گزارش نقض حقوق زنان آبان ماه 1398

تهیه کنندگان:لیدااسدی فر-مینا فرشی- نرگس محمدی

برای آگاهی بیشتر:

آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران و خبرگزاریهای معتبر داخلی و خارجی جمعآوری شده است که عملا نمی تواند بیانگر کلواقعیت های جامعه باشد.

گزارشات ماهیانه کمیته دفاع از حقوق زنان از سایت کانون دفاع از حقوق بشر در ایرانکه از رسانه های داخلی و خارجی  مانند ایسنا ؛ مشرق نیوز؛ رکنا ؛ رادیو زمانه ؛هرانا ؛ ایرنا ؛ایلنا ؛ رادیو صدای امریکا ؛رادیو بی بی سی ؛ ایران ؛ قطره ؛رادیو فردا ؛ سازمان حقوق بشر ایران ؛ باشگاه خبرنگاران جوان ؛ خبرگزاری مهر ؛ خبر گزاری خراسان ؛ روزنامه قانون ؛تسنیم و غیره جمع آوری گردیده است، تهیه و تدوین می شوند.https://zanan.bashariyat.org/

 اسید پاشی

جرائم خرد اگر جدی گرفته نشوند، موجب بروز و ظهور جرائم کلان خواهند شد. به همین دلیل نادیده گرفتن و بی تفاوتی باعث می شود قبح گناه از بین برود و برای افراد عادی شود. پس باید بحث اسیدپاشی را جدی بگیریم.اگر نسبت به این موضوع بی تفاوت باشیم، تبعات منفی برای جامعه همراه خواهد داشت.(ایرنا، 10 آبان 1398)

روزگذشته طی نشست “بررسی راهکارهای کاهش اسید پاشی در ایران” که توسط انجمن حمایت از قربانیان اسیدپاشی در خانه وارطان تهران برگزار شد، سه تن از قربانیان اسیدپاشی و همسر یکی از آنها به بیان دغدغه هایشان پرداختند. یکی از آنها گفت “من امیدوارم هیچ وقت هیچ اسیدپاشی در کشور رخ ندهد.(هرانا، 10 آبان 1398)

 بهداشت

خانواده زن جوانی که پس از زایمان به دلیل مراقبت ناکافی کادر درمانی بیمارستان جانش را از دست داده بود، با شکایت به شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ شهر کهنوج، پزشک متخصص زنان و زایمان، ۲ پرستار و یک ماما به دلیل مراقبت نامناسب از بیمار بعد از زایمان به اتهام قتل غیرعمدی ناشی از قصور پزشکی به میزان ۸۰ درصد محکوم شدند. (ایلنا، ۲۲ آبان 1398)

خشونت خانوادگی

مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد از تشکیل ۳۷۷ پرونده در رابطه با همسرآزاری در پزشکی قانونی استان طی ۶ ماه نخست امسال خبر داد و گفت که در این مدت ۹ مورد از شکایات در رابطه با همسر آزاری مربوط به آقایان و ۳۲۸ مورد در حوزه خانم‌ها بوده است.(هرانا، 3 آبان 1398)

هنوز ۱۳ سالم کامل نشده بود که ازدواج کردم، سنم اون موقع کم بود محضر داره سه میلیون تومن از شوهرم پول گرفت منو صیغه ۹۹ ساله کرد بعدش که بزرگ‌تر شدم عقدم کرد.(همشهری انلاین ، 8 آبان 139)

مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی شهرستان لامرد از تشکیل ۱۲۶ پرونده مربوط به کودک آزاری از اسفند ماه ۹۶ تا پایان مهر سال جاری خبر داد. به گفته وی بیشترین تماس ها با اورژانس اجتماعی مربوط به کودک آزاری و همسر آزاری بوده است.(هرانا، 11 آبان 1398)

