فقدان مراکز درمانی و راه مناسب؛ مرگ دختر ۱۶ ساله در اثر عقرب گزیدگی در بشاگرد

روز شنبه ۱۴ تیر یک دختر ۱۶ ساله در روستای کوه حیدر شهرستان بشاگرد دچار عقرب‌گزیدگی شد که به دلیل نبود مراکز درمانی و وسیله نقلیه، صبح روز بعد با وضعیت بدحال به بیمارستان میناب منتقل شد و روز دوشنبه در این بیمارستان جان باخت. این خانواده چند سال پیش هم در شرایطی مشابه و به دلیل نبود امکانات درمانی و حمل‌و‌نقل در این منطقه، کودک ۹ ساله خود را از دست دادند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از ایلنا، رئیس شورای روستای کوه حیدر شهرستان بشاگرد گفت: “دختر ۱۶ ساله در این روستا بر اثر عقرب گزیدگی جان باخت”.

علی حسین زاده افزود: “این حادثه ساعت ۱۱ شنبه شب ۱۴ تیرماه رخ داد و به دلیل نبودن وسیله نقلیه دختر حادثه شده صبح روز یکشنبه به مرکز شهرستان انتقال داده شد”.

وی تصریح کرد: “بیمار با وضعیت بدحال به بیمارستان میناب منتقل شد ولی این دختر روز دوشنبه در بیمارستان میناب جان باخت”.

رئیس شورای روستای کوه حیدر شهرستان بشاگرد یادآور شد: “متاسفانه چند سال پیش هم در اثر نبود امکانات بهداشتی، درمانی و حتی یک دستگاه وسیله نقلیه برای انتقال به بیمارستان، فرزند ۹ ساله این خانواده نیز بر اثر عقرب گزیدگی فوت کرد”.

از ابتدای امسال تاکنون سه تن از هرمزگانی‌ها در شهرستان‌های جاسک، بشاگرد و بندرعباس بر اثر عقرب گزیدگی جان باختند.

توسعه نیافتگی بسیاری از مناطق در ایران خصوصا نواحی روستایی دور افتاده در استانهای سیستان و بلوچستان، کرمان، خوزستان و هرمزگان تبعات تلخی چون مرگ کودکان را به دنبال داشته است. کودکانی که در روستاهای دورافتاده زندگی می کنند و به راحتی می توانند مورد گزش مار یا عقرب قرار بگیرند. آمارهای چند سال اخیر نشان می دهد در این مناطق کودکان زیادی به علت اینکه در بازه زمانی مورد نیاز برای رسیدگی درمانی به پزشک و دارو دسترسی نداشته اند جان خود را از دست داده اند. از معضلات زیرساختی این مناطق می توان به نبود جاده، عدم دسترسی به آنتن های مخابراتی و نبود پزشکان متخصص و تجهیزات لازم بیمارستانی در کنار فقر افسار گسیخته ساکنان اشاره کرد.