روایت محتشمی پور از سه سال روزه داری تاج زاده

ارسال کننده : خانم انوشه شایسته 22آبان 

4964042e5f33e7c50c1ea3b5c1f5cdbf-300x307

جرس: حصر در زندان، تبعید در زندان و حصر در بیمارستان از جمله ابداعاتی است که به تعبیر فخر السادات محتشمی پور در رژیم شاه هم سابقه نداشته و این روزها زندانی در درون زندان برای زندانیان سیاسی پدید آورده است. ابداعاتی که نه آزادی از زندان بلکه نحوه نگهداری در زندان را تبدیل به مطالبه ای می کند که یک زندانی باید به خاطر آن فریاد اعتراض سر دهد.

به گزارش ندای سبز، همسر مصطفی تاج زاده در سالگرد سه سال روزه داری این زندانی سیاسی و در حالی که بنا است درخواستها برای پایان روزه داری را به وی منتقل کند، پای یک مصاحبه اینترنتی با تعدادی از خبرنگاران می نشیند تا بخشی از اتفاقات این سه سال را تشریح کند. از پیام بازجویان به تاج زاده که باید فکر انتقال به بند عمومی را از سر خود بیرون کند تا پرونده جدید 500 صفحه ای او.

او از روزهای اول انتصاب آملی لاریجانی می گوید که با زبان روزه گفته بود آمده به مر قانون رفتار کند اما شرایط در دوران ریاستش بدتر شد.محتشمی پور عبارت زندانی بیت شریف یا زندانی آقازاده رهبر جمهوری اسلامی را تکرار می کند تا نشانی باشد از ادامه کینه ورزیها با این زندانی سیاسی.

محتشمی پور با اشاره به روند آغاز روزه داری تاج زاده تصریح کرد: ما فکر نمی کردیم که این اعتراض سه سال طول بکشد. ایشان ابتدا همراه با آقای نوری زاد اقدام به روزه داری کردند و آقای نوری زاد پس از مدتی روزه را به اعتصاب غذا کرد و آن جمله مشهور را گفت که ” اگر خواسته من عملی نشد جنازه من را بر سر ظالم زمان بکوبید”.

وی افزود: آقای نوری زاد پس از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد و به آقای تاج زاده گفتند که باید به زندان دو الف یعنی زندان غیر قانونی سپاه منتقل شود ،زندانی که مدت 9 ماه در آن به صورت غیر قانونی بازداشت بود.

محتشمی پور با اشاره به اجرای حکم زندان تاج زاده پس از مرخصی وی تصریح کرد: از روز اجرای حکم ایشان را به انفرادی بردند و ما ده یا 12 روز از ایشان بی اطلاع بودیم، در حالی که هر زندانی وقتی برای اجرای حکم به بندها وحتی قرنطینه می رود تماس تلفنی می گیرد. بعد از پیگیریهایی که من داشتم تماس گرفتند و گفتند که من در اتاقی نگهداری می شوم و نمی دانم در کدام بخش زندان هستم.

وی با اشاره به این سخن سعید حجاریان که “تاج زاده در حصر زندان به سر می برد” تصریح کرد : تاج زاده از امکان ملاقات با خانواده محروم است.فقط من با ایشان ملاقات کابینی دارم و در یک سال گذشته تنها یکی دو بار ملاقات حضوری داشته است.

وی تصریح کرد: تنها در ایام ماه رجب یک ملاقات به پدر و مادرش دادند و به من و دخترم اجازه ملاقات ندادند،بعد در ماه رمضان یک ملاقات حضوری به من و دخترم دادند.

همسر مصطفی تاج زاده با اشاره به اینکه پرونده این زندانی سیاسی در اختیار سپاه است و درباره همه امور مربوط به مرخصی و درمان سپاه تصمیم گیری می کند افزود: قوه قضائیه و دادستانی در این پرونده مخلوع الید هستند.البته من به این دلیل که فکر می کنم همه چیز باید در مجرای خودش باشد مدتی است که تماسی با بازجوهای سپاه ندارم و وضعیت را از طریق قوه قضائیه پیگیری می کنم اما صرحتا به من پاسخ دادند که ما کاره ای نیستیم.

محتشمی پور با اشاره به پیگیریهای خود از خدابخشی دادیار ناظر زندان خاطرنشان کرد: من خودم دلم می سوزد وقتی ازکسی سوال می کنم که حتی جرات پاسخ دادن به من را ندارد.یک بار به من گفتند که دادیار ناظر آقای تاج زاده خود دادستان است و من گفتم که خود دادستان هم دراین پرونده اختیاری ندارد.

فخر السادات محتشمی پور با اشاره به پیگیریهای خود از مسئولین قوه قضائیه گفت: من آقای لاریجانی را فقط یک بار دیدم و آن هم در ماه اولی که رئیس قوه قضائیه شده بودند و با زبان روزه به من گفتند که من آمدم ام که به مر قانون عمل کنم.ایشان به من گفتند که من قبول دارم تا حدی بی قانونی بوده است و موضوع کیفرخواستهای جمعی و نمایش دادگاه ها در تلویزیون غیر قانونی بوده است.اما با وجود این اظهارات آقای لاریجانی و وعده عمل به قانون متاسفانه شرایط بدتری از دوره قبل به وجود آمد.

