کرونا در زندان زنجان؛ جمعی از فعالان سیاسی و مدنی در ایران خواستار آزادی نرگس محمدی شدند

جمعی از فعالان سیاسی و مدنی در ایران با انتشار بیانیه ای ضمن اشاره به شیوع بیماری کرونا در زندان زنجان و ابتلای تعدادی از زندانیان از جمله نرگس محمدی، فعال مدنی محبوس در این زندان، خواستار اعطای مرخصی به وی و دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی شدند.

در بخشی از این بیانیه با اشاره به اتهامات سنگین مطروحه علیه خانم محمدی و محرومیت وی از حق درمان و دسترسی به وکیل و تماس و ملاقات با خانواده آمده است «نظر به اینکه ستاد ملی بحران کرونا از ابتدای شیوع این بیماری، موضوع رسیدگی به زندانیان را در دستور کار خود قرار داد و همین منجر به آزادی و ‌مرخصی بسیاری از زندانیان شد، ضرورت دارد با همان حساسیت و عطف به ماده ۵۰۲ قانون آئین دادرسی کیفری نسبت به مرخصی نرگس محمدی و کلیه زندانیان سیاسی و عقیدتی به ویژه بیماران مبتلا به کرونا نیز، اقدام عاجل صورت پذیرد و ترتیبی اتخاذ شود تا برای پرهیز از هر گونه خطر احتمالی و آسیب پذیری جان این عزیزان، دستور فوری برای مرخصی آنان صادر شود.»

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از سحام نیوز، جمعی از چهره های سیاسی و فعالان مدنی در ایران با انتشار بیانیه ای ضمن اشاره به شیوع بیماری کرونا در زندان زنجان و ابتلای تعدادی از زندانیان از جمله نرگس محمدی، فعال مدنی محبوس در این زندان، خواستار اعطای مرخصی به وی و دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی شدند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «نظر به اینکه ستاد ملی بحران کرونا از ابتدای شیوع این بیماری، موضوع رسیدگی به زندانیان را در دستور کار خود قرار داد و همین منجر به آزادی و ‌مرخصی بسیاری از زندانیان شد، ضرورت دارد با همان حساسیت و عطف به ماده ۵۰۲ قانون آئین دادرسی کیفری نسبت به مرخصی نرگس محمدی و کلیه زندانیان سیاسی و عقیدتی به ویژه بیماران مبتلا به کرونا نیز، اقدام عاجل صورت پذیرد و ترتیبی اتخاذ شود تا برای پرهیز از هر گونه خطر احتمالی و آسیب پذیری جان این عزیزان، دستور فوری برای مرخصی آنان صادر شود.»

متن کامل این بیانیه در ادامه می آید:

“جناب آقای روحانی
رییس محترم جمهور و ریاست ستاد ملی بحران کرونا

با سلام،

به ‌طوری ‌که استحضار دارید، نرگس محمدی بیش از ۸ سال است که دور از همسر و فرزندانش در زندان‌های اوین و زنجان در حبس به‌ سر می‌برد. جدا از این ‌که در این چند سال، وی با بی‌عدالتی در معرض اتهامات سنگینی روبرو بوده، امکان تماس تلفنی با شوهر و فرزندانش از وی سلب شده، امکان ارتباط با وکیل قانونی را نداشته و به بیماری وی ( آمبولی) رسیدگی نشده، اکنون بر اساس اظهارات خانواده او، در زندان زنجان همراه با تعداد دیگری از هم بندیانش به بیماری کووید ۱۹ نیز مبتلا شده است.

نظر به اینکه ستاد ملی بحران کرونا از ابتدای شیوع این بیماری، موضوع رسیدگی به زندانیان را در دستور کار خود قرار داد و همین منجر به آزادی و ‌مرخصی بسیاری از زندانیان شد، ضرورت دارد با همان حساسیت و عطف به ماده ۵۰۲ قانون آئین دادرسی کیفری نسبت به مرخصی نرگس محمدی و کلیه زندانیان سیاسی و عقیدتی به ویژه بیماران مبتلا به کرونا نیز، اقدام عاجل صورت پذیرد و ترتیبی اتخاذ شود تا برای پرهیز از هر گونه خطر احتمالی و آسیب پذیری جان این عزیزان، دستور فوری برای مرخصی آنان صادر شود”.

اسامی امضا کنندگان نامه:

هاشم آقاجری/ عمادالدین باقی/قربان بهزادیان/علیرضا بهشتی/ علیرضا بهشتی شیرازی/ مسعود پدرام / حبیب الله پیمان / مصطفی تاجزاده/ محمد توسلی/ درخشنده تیموریان / امیر خرم/ معصومه دهقان / علیرضا رجایی/ حسین رفیعی / حامد سحابی/ پروانه سلحشوری/ احسان شریعتی/ فیروزه صابر/ هاشم صباغیان/ کیوان صمیمی/ طاهره طالقانی / زرین دخت عطایی ( سحابی) / فاطمه گوارایی / فخرالسادات محتشمی پور/ محمد محمدی اردهالی/ سعید مدنی/ مینو مرتاضی لنگرودی / آذر منصوری/ لطف الله میثمی / صدیقه وسمقی

در ارتباط با نرگس محمدی گفتنی است، وی از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ١٣٩۴در زندان بسر می‌برد، برای سه اتهام به ۱۶ سال زندان محکوم شده است. پنج سال برای ” اجتماع و تبانی علیه نظام” یک سال برای “برای تبلیغ علیه نظام” و ده سال برای تاسیس و همکاری با انجمن لگام، انجمنی برای لغو مجازات اعدام، مطالبه‌ای که از سوی حکومت در ایران تحمل نمی‌شود. بنا بر ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و با در نظر داشت «مجازات اشد»، نرگس محمدی باید ١٠ سال زندان را تحمل کند.

خانم محمدی روز شنبه ۳۰ آذرماه ۹۸ همراه با ۷ زندانی سیاسی دیگر در بند زنان زندان اوین طی نامه‌ای از تحصن چند روزه خود در زندان به مناسبت چهلمین روز و در همراهی با خانواده‌های داغدار اعتراضات سراسری آبان خبر داده بودند. در پی این تحصن مسئولان زندان اوین خانم محمدی و دیگر زندانیان تحصن کننده را به تبعید به زندان دیگر تهدید کرده بودند که در نهایت روز سه شنبه ۳ دی ماه ۹۸ وی را از زندان اوین به زندان زنجان منتقل کردند.

خانم محمدی با وجود بروز علائم بیماری کرونا از رسیدگی پزشکی محروم است. این فعال حقوق بشر به آمبولی ریه مبتلاست که همین امر جان او را در برابر کرونا بیش از سایرین در معرض خطر قرار می‌دهد.

در روزهای اخیر نرگس محمدی، سخنگو و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر محبوس در زندان زنجان، طی نامه ای سرگشاده از وزیر بهداشت خواسته است نماینده ای جهت رسیدگی به وضعیت زندان زنان زنجان اعزام کند. وی در بخشی از این نامه نوشته است“ما ۱۲ نفر با علایم خستگی مفرط و درد ناحیه شکم، اسهال و استفراغ و از دست دادن حس بویایی بدون دارو و درمان و تغذیه مناسب روی تختها افتاده ایم و عدم امکانات پزشکی، عدم فضای مناسب برای قرنطینه ورودی های جدید و عدم کنترل سلامتی آنها موجب شیوع ویروس کرونا در بند شده که جای تامل دارد”.