فعالین مدنی زن در ایران، هدف دستگیری، حبس و ممنوعیت فعالیت آزاد

طی ماه های اخیر فعالین مدنی زن در ایران هدف دستگیری و حبس قرار گرفته اند.فعالین مدنی زن در ایران، هدف دستگیری، حبس و ممنوعیت فعالیت آزاد

در جوامع آزاد، نهادهای مدنی، اتحادیه‌های صنفی و سازمان‌های مدافع حقوق بشر، سازمان یافته‌‌ترین و وسیع‌ ترین تشکل‌های اجتماعی هستند. اما در ایران، رژیم ملایان با حربه هایی چون احضار، دستگیری، صدور احکام حبس و ممنوعیت فعالیت آزاد، از شکل گیری و عمل نهادهای مدنی و فعالین آن، جلوگیری می کنند. این موضوع در مورد فعالین مدنی زن، ضریب چندبرابر می خورد. سرکوب، دستگیری، ممنوعیت فعالیت و حبس فعالین زن، از اهداف نخست نهادهای سرکوب در این رژیم می باشد.

علیرغم گسترش کرونا در ایران در ماه های اخیر و با وجود ادعای مقامات قضاییه رژیم بر کاهش ورودی زندان ها، فعالین مدنی زن همچنان هدف دستگیری، احضار، بازجویی و احکام حبس قرار گرفته‌اند:

معصومه اکبری، فعال مدنی در ۴تیر۹۹، به ۶سال حبس محکوم شد. حکم حبس وی به دنبال شرکت در تجمع هشت مارس و تحصن مقابل کانون وکلا صادر شده بود.
مژگان کاوسی، فعال مدنی کرد، به دلیل اعتراض به عدم شفافیت در انتشار اخبار کرونا در بند زنان زندان نوشهر، از حق مرخصی و ملاقات با خانواده محروم شد. یکی از نزدیکان او در ۳تیر۹۹ گفت، مسئولین زندان اجازه تماس تلفنی نیز به وی نداده اند. این نویسنده کرد روز دوم تیر ۹۹ به زندان اوین منتقل شد.
لیلا حسین زاده، فعال صنفی دانشجویی در ۱تیر۹۹ به دادسرای اوین احضار شد. وی در جلسه بازپرسی به اتهام «اخلال در نظم زندان از طریق سر دادن شعار علیه جمهوری اسلامی» مورد تفهیم اتهام قرار گرفت.
سمیه راموز، سکینه پروانه، اکرم رحیم پور و زهره اسدپور- زنان فعال مدنی، طی روزهای آخر اردیبهشت و هفته اول خرداد ۱۳۹۹ با صدور احکام جدید حبس و نیز احضار و بازداشت مواجه شدند.
سها مرتضایی، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران و دبیر اسبق شورای صنفی دانشگاه تهران، روز ۱۱ اردیبهشت ۹۹ جهت تحمل دوران حبس احضار شد.
شهلا دلبینا به همراه همسرش، شریف ساعدپناه – فعال کارگری و از اعضای هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگری ایران در ۱۱اردیبهشت ۹۹ احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند.
اشرف (رقیه) نفری، دانشجوی رشته ریاضی دانشگاه خواجه نصیر طوسی و فعال توییتری در ۷اردیبهشت ۹۹ در شهریار بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شد.
ناهید خداجو، فعال کارگری و از اعضای هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران در ۲۷فروردین ۹۹، جهت تحمل دوران محکومیت خود به دادسرای اوین احضار شد.
نرگس منصوری، فعال مدنی در ۲۵فروردین ۹۹ از طریق یک تماس تلفنی، تهدید و احضار شد. مأموران امنیتی به وی گفته بودند، صبح سه شنبه ۲۶فروردین، خود را به دادسرای اوین معرفی کند.
نسرین حسنی، روزنامه نگار و فعال حقوق زنان در ۲۵فروردین ۹۹ به دادسرای شهرستان بجنورد احضار شد. اتهام وی، فعالیت تبلیغی علیه نظام عنوان شده بود.