یادی از ندا آقا سلطان کنیم که با چشمان باز جان باخت

یادی از ندا آقاسلطان شهید اعتراضات۸۸ در ایران؛یادی از ندا آقا سلطان

انتشار فیلم کوتاهی از لحظات جان سپردن او در تاریخ۳۰ خرداد۸۸ در تهران که با تلفن همراه گرفته شد، پربیننده ترین مرگ یک انسان در تاریخ بشریت شد. از آن پس چهره او که با چشمان باز با زندگی وداع نمود، تبدیل به سمبل قیام نوپای مردم ایران علیه حاکمیت ظلم و جور شد و چشمان جهانی را به واقعیت آنچه در ایران می گذرد باز کرد.

راستی ندا آقاسلطان که بود؟ که پاسخ های ناگرفته اش او را به کف خیابان کشاند؟ این دختر جوان چه می خواست؟
ندا آقا سلطان متولد ۳ بهمن ۱۳۶۱، دانشجوی دانشکده الهیات و معارف واحد شمال دانشگاه آزاد تهران بود. به موسیقی و آموزش زبان عشق می ورزید.

او در اعتراض به زن ستیزی حاکم بر دانشگاه های ایران که روی دانشجویان دختر اعمال می شد از تفکیک جنسیتی تا حجاب اجباری، دانشگاه را نیمه تمام گذاشت و گفت، چرا باید در دانشگاه چادر سر کنم؟ چرا وقتی بیرون می روم باید نگران باشم که به نوع پوشش من گیر ندهند؟ و چرا مهمانی که می روم باید استرس داشته باشم که یکباره نریزند و نگیرند؟

آری، دغدغه ندا آزادی بود.

پس از شهادت او مادرش خانم هاجر رستمی گفت: «ندا به دنبال آزادی بود، دنبال آزادی های اجتماعی و زندگی انسانی بود. و می گفت: زن و مرد هیچ فرقی با هم ندارند و برابر هستند. چرا در ایران حقوق زن و مرد یکی نیست؟ چرا چون زن هستم باید حقوقم ضایع شود؟»

ندا در انتخابات قلابی ریاست جمهوری سال ۸۸ شرکت نکرد اما به علت تقلب در انتخابات در اعتراضات مردم شرکت کرد. او از روز ۲۵ خرداد که تعداد زیادی از شهروندان معترض تهرانی به شهادت رسیده بودند بشدت بهم ریخته و ناراحت بود.

مادرش می گوید: «پس از شهادتها، ۱۸۰درجه تغییر کرده بود در ساعت ۳ بعدازظهر روز ۳۰خرداد سال ۸۸، لباسش را پوشید. به اوگفتم نرو حکم تیر داده اند، گفت:

من با جوانان دیگر فرقی ندارم آنها هم پدر و مادر دارند رفت و دیگر بازنگشت.
سودای آزادی مردم و رعایت حقوق انسانی و برابری ندا را به خیابان کشاند. این اشتیاق به آزادی که در آن زن به مقام انسانی خود دست یابد و استعدادهایش شکوفا شود انگیزه ندا برای پرواز شد.»

چشمان باز ندا هنگام از دنیا رفتن، جهانی را دگرگون و وجدانهای بسیاری را بیدار کرد.

به این ترتیب شهید ندا آقا سلطان، دختر قیامهای ایران نام گرفت و خون او به همراه دیگر زنان شهید اعتراضات بزرگ و سراسری ۸۸ همچون ترانه موسوی، شبنم سهرابی، مریم سودبر، فهیمه سلحشور پایه ای برای امتداد حضور گسترده زنان در اعتراضات سراسری در سالهای ۹۶ و ۹۸ شد.

یاد وی و اشتیاقش برای آزادی در شعار دختران دانشجویان شعله کشید آنجا که گفتند: «اصلاح طلب،‌ اصول گرا، دیگه تمومه ماجرا» و اصل نظام را نشانه رفته و بلوغ زن ایرانی را به نمایش گذاشتند.

همچنین خون ندا و یاران شهیدش در اعتراضات آتشین آبان۹۸، نقش زنان پیشتازی که در قفای آزادی بودند به روشنی نمایان کرد بطوریکه خبرگزاری فارس نوشت:« زنان نقش ویژه ای در سمت دادن تظاهرات داشته و لیدر بودند».( ۲۹ آبان۹۸)

آری ثمره خون ندا بذری شد برای استمرار بپاخاستن زنان و جوانان ایرانی که در دی ماه و آبانماه ۹۸ شکوفا شد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سناتور فقید جان مک کین، همان زمان پس از دیدن صحنه شهادت ندا چنین گفت:

«ندا با چشم باز جان باخت و شرم بر ما که با چشم‌های بسته زندگی می‌کنیم».

مفهوم خون ندا آقاسلطان که بر زمین ریخته شد نتیجه همه جراحتها و سرکوب‌هایی است که مردم ایران در طی سالیان متحمل شده‌اند اما آنان، اعتراض و شورش را تا آزادی ایران و ساختن آینده ای نو برای همه ایرانیان ادامه خواهند داد.