گزارش نقض حقوق زنان درمهر ماه 1398

گزارش نقض حقوق زنان درمهر ماه 1398

برای آگاهی بیشتر:

آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران و خبرگزاریهای معتبر داخلی و خارجی جمع آوری شده است که عملا نمی تواند بیانگر کل واقعیت های جامعه باشد.

گزارشات ماهیانه کمیته دفاع از حقوق زنان از سایت کانون دفاع از حقوق بشر در ایرانکه از رسانه های داخلی و خارجی  مانند ایسنا ؛ مشرق نیوز؛ رکنا ؛ رادیو زمانه ؛هرانا ؛ ایرنا ؛ایلنا ؛ رادیو صدای امریکا ؛رادیو بی بی سی ؛ ایران ؛ قطره ؛رادیو فردا ؛ سازمان حقوق بشر ایران ؛ باشگاه خبرنگاران جوان ؛ خبرگزاری مهر ؛ خبر گزاری خراسان ؛ روزنامه قانون ؛تسنیم و غیره جمع آوری گردیده است، تهیه و تدوین می شوند. https://zanan.bashariyat.org/

اسید پاشی

علی رمضانی، فرمانده انتظامی رشت از اقدام به اسیدپاشی به یک زوج در بلوار معلم شهر خمام از توابع شهرستان رشت طی هفته گذشته خبر داد و گفت “زن اسیدپاش دستگیر شده و بازجویی ها در خصوص انگیزه وی ادامه دارد”. گفته می‌شود که مرد از ناحیه سینه و شکم و همسرش از ناحیه شکم دچار سوختگی شده و به بیمارستان سوانح سوختگی رشت منتقل شده‌اند.(هرانا، 21 مهر 1398)

طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن بار دیگر در مجلس شورای اسلامی تصحیح شد. ماه گذشته نیز نیز برخی مواد این طرح توسط نمایندگان مجلس اصلاح شده بود. تاکنون ۵ ماده از طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان در جلسه علنی مجلس مورد موافقت نمایندگان قرار گرفته است.(هرانا، 21 مهر 1398)

اعتیاد

  • اعتیاد کودکان در ایران دیگر موضوعی نیست که مسئولان بتوانند آن را کتمان کنند. علاوه بر شیوع استفاده از مواد مخدر در میان کودکانو نوجوانان در جامعه، تولد کودکان معتاد و اعتیاد کودکانی که در محلات فقیرنشین حاشیه شهر زندگی می‌کنند، از معضلاتی است که بسیاری از فعالان حقوق کودک در سال‌های اخیر با آن درگیر بوده‌اند.(بی بی سی فارسی, 6 مهر 1398)
  •  

بهداشت

  • روز سه شنبه هفته گذشته یک زن ٢٢ ساله که هفته بیست و سوم بارداری نخست خود را طی می‌کرد، به بیمارستان مطهری ارومیه و از آنجا به دلیل نبود امکانات درمانی لازم، به بیمارستان “امام رضا” تبریز منتقل شد و در آنجا جان خود را از دست داد. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان آذربایجان غربی علت مرگ این زن باردار را نقص فنی و کالیبره نشدن دستگاه تعویض خون (پلاسمافرزیس) بیمارستان تبریز، عنوان کرد.(هرانا, 15 مهر 1398)
  • نازنین زاغری، شهروند ایرانی بریتانیایی که به اتهامات امنیتی در تهران زندانی است، مشکلات خود را برای اعضای کمیسیون پزشکی توضیح داد تا در صورت تایید کمیسیون پزشکی با آزادی مشروط او موافقت شود.(صدای آمریکا, 15 مهر 1398)