دختر ۱۳ ساله، اهل یکی از روستاهای آبادان به اجبار پدر، در خطر ازواج در کودکی قرار دارد. وی با مراجعه به یکی از مراکز روستایی در خصوص مشاوره عقد گفته است که نمی خواهد ازدواج کند و پدرش به زور او را مجبور کرده تا با فرزند شیخ ازدواج کند.(هرانا، ۱۶ آبان ۱۳۹۸)

  جلوگیری از شرکت در مراسم

جیانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال، به تازگی با ارسال نامه‌ای خطاب به فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرده است که قصد دارد برای تماشای یک بازی فوتبال لیگ مردان ایران، که با حضور تماشاگران زن برگزار شود، به ایران سفر کند. (صدای آمریکا، ۱۶ آبان ۱۳۹۸)

 اطلاعیه نهادهای بین المللی

سازمان عفو بین الملل روز چهارشنبه ۱۵ آبان با انتشار این فراخوان در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که این فعال مدنی در پی تلاش برای لغو حجاب اجباری به ۱۶ سال زندان محکوم شده و مجازات او بخشی از سرکوب گسترده زنانی است که علیه قانون تبعیض‌آمیز حجاب اجباری تلاش می‌کنند.( صدای آمریکا، 15 آبان 1398)

سازمان عفو بین الملل با انتشار فراخوانی خواستار حمایت همگانی از زهرا محمدی، شهروند بازداشتی که هم اکنون در زندان سنندج به سر میبرد، شد. زهرا محمدی در تاریخ ۲ خردادماه، توسط مأموران امنیتی در خانه خود، بازداشت و پس از اتمام مراحل بازجویی به زندان سنندج منتقل شد. ( هرانا، ۲۳ آبان 1398)

شیرین عبادی از کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، کمیته حقوق بشر اتحادیه اروپا و نهادهای مدافع آزادی بیان درخواست کرده که چشم بر سرکوب مردم ایران نبندند و برای رفع محدودیت‌های اطلاع‌رسانی‌های مردمی بسیج شوند. ( دویچه وله، ۲۶ آبان 1398)

 خبرعمومی

یک دختر ۱۳ ساله در کرمانشاه از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.(هرانا، 1 آبان 1398)

عوارض ناشی از اعتصاب غذا بر کسی پوشیده نیست. با این حال این اقدام گاهی تبدیل به آخرین راه رسیدن به یک خواسته جمعی و یا فردی برای زندانیان می‌شود. طی سال جاری بسیاری از زندانیان به عنوان آخرین راه برای رسیدن به خواسته‎هایشان دست به اعتصاب غذای اعتراضی زدند.( هرانا، 1 آبان 1398)

عاطفه رنگریز، فعال کارگری در زندان قرچک ورامین، روز جاری با تامین یکی از خواسته های خود مبنی بر پذیرش قرار وثیقه به اعتصاب غذای خود پایان داد. قرار وثیقه وی از دو میلیارد تومان به نصف این مبلغ کاهش پیدا کرده و از خانواده وی خواسته شده جهت تامین این وثیقه اقدام کنند.(هرانا، 1 آبان 1398)

سپیده قلیان، از متهمین پرونده اعتراضات هفت تپه و فعال مدنی زندانی در زندان قرچک ورامین در پنجمین روز اعتصاب خود به سر می برد. روز جاری فایل صدایی منتسب به خانم قلیان در فضای مجازی منتشر شده است که وی در آن از دلایل اعتصاب غذای خود می گوید.( هرانا، 2 آبان 1398)

پدر سپیده قلیان، روز جمعه، سوم آبان، به رادیوفردا خبر داد دخترش که از ۲۸ مهرماه در زندان قرچک ورامین اعتصاب غذای خشک کرده بود، شب گذشته، پنج‌شنبه، به اعتصاب غذای خود پایان داد.(رادیو فردا، 3 آبان 139)

سپیده قلیان، عاطفه رنگریز، ساناز الهیاری و مرضیه امیری، چهار روزنامه‌نگار و فعال مدنی که از چند ماه پیش بازداشت شده بودند، روز چهارم آبان با سپردن وثیقه از زندان آزادمی شوند.(هرانا، 3 آبان 1398)

