اعتراضات آبان ماه؛ سمیرا هادیان از محبوسین زندان قرچک، به ۸ سال حبس محکوم شد

هرانا

سمیرا هادیان، زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین در در تاریخ ۳۰ آبان ماه در جریان اعتراضات سراسری امسال بازداشت و توسط دادگاه انقلاب تهران به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد. در صورت قطعی شدن این حکم،از این میزان با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی” در خصوص خانم هادیان قابل اجرا خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سمیرا هادیان، زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین توسط دادگاه انقلاب تهران به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

سمیرا هادیان در تاریخ ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۸ در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه امسال در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مدتی بعد در تاریخ ۱۰ دی مه ۹۸ با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه یکی از نهادهای امنیتی در تهران به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

خانم هادیان نهایتا توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهاماتی ازجمله “اجتماع و تبانی، تمرد از دستورات ماموران دولتی، توهین به ماموران” مجموعا به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد.

در صورت قطعی شدن این حکم در دادگاه تجدیدنظر، از این میزان با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی بر ضد امنیت داخلی و خارجی” در خصوص خانم هادیان قابل اجرا خواهد بود.

سمیرا هادیان، فرزند فرهاد و شهروند ساکن تهران است.

خانم هادیان هم‌اکنون در بند ۱ زندان قرچک ورامین (بند مادران) بسر می‌برد.

هرانا پیشتر در تاریخ ۱۶ بهمن ماه ۹۸، در گزارشی با عنوان “لیست زنان زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین؛ نگاهی به شرایط غیرانسانی حاکم بر این زندان” به لیست اسامی متهمان زندانی سیاسی، شرح مشکلات و کمبودهای ساکنین زندان قرچک ورامین پرداخته بود.

لازم به یادآوری است از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ معترضان در واکنش به افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف به خیابان آمدند. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در روز اول جمعه ۲۴ آبان ماه در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز روز دوشنبه ۴ آذرماه، آمار بازداشتی های اعتراضات اخیر را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد.

نسخه کامل گزارش هرانا از این اعتراضات را تحت عنوان “آبان خونین” می‌توانید در این لینک مطالعه کنید.
هرانا همچنین در تاریخ ۲ دی ماه در گزارشی جداگانه با عنوان “گلوله و عفونت؛ بحران زخمی‌های اعتراضات آبان ماه” به وضعیت شماری از زخمی شدگان در جریان اعتراضات آبان پرداخته بود.​