زنان سرپرست خانواده

  • روز دوشنبه دو زن در کرمانشاه اقدام به خودسوزی کردند. هم اکنون این دو شهروند بر اثر جراحات ناشی از سوختگی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام خمینی کرمانشاه بستری هستند. گفته می‌شود که این دو زن به دلیل مشکلات اقتصادی دست به خودسوزی زده اند.(هرانا, 10مهر 1398)
  • عضو فراکسیون کارگری مجلس می‌گوید بانک‌ها به زنانی که قصد کارآفرینی یا فعالیت در زمینه تعاونی را دارند، وام نمی‌دهند. سهم تعاون در اقتصاد ایران ۲۵درصد است و تنها ۱۰تا ۱۲درصد فعالیت‌های تعاونی‌ها را زنان برعهده دارند.(دویچه وله فارسی،18 مهر 1398)
  • سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: ۸۵ درصد زنان خانه‌دار به دلیل نادیده گرفتن کیفیت دستگاه‌های پخت‌وپز و همچنین آلودگی‌های ناشی از طبخ غذا در معرض ابتلا به بیماری ریوی قرار دارند.(تابناک،21 مهر 1398)

خشونت خانوادگی

  • روز گذشته، ناپدری متهم به آزار جنسی دختربچه ۱۱ ساله که ماه گذشته در پی شکایت مادر کودک بازداشت شده بود، در شعبه ۱۱۳ دادگاه کیفری تهران محاکمه شد. علیرغم اعترافات اولیه متهم و تایید پزشکی قانونی مبنی بر مورد آزار جنسی قرار گرفتن این کودک، وی در جلسه دادگاه از اقرار به تجاوز اجتناب کرد. مادر مهسا با توصیف وضعیت وخیم روانی فرزندش گفت: این ماجرا تأثیر بدی بر روحیه دخترم گذاشته و دیگر قادر نیست به خوبی درس بخواند، به افسردگی و شب ادراری مبتلا شده و مدام گریه می‌کند. آن قدر روحیه مهسا بد است که نتوانسته در دادگاه حاضر شود. من از محسن شکایت دارم و برایش اشد مجازات را می خواهم.(هرانا, 4 مهر 1398)
  • ملیکا، زنی که در ۱۳ سالگی به اجبار خانواده اش تن به یک ازدواج فامیلی با مردی ۱۸ سال بزرگتر از خودش داده، با مراجعه به یکی از کلانتری های مشهد به شرح داستان دردناک زندگی خود پرداخته است. وی که قربانی کودک همسری بوده، روایت می کند که پس از مرگ همسرش با مشقت مالی سرپرستی سه فرزندش را عهده دار بوده است. وی بخشی از مشکلاتش را اینگونه تعریف می‌کند: پسر کوچکم به خاطر بیماری روانی سوءظن شدیدی به من دارد و با تهمت و افترا اجازه خروج از منزل را به من نمی دهد، حتی نمی گذارد با اقوام معاشرت کنم.(هرانا, 9 مهر 1398)
  • روزنامه دولتی “ایران” گزارش داده در یکی از شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد در شش ماهه ابتدای سال ۹۸ بیش از ۱۱ مورد خودسوزی زنان اتفاق افتاده است. ازدواج در سنین کودکی و خشونت خانگی از جمله دلایل این خودسوزی‌ها هستند.(دویچه وله فارسی, 14 مهر 1398)
  •  سرهنگ عبدالرضا جودکی در بیان جزئیات این خبر اظهار داشت: گزارشی از یک مورد درگیری خانوادگی در یکی از روستاهای شهرستان خنداب به مرکز فوریت های پلیس ۱۱۰ اعلام شد و بلافاصله تیمی از ماموران انتظامی برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند.(مهر،23 مهر1398)
  • عصر روز گذشته مردی، همسر برادرخود و مرد دیگری را در منطقه شطیط آبادان با سلاح وینچستر به قتل رساند. وی پس از بازداشت انگیزه خود از قتل را ارتباط همسر برادرش با مرد غریبه عنوان کرده است. در قوانین ایران مواردی در نظر گرفته شده تا افرادی که مرتکب “قتل‌های ناموسی” می‌شوند را از مجازات‌های سنگین معاف کند.(هرانا،28 مهر 1398)