نقض حق حیات، اعدام کودک مجرمان، افزایش تعداد زندانیان سیاسی، تیعیض علیه زنان، «نقض» آزادی بیان و «تبعیض» علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی در ایران از مهم‌ترین مواردی بود که جاوید رحمان در کنفرانس خبری خود بیان کرد.(رادیو فردا، 3 آبان 1398)

در ادامه برخوردهای امنیتی با مهمانی‌های مختلط در ایران و در راستای سرکوب آزادی‌های مدنی، این بار فرمانده انتظامی قشم از بازدشت ۱۵ دختر و پسر به خاطر شرکت در یک مهمانی در یکی از مراکز تفریحی این شهر خبر داده است.(هرانا، 4 آبان 1398)

عضو تیم ملی فوتسال زنان گفت: مردان ملی‌پوش فوتسالیست به دلیل لژیونر بودن و برخی دلایل دیگر پنج برابر ما دستمزد دریافت می‌کنند.(ایرنا، 4 آبان 1398)

نگین قدمیان، شهروند بهایی زندانی در زندان اوین، در دلنوشته‌ای خطاب به گابریلا (گیسو) رتکلیف فرزند نازنین زاغری-رتکلیف شهروند ایرانی-بریتانیایی از رنج‌های این مادر در زمان حبس و دوری از فرزندش نوشته است. مدتی پیش گیسو راتکلیف پس از ۱۳۰۰ روز دوری به بریتانیا نزد پدرش بازگشت.(هرانا، 5 آبان 1398)

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه‌ای از حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران انتقاد و تلویحا به دولت حسن روحانی حمله کرد. در این بیانیه به “برخی مسئولان” حمله شده که به گفته جامعه مدرسین “فضای کشور را دوقطبی می‌کنند.”(هرانا، 8 آبان 1398)

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر روز جاری از واژگونی یک مینی بوس سرویس مدرسه بر اثر برخورد با کوه و واژگونی خبر داد و گفت “در این حادثه که ساعت هفت صبح امروز در محدوده روستای شگیم در مسیر نیکشهر – ایرانشهر برای دانش آموزان دختر رخ داد، ۱۰ دانش آموز دختر مصدوم شدند”.(هرانا، 8 آبان 1398)

با گذشت ۱۴ روز از خبرساز شدن تصمیم دولت فیلیپین برای دیپورت بهاره بهاری – که رسانه‌های غربی به او لقب “دختر شایسته ایرانی” داده‌اند – از فرودگاه مانیل به ایران، او می‌گوید که همچنان در اتاقی در سالن ترانزیت فرودگاه پایتخت فیلیپین تحت مراقبت است.(بی بی سی فارسی، 10 آبان 1398)

صبح روز جاری، یک دختر ۱۶ ساله، از روی پل چمران در شهرستان اصفهان، اقدام به خودکشی کرد که در پی اعلام شاهدان حاضر در محل حادثه، نیروهای آتش نشانی بلافاصله در محل حضور یافته و مانع وی شدند. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.(هرانا، 11 آبان 1398)

روز جاری خانواده هنگامه شهیدی، روزنامه نگار و فعال سیاسی، در نامه ای به ابراهیم رئیسی، رییس قوه قضاییه، خواستار پیگیری دستور مرخصی پیشین وی مبنی بر اعطای مرخصی به خانم شهیدی شده اند.(هرانا، 12 آبان 1398)

انتشار پوستر تبلیغاتی کارگاهی در تهران تحت عنوان «مهارتهای ارتباطی خانواده های چند همسری» طی روزهای اخیر در شبکه های اجتماعی واکنش بسیاری را به همراه داشته است. گفنه می شود این پنجمین دوره برگزاری این کارگاه خواهد بود. به گفته یکی از دست اندرکاران این کارگاه، اساتیدی که در کارگاه حضور خواهند داشت در پایان دوره به عنوان سورپرایز برای مردان متاهل شرکت کننده در این کارگاه جهت اختیارکردن همسر دوم وساطت خواهند کرد.(هرانا، 13 آبان 1398)

