زنان دیشموک از رنج خشونت خانگی خود را به دست شعله های آتش می سپارند

دیشموک از روستاهای کوچک و دور افتاده در استان کهگیلویه و بویراحمد است. نام این روستا به دلیل خودکشی و مرگ و میر زنان دیشموک بر سر زبان ها افتاده است. هر سال زنان جوان خسته از رنج خشونت های خانوادگی تن خود را به دست شعله های آتش می سپارند.زنان دیشموک از رنج خشونت خانگی خود را به دست شعله های آتش می سپارند

ازدواج های اجباری و زودهنگام زمینه ساز خودکشی
ازدواج های اجباری و کودک همسری یکی از دلایل اصلی خودکشی و خودسوزی ها بین زنان این مناطق و به طور خاص زنان دیشموک است.

دختران دیشموک به سختی تا کلاس ششم درس می خوانند. اغلب دختربچه ها به رغم استعداد تحصیلی بالا در مقطع چهارم ابتدایی نامزد کرده و در کلاس پنجم یا ششم ازدواج می‌کنند و بلافاصله باردار می‌شوند. بارداری ‌های مکرر و فرزندان زیاد در بین زنان دیشموک مرسوم است. شهر دهدشت در حدود یک ساعت و نیم با دیشموک فاصله دارد، اما اغلب دختران دیشموکی تا به حال دهدشت را هم ندیده اند.

زنان دیشموک از رنج خشونت خانگی خود را به دست شعله های آتش می سپارند

«هر ساله در شهرها و روستاهای این استان و شهرستان دهدشت در جاهایی مثل تامرادی، زیلایی، بناری و برم شیر، دختربچه های ۱۰ تا ۱۳ ساله به عقد مردان بزرگسال در می آیند بدون آنکه حتی عقدشان در محضری ثبت شود. همچنین دختران معصوم ۱۴ ساله را ما به ازای مبلغ ناچیزی به عقد پیرمردهای ۶۰ تا ۷۰ ساله در می آورند.

«به گزارش ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد تنها در سال ۹۶ در این استان ۹دختر زیر ۱۰ سال و ۴۵۸دختر زیر ۱۵ سال ازدواج کردند.» (سایت حکومتی دیدار نیوز – ۱۲ شهریور ۹۸)

خشونت خانگی از دلایل اصلی خودسوزی زنان دیشموک
طیبه سیاوشی عضو سابق مجلس رژیم از قول افراد مطلع گفت در سال ۱۳۹۸، ۲۴نفر در منطقه کوچک و دورافتاده دیشموک خودکشی کردند. هشت نفر از آنها با طناب دار، شال و روسری یا قرص و دارو به زندگی خود پایان دادند. از مجموع این ۲۴ خودکشی، سه زن مجرد بودند اما بقیه زنان، متأهل بودند. سه خودسوزی ناموفق هم بودکه آمار آن در این ۲۴نفر به حساب نمی آید.

صاحب دیوان مقدم، یک روانشناس جوان که در یکی از مراکز تازه تأسیس سلامت روان در دیشموک کار می کند، آماری مستند در این مورد ارائه کرده است: «۳۴نفر از سال ۹۷ تا ۹۸ خودشان را کشتند. سن آنها بین ۱۶ تا ۲۳ سال بود و بیشتر آنها زنان متأهل بودند.» (سایت حکومتی تابناک – ۲۹ تیر ۱۳۹۹)

بعضی از این موارد که پس از یک سال در حاشیه خبرها رسانه ای شده از این قرار است:

ثریا دختر یازده ساله که با پسری دوازده ساله ازدواج کرد و آن قدر در آن خانه بدی دید که در نهایت خودش را با نفت سوزاند.

معصومه زن فقیری که دو بار او را از خودکشی نجات دادند مادر دو دختر کوچک بود.

کافی یکی از زنان دیشموک که خودسوزی کرد
مزار کافی زنی که دست به خودسوزی زد
کافی در اثر کتک های بسیار از شوهر و خانواده شوهرش خود را سوزاند و پس از بیست روز بستری در بیمارستان جان سپرد.

یک زن باردار به نام زیبا که هفت روز بیشتر به وضع حمل او نمانده بود خودش را به آتش کشید و جان باخت. در گزارشات آمده است که زیبا دو فرزند چهار و هفت ساله داشت که در زمان خودسوزی مادرشان در خانه بودند.

دو دختر ۱۴ و ۱۷ ساله در اردیبهشت و یک دختر ۱۷ ساله در مرداد ۹۸ در دیشموک خودسوزی کردند.

سرنوشت زنانی که از خودکشی نجات داده می شوند
برخی از زنان دیشموک بعد از چند بار خودکشی هنوز زنده اند ولی در تنهایی و بی کسی روزگارشان را سپری می کنند.

بعضی از آنها سه بار دست به خودکشی زده اند. در بسیاری موارد، افرادی که از فامیل شوهر آنها را نجات دادند، زیر باد کتک گرفته و در یک اتاق زندانی کردند تا زنده بمانند. آنها محکوم به زندگی با شوهری هستند که به اجبار به خانه اش فرستاده شده اند.

سالار کسرایی یک جامعه شناس گفت: «در دو دهه اخیر آمار خودکشی در ایران دچار تغییراتی شده که طبق آمار از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۸۴ تقریبا به ۴ برابر و همچنین در بین زنان نیز این آمار ۲ برابر افزایش یافته است.» (خبرگزاری حکومتی ایلنا- ۱۴ آبان ۱۳۹۸)

محمد مهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان روز ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ آمار خودکشی در ایران طی سال ۱۳۹۶ را حدود ۴ هزار و ۹۹۲ نفر اعلام کرد. وی در این رابطه افزود، «در کل کشور آمار اقدام به خودکشی‌ در زنان حدود دو سوم و در مردان یک سوم بوده است.»

استان های ایلام، کهگیلویه و بویر احمد، کرمانشاه و لرستان به ترتیب از آمار بالای خودکشی در سطح کشور برخوردارند.

خودکشی در ایران تحت حاکمیت ملایان به یکی از آسیب‌های همه‌‌‌گیر اجتماعی تبدیل شده و روز به روز یک روند صعودی را طی می کند. ایران دارای بالاترین نرخ خودکشی زنان در خاورمیانه می باشد.​