بستری شدن نسرین ستوده در بیمارستان پس از وخامت حال جسمی و محرومیت خانواده از ملاقات با وی

۳۰ شهریور ۱۳۹۹ – نسرین ستوده ، وکیل حقوق بشری محبوس در زندان اوین ، که از تاریخ ۲۰ مرداد ماه در اعتراض به شرایط زندانیان سیاسی و تداوم حبس آنها دست به اعتصاب غذا زده است،

با وخیم‌ترشدن وضعیت جسمی در تاریخ ۲۸ شهریور در بیمارستان بستری شده است و با این‌حال هم‌چنان از ارتباط با خانواده خود محروم است.

کمپین حقوق بشر در ایران پس از تماس با رضا خندان، همسر نسرین ستوده در تاریخ ۳۰ شهریور ماه جزئیاتی درباره حال جسمی این وکیل حقوق بشر کسب کرده است.

رضا خندان با ابراز نگرانی از وضعیت جسمی نسرین ستوده گفت که « اوضاع سلامت قلبی نسرین ستوده خوب نیست». رضا خندان تاکید کرد که همسرش «ممنوع ‌الملاقات» شده است و امکان ورود به محل نگهداری نسرین ستوده وجود ندارد.

رضا خندان گفته است که نسرین ستوده را «اتفاقی» و هنگامی که همسرش را با «ویلچر» برای «تست قلب» می‌بردند، در «راهرو» بیمارستان دیده است و برای لحظاتی کوتاهی موفق به دیدن همسرش شده که به گفته رضا خندان ظاهر نسرین ستوده «ناخوش» بوده است.

رضا خندان به کمپین حقوق بشر در ایران گفت که نسرین تحت مراقبت شدید ماموران امنیتی قرار دارد.

هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر در ایران با ابراز نگرانی از شرایط نسرین ستوده گفت: «ممکن است مقامات در ایران سعی کنند وضعیت وخیم سلامت نسرین را پنهان کنند ، اما جهان این وضعیت را رصد می کند و حکومت را مسئول سلامتی او می داند.»

کمپین حقوق بشر در ایران به شدت نگران وخیم‌تر شدن سلامت نسرین ستوده و هم‌چنین تداوم ممنوعیت ملاقات این وکیل حقوق بشری با خانواده خود است. ما فوراً از مقامات می خواهیم که اجازه دهند خانواده نسرین ستوده اجازه ملاقات با وی را پیدا کنند و مقامات مسئول اطلاعات کامل وضعیت سلامت وی را در اختیار خانواده قرار دهند و هم‌چنین این امکان به خانواده ستوده داده شود تا در روند درمان وی حضور داشته باشند و هر تصمیمی برای درمان نسرین ستوده با رضایت کامل خانواده انجام پذیرد.

نسرین ستوده روز گذشته از زندان اوین به بیمارستان منتقل شد، جایی که از دو سال پیش به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری و دفاع از حقوق شهروندان در آن محبوس است. پس از گذشت بیش از یک‌ماه از اعتصاب غذای این وکیل حقوق بشر یک کارزار آنلاین اعتراض بین المللی برای آزادی وکیل مدافع حقوق بشر به راه افتاد.

نسرین ستوده به دلیل دفاع از حقوق اساسی مدنی و سیاسی در ایران، محکوم به ۳۸ سال زندان شده است. ستوده ناچار به گذراندن ۱۲ سال از این حکم است و پس از آن به صورت «مشروط» آزاد خواهد شد. از جمله اتهامات وی «تشویق روسپی گری» به دلیل دفاع از شهروندان معترض به حجاب اجباری و دفاع از حق شهروندان برای اعتراضات مسالمت آمیز بود.

علاوه بر حبس ناعادلانه تعداد زیادی از زندانیان سیاسی در ایران، شرایط ویژه زندان‌های ایران در دوران همه‌گیری کرونا باعث شده است تا نگرانی‌ها درباره این زندانیان بیشتر شود. بسیاری از آنها در زندان های شلوغ و غیر بهداشتی ایران به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده‌اند. پس از شدت گرفتن شیوع کرونا در ایران و در جهت جلوگیری از مرگ‌ومیر زندانیان، مقامات قضایی تعداد زیادی از زندانیان را آزاد کردند اما بیشتر زندانیان سیاسی شامل این آزادی قرار نگرفتند.