مدتی دچار اختلاف شدیم. اختلافات ما روز‌به ‌روز بیشتر می‌شد تا اینکه تصمیم به جدایی از امیر گرفتم.”

این زن جوان که با هدف قرار گرفتن با اسید در خطر جدی است در ادامه افزود: “درخواست طلاق دادم و پرونده‌ام نیز در دادگاه خانواده در حال رسیدگی بود. روز حادثه به دادگاه رفته بودم تا پیگیر کار‌های طلاقم باشم، اما از دادگاه که خارج شدم تا به سمت خانه‌مان بروم در نزدیکی خانه در یکی از محله‌های شهرک ولیعصر ناگهان موتورسواری دو ترک به من نزدیک شد. هر دوی آن‌ها کلاه ایمنی به سر داشتند و مردی که ترک نشین بود ظرفی را که در دست داشت به سمت من پاشید. اسید بیشتر روی لباس هایم ریخت، اما پاهایم نیز دچار سوختگی شدند. چون سوختگی شدید نبود، پس از درمان از بیمارستان مرخص شدم.”

در خصوص اقدامات قضائی صورت گرفته لازم به ذکر است، پس از این اقدام و تماس شهروندان با ماموران کلانتری ۱۵۳ شهرک ولیعصر تهران، و تنظیم گزارش این اسید پاشی به بازپرس کشیک قتل تهران تحقیقات در خصوص این پرونده در جریان قرار گرفته است.

لازم به ذکر است، در ایران زنان حقوق قانونی برابر با مردان ندارند. ایران در گزارش شکاف جنسیتی مجمع جهانی اقتصاد از میان ۱۵۳ کشور بررسی شده با رتبه ۱۴۸ یکی از بدترین موقعیت‌ها را از نظر برابری جنسیتی دارد.

محرومیت زنان در جامعه ایران از حمایتهای قضائی تضمین کننده امنیت جانی آنها باعث شده تا هر روز و هر سال آمارهای بسیاری از قتل، ضرب و شتم و اسیدپاشی به این دسته از شهروندان صورت بگیرد. نکته حائز اهمیت سکوت و بی تفاوتی مسئولانی است که ادعا دارند برای مردم تلاش می کنند اما واقعیت امر و سکوت آنها نشان از چیز دیگری دارد.

در هدف پنجم از سند ۲۰۳۰ یونسکو، به صراحت کلام به حق تساوی جنسیتی در همه امور در جامعه و همچنین توانمند سازی تمام زنان و دختران تاکید شده است. این سند معتبر جهانی اما در ایران با توجه به مخالفت علی خامنه ای و اعلام وی با این جمله که « آقایان بدون اجازه ما سندی را امضا کردند » اجرای این سند معتبر بین المللی به طور کامل از دستور کار در ایران خارج و با آن به شدت مخالفت شد.

همچنین در ماده ۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر، که ایران از جمله امضا کنندگان این سند بین المللی است به صراحت بر ممنوعیت رفتار تبعیض آمیز در جامعه براساس جنسیت افراد تاکید شده است اما با توجه به ایدولوژیک بودن ساختار حکومتی ایران و پیروی از شریعت اسلامی و ایدولوژی که زن را پائین تر از مرد می داند جامعه ایران هر روز شاهد رفتارهای خشونت آمیز بر علیه زنان است.