فرحناز مینایی‌پور در نشست معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ضمن تبریک ۱۳ آبان و روز دانش آموز نسبت به اعمال محدودیت برای حضور معلمان مرد در حوزه المپیاد و تدریس دروس مربوطه در مدارس دخترانه انتقاد کرد.(ایران آنلاین، 13 آبان 1398)

روز گذشته ملاقات حسن صادقی و فاطمه مثنی، زوج زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر کرج و زندان اوین با یکدیگر، به بهانه مخالفت آفای صادقی با پوشیدن لباس زندان و انتقال با دستبند و پابند، به دستور دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی لغو شد.(هرانا، 13 آبان 1398)

لیلا حسین زاده، دبیر شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران که هم اکنون در حال سپری کردن دوران محکومیت ۳۰ ماهه خود در بند زنان زندان اوین است، علیرغم لزوم خارج کردن پین از انگشتش که در اواخر ماه گذشته مورد جراحی قرار گرفته از اعزام به بیمارستان محروم مانده است.(هرانا، 14 آبان 1398)

برخورداری از مسکن مناسب یکی از پایه ای ترین حقوق انسانی است. داشتن سرپناه، حق همه شهروندان است. هر فردی به لحاظ انسان بودن باید خانه ای امن، قابل سکونت و بدون ترس و وحشت از بیرون رانده شدن، داشته باشد. وظیفه تامین این حق مسلم شهروندان، به عهده دولت است.(ماهنامه خط صلح ، 14 آبان 1398)

ناهید خانبابائی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب اظهار داشت: زندگی مشترک دارای موقعیت ها و لایه های مختلف است که زوجین باید برای آنها آماده باشند، همیشه اختلافات از رویدادهای بد اقتصادی و یا حوادث ناخوشایند شروع نمی شود گاهی یک گفت و گوی ساده و حتی محبت آمیز می تواند باعث کدورت های بزرگ شود به همین دلیل آموزش مهارت های پیش از ازدواج باید جدی گرفته شود.(مهر، 14 آبان 1398)

سهیلا حجاب، شهروند بازداشتی در بند زنان زندان اوین از روز پنج شنبه ۹ آبان ماه دست به اعتصاب غذا زده است. اعتصاب غذای وی در اعتراض به ممانعت از آزادی علیرغم تامین وثیقه صورت گرفته است. خانم حجاب پیشتر در دی ماه ۹۷ در شیراز بازداشت و به ۲ سال حبس محکوم شده بود.(هرانا، 15 آبان 1398)

سرپرست تبلیغات اسلامی کبودرآهنگ که به عنوان “امر به معروف و نهی از منکر” به “گرداندن سگ” توسط مادر و دختری اعتراض کرده و با پلیس تماس گرفته بود، مدعی شد توسط این مادر و دختر با خودرو زیر گرفته شد. در همین رابطه فرمانده انتظامی استان همدان پس از دلجویی از این روحانی آمر به معروف به وی گفته است که اندکی پس از حادثه خودرو متوقف شده و مادر و دختر دستگیر و سگ آن‌ها نیز توقیف شده است.(هرانا، ۱۶ آبان ۱۳۹۸)

دختر ۱۲ ساله کرمانشاهی که در پی تجاوز مرد همسایه دست به خودکشی زده بود، در روزهای اخیر بار دیگر در پی اقدام به خودکشی در یکی از بیمارستان های تهران بستری شده است. به گفته وکیل خانواده این کودک دادگاه کیفری کرمانشاه کماکان در خصوص پرونده وی اعلام رای نکرده است. مرد همسایه که متهم شده بود در تاریخ ۲۰ شهریورماه به این دختر تجاوز کرده با شکایت والدین کودک بازداشت شده بود. (هرانا، ۱۷ آبان ۱۳۹۸)

