کیانا رضوانی و کیمیا مصطفوی، شهروندان بهایی آزاد شدند

کیانا رضوانی و کیمیا مصطفوی دو شهروند بهایی ساکن کرمان طی هفته گذشته آزاد شدند. این شهروندان پیشتر توسط دادگاه انقلاب کرمان هر یک به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شدند و این حکم در مرحله تجدیدنظر به ۶ ماه تحمل کیفر تحت نظارت با پابند الکترونیکی تقلیل یافت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کیانا رضوانی و کیمیا مصطفوی دو شهروند بهایی ساکن کرمان طی هفته گذشته آزاد شدند.

آزادی این شهروندان که دوران محکومیت ۶ ماهه خود را با پابند الکترونیکی را سپری می‌کردند پس از تحمل بیش از ۲ ماه تحمل پابند الکترونیکی به صورت زودهنگام صورت گرفته است.
کیانا رضوانی و کیمیا مصطفوی در تاریخ ۲۹ دیماه ۹۷ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ ۴ بهمن ماه با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند. این شهروندان در شهریورماه ۹۸ در مرحله بدوی، توسط دادگاه انقلاب کرمان از بابت اتهامات عضویت در تشکیلات بهایی و تبلیغ علیه نظام هر یک به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

جلسه دادگاه تجدیدنظر این شهروندان در تاریخ ۱۸ آبان ماه ۹۸ در شعبه ۷ دادگاه تجدیدنظر کرمان با حضور وکیل مدافع این شهروندان، محمدهادی عرفانیان کاسب برگزار شد. خانم رضوانی و خانم مصطفوی نهایتا از بابت اتهام عضویت در تشکیلات بهایی تبرئه شده و به اتهام تبلیغ علیه نظام به ۶ ماه حبس تعزیری تحت نظارت پابند الکترونیکی محکوم شدند.

کیانا رضوانی پیشتر در سال ۹۵ پس از شرکت در کنکور سراسری و اعلام نتایج با پیغام نقص پرونده در سایت سازمان سنجش مواجه شد و به دلیل اعتقاد به آیین بهایی از ادامه تحصیل محروم شده بود.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.