نادر قاضی‌پور؛ نماینده‌ای که گفت ‘مجلس جای زنان نیست’

بی بی سی

با نزدیک شدن روز انتخابات مجلس ایران، بی‌بی‌سی فارسی در مجموعه گزارش‌هایی، سوابق بعضی از چهره‌های بحث برانگیز مجلس فعلی ایران را بررسی کرده است. بعضی از این نمایندگان رد صلاحیت شده‌اند و بعضی از سوی شورای نگهبان برای ورود به رقابت‌های مجلس بعدی تایید شده‌اند.

نادر قاضی‌پور پس از سه دوره پیاپی نمایندگی حوزه انتخابی ارومیه در مجلس شورای اسلامی، از سوی شورای نگهبان قانون اساسی رد صلاحیت شد. پیش‌تر هم از نامزدی در انتخابات مجلس هفتم رد صلاحیت شده بود.

این چهره اصولگرا که متولد ۱۳۳۷ خورشیدی در سه گنبد آذربایجان غربی است، از اولین رد صلاحیتش در سال ۱۳۸۲ به عنوان “از عجيب‌ترين و سوزناک‌ترين مقاطع زندگی” خود یاد کرده‌است. با این حال از سال ۱۳۸۶ بر کرسی نمایندگی نشست و این اتفاق سه دوره ادامه یافت. نادر قاضی‌پور با کسب بیش از ۱۶۹ هزار رای به دهمین مجلس راه یافت و بیش از دوره‌های پیشین در رسانه‌ها مطرح شد.

نادر قاضی‌پور یکی از جنجالی‌ترین چهره‌هایی است که در این سال‌ها گفته‌هایش درون و بیرون صحن علنی مجلس، حاشیه‌ساز شده و توجه رسانه‌ها را برانگیخته است.

رسانه‌های ایران درباره او نوشته‌اند که دارای مدرک کارشناسی فیزیک کاربردی و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است.

نادر قاضی‌پور همزمان با ریاست هیات کشتی، جودو، کاراته، تکواندو و هيات ورزش‌های رزمی استان آذربایجان غربی در سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۲ عضو تیم ملی جودو بوده‌است. او در سال ۱۳۶۴ بخشدار پیرانشهر شد و سپس به فرمانداری سردشت رسید. در سال ۱۳۸۲ مديرکل امور اجتماعی و انتخابات استانداری آذربایجان غربی بود و سپس به عنوان مديرکل دفتر پيگيری بازرسی و رسيدگی به شکايات استانداری منصوب شد. زمان زیادی در این سمت نبود و ستاد حوادث غير مترقبه استانداری منتقل شد.

در سوابق او حضور متناوب ۴۲ ماه در جبهه آمده‌است و بر اساس همین روایت‌ها، نادر قاضی‌پور از فرماندهی دسته تا فرماندهی محور و فرماندهی قرارگاه حميد باکری را عهده‌دار بوده است. بازگویی خاطره‌ای از جنگ در سال ۱۳۹۴ در جمع هوادارانش بازتاب فراوانی داشت. او گفت که “هفتصد هشتصد” اسیر عراقی را در عملیات مسلم ابن عقیل کشته است.

“از عملیات مسلم ابن عقیل برای شما خاطره‌ای تعریف می‌کنم. ما خط را شکستیم. تپه‌ها را فتح کردیم و در سنگرهای عراقی‌ها مستقر شدیم. ساعت ۱۰ بود. گفتم ۱۲ نفر مرد می‌خواهم. ۲۲ نفر به خطر شدند. گفتم ۱۲ نفر می‌خواهم. سرآمدن، دعوا می‌کردند. من خودم بینشان ۱۲ نفر را انتخاب کردم. دو شیرمرد از میاندوآب انتخاب کردم. از ارومیه. از ماکو. از استان آذربایجان ۱۲ نفر را گلچین کردم. با من ۱۳ نفر شدیم. راه افتادیم تا برسیم به جاده آسفالت العماره – بصره. حدودا با ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر مواجه شدیم. همه‌شان تسلیم شدند اما ما قدرت نگهداری نداشتیم. مجبور شدیم از دستشان راحت شویم. شاید بین شماها کسی نباشد که تا حالا سرمرغ یا گوسفندی را بریده باشد ولی من به‌خاطر انقلاب، اسلام و شهدا، مجبور بودم این کار را انجام دهم”.

بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی کشتن اسیر در جنگ، جنایت جنگی محسوب می‌شود. از جمله سوابق نظامی این عضو فراکسیون “اصولگرایان رهروان ولایت” مجلس دهم، فرماندهی گردان توپخانه امام جعفر صادق، تیپ یکم از طرف فرمانده لشگر ۳ نیروی مخصوص پیش از ورود به مجلس است.

قاضی‌پورحق نشر عکسUGC

“مجلس جای زنان نیست”

نادر قاضی‌پور در ادامه بازگو کردن خاطره‌اش از جنگ گفته بود: “ما این مملکت را آسان به دست نیاوردیم که به راحتی تحویل هر بچه و هر روباهی بدهیم. مجلس جای بچه نیست؛ جای کره‌ خر نیست. مجلس جای زن نیست. مجلس جای مرد است. این‌ها را می‌فرستید مجلس، بلا سرشان می‌آید و آبروی خودتان می‌رود”.