کانون نویسندگان ایران در اعتراض به احضار علیرضا ثقفی، هاله صفرزاده و پروین محمدی برای اجرای حکم یک سال حبس، بیانیه ای منتشر کرد. در این بیانیه کانون ضمن دفاع از حق ایجاد تشکل‌ها و آزادی بیان خواهان «لغو فوری و بی‌ قیدوشرط حکم‌های صادره» شده است. (هرانا، ۱۸ آبان ۱۳۹۸)

نرگس محمدی، فعال مدنی زندانی و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در ایران، در نامه‌ای از وضعیت «نامناسب» روحی و جسمی سمانه نوروزی مرادی یکی از زندانیان سیاسی در زندان اوین خبر داد. (هرانا، ۱۸ آبان ۱۳۹۸)

فاطمه (حوریه) ضیایی آزاد، زندانی زندان اوین ساعات پایانی روز شنبه با پایان دوران محکومیت خود از بند زنان این زندان آزاد شد. وی در تاریخ ۲۰ فروردین ماه بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت ۱۸ ماهه خود به بند زنان زندان اوین منتقل شده بود. (هرانا، ۱۹ آبان ۱۳۹۸)

گلرخ ابراهیمی ایرایی، زندانی سیاسی، از بازداشتگاه وزرا در تهران به زندان قرچک ورامین منتقل شد. مامورین پیش از انتقال خانم ایرایی به زندان قرچک، به همراه او به منزل شخصی وی رفته و ضمن تفتیش محل، بسیاری از لوازم شخصی او را نیز با خود برده اند. (هرانا، ۲۰ آبان ۱۳۹۸)

یک دختر ۱۷ ساله قصد سقوط از پل عابر و خودکشی در شهر همدان را داشت که توسط عوامل آتش نشانی از اقدام وی جلوگیری شد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است. (هرانا، ۲۲ آبان ۱۳۹۸)

سمانه نوروز مرادی، زندانی سیاسی هشتمین ماه از مدت محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کند، او به بیماری لوپوس مفصلی مبتلا است و با وجود وضعیت نامناسب جسمی از اعزام به بیمارستان یا مرخصی درمانی محروم مانده است. وی همچنین اواخر مهرماه امسال پدر خود را از دست داده و علی رغم درخواست‌های متعدد برای اعزام به مرخصی تاکنون با خواسته وی موافقت نشده است. (هرانا، ۲۲ آبان ۱۳۹۸)

اخبار محاکمه

 احضار و بازجویی

در روزهای اخیر گروهی از شهروندان بهائی در ایران بازداشت شدند. به زودی بهائیان دویستمین سال تولد رهبر مذهبی‌شان را جشن می‌گیرند. آیا تشدید فشار بر آنها به این دلیل است؟ مصاحبه با ایزابل شایانی، چهره مطرح رسانه‌های آلمان.(دویچه وله فارسی، 1 آبان 1398)

بهمن احمدی امویی، روزنامه نگار و زندانی سیاسی سابق، هانیه دائمی، خواهر آتنا دائمی زندانی سیاسی و محمدحسین آغاسی وکیل دادگستری طی روزهای اخیر به پلیس امنیت تهران احضار شدند. این شهروندان روز جاری در این محل حاضر شده بودند. گفته می شود احضار این شهروندان در ارتباط با ۷ آبان و مراسم روز کوروش صورت گرفته است.(هرانا، 5 آبان 1398)

مریم لقائی (فرصتی پور)، شهروند بهایی در تاریخ ۳۰ مهرماه پس احضار به اداره اطلاعات دماوند بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین در تهران منتقل شده است. مامورین پس از بازداشت، منزل این شهروند بهایی را نیز تفتیش و تعدادی از لوازم شخصی از جمله لپ تاپ و تلفن همراه وی و همسرش را ضبط کردند.(هرانا، 5 آبان 1398)

