با وجود ابتلا به کرونا؛ تداوم بازداشت و حال نامناسب «سحر تبر» در زندان قرچک ورامین / سند

فاطمه خویشوند، معروف به سحر تبر، با وجود ابتلا به بیماری کرونا و دستور پزشک مبنی بر لزوم نگهداری در محیط قرنطینه مخصوص، از بیمارستان سینا به زندان بازگردانده شد. وکیل خانم خویشاوند با انتشار توضیحی در این باره گفت “این نوجوان ۱۸ ساله از بیماری دچار رنج است و طبیعتا دچار هراس روحی نیز شده است و تنها درخواستش این است که بتواند نزد مادرش باشد”.

در حالی که رئیس زندان زنان شهرری، ابتلای خانم خویشوند به بیماری کرونا را تکذیب کرده بود جلسه دادگاه پرونده سحر به دلیل ابتلای او به بیماری کرونا و عدم انتقال وی طبق مقررات سازمان زندان ها لغو شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فاطمه خویشوند معروف به سحر تبر، با وجود ابتلا به بیماری کرونا از بیمارستان به زندان قرچک ورامین بازگردانده شد.

این در حالی است که پیام درفشان، وکیل مدافع خانم خویشوند با انتشار تصویر دستور پزشک بیمارستان سینا مبنی بر لزوم نگهداری وی در قرنطینه مخصوص از درخواست این شهروند و وکلای وی جهت آزادی موقت او خبر داده است.

درفشان با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود نوشت: “در حالی که پزشک بیمارستان تجویز کرده باید موکل در شرایط خاص باشد به علت کمبود تخت بیمارستان که طبیعتا باید به اشخاص با وضعیت وخیم اختصاص یابد به زندان منتقل شده و در محیط و تغذیه نامناسب قرار دارد. این نوجوان ۱۸ ساله از بیماری دچار هراس روحی نیز شده است و تنها درخواستش این است که بتواند نزد مادرش باشد”.
این وکیل دادگستری همچنین گفته است بر اساس اعلام مادر فاطمه خویشوند، حال او “از شب گذشته برتر شده است و نیاز فوری دارد بتواند نزد خانواده خود باشد”.

سعید دهقان،دیگر وکیل فاطمه خویشوند نیز به شکل مشابهی در صفحه شخصی خود طی یادداشتی نوشت: “این سوال موکل ۱۸ ساله فاطمه خویشوند یا سحر تبر از ماست: «حالا که مشخص شده واقعا کرونا دارم و آزمایش هم مثبت بوده و معلوم شده الکی نمیگم، به من اجازه میدن فقط تا وقتی حالم خوب بشه برم خونه و بعدش که خوب شدم برگردم زندان؟» و درخواست پیام درفشان و من از قاضی مقیسه! یعنی بیجاست؟!”.

تصویر سند از صفحه شخصی پیام درفشان

انتشار اسناد مربوط به مثبت بودن تست کرونای سحر تبر در حالی صورت گرفته است که پیش از این در پی اعلام این خبر توسط وکلای او، محمد محمدی رئیس زندان زنان شهرری، ابتلای فاطمه خویشوند به بیماری کرونا را تکذیب کرده بود.
لازم به ذکر است جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات فاطمه خویشوند معروف به سحر تبر که قرار بود روز گذشته ۱ اردیبهشت ماه برگزار شود به دلیل ابتلای وی به بیماری کرونا و عدم انتقال او به دادگاه طبق مقررات سازمان زندان ها لغو شده است.

عدم ارائه آمار و اطلاعات صحیح از سوی مسئولین بالارتبه زندان ها و تکذیب ابتلای زندانیان بیمار با وجود این قبیل اسناد پزشکی باعث افزایش نگرانی در خصوص وضعیت شیوع بیماری کرونا در زندان های کشور می شود.
در تاریخ ۲۷ فروردین ماه ۹۹، پیام درفشان، وکیل مدافع فاطمه خویشوند معروف به “سحر تبر” از مثبت بودن آزمایش کرونای موکلش خبر داد. خانم خویشوند در پی وخامت حال جسمی، روز سه شنبه ۲۶ فروردین ماه از بخش قرنطینه زندان زنان شهرری به همراه چند تن دیگر از زندانیانی که وضعیت مشابه داشتند به بیمارستان خارج از زندان منتقل شد و نتایج آزمایشات مشخص کرد هر دو ریه وی درگیر شده است.

در تاریخ ۲۳ دی ماه ۹۸، جلسه رسیدگی به اتهامات فاطمه خویشوند در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد. و روز دوشنبه ۷ بهمن ماه، جلسه رسیدگی به اتهامات ۷ متهم مرتبط با پرونده فاطمه خویشوند در همان شعبه برگزار شد.

پیام درفشان، وکیل مدافع فاطمه خویشوند گفته بود: با توجه به اینکه فاطمه خویشوند در زمان ارتکاب فاقد سن قانونی اما در زمان دستگیری دارای سن ۱۸ سال شده، رسیدگی به اتهام وی مطابق قانون در دادگاه ویژه اطفال و نوجوانان می‌تواند ادامه یابد که در آن صورت امکان طرح مسائلی مانند سوء‌استفاده از صغار که در ایام گذشته صورت پذیرفته است نیز قابل بررسی تخصصی در آن مرجع قضائی است.

این وکیل دادگستری پیشتر نیز از انتقال پرونده موکل خود، از دادسرای ارشاد به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران خبر داده و گفته بود: در کیفرخواست صادره از سوی دادسرای ارشاد، “معاونت در افساد فی‌الارض، تشویق به فساد از طریق تشویق جوانان به اباحه‌گری، توهین به مقدسات از طریق توهین به حجاب و تحصیل مال نامشروع” به موکلش تفهیم شده است. بنابر گفته وکیل مدافعان وی، بنیان پرونده تشکیل شده برای تعقیب این متهم، به استناد اقداماتی است که در زمان وقوع، وی هنوز به سن قانونی رشد نرسیده بوده و همچنین با توجه به سابقه اختلالات روانی بیمار و تایید پزشکی قانونی، تداوم بازداشت این نوجوان بر خلاف ماده یک قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب ۱۱ دی سال ۸۱ است.

سحر تبر یا فاطمه خویشوند، متولد ۲۶ خرداد سال ۱۳۸۰ است. شهرت «فاطمه خویشوند» به خاطر عکس‌ها و فیلم‌هایی است که از خود در اینستاگرام منتشر می‌کرده است.

لازم به ذکر است، علیرغم صدور دو بخشنامه توسط رئیس قوه قضاییه مبنی بر اعطای مرخصی به زندانیان، همچنان شاهد کارشکنی‌ها و ممانعت بسیاری از مسولین در اعطای مرخصی به زندانیان از جمله زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. همچنین بخش مهمی که این مرخصی به آنها تعلق نگرفته، افرادی هستند که هنوز حکمی دریافت نکرده‌اند و موقعیت حقوقی آن “در بازداشت” تعریف می‌شوند.