به دنبال اعتصاب غذای بلندمدت؛ فریبا عادلخواه در بهداری زندان اوین بستری شد

هرانا

فریبا عادلخواه، شهروند ایرانی-فرانسوی محبوس در زندان اوین به بهداری این زندان منتقل و بستری شد. سعید دهقان، وکیل فریبا عادلخواه، ضمن نگران‌کننده خواندن وضعیت جسمانی موکل خود، گفت که کلیه‌های خانم عادلخواه در اثر اعتصاب غذای طولانی مدت آسیب دیده است. خانم عادل خواه، از تاریخ ۳ دی ماه در اعتراض به «شکنجه های روانی» و محرومیت از حقوق اولیه خود دست به اعتصاب غذا زده و پس از ۵۰ روز به اعتصاب غذای خود پایان داده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از دویچه وله فارسی، روز سه شنبه ۶ اسفندماه ۹۸، سعید دهقان از انتقال موکل خود فریبا عادل خواه به بهداری زندان اوین خبر داده است.

این وکیل دادگستری ضمن نگران‌کننده خواندن وضعیت جسمانی موکل خود، گفت که کلیه‌های خانم عادلخواه در اثر اعتصاب غذای طولانی مدت آسیب دیده است. وی همچنین گفته است که ترس از ابتلا به ویروس کرونا هم به این نگرانی‌ها افزوده است.

سعید دهقان با اشاره به اینکه برای انتقال موکل خود به بیمارستانی خارج از زندان اوین درخواست داده است، در ارتباط با نگرانی از ابتلای زندانیان به ویروس کرونا افزود: “نگرانی بابت ایمن نبودن بیمارستان‌های خارج از زندان هم وجود دارد. از سوی دیگر همسران زندانیان در زمان ملاقات‌ها هم می‌توانند بقیه زندانیان را آلوده کنند”.

دهقان همچنین از مقامات خواسته است تا اطلاع ثانوی، برنامه ملاقات با زندانیان لغو شود.

گفتنی است فریبا عادل خواه در تاریخ ۳ دی ماه طی یک نامه سرگشاده به همراه کایلی مور گیلبرت شهروند استرالیایی بازداشت شده در ایران از اعتصاب غذای خود خبر داده و گفته‌ بودند که در مدت بازداشت تحت شکنجه‌های روانی قرار داشته‌ و از بسیاری حقوق ابتدایی خود محروم بوده‌اند. وی نهایتا در تاریخ ۲۳ بهمن ماه و پس از ۵۰ روز به اعتصاب غذای خود خاتمه داد.

لازم به ذکر است، اواخر تیرماه سال جاری علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران،خبر از بازداشت فریبا عادل خواه داده بود. این شهروند دوتابعیتی در تاریخ ۱۷ خردادماه توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شده بود.

رولان مارشال، پژوهشگر فرانسوی نیز در ماه ژوئن حین سفر به ایران که برای دیدار با خانم عادل خواه صورت گرفته بود، بازداشت شد.

روز سه شنبه ۱۹ آذر ماه، پس از گذشت ۶ ماه از بازداشت این زوج فرانسوی، برای این پرونده قرار وثیقه صادر شد اما علیرغم موافقت قاضی پرونده جهت آزادی موقت، معاون دادستان با این امر مخالفت کرده و لذا برای رفع اختلاف، پرونده به دادگاه انقلاب ارسال شد.

در تاریخ ۲۹ بهمن ماه، در خلال نشت خبری، سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اینکه «کیفرخواست این افراد صادر شده و هم اکنون نیز در زندان هستند» از برگزاری دادگاه این زوج در تاریخ ۱۳ اسفندماه ۹۸ خبر داد”.

فریبا عادل‌خواه در رشته جامعه شناسی در دانشگاه استراسبورگ در شرق فرانسه آموزش دیده و دکترای خود را در “مردم شناسی اجتماعی و قوم شناسی” از مدرسه “مطالعات عالی علوم اجتماعی” در پاریس دریافت کرده است. وی سالیان درازی است که به عنوان پژوهشگر و مدیر پژوهش، در “بنیاد ملی علوم سیاسی “در پاریس به کار مشغول بوده است. همچنین علاوه بر حضور در مجامع علمی کشورهای مختلف جهان، در دانشگاه‌های ایران نیز با موضوعاتی چون اقتصاد و سیاست سخنرانی‌هایی را انجام می‌داده و به طور مرتب در حال رفت و آمد به ایران بوده است.

خانم عادل‌خواه نویسنده کتاب‌هایی مانند “انقلاب باحجاب: زن مسلمان ایرانی” و “مدرن بودن در ایران” است و سال گذشته هم کتاب دیگری با نام “هزار و یک مرز ایران: سفر و هویت” از او منتشر شد. این کتاب‌ها به زبان فرانسوی منتشر شده است.