دبیر فدراسیون مشت‌زنى: چند هزار دختر در سراسر ایران بطور غیرقانونى بوکس بازى مى‌کنند!

دبیر فدراسیون بوکس جمهوری اسلامی ایران مى‌گوید: بیش از سى سال است که دختران علاقمند به ورزش مشت‌زنى براى راه‌اندازى بخش بانوان در این فدراسیون تلاش مى‌کنند. اما هنوز به خواسته آنها پاسخ مثبت داده نشده است.

حمید قبایى زاده مى‌گوید: راه‌اندازى بوکس بانوان فقط خواست رئیس فدراسیون نیست این موضوع مطالبه سى ساله هزاران دختر ورزشکار ایرانى است.

او تأکید کرده: ورزش بوکس قدمتى همپاى کشتى و فوتبال در ایران دارد و من از اظهار نظرهاى برخى از کارشناسان ورزشى تعجب مى‌کنم و جالب است که بدانید اکثر بانوان رزمى‌کار در ابتدا بوکس یاد مى‌گیرند.

او ادامه داده: طبق تحقیقات هیات‌هاى بوکس استان‌ها در حال حاضر چندهزار از دختران عزیز در سراسر کشور بطور غیرقانونى سرگرم یادگیرى و تمرین این رشته پر طرفدار هستند. اما بدون صدور مجوز از سوى وزارت ورزش، فدراسیون بوکس هیچگونه نظارتى نمى‌تواند بر این رشته داشته باشد و همین مسئله انجام وظیفه ما را سخت‌تر کرده است.

وى افزوده: قطعا براى جلوگیرى از آسیب‌هاى اجتماعى باید مرجع ناظر وجود داشته باشد و با توجه به افتخارآفرینى بانوان در ورزش‌هاى رزمى، خواسته دختران علاقمند به بوکس انتظار زیادى نیست.

او ضمن اشاره به دیدار خود با معاون امور بانوان وزارت ورزش گفته: در ملاقاتى که اخیرا به اتفاق حسین ثورى، رئیس فدراسیون و چند تن از پیشکسوتان این رشته با مهین فرهادى زاد داشتیم، اجازه برگزارى دوره‌هاى آموزشى را به صورت شفاهى دریافت کردیم. حتى ایشان از اینکه دختران بوکس‌باز مى‌توانند با اجازه وزارت ورزش با لباس پوشیده در رقابت‌ها شرکت کنند، خوشحال شد.

قبایى زاده گفت: در مسابقات اخیر آسیایى و جهانى هم براى اولین بار دختران مسلمان با لباس مخصوص به میدان رفتند. او یادآور شد که بوکس ورزشى است پر مدال و بانوان ما مى‌توانند در میدان‌هاى بین‌المللى مدال کسب کنند.

هفته پیش مهین فرهادى زاد معاون بانوان وزارت ورزش گفت: در مبانى اعتقادى ما از زن به عنوان «ریحان» یاد شده و نمى‌توانیم رشته‌اى را قبول کنیم که کل سیستم بدنى و فیزیولوژى زن را تحت تاثیر قرار دهد!

او گفت: درخواست کتبى بانوان علاقمند به ورزش بوکس و دوستداران پاورلیفتینگ و ورزش زورخانه‌اى به دست ما رسیده، اما هنوز در این‌باره در وزارت ورزش تصمیم‌گیرى نشده است.

حسین ثورى رئیس فدراسیون بوکس نیز سخنان مسئولان وزارت ورزش را واکنش ناصحیح به خواسته‌هاى فدراسیون جهانى در مورد برابرى جنسیتى بین مردان و زنان خوانده و گفته؛ بر اساس سیاست فدراسیون جهانى بوکس «آیبا» در سال‌هاى آینده فعالیت بخش بانوان تمام کشورهایى که عضو این فدراسیون هستند، الزامى خواهد بود.