 بازداشت

 راحله راحمی پور، فعال حقوق بشر و ژیلا کرم زاده مکوندی، فعال مدنی توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شدند. ماموران پس از بازداشت این شهروندان به منزل آنها رفته و پس از تفتیش خانه‌هایشان برخی از وسایل شخصی ازجمله تلفن همراه آنها را ضبط کرده و با خود بردند. (هرانا، ۲۲ آبان 1398)

 سها مرتضایی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم انسانی و دبیر وقت شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران در خوابگاه دانشجویی به همراه دو تن دیگر از دانشجویان بازداشت شد. خانم مرتضایی پیش از این به مدت بیست و یک روز به دلیل محرومیت از تحصیل در مقطع دکترا به تحصن در دانشگاه تهران پرداخته بود. وی در جریان اعتراضات دیماه ۹۶ بازداشت و سال گذشته توسط دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس محکوم شده بود.( هرانا، ۲۷ آبان ۱۳۹۸)

سپیده قلیان، از متهمین پرونده اعتراضات هفت تپه و فعال مدنی توسط نیروهای امنیتی در منزل بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. وی روز شنبه در جریان تجمعات اعتراض به سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در میان معترضان حضور داشته است. خانم قلیان روز شنبه ۴ آبان‌ماه با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت از زندان قرچک ورامین آزاد شده بود .( هرانا، ۲۷ آبان ۱۳۹۸)

 احضار به دادگاه

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ندا ناجی، از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر در تاریخ ۲۲ آبان ماه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار خواهد شد. ندا ناجی در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه به همراه ده ها تن دیگر بازداشت و در تاریخ ۲۵ خردادماه از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شد.(هرانا، 3 آبان 1398)

روز جاری جلسه رسیدگی به اتهامات رضوانه محمدی، فعال برابری جنسیتی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. جلسه نخست دادگاه وی در بهمن ماه سال گذشته در همین شعبه برگزار شده بود. خانم محمدی بر اساس متن کیفرخواست به “اجتماع و تبانی با هدف عادی سازی روابط همجنس خواهانه” متهم شده است.(هرانا، 11 آبان 1398)

روز جاری دادگاه تجدیدنظر اولدوز قاسمی، امیر ستاری رئوف و جواد احمدی یئکانلی را از اتهامات مطروحه تبرئه کرد. جلسه دادگاه تجدید نظر این افراد ماه گذشته برگزار شده بود. این سه شهروند در فروردین ماه سال جاری توسط دادگاه کیفری دو نقده از اتهامات مطروحه تبرئه و در پی اعتراض معاون دادستان ارومیه با دریافت ابلاغیه ای به این دادگاه احضار شده بودند.(هرانا، 11 آبان 1398)

 محاکمه

سعید دهقان، وکیل مدافع فریبا عادل خواه و رولان مارشال اتهامات دو شهروند فرانسوی بازداشت شده در ایران را به ترتیب جاسوسی و اجماع و تبانی علیه امنیت ملی عنوان کرده و گفته است تاکنون هیچ ادله ای برای اتهامات مطروحه علیه این افراد به وی ارائه نشده است.(هرانا، 5 آبان 1398)

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۷ فعال مدنی به نام‌های معین حاجی زاده، رها احمدی، لیلا میرغفاری، آرمین سورانی، محمد ابوالحسنی، سامان زندیان و وحید غدیرزاده بر اساس یک پرونده مشترک با اتهاماتی از جمله تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. (هرانا، ۱۹ آبان 1398)

ماندانا صادقی نویسنده و روزنامه‌ نگار، روز جاری در پی حضور در بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب آبادان تفهیم اتهام و با قرار کفالت آزاد شد. (هرانا، ۲۰ آبان 1398)

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ندا ناجی، از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. ندا ناجی در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه امسال به همراه ده‌ها تن از شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان مجلس بازداشت و در تاریخ ۲۵ خردادماه از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شد. (هرانا، ۲۲ آبان 1398)

