مامای جوان برای درمان رایگان زنان در چابهار با موانع بسیاری مواجه است

سیما بامری، مامای جوان در استان سیستان و بلوچستان است که به صورت رایگان زنان را در شهر چابهار معالجه می کند.مامای جوان برای درمان رایگان زنان در چابهار با موانع بسیاری مواجه است

او نه تنها از هیچ حمایت دولتی برخوردار نیست بلکه با مانع تراشی های بسیاری در کار پزشکی مواجه است.

سیما بامری ۳۱ ساله در مورد شرایط دردناک زنان در چابهار گفت، «شرایط بهداشتی برای زنان به هیچ وجه در چابهار مناسب نیست و دوری از مرکز هم مزید بر علت شده و باعث شده هیچ ارگانی حتی علوم پزشکی ایرانشهر برای مردم چابهار دل نسوزانند.» (خبرگزاری حکومتی ایلنا – ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹)

این مامای جوان با تلاش خودش مطب خصوصی اش را از سال ۹۵ در چابهار راه اندازی کرده و بصورت رایگان زنان را درمان می کند.

او در مورد شرایط وخیم زنان در چابهار اضافه می کند، «چابهار به دلیل رفت و آمد مردم با کشورهای همسایه و حجم بالای حاشیه نشینی شرایط بهداشتی مناسبی ندارد و این موضوع سبب افزایش شیوع بیماری ها در زنان شده است. درصد عفونتهای زنان با توجه به شرایط آب و هوایی، بهداشتی و چند همسری در چابهار بسیار بالاست و علوم پزشکی و شبکه بهداشت و درمان باید به جای سنگ اندازی در کنار پزشکان باشند.»

سیما بامری همچنین می گوید، «من برای مراجعانم وقت می گذارم و در بسیاری از موارد ویزیت و داروی رایگان در اختیار بیماران کم بضاعتم قرار داده ام.

در روزهای تعطیل پاسخگوی بیمارانی که از روستاهای دوردست به چابهار می آیند هستم تا مشکلاتشان هرچه سریعتر برطرف شود.

همین موضوع باعث افزایش تعداد مراجعان و به همان نسبت افرایش سنگ اندازی ها برای محدود کردن کارم از سوی شبکه بهداشت و درمان چابهار شده است.»

مامای جوان در مورد شرایط بعد از شیوع کرونا در این استان می گوید، «شرایط ما بسیار سخت تر شده چرا که مدتی ماسک، دستکش و الکل در چابهار نایاب شده بود. شبکه بهداشت و درمان به جای حل این مشکل، مراجعه بازرسان خود را افزایش داده بود و همین موضوع جریمه های زیادی را برای من در پی داشت.»

مامای جوان برای درمان رایگان زنان در چابهار با موانع بسیاری مواجه است

پیشتر شهلا خسروی مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی در تاریخ ۱۴اردیبهشت ۹۹ تعداد زنان بارداری که به بیماری کرونا مبتلا شدند را حدود ۷۰۰نفر اعلام کرد. (خبرگزاری حکومتی ایرنا – ۱۴ اردیبهشت ۹۹)

وی همچنین از مبتلا شدن ماماها به ویروس کرونا خبر داد. خسروی اعلام کرد ۲۴۰ ماما در ایران به کرونا مبتلا شده اند. این در شرایطی است که مراکز زایشگاهی ایران با کمبود شدید ماما مواجه هستند. (خبرگزاری حکومتی مهر – ۱۴ اردیبهشت ۹۹)

ناهید خداکرمی، رییس انجمن مامایی ایران نیز گفته است: «در سال ۹۷ حدود ۴۶۰۰ پست مامایی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای جذب ماما اختصاص داده شد، اما نصف این عدد در نظام سلامت برای جذب ماما و نصف مابقی را نیروهای دیگر جذب کردند.» (سایت حکومتی عصر ایران – ۱۷ اردیبهشت ۹۹)