وی با اشاره به اینکه با دادستان تهران نیز تاکنون تنها دوبار و در همان ماه های ابتدایی پس از انتخابات ملاقات کرده است افزود: یک نوبت بعد از بازداشت افراد شرکت کننده در دعای کمیل بود وپس از آن ما هیچگاه دادستان را ملاقات نکردیم.

وی با اشاره به سخنان بازجوهای تاج زاده در حدود یک سال و نیم گذشته تصریح کرد: یک سال قبل بازجوها به او گفته بودند اصلا به این فکر نکن که تو را به بند عمومی ببریم. ما شما را به هیچ وجه بند عمومی نمی بریم و به این دلیل که تو فردی تشکیلاتی هستی و در زندان عمومی کار تشکیلاتی می کنی.
وی با اشاره به تغییرات انجام شده در محل نگهداری تاج زاده از ابتدای اجرای حکم تصریح کرد: آقای تاج زاده حدود یک سال در اتاقی ، در محل حفاظت اطلاعات زندان بودند. بعد که زندانیان دیگر از این محل مطلع شدند و هنگام نقل و انتقال به بهداری پیگر احوال ایشان می شدند ایشان را به جای دیگر منتقل کردند و ظاهرا به این نتیجه رسیدند که جن و انس و پری هم نباید آقای تاج زاده ببیند.
محتشمی پور با بیان اینکه تاج زاده سپس به بند سابق متادون منتقل شد افزود: من به خاطر دارم بعد از انتقال زندانیان زن سیاسی به این بند و اعتراضات مطرح شده مشخص شد که این بخش کاملا از بخش های دیگر جدا است وبه نوعی زندان در زندان است.

محتشمی پور با اشاره به خبرهای مطرح شده علیه تاج زاده گفت: نهادهای مختلف در سلول آقای تاج زاده دوربین دارند و اینکه برخی که روزه داری آقای تاج زاده را انکار می کنند باید به این سئوال پاسخ دهند که ایشان چطور در مقابل این همه دوربین در زندان می توانند روزه خود را بخورند.

وی با اشاره به مطالب مطرح شده درباره نامه های تاج زاده از داخل زندان گفت: آقای تاج زاده در سخت ترین شرایط پیام خود را به بیرون از زندان منتقل کرده است و از ابتدا هم گفته بودند که من در هر شرایطی حرفم را با مردم می زنم و اگر در زندان باشم صدای من رساتر خواهد بود.اینکه در این شرایط نامه های آقای تاج زاده به چه شکل منتشر می شود باید در آینده خود ایشان بیاید و توضیح دهند.

محتشمی پور افزود: اینکه زندانی بتواند حرف خود را به بیرون از زندان برساند باید ترویج شود .البته طبیعی است که آقایان تحمل نمی کنند، من هم درمدت 45 روزی که در زندان بودم و شعر کوتاهی که برای دخترم گفتم که آقایان واکنش نشان دادند.
وی با اشاره به شرایط پس از انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: روی کار آمدن دولت تدبیر و امید می توانست امیدی را برای مردم ایجاد کند و هم امیدی بود که مسئولین نظام خود را از بن بستی که بعد از انتخابات 88 به وجود آمده رها کنند اما با بی عنایتی هایی که کردند باعث شد که هم وضعیت زندانیان سیاسی معلق بماند و هم اینکه حصر غیر قانونی سران جنبش سبز ادامه پیدا کند.
محتشمی پور تصریح کرد: ما از ابتدا که وارد بحث انتخابات شدیم انتظارات مشخصی داشتیم، می خواستیم وضعیت مملکت که به سمت قهقرا در حرکت بود به سامان شود،هیچ انتظار بزرگی نداشیم البته این یک مطالبه طبیعی است که در دولت تدبیر و امید و اعتدال با ظلم هم مبارزه شود، گام اول هم این است که حصر غیرقانونی برداشته شود و سه انسان بزرگوار با سوابق روشن و مشخص در با شرایط جسمی نامناسب که نیاز به مراجعات پزشکی و درمان دارند از حصر رها شوند.همچنین انتظار این است که زندانیان سیاسی آزاد شوند.زندانیانی که از حقوق اولیه و ابتدایی مانند تماس تلفنی محروم هستند.
محتشمی پور با طرح این موضوع که گویا تنها لطمات و صدمات استقلال قوا به شهروندان می رسد تصریح کرد: در این مواقع همه قانونمند می شوند که اسقلال قوا حفظ شود اما به هر حال مسئولیت اجرای قانون اساسی با رئیس قوه مجریه است. وقتی که ما می بینیم که صدا و سیما تمام هم و غم خود را بر تخریب و ایجاد مشکل برای دولت گذاشته است ما تمام تلاش خود را می کنیم که پیگیریهای ما درباره زندانیان سیاسی باری را به دوش قوه مجریه تحمیل نکند اما این به این معنا نیست که سکوت کنیم ومطالبات خود را مطرح نکنیم.
وی با بیان اینکه انتظار نداریم وزرای دولت خارج از خواست عمومی مردم حرف بزنند خاطرنشان کرد: قوه قضائیه باید پاسخگوی مطالبات مردمی باشد و قوه مجریه هم در این زمینه باید تمام تلاشش را بکند. از سوی دیگر وزرای دادگستری و اطلاعات باید حساب شده صحبت کنند چرا که مواضع آنها می تواند برای مردمی که پشت دولت ایستاده اند دلسری ایجاد کند.
محتشمی پور با اشاره به شرایط نگهداری بهزاد نبوی نیز با بیان اینکه” آقای نبوی هم به نوعی در انفرادی است” تصریح کرد: آقای نبوی هم شرایط خاصی دارد و من واقعا نگران هستم. ایشان مشکل ستون فقرات و کمر و قلب دارد و در این شرایط و در این سن و سال ایشان را در زندان نگه می دارند.سپاه به نوعی از خود سلب اختیار کرده است و خانم نبوی هم برای پیگیری وضعیت بیماری آقای نبوی از طریق دادستانی پیگیر کارها شده اند.
وی با اشاره به پرونده جدید تاج زاده و انتقال وی به دادگاه انقلاب به جای بیمارستان تصریح کرد: این پرونده مانند پرونده قبلی به دست سپاه و قرارگاه ثارالله است.یک قانون ابداعی وجود دارد که کوچکترین صحبت یک زندانی و یا حتی صحبت خانواده اش درج در پرونده می شود و برای برخی از این صحبتها برای زندانیان پرونده جدیدی باز می شود.
محتشمی پور با اشاره به پرونده های مختلف تشکیل شده برای تاج زاده از سال 91 تصریح کرد: در آن سال ایشان را به دادسرا بردند و ایشان گفتند من در پرونده اول دفاع نکردم و تا موقعی که آقای جنتی محاکمه نشود دفاع نمی کنم. برای این پرونده یک زمان بازپرس قرار کفالت صادر کرده بود و گفته بود از نظر من کار تمام شده است اما دوباره گویا این پرونده به جریان افتاده است و ایشان را سه شنبه بدون خبر قبلی و در حالی که بنا بوده به بیمارستان ببرند به شعبه 28 دادگاه انقلاب بردند و ایشان هم گفتند که وکیلشان باید پرونده را بخوانند.
محتشمی پور گفت: جالب این است که مطرح می شود که برای مشروعیت نظام به رای مردم نیاز است اما از موضعگیری آقای تاج زاده درباره انتخابات ناراحت می شوند و اینکه چرا ایشان آقای خاتمی و هاشمی را به حضور در انتخابات دعوت کنند.
محتشمی پور با اشاره به درخواستهای مطرح شده از تاج زاده برای پایان روزه داریش تصریح کرد: در جلسه ای که دوستان نزدیک آقای تاج زاده جمع بودند حرف همه این بود که این روزه داری سلامت ایشان را به مخاطره می اندازد و به ما فشار می آورد. برخی با اشک و گریه درخواست کردند و من متاثر شدم و گفتم که ترجیح می دادم که خودم در زندان بودم و این مسئولیت بزرگ روی دوش من نبود.
همسر تاج زاده با اشاره به وضعیت سخت خانواده زندانیان سیاسی تصریح کرد: در حالی که خود مسئولینی که این وضعیت را برای زندانیان به وجود آورده اند باید از خانواده زندانیان حمایت کنند حمایت از خانواده زندانیان را یک جرم قلمداد می کنند.
وی با اشاره به اینکه برخی از فشارها به خانواده زندانیان قابل بیان نیست تصریح کرد: به طور مثال به همسر همسر جوان یک زندانی می گفتند که تو طلاق بگیر و ما شرایط بهتری را برای تو فراهم می کنیم.
محتشمی پور با اشاره به ایام ماه محرم ضمن با اشاره به کشته شدگان عاشورا و دیگر شهدای جنبش سبز تصریح کرد: فشارهای زیادی در حال حاضر بر خانواده شهدا وجود دارد که از پیگیری خون فرزندان خود صرفنظر کنند.
وی تصریح کرد: واقعا در باره خانواده زندانیان سیاسی به هیچ وجه نباید بی تفاوت باشیم خصوصا وقتی که ذهن همه درگیر بحث هسته ای است البته با توجه به وضعیت کشور این طبیعی است اما به هیچ وجه نباید نسبت به مسائل زندانیان سیاسی بی تفاوت بود و به تعبیر آقای تاج زاده تا زمانی که حتی یک زندانی سیاسی وجود داشته باشد.