گزارشی از آخرین وضعیت افسانه جعفری پناه در زندان قرچک ورامین

 افسانه جعفری پناه، زندانی سیاسی از خردادماه امسال دوران محکومیت خود را در زندان قرچک ورامین سپری می‌کند. خانم جعفری پناه پیشتر در جریان اعتراضات سراسری دیماه ۹۶ توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و توسط دادگاه انقلاب تهران به ۱۵ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، افسانه جعفری پناه، زندانی سیاسی از خردادماه امسال دوران محکومیت خود را در زندان قرچک ورامین سپری می‌کند.

افسانه جعفری پناه در مهرماه ۹۷ به همراه پسرش به دلیل شرکت در اعتراضات سراسری دیماه ۹۶ از طریق فیلم دوربین‌های مداربسته شناسایی و بازداشت شد. او مدتی بعد با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.
خانم جعفری پناه نهایتا توسط دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهامات “توهین به رهبری و فعالیت تبلیغی علیه نظام” محاکمه و به ۱۵ ماه حبس قطعی محکوم شد.
او خردادماه امسال مجددا توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به یکی از سلول‌های انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او نهایتا ده روز بعد جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

اتهامات مطروحه علیه پسر خانم جعفری نیز “توهین به رهبری و فعالیت تبلیغی علیه نظام” عنوان شده است. با این حال تا زمان تنظیم این گزارش از آخرین وضعیت و حکم صادره در خصوص وی اطلاعی در دست نیست.

در اعتراضات اواخر سال ۹۶ که بعضاً با عنوان «اعتراضات دی ماه» از آن یاد می‌شود، تعداد پرشماری از افراد در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند. طی این اعتراضات در سراسر ایران دستکم ۲۵ تن کشته و حدود ۵ هزار نفر نیز بازداشت شدند.

رحمانی فضلی، وزیر کشور در آخرین گفتگوی خود در این باره اذعان کرد: “اعتراضات دی ماه ۹۶ در ۱۰۰ شهر ایران روی داد که این اعتراضات در ۴۰ شهر به خشونت کشیده شد”. چندی پیش نیز علی ربیعی، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اعتراضات دی ماه ۹۶ گفت که این اعتراضات ۱۶۰ شهر کل کشور را در بر گرفت.