بازداشت متهم به اسیدپاشی بر روی مادر و دختر در کرج

طی روزهای اخیر مردی که پاییز سال گذشته در کرج اقدام به اسیدپاشی بر روی همسر و دختر خود کرده بود، بازداشت شد. متهم اختلافات خانوادگی را علت این اقدام خود عنوان کرد.

اسید، یکی از معدود محصولاتی است که بازار خرید و فروش آن در کشور هرگز از رونق نیفتاده است. علاوه بر سهولت دسترسی و تهیه اسید در بازارهای ایران، نبود قوانین پیشگیرانه کافی نیز بر تداوم جرمی تحت عنوان “اسیدپاشی” موید شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از رکنا، اوایل پاییز سال گذشته زن میانسالی همراه دختر جوانش در حال رفتن به خرید در یکی از محله‌های جنوبی شهر کرج بودند که ناگهان مردی که بطری اسید به دست داشت آنها را صدا زده و هدف اسیدپاشی قرار داد.

پس از انتقال مصدومین به بیمارستان، ماموران با حضور در بیمارستان به تحقیق از دو قربانی اسیدپاشی پرداختند که آنها پدر خانواده را عامل این اسیدپاشی معرفی کردند.

زن مصدوم گفت: “همسرم هزینه‌های زندگی‌مان را پرداخت نمی‌کرد و کسب و کار درستی این اواخر نداشت و حتی تصمیم گرفته بودم که از همسرم جدا شوم تا شاید شرایط زندگی‌مان بهتر شود، اما او حاضر نبود حتی از من جدا شود. آن روز ما برای خرید از خانه بیرون رفته بودیم که صدای شوهرم را از پشت سر شنیدم. وقتی سرم را چرخاندم، او روی من اسید ریخت. دخترم قصد داشت مرا نجات دهد که همسرم روی او هم اسید ریخت”.

تحقیقات پلیس برای دستگیری مرد اسیدپاش ادامه داشت تا این‌که چند روز پیش وی را در یکی از شهرهای غربی کشور بازداشت کردند.

او در جریان تحقیقات در شعبه ۲۲ بازپرسی دادسرای جنایی کرج ابتدا منکر اسیدپاشی به همسر و دخترش شد، اما در ادامه تحقیقات با ابراز پشیمانی از کارخود به بازپرس جنایی گفت: “مدتی بود که کسب و کار درستی نداشتم و همین موضوع باعث دعوا و درگیری میان من و اعضای خانواده‌ام شده بود. به خاطر همین درگیری‌ها خانه را ترک کردم. به خاطر رفتار آنها به دنبال انتقام بودم تا این‌که یک روز تصمیم به اسیدپاشی گرفتم. روز حادثه اسید تهیه کرده و همسر و دخترم را از خانه تعقیب کردم. وقتی به محل خلوتی رسیدند روی آنها اسید پاشیدم”.

متهم به اتهام دو فقره اسیدپاشی روانه زندان شد تا بعد از پایان تحقیقات در دادگاه محاکمه شود.

اسید، یکی از معدود محصولاتی است که بازار خرید و فروش آن در کشور هرگز از رونق نیفتاده است. علاوه بر سهولت دسترسی و تهیه اسید در بازارهای ایران، نبود قوانین پیشگیرانه کافی نیز بر تداوم جرمی تحت عنوان “اسیدپاشی” موید شده است.
هرچند در سال ۱۳۳۷ قانونی با موضوع مجازات بزه اسیدپاشی تصویب شده است و علاوه بر آن از عمومات قانون مجازات اسلامی هم می توان در جرم انگاری این عمل غیر انسانی بهره گرفت، اما شواهد و قرائن حکایت از ناکارآمدی قوانین موجود در پیشگیری از آن دارد.

اواخر اردیبهشت ماه ۹۸ پنج ماده از ۷ ماده طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان در جلسه علنی مجلس مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت.

پس از اعمال اصلاحات در مواد این طرح نهایتا در تاریخ ۲۱ مهرماه ۹۸، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در یک جلسه علنی، طرح تشدید مجازات اسید پاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن را که از شورای نگهبان اعاده شده بود بررسی و اصلاح کردند.

در آبان ماه ۹۸ این قانون پس از تایید در شورای نگهبان، جهت اجرا به وزارت دادگستری ابلاغ شد.