  احکام صادر شده توسط دادگاه

امروز شنبه، سپیده قلیان، امیر امیرقلی، ساناز اله یاری و امیرحسین محمدی فرد، چهار تن از متهمین پرونده اعتراضات هفت تپه و دو تن از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر به نام های عاطفه رنگریز و مرضیه امیری از زندان های قرچک ورامین و اوین با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.(هرانا، 3 آبان 1398)

مرضیه امیری، روزنامه نگار روزنامه شرق , از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر ساعتی قبل با تودیع قرار وثیقه به طور موقت از زندان اوین آزاد شد. وی در تاریخ در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه سال جاری بازداشت و شهریورماه سال جاری توسط دادگاه انقلاب تهران به ۱۰ سال و شش ماه حبس تعزیری و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده بود.(هرانا، 3 آبان 1398)

امیرحسین محمدی فرد و همسرش ساناز اله یاری، متهمان پرونده اعتراضات هفت تپه و از اعضای هیئت تحریریه نشریه گام، ساعتی قبل با تودیع قرار وثیقه به طور موقت از زندان اوین آزاد شدند. این دو فعال کارگری در تاریخ ۱۹ دی ماه ۹۷ بازداشت و در شهریورماه سال جاری توسط دادگاه هر کدام به ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم شدند.(هرانا، 3 آبان 1398)

عاطفه رنگریز، فعال کارگری و از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر ساعتی قبل با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از زندان قرچک ورامین آزاد شد. وی در تاریخ در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه سال جاری به همراه ده ها تن دیگر بازداشت و شهریورماه سال جاری توسط دادگاه انقلاب تهران به ۱۱ سال و شش ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود.(هرانا، 3 آبان 1398)

زهرا محمدی، شهروند اهل سنندج علیرغم گذشت بیش از ۵ ماه از زمان بازداشت کماکان در زندان این شهر نگهداری می شود. این در حالی است که وثیقه تعیین شده جهت آزادی موقت وی توسط خانواده خانم محمدی تامین شده با این حال توسط بازپرسی دادگاه انقلاب سنندج از پذیرش آن جلوگیری شده است.(هرانا، 5 آبان 1398)

نازیلا نوری، درویش گنابادی ساعتی قبل با پایان دوره محکومیت خود از زندان اوین آزاد شد. وی در زمستان ۹۶ در جریان حوادث گلستان هفتم بازداشت و در تیرماه سال گذشته توسط دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. حکم صادره در دادگاه تجدید نظر به ۱ سال حبس تعزیری کاهش پیدا کرد.(هرانا، 10 آبان 1398)

عسل محمدی عضو هیات تحریریه نشریه گام که در پی اعتراضات کارگری نیشکر هفت تپه بازداشت شده و شهریور ماه امسال به ۷ سال زندان محکوم شده بود، روز شنبه با پرداخت وثیقه آزاد شده است.(رادیو فردا، 11 آبان 1398)

روز گذشته حدیث صبوری در پی مراجعه به دادسرای اوین بازداشت و به بند زنان زندان اوین منتقل شد. وی پیشتر جهت پاره ای توضیحات به این دادسرا احضار شده بود. خانم صبوری مردادماه سال گذشته نیز در تجمعات سراسری اعتراض به گرانی بازداشت و توسط دادگاه انقلاب تهران به ۲ سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.(هرانا، 12 آبان 1398)

قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن جهت اجرا به وزارت دادگستری ابلاغ شد. ابتدای ماه جاری سخنگوی شورای نگهبان از تائید این طرح در این شورا خبر داده بود.(هرانا، 13 آبان 1398)

کیانا شعاعی، شهروند بهایی ساعتی پیش با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز آزاد شد. وی در تاریخ ۲۹ مهرماه همزمان با دو شهروند دیگر به نام های سروش آبادی و فرزان معصومی توسط مامورین وزارت اطلاعات بازداشت شده بودند.(هرانا، ۱۶ آبان ۱۳۹۸)

