هشدار به زنان باردار در دوران کرونایی

متخصص زنان و زایمان اردبیلی گفت: زنان باردار بیشتر در معرض عفونت‌های تنفسی قرار دارند.هشدار به زنان باردار در دوران کرونایی

دکتر فریبا فتحی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به لحاظ شرایط ایمنی و وضعیت فیزیولوژیک خاصی که در دوران بارداری وجود دارد، زنان باردار بیشتر در معرض عفونت‌های تنفسی قرار دارند.وی با بیان اینکه در ویروس کرونا 80 درصد موارد بدون علامت هستند و ممکن است یک فرد به ظاهر سالم به راحتی بیماری را منتقل کند، افزود: این بیماری در مواردی با علائم خفیفی مثل یک سرماخوردگی معمولی، تب، سرفه، گلودرد، سردرد و درهای عضلانی ظاهر می‌شود ولی مواردی نیز وجود دارد که تنگی نفس پیشرفت کرده و به عفونت تنفسی ریه منجر می‌شود.

فتحی با بیان اینکه راه انتقال این بیماری از طریق ترشحات تنفسی می‌باشد، تصریح کرد: فرد آلوده با سرفه و عطسه ترشحات عفونی خود را به محیط اطراف منتقل می‌کند و با نشستن این ترشحات در روی سطوح مختلف و لمس فرد سالم با این سطوح، به راحتی از طریق مخاط چشم، بینی و دهان به فرد منتقل شده و با توجه به اینکه این بیماری یک بیماری بسیار مسری است، به راحتی می‌تواند فرد سالم را مبتلا کند.

این متخصص زنان و زایمان ضمن توصیه‌هایی به زنان باردار به منظور مقابله با این بیماری، تاکید کرد: در گام اول زنان باردار در خانه بمانند و از حضور در اماکن عمومی، گردهمایی‌ها و مهمانی‌ها پرهیز کنند و اگر لازم باشد از خانه خارج شوند، تا حد امکان از وسایل نقلیه عمومی استفاده نکنند و صرفا از وسیله نقلیه شخصی استفاده نمایند.

وی ادامه داد: اگر داخل خانه عطسه و یا سرفه می‌کنند حتما از دستمال کاغذی استفاده نمایند و آنرا پس از استفاده در سطل زباله درب‌دار قرار دهند و در صورت عدم دسترسی به دستمال کاغذی، حتما از آستین لباس خود استفاده نمایند.

فتحی اضافه کرد: در داخل خانه فاصله یک الی دو متری را از سایر اعضای خانواده رعایت نمایند و شستن مداوم دست‌ها با آب و صابون به مدت 20 ثانیه به منظور رفع آلودگی دست‌ها از ویروس را فراموش نکنند.

این متخصص زنان و زایمان تصریح کرد: همچنین توصیه می‌شود سطوح مختلف خانه و گوشی تلفن همراه خود را حداقل روزی یک بار با مواد ضدعفونی‌کننده ضدعفونی نمایند.

وی به ضرورت پرهیز از لمس بینی و دهان تاکید کرد و گفت: زنان باردار سعی کنند از آب فراوان، میوه و سبزیجات تازه و غذای سالم استفاده نمایند.
این پزشکی اردبیلی گفت: زنان باردار به جز موارد ضروری، آبریزش، خونریزی، کاهش حرکت نوزاد و موارد پرخطر که از سوی مراکز بهداشتی به آنها اعلام شده است، به منظور مراقبت‌های بارداری هم مراجعه نکنند و آنرا به تعویق بیندازند.

فتحی با بیان اینکه زنان باردار در زمان داشتن سرفه خشک، گلودرد، تنگی نفس با تب و یا بدون تب لازم است که بیمارستان مراجعه کرده و تحت معاینات پزشکی قرار گیرند، گفت: همچنین بعد از زایمان نیز در شرایطی که به کودکان خود شیر می‌دهند، قبل از لمس کودک لازم است دست خود را بشویند و ضمن استفاده از ماسک و دستکش، از بوسیدن کودک نیز اجتناب کنند.