شکوفه یداللهی، سیما انتصاری و سپیده مرادی از زندان اوین آزاد شدند

هرانا

شکوفه یداللهی، سیما انتصاری و سپیده مرادی، سه تن از دراویش گنابادی امروز شنبه ۱۹ بهمن ماه با پایان دوره محکومیت خود از زندان اوین آزاد شدند. این شهروندان پیشتر در زمستان ۹۶ در جریان حوادث گلستان هفتم بازداشت و توسط دادگاه انقلاب تهران هر کدام به ۵ سال حبس محکوم شدند. این احکام نهایتا توسط دادگاه تجدیدنظر برای هر کدام به ۲ سال حبس تقلیل یافته بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۳۹۸، شکوفه یداللهی، سینا انتصاری و سپیده مرادی با پایان دوره محکومیت خود از زندان اوین آزاد شدند.

این شهروندان پیشتر در زمستان ۹۶ در جریان حوادث گلستان هفتم بازداشت شده بودند. سپیده مرادی پیشتر توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به صورت غیابی به تحمل ۵ سال حبس تعزیری، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور و ۲ سال محرومیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی و شکوفه یداللهی نیز توسط همین شعبه به ۵ سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت و محرومیت از فعالیت اجتماعی و رسانه‌ای محکوم شد. سیما انتصاری نیز توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ماشاالله احمدزاده به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
این احکام نهایتا توسط دادگاه تجدیدنظر به دو سال حبس تعزیری تقلیل یافته بود.

شکوفه یداللهی هنگام بازداشت در نتیجه ضرب و جرح نیروهای لباس شخصی دچار شکستگی از ناحیه سر شده و حس بویایی خود را به طور کامل از دست داده است. این زن درویش علاوه بر این به عارضه بینایی و تحمل سردردهای شدید نیز مبتلا شده است.

سپیده مرادی نیز در جریان حادثه گلستان هفتم مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت و مانند دیگر زنان درویش زندانی در دوران بازجویی و حتی بازداشت در زندان قرچک از توهین، تحقیر و شکنجه بی‌نصیب نماند.

شکوفه یداللهی و سپیده مرادی در تاریخ ۲۶ تیرماه ۹۸ و سیما انتصاری در تاریخ ۲۲ مردادماه ۹۸ از زندان قرچک ورامین به بند زنان زندان اوین منتقل شده بودند.

دراویش گنابادی به خصوص در سالهای اخیر فشار کم سابقه‌ای را از سوی دستگاه حاکمه تجربه می‌کنند. این فشارها به خصوص پس از واقعه “گلستان هفتم” شکل بیرونی و مشخص تری به خود گرفت.
گلستان هفتم به مجموعه وقایعی گفته می‌شود که از نیمه‌شب ۱۴ بهمن‌ماه سال ۹۶ با حضور پرتعداد نیروهای امنیتی و انتظامی در اطراف منزل دکتر نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی آغاز شد و در جریان آن صدها درویش بازداشت و سپس به احکام شلاق، حبس و اعدام محکوم شدند.

لازم به یادآوری است که در تاریخ ۱۰ آبان‌ماه ۹۷ هرانا در گزارشی جامع ضمن بررسی واقعه گلستان هفتم، هویت ۳۸۲ تن از دستگیر شدگان را منتشر کرده بود. بر اساس اطلاعات قابل دستیابی ۲۰۲ تن از این دراویش گنابادی توسط دادگاه انقلاب تهران جمعاً به ۱ اعدام، ۱۰۸۰ سال و ۲ ماه حبس تعزیری، ۵۹۹۵ ضربه شلاق، ۴۶ سال ممنوع‌الخروجی، ۱۱۴ سال تبعید و ۷۲ سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی محکوم شدند، از سرنوشت و جزئیات پرونده ۱۸۰ تن دیگر کماکان اطلاعی در دست نیست.