احراز هویت و افزایش بازداشت شدگان در ارومیه

روز پنجشنبه ۲۶ تیرماه پس از تجمع جمعی از شهروندان در مقابل ساختمان کنسولگری جمهوری آذربایجان در تبریز و تجمعاتی مشابه در تهران و ارومیه شماری از شهروندان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

هویت دو تن از این شهروندان که پس از احضار به پلیس امنیت ارومیه بازداشت شدند، به نام ‌های شیوا مجرد و فرید خورشیدی امروز احراز شده است. تجمع این شهروندان در پی فراخوان قبلی و در واکنش به تحولات منطقه صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه ۲۶ تیر، پس از تجمع در مقابل ساختمان کنسولگری جمهوری آذربایجان در تبریز و تجمعاتی مشابه در تهران و ارومیه شماری از شهروندان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

شیوا مجرد و فرید خورشیدی روز پنج‌شنبه ۲۶ تیرماه توسط پلیس امنیت ارومیه احضار و بازداشت شدند. علیرغم پیگیری‌های خانواده این شهروندان کماکان از وضعیت آنان اطلاعی در دست نیست. فرید خورشیدی، دانشجوی رشته مهندسی الکترونیک در دانشگاه ارومیه است.
سهند و سعید بهنمون نیز روز گذشته در ارومیه بازداشت و صبح امروز آزاد شدند. همچنین رسول رضوی زندانی سیاسی سابق روز گذشته پس از احضار به اداره اطلاعات تبریز بازداشت و ساعتی بعد آزاد شد.

روز پنج‌شنبه ۲۶ تیرماه هرانا در گزارشی از بازداشت رحیم ساسانیان، حکیمه احمدی، سعدالله ساسانیان و یاسمین ظفری تجمع در مقابل ساختمان کنسولگری جمهوری آذربایجان در تبریز خبر داد.
رحیم و سعدالله ساسانیان به قرنطینه زندان تبریز منتقل شده‌اند. سالار طاهر افشار، فعال ترک (آذربایجانی) اهل ارومیه نیز روز پنج‌شنبه ۲۶ تیرماه پس از احضار به اداره اطلاعات این شهر بازداشت و به زندان ارومیه منتقل شد.

همچنین روز گذشته در جریان تجمعی مشابه در تهران حمید جباری، مقابل ساختمان سفارت ارمنستان در تهران بازداشت شد.

گفته می‌شود آقای جباری طی تماسی که با خانواده خود داشته به دلیل صحبت کردن به زبان مادری، تلفن وی توسط نیروهای امنیتی قطع شده است و به او گفته‌اند باید به زبان فارسی با خانواده خود صحبت کند.

تاکنون از محل نگهداری حکیمه احمدی و یاسمین مظفری اطلاعی در دست نیست.

از میان این افراد “سالار طاهر افشار، رحیم ساسانیان، حکیمه احمدی، سعدالله ساسانیان و رسول رضوی” پیش از این نیز به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز خود سابقه بازداشت و یا محکومیت دارند.

FacebookTwitterاشتراک گذاری​