ویدئوی این سخنرانی‌اش به‌زبان ترکی، به‌طور گسترده‌ای پخش و جنجال آفرین شد. مهدی قریشی، امام جمعه ارومیه بدون ذکر نام عذرخواهی کرد و شاخه ارومیه جمعیت زنان ایران اسلامی، خواستار رد اعتبارنامه او در مجلس شدند.

فراكسيون زنان مجلس نهم هم به سازمان بازرسی کل کشور علیه او شکایت کرد. اعضای این فراکسیون پس از تکشیل مجلس دهم هم شکایت خود را پیگیری کردند؛ اگرچه زهره طبيب‌زاده نوری و لاله افتخاري از نمايندگان مجلس نهم شكايت را پس گرفتند.

درگیری با خبرنگاران

در پی این جنجال انتشار ویدیوی سخنرانی نادر قاضی‌پور، گزارش شد که حامد عطایی، مدیرمسوول آینا نیوز در ارومیه به دست افرادی ناشناس مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. او ادعای “انتشار ویدئوی سخنرانی نادر قاضی‌پور” را رد کرده بود.

حامد عطایی، آبان ۱۳۹۵ به اتهام انتشار یک پیام تلگرامی درباره رد صلاحیت احتمالی این نماینده در انتخابات مجلس دهم به چهار ماه زندان محکوم شد. بعدها اعلام شد که آقای قاضی‌پور “با وساطت” از این خبرنگار گذشت کرده‌است.

نادر قاضی‌پور شهریور ۱۳۹۵ با خبرنگار روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت در راهروی مجلس درگیر شد و او را کتک زد. خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا دلیل حمله به خبرنگار را “چالشی شدن” مصاحبه‌ای با او گزارش کرد.

وقتی #گلابی ترند شد و مدیر تلگرام صهیونیست

در جلسه علنی رای اعتماد به وزیران پیشنهادی دولت در اواخر مرداد ۱۳۹۶ عکس‌هایی از نادر قاضی‌پور گرفته شد که بار دیگر سوژه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را فراهم کرد. در این عکس‌ها این نماینده اصولگرا شش گلابی در دست دارد و می‌خورد. او هنگام سخنرانی رئیس جمهوری، دقایقی صحن علنی را ترک کرده و سپس با در دست داشتن چند گلابی بازگشته بود. این عکس‌ها بلافاصله مورد توجه کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت و هشتگ گلابی ترند شد.

قاضی‌پورحق نشر عکسUGC

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در واکنش به انتشار این عکس‌ها گفته بود: “من زمانی که این کار را کردم می‌دانستم اینجا فضول هست و فضول‌ها عکس می‌اندازند اما خواستم نشان دهم نمایندگان به فکر کشاورزان هستند”.

این اولین یا آخرین‌باری نبود که عکس‌های آقای قاضی‌پور حاشیه‌ساز می‌شد. از تصویر استفاده‌اش از یک هندزفیری عجیب تا تصاویری که او را در حال فریاد زدن نشان می‌داد همواره مورد توجه بوده‌است.

یکی از نطق‌های آقای قاضی‌پور با واکنشی فرامرزی رو به رو شد. او از پشت تریبون صحن علنی گفته بود: “آقای پاول دروف، مدیرعامل تلگرام یک روسی یهودی صهیونیست فراری از کشور روسیه است که به دلیل طرح براندازی آمریکا در روسیه علیه آقای پوتین، از این کشور فرار کرده. سرورهای اصلی در انگلیس و آلمان است. مرکز دفتریشان آلمان است”.

مدیر تلگرام در واکنش با انتشار یک توئیت پاسخ داد: “این شبیه بی‌عقلی کم نظیری است. من طرفدار آمریکا، طرفدار پوتین، یا طرفدار ‘صهیونیست’ (؟!) نیستم، من فقط حامی حریم خصوصی و آزادی ارتباطات هستم”.

نادر قاضی‌پور که همواره خود را “نوکر ولایت” معرفی کرده از منتقدان صریح دولت حسن روحانی بوده و بارها از تریبون مجلس به تندی علیه اعضای هیات دولت سخنرانی کرده‌است. او برای نمونه مرداد ۱۳۹۷ در جلسه پرسش از بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت گفته بود: “آقای وزیر، تاریخ ذلتی را که شما به صنعت کشور تحمیل کردید را فراموش نخواهد کرد و در تاریخ نام بدی از شما به ثبت خواهد رسید”.

آقای قاضی‌پور در فرودین ۱۳۹۷ حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را “شاه دزد” نامید. او سال ۱۳۹۶ هم محمدجواد آذری جهرمی، گزینه پیشنهادی وقت رئیس جمهوری برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را “ضد ولایت فقیه” خوانده بود.

قاضی‌پورحق نشر عکسILNA