انتقال “سحر تبر” به قرنطینه به دلیل بروز علائم کرونا

پیام درفشان، وکیل مدافع فاطمه خویشوند معروف به “سحر تبر” با توجه به شیوع ویروس کرونا در زندان های کشور، از عدم اعطای مرخصی به موکلش علیرغم شرایط روحی نامساعد وی خبر داد. این در حالی است که فاطمه خویشوند با بروز علایم کرونا به بخش قرنطینه منتقل شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از فارس، پیام درفشان وکیل مدافع فاطمه خویشوند درباره عدم اعزام موکلش به مرخصی گفت: “طبق بخشنامه اخیر مرخصی به افرادی داده شده است که حکم قطعی برایشان صادر شده یا در حال سپری کردن محکومیت شان هستند”.

وی ادامه داد: “بنابراین اشخاصی که حکمشان صادر نشده نمی توانند به مرخصی بروند مگر اینکه قرار بازداشت موقت به وثیقه و کفالت تبدیل شود، این در شرایطی است که قبل از وضعیت کرونا رئیس قوه قضاییه در بازدیدی که از زندان شهرری داشت در مورد اینکه در زمینه وثایق سخت‌گیری نشود تاکید کرده بود”.

درفشان با بیان اینکه خانم خویشوند به بیماری افسردگی دچار است، تصریح کرد: “در بحث کرونا مدیریتهایی در سطح زندانها وجود داشته و حتی اشخاص مرتکب سرقت و جرایم امنیتی به مرخصی رفته اند اما موکل بنده با شرایط روحی نامساعد هنوز در بازداشت موقت به سر می‌برد”.

وی ادامه داد: “روز گذشته مادر موکلم در تماس تلفنی به بنده اطلاع داد که سحر را به بخش قرنطینه منتقل کرده‌اند چرا که علائم کرونا داشته است”.

وی افزود: “دادگاه بعدی موکلم یکم اردیبهشت برگزار می‌شود و به رئیس دادگاه مکرر مراجعه کرده ایم و طبق ضوابط اگر بازداشت موقت ادامه یابد باید قاضی استدلال‌های خود را ارائه دهد اما در مورد پرونده موکلم این اتفاق نیافتاده است”.

لازم به ذکر است، علیرغم صدور دو بخشنامه توسط رئیس قوه قضاییه مبنی بر اعطای مرخصی به زندانیان، همچنان شاهد کارشکنی‌ها و ممانعت بسیاری از مسولین در اعطای مرخصی به زندانیان از جمله زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. همچنین بخش مهمی که این مرخصی به آنها تعلق نگرفته، افرادی هستند که هنوز حکمی دریافت نکرده‌اند و موقعیت حقوقی آن “در بازداشت” تعریف می‌شوند.

گفتنی است، در تاریخ ۲۳ دی ماه ۹۸، جلسه رسیدگی به اتهامات فاطمه خویشوند در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد. و روز دوشنبه ۷ بهمن ماه، جلسه رسیدگی به اتهامات ۷ متهم مرتبط با پرونده فاطمه خویشوند در همان شعبه برگزار شد.

روز دوشنبه ۲۸ بهمن‌ماه، پیام درفشان، وکیل مدافع فاطمه خویشوند از مخالفت قاضی پرونده با تبدیل قرار بازداشت موکلش به قرار وثیقه خبر داد و زمان برگزاری جلسه بعدی دادگاه موکلش را ۱ اردیبهشت سال ۹۹ عنوان کرد.

پیام درفشان، وکیل مدافع فاطمه خویشوند گفته بود: با توجه به اینکه فاطمه خویشوند در زمان ارتکاب فاقد سن قانونی اما در زمان دستگیری دارای سن ۱۸ سال شده، رسیدگی به اتهام وی مطابق قانون در دادگاه ویژه اطفال و نوجوانان می‌تواند ادامه یابد که در آن صورت امکان طرح مسائلی مانند سوء‌استفاده از صغار که در ایام گذشته صورت پذیرفته است نیز قابل بررسی تخصصی در آن مرجع قضائی است.

این وکیل دادگستری پیشتر نیز از انتقال پرونده موکل خود، از دادسرای ارشاد به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران خبر داده و گفته بود: در کیفرخواست صادره از سوی دادسرای ارشاد، “معاونت در افساد فی‌الارض، تشویق به فساد از طریق تشویق جوانان به اباحه‌گری، توهین به مقدسات از طریق توهین به حجاب و تحصیل مال نامشروع” به موکلش تفهیم شده است. بنابر گفته وکیل مدافعان وی، بنیان پرونده تشکیل شده برای تعقیب این متهم، به استناد اقداماتی است که در زمان وقوع، وی هنوز به سن قانونی رشد نرسیده بوده و همچنین با توجه به سابقه اختلالات روانی بیمار و تایید پزشکی قانونی، تداوم بازداشت این نوجوان بر خلاف ماده یک قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب ۱۱ دی سال ۸۱ است.

سحر تبر یا فاطمه خویشوند، متولد ۲۶ خرداد سال ۱۳۸۰ است. شهرت «فاطمه خویشوند» به خاطر عکس‌ها و فیلم‌هایی است که از خود در اینستاگرام منتشر می‌کرده است.