عدم مناسب سازی معابر و محرومیت از امکانات درمانی؛ سقط جنین زنان باردار در سیستان و بلوچستان

عدم مناسب سازی راه خاکی ۷.۵ کیلومتری از دهستان ایرافشان به شهرستان مهرستان واقع در استان سیستان و بلوچستان باعث شده است که زنان زیادی در راه رسیدن به مرکز درمانی این شهر جنین های خود را از دست بدهند.

همزمان خانه بهداشت دهستان مهرستان ماما ندارد و تجهیزات آن در حدی نیست که زنان بتوانند در آن وضع حمل بکنند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، یک راه خاکی ۷.۵ کیلومتری که دهستان ایرافشان را به مرکز شهرستان می‌رساند. این راه خاکی سالهاست که آسفالت نمی‌شود و زنان در دست اندازهای این جاده جنین خود را از دست می‌دهند.

امیرحمزه قادری، عضو شورای شهر مهرستان سیستان و بلوچستان درباره شرایط راه ایرافشان تاکید کرد: “کل راهی خاکی ۷.۵ کیلومتر است. بزرگترین دهستان شهرستان مهرستان دهستان ایرافشان است که ۸ هزار نفر جمعیت دارد”.

قادری افزود: “فاصله رسیدن ایرافشان به آسفالت ۷.۵ کیلومتر است. البته جاده آسفالت هم درست نیست اما بهتر از جاده خاکی است. این جاده پرتردد دست اندازهای نیم متری دارد و خودروهای سواری از آن رد نمی‌شوند. اکثرا تویوتاوانت ها می‌توانند در این شرایط در جاده خاکی تردد کنند و مسافران و بیماران را از ایرافشان بیرون می‌برند. حدود ۱۰ تا ۲۰ نفر پشت وانت ها سوار می‌شوند تا خود را از ایرافشان به مرکز آشار برسند”.

این عضو شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: “مدتی پیش داشتم از جاده رد می‌شدم دیدم تویوتایی کنار جاده ایستاده به درخت پشه بند بسته و چند خانم دور پشه بند جمع شده‌اند. مشکل را پرسیدم. گفتند که یک زن در حال زایمان است. در مسیر رساندن او به بیمارستان بودیم که وسط جاده دیگر نتوانست تحمل کند و زنانی که همراهش بودند به کمک آمدند”.

قادری با اشاره به این که سقط جنین در دهستان بیش از حد است، افزود: “مردم برای امورات زندگی، دارو، دکتر و… مجبورند به مرکز آشار بروند. تنها یک درمانگاه داریم که آن هم پزشک ندارد. برای همین زنان برای زایمان باید از این جاده خاکی عبور کنند. جاده خاکی وضعیت اسفناکی دارد و باعث سقط جنین می‌‌شود و نوزادان قبل از تولد می‌میرند”.

وی در خصوص اینکه سقط جنین سالانه در این جاده چه آماری دارد، گفت: “به دلیل فرهنگ و رسم بلوچی اجازه نمی‌دهند که آمار دقیقی در این مورد منتشر شود. از بهداری و ماماهای سنتی اطلاعات به ما می‌رسد”.

این عضو شورای عالی استان‌ها در پاسخ به این سوال که هزینه ساماندهی این ۷.۵ کیلومتر چقدر است، گفت: “به ما گفتند هر کیلومتر آن یک میلیارد تومان هزینه دارد. پل سازی‌ها و زیرساخت‌ها انجام شده و فقط دو پل مانده است و اگر آسفالت آن را بریزند این راه درست می‌شود. چون کارهای اساسی انجام شده کمتر از ۷ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه نیاز است و با ۳.۵ میلیارد تومان می‌توانیم این پروژه را ساماندهی کنیم”.

وی با بیان این که خانه بهداشت در ایرافشان احداث شده است، افزود: “خانه بهداشت در ایرافشان ماما ندارد. یک بهورز در حد فشار خون، واکسن کودکان و… در این خانه بهداشت فعالیت می‌کند. امکانات و تجهیزات این خانه بهداشت طوری نیست که زنان بتوانند در آنجا وضع حمل کنند”.

قادری در پایان گفت: “محرومیت بلوچستان هنوز به قوت خود پایدار است. وقتی ۷.۵ کیلومتر راه برای دهستانی مانند ایرافشان با ۸ هزار جمعیت ساخته نمی‌شود، عدالت اجتماعی کجاست؟”