با پایان مرخصی؛ رضوانه احمدخانبیگی به زندان اوین بازگشت

رضوانه احمدخانبیگی، فعال مدنی که روز چهارشنبه ۲۹ مرداد، از زندان اوین به مرخصی کوتاه مدت اعزام شد، امروز دوشنبه ۳ شهریور با پایان ایام مرخصی به زندان بازگشت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رضوانه احمدخانبیگی، فعال مدنی امروز دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۹، با پایان ایام مرخصی به زندان اوین بازگشت.

خانم احمدخانبیگی روز چهارشنبه ۲۹ مرداد ۹۹، از زندان اوین به مرخصی ۵ روزه اعزام شد. به گفته یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی سیاسی، وی به بیماری صرع و تشنج مبتلا است و اعزام به مرخصی وی جهت درمان به او داده شده بود.
این منبع مطلع در خصوص بازگشت خانم احمدخانبیگی به زندان به هرانا گفت: «خانم احمدخانبیگی امروز یکشنبه خود را به زندان اوین معرفی و پس از عدم تمدید مرخصی به زندان اوین بازگشت. وی از ساعت ۳ و نیم عصر تا شب جلوی درب زندان در انتظار ورود به اوین بود و ازدحام جمعیت حاضر در مقابل اوین بسیار زیاد بود تا بالاخره افسر نگهبانی کمی خلوت شد و پس از چندین ساعت به زندان منتقل شد.»

خانم احمدخانبیگی در تاریخ ۲۶ اسفندماه ۹۸ در اعتراض به عدم اعطای مرخصی، دست به اعتصاب غذا زد و پس از چند روز به اعتصاب خود پایان داد..

رضوانه احمدخانبیگی پیشتر در تاریخ ۲۷ آبان ماه ۹۸ در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران بازداشت و به یکی از بازداشتگاه ‌های اطلاعات سپاه در تهران منتقل شد. وی نهایتا روز پنج‌شنبه ۲۱ آذرماه ۹۸ با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه این نهاد امنیتی به بند زنان زندان اوین منتقل شد. خانم احمدخانبیگی بهمن‌ماه ۹۸ توسط شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.

خانم احمدخانبیگی پیش از آن در پرونده‌ای دیگر، در تاریخ ۲۶ دیماه ۹۷، در ارتباط با شعارنویسی در خیابان بازداشت و نهایتا توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام” به ۴ سال و ۵ ماه حبس تعزیری محکوم شد. وی در تاریخ ۱۱ اسفندماه ۹۷، با تودیع قرار وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. این حکم مدتی بعد در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد.

هرانا پیشتر در تاریخ ۱۵ تیرماه امسال در گزارشی به شرح وضعیت بند زنان زندان اوین، معرفی زندانیان ساکن این بند و ارائه نقشه طبقات مختلف این بند جهت آشنایی بیشتر با این محل پرداخت.