پژوهشگر استرالیایی محبوس در زندان اوین خودکشی کرد

منابع خبر فعالان حقوق بشر ایران روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت، از خودکشی «کایلی مور گیلبرت» زندانی زن استرالیایی که گفته مدتی است در سلول افرادی به سر می برد خبر دادند.پژوهشگر استرالیایی محبوس در زندان اوین خودکشی کرد

طبق منابع فعالان حقوق بشر این سومین بار است که این زندانی استرالیایی بر اثر فشار و شکنجه روحی دست به خودکشی می‌زند.

در همین حال رضا خندان فعال حقوق بشر و همسر نسرین ستوده در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «از زندان اوین خبر رسیده که «کایلی مور گیلبرت» شهروند استرالیایی که در بازداشتگاه امنیتی زندان اوین به سر می برد، تاکنون سه بار دست به خودکشی زده است. نگهداری طولانی او در بازداشتگاه امنیتی و در شرایط انفرادی به قدری غیر قابل تحمل شده که او بارها دست به خودکشی زده است. از آزادی یا انتقال او به بند عمومی جلوگیری می‌شود».

خندان افزود: «از زمان بازداشت این شهروند استرالیایی او در شرایط وحشتناک و غیرقابل تحمل بازداشتگاه امنیتی به سر می‌برد و اجازه ارتباط با دیگر زندانیان را ندارد. امکان دریافت پول و خرید از فروشگاه زندان مانند سایر زندانیان از او سلب شده و از ارسال نامه‌ها شکوائیه های او جلوگیری می‌شود. او از دولت و سفارت استرالیا در ایران به دلیل بی توجهی به ادامه بازداشت و شرایط غیرقابل تحمل‌اش به شدت خشمگین است».

کایلی مور گیلبرت، استاد و پژوهشگر در رشته اسلام‌شناسی در دانشگاه «ملبورن» در ماه سپتامبر ۲۰۱۸ هنگامی که برای سفر پژوهشی به ایران رفته بود، به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت و زندانی شد.

پیشتر خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی آورد که کایلی اتهامات وارده از سوی دستگاه امنیتی و قضایی ایران را رد کرده و در نامه‌ای که قبلا به «اسکات موریسون» نخست وزیر کشورش نوشت، گفته است که : «در جریان یک برنامه دانشگاهی به ایران سفر کرده بود و گفت‌وگوهای تحقیقاتی انجام می‌داد. کایلی نوشته که متاسفانه یکی از همکاران او در این تحقیق و یکی از سوژه‌های مصاحبه‌اش او را به عنوان مظنون به سپاه پاسداران معرفی می‌کند».

استرالیا تاکنون تلاش‌های در این زمینه بکار گرفته اما این تلاش‌ها هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است. به غیر از کایلی مور ایران بعدها دو استرالیایی به نام‌های «جولی کینگ و مارک فرکین» را که از جهانگردان علاقمند به عکاسی و فیلمبرداری هستند را نیز به جرم تصویربرداری در ایران بازداشت کرده است اما این دو نفر پس از سه ماه آزاد شدند.

کایلی مور سرانجام به ۱۰ سال حبس در ایران محکوم شد اما او به حکم خود اعتراض کرد که دادستانی تهران با اعتراض او موافقت نکرد.

مقامات استرالیایی اتهامات ایران به شهروند خود را رد می‌کنند و می گویند ایران به هدف اخاذی این افراد را بازداشت کرده است.

در همین حال مریس پین، وزیر امور خارجه استرالیا، در این باره گفته است: «بارها در مورد پرونده کالی مور با مقامات تهران در تماس بوده است او گفت استرالیا اتهام‌های وارده به «کایلی مور» را نمی‌پذیرد و هر روز برای آزادی او تلاش می‌کند.

کایلی مور گیلبرت دانش‌آموخته دانشگاه «کمبریج» است او علاوه بر استرالیا، تابعیت بریتانیایی نیز دارد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که او به دعوت دانشگاه «الزهرا و دانشگاه ادیان و مذاهب قم » برای شرکت در هفتمین کنفرانس شیعه‌شناسی که سبتامبر سال ۲۰۱۸ در ایران برگزار می‌شد، این سفر را انجام داده بود. او سپس در فرودگاه و در مسیر بازگشت به استرالیا بازداشت شد.

کایلی مور گیلبرت پیش از کریسمس سال ۲۰۱۹ در نامه‌‌ای به مورسیون از ادامه حبس در سلول انفرادی، اعتصاب غذا‌های متوالی و محدودیت شدید تماس با خانواده‌اش سخن گفته بود.

استرالیا با تلاش توانست «جولی کینگ و مارک فرکین» را پس از سه ماه بازداشت در ایران و در مقابل آزادی رضا دهباشی که به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران در استرالیا زندانی بود، به خانه بازگرداند، اما این کشور در پایان دادن به پرونده «کایلی مور» تاکنون موفق نشده است.