ثمین مقصودی، شهروند بهایی ساکن تهران جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شد. این شهروند بهایی در اردیبهشت ماه سال گذشته توسط دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس محکوم شده و این حکم در شهریورماه سال جاری در مرحله تجدید نظر نیز عینا به تائید رسیده بود. (هرانا، ۱۷ آبان ۱۳۹۸)

شهلا انتصاری، فعال حقوق زنان که بعد از امضای نامه‌ای برای درخواست استعفای خامنه‌ای سه ماه در بازداشت بود، با وثیقه نیم میلیارد تومانی موقت از زندان آزاد شد.خانم انتصاری ۳۱ مرداد ماه امسال در باغ شخصی خود در شهر رشت بازداشت شد. (هرانا، ۱۹ آبان ۱۳۹۸)

شهلا انتصاری، لحظاتی قبل با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. وی پیشتر در تاریخ ۳۱ مردادماه، توسط نیروهای امنیتی در رشت بازداشت و پس از مدتی به بند زنان زندان اوین منتقل شده بود. (هرانا ،۱۹ آبان ۱۳۹۸)

بهنام اسکندرانی، یلدا فیروزیان و اردشیر فناییان، سه شهروند بهایی ساکن سمنان، توسط دادگاه انقلاب این شهر مجموعا به ۲۳ سال حبس تعزیری و تبعید محکوم شدند. این شهروندان در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مدتی بعد به زندان سمنان منتقل شده بودند. (هرانا ۲۰ آبان ۱۳۹۸)

شهلا جهانبین و نرگس منصوری با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شدند. نرگس منصوری، فعال مدنی و از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، در تاریخ ۲۱ مردادماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از حدود سه هفته با پایان مراحل بازجویی به زندان قرچک ورامین و نهایتا به بند زنان زندان اوین منتقل شده بود. شهلا جهانبین نیز در تاریخ ۳۰ مردادماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از گذشت یک ماه با پایان مراحل بازجویی به بند زنان زندان اوین منتقل شده بود. (هرانا، ۲۲ آبان ۱۳۹۸)

  گیتی پورفاضل، وکیل بازنشسته دادگستری، با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شدند. وی پیشتر در تاریخ ۲۸ مردادماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی به بند زنان زندان اوین منتقل شده بود. (هرانا، ۲۳ آبان ۱۳۹۸)

گیتی پورفاضل، وکیل بازنشسته دادگستری، با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شدند. وی پیشتر در تاریخ ۲۸ مردادماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی به بند زنان زندان اوین منتقل شده بود. (هرانا،۲۳ آبان ۱۳۹۸)

  اردشیر فنائیان، یلدا فیروزیان، و بهنام اسکندریان، شهروندان بهایی ساکن سمنان، که توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند، حدود شش ماه پس از بازداشت توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان سمنان به ریاست محمدعلی رستمی مجموعا به ۲۰ سال زندان محکوم شده‌اند. این سه شهروند بهایی زندانی در سمنان، هیچ اقدامی خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران انجام نداده‌اند و تنها به خاطر باورهای مذهبی‌شان بازداشت شده‌اند.. (صدای آمریکا،۲۴ آبان ۱۳۹۸)

حکم صادره علیه پریسا رفیعی، فعال صنفی دانشگاه تهران، که توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران صادر شده بود، در دیوان عالی کشور تایید شد. پیشتر دادگاه تجدیدنظر استان تهران نیز حکم صادره در دادگاه بدوی را عینا تایید کرده بود. خانم رفیعی توسط دادگاه انقلاب تهران به ۷ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و ۲ سال ممنوع الخروجی و محرومیت از عضویت در گروه ها و احزاب محکوم شده بود. (هرانا،۲۶ آبان ۱۳۹۸)

حکم محکومیت ۷ شهروند بهایی ساکن بوشهر که پیشتر توسط دادگاه انقلاب این شهر مجموعا به ۲۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند، در دادگاه تجدید نظر عینا تایید شد. (هرانا،۳۰ آبان ۱۳۹۸)