  جلوگیری از شرکت در مراسم

  • چهار نماینده مجلس در سوالی از وزیر دادگستری خواستار توضیح درباره «تخلفات احتمالی» در پرونده سحر خدایاری، معروف به «دختر آبی»،‌از هنگام بازداشت در ورزشگاه آزادی تا پس از خودسوزی او شدند.(رادیو فردا, 3 مهر 1398)
  • فاطمه وثوقی، امروز در سلسله نشست‌های گفتمان توسعه شهری که در تالار شهر مشهد برگزار شد، عنوان کرد: مشارکت سیاسی زنان در شهرها با موانع جدی روبه‌روست. زنان در این حیطه حضور بسیار کم‌رنگی دارند، علی‌رغم تمام تحولاتی که شده‌است بسیار جای کار داریم و مسئولان تنها مشارکت زنان را پای صندوق‌های رأی می‌بینند.(هرانا, 11 مهر 1398)
  • فرمانده انتظامی استان خوزستان از ۵ هزار فقره برخورد با آنچه «کشف حجاب» نامیده است در این استان طی سال جاری خبر داد. به گفته وی از طریق سامانه ای شماره خودروی کسانی که در خودروی خود اقدام به «کشف حجاب» می کنند ثبت می شود.(هرانا, 11 مهر 1398)
  • کارشکنی مخالفان حضور زنان در ورزشگا‌ه‌ها، علی‌رغم درخواست روشن فیفا از ایران همچنان ادامه دارد. مجوز حضور عکاسان زن ایرانی به ورزشگاه هنوز صادر نشده و محدودیت فروش بلیط هم پابرجاست. زنان ایرانی به فیفا شکایت برده‌اند.(دویچه وله فارسی،17 مهر 1398)

 اطلاعیه نهادهای بین المللی

در پی بازداشت برادر و دو تن دیگر از بستگان مسیح علینژاد، عفو بین الملل بازداشت این افراد را اقداماتی «نفرت‌انگیز» و «بزدلانه» برای مرعوب ساختن این فعال و روزنامه نگار ایرانی توصیف کرد.(صدای آمریکا, 4 مهر 1398)

  خبرعمومی

  • نمایندگان مجلس ایران در اصلاحیه لایحه اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی که با مردان خارجی ازدواج کرده اند، علاوه بر تایید وزارت اطلاعات، تایید اطلاعات سپاه را نیز از شروط دریافت تابعیت افراد بالای ۱۸ سال قرار دادند.(صدای آمریکا, 2 مهر 1398)
  • پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران در مجلس دهم شورای اسلامی است. او که دانش آموخته دکتری جامعه شناسی است، در تمام طول عمر مجلس دهم در کمیسیون فرهنگی و همچنین فراکسیون زنان این مجلس فعال بوده است. این نماینده اصلاح طلب مجلس در طول دوران نمایندگی اش تاکنون بارها اظهاراتی را در حوزه معضلات مدنی جامعه ایران انجام داده که خودش می گوید، همین اظهارات و ورود به پرونده های مختلف به مانند پرونده فعالین مدنی بازداشت شده، باعث شده تا او مورد حمله و آزار و اذیت منتقدین و مخالفینش قرار بگیرد.(خط صلح, 5 مهر 1398)
  • ملاقات حسن صادقی و فاطمه مثنی، زوج زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر کرج و زندان اوین با یکدیگر، به بهانه مخالفت آفای صادقی با پوشیدن لباس زندان و انتقال با دستبند و پابند، به دستور دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی لغو شد. بهانه تراشی مسئولین در حالی است که این زوج پس از مدتها محرومیت، طی ماه های اخیر یک بار امکان ملاقات با یکدیگر را یافته بودند. محرومیت دوباره این دو زندانی سیاسی در حالی صورت می‌گیرد که در قانون پیش‌بینی‌هایی برای ملاقات بین اعضای زندانی خانواده‌ها شده است، حتی اگر آنها در زندان های جداگانه تحمل حبس کنند.(هرانا, 9 مهر 1398)
  • لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت پس از بررسی دو ساله در قوه قضاییه با تغییر نام و با عنوان “لایحه صیانت، کرامت و امنیت بانوان در برابر خشونت” برای تصویب به هیئت دولت رسید. نکات منفی و مثبت این لایحه کجاست؟(دویچه وله فارسی, 9 مهر 1398)
  • عذرا بازرگان، مادر نرگس محمدی زندانی محبوس در اوین، با نوشتن رنجنامه ای، عمق رنجی که وی و نوه هایش به دلیل محرومیت ها و رفتارهