کودک‌همسری در ایران؛ صدور قرار بازداشت برای مرد مدعی ‘ازدواج موقت با دختر ۹ ساله’

حبیب‌اله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ایران از صدور قرار بازداشت برای فرد مدعی ازدواج با دختر ۹ ساله از سوی دادستانی خبر داد.عکس از آرشیو

اخیرا ویدیویی در فضای مجازی منتشر شده که در آن، فردی گفته بود با رضایت پدر و برادر یک دختر ۹ ساله، با او صیغه عقد موقت خوانده است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی گفته در صورتی که خبر منتشر شده در این فیلم صحت داشته باشد با پدر و برادر آن دختر بچه نیز برخورد می‌شود.

او خواستار برخورد سریع و شدید با این مرد مدعی ازدواج با کودک 9 ساله شد تا مجازات او در جامعه اثر بازدارندگی داشته باشد.

او گفته “در خصوص مقابله با کودک‌همسری اقدامات دیگری نیز انجام شود تا شاهد چنین اقداماتی در جامعه نباشیم”.

کودک همسری؛ گره کور قانونگذاری یا مقاومت محافظه‌کاران؟
کودک همسری؛ پسربچه‌ها هم قربانی‌اند
کودک همسری؛ یک ویدیو و واکنشهای بسیار، عقد باطل شد
تابستان سال گذشته انتشار ویدیویی از مراسم جشن عقد موقت یک دختربچه و مردی جوان در “لیکک “شهرستان “بهمئی” در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران موضوع ازدواج کودکان را بار دیگر در شبکه‌های اجتماعی به صدر بحث‌ها برد.

این ویدیو که بسیاری آن را “تکان‌دهنده” توصیف کرده‌اند در شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان بسیار دست به دست شد و صدای اعتراض بسیاری را برانگیخت.

در آن زمان حسن نگین تاجی، رئیس دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد، اعلام کرد عقد میان دختربچه و مرد جوان باطل شده است.

بسیاری از منتقدان نقش قانون تسهیل ازدواج و تلاش حکومت ایران برای تشویق جوانان به تشکیل خانواده در سالهای اخیر را در قبح‌زدایی از ازدواج کودکان زیر سن قانونی موثر می‌دانند.

قانون، فعالان و آمار چه می‌گویند
طبق قانون فعلی در ایران، ازدواج دختران زیر ۱۳ و پسران زیر ۱۵ سال شمسی منوط به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت و با تشخیص دادگاه صالح ممکن است.

فعالان حقوق کودک و حقوق زنان چندین سال است که تلاش می‌کنند با تغییر قانون در مجلس ایران حداقل سن ازدواج را برای دختران به ۱۶ سال و برای پسران به ۱۸ سال برسانند و ازدواج دختران زیر ۱۳ سال را ممنوع کنند.

فقط در سال ۹۶ و براساس گفته‌های رئیس ثبت‌احوال استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد، در این استان ۹دختر زیر ۱۰ سال و ۴۵۸ دختر زیر ۱۵ سال ازدواج کردند.

بنا بر آمار سازمان ثبت احوال ایران از سال ۹۲ تا ۹۶ در ایران هزار و هفت دختر زیر ۱۰ سال و بیش از ۱۹۳ هزار دختر زیر ۱۴ سال ازدواج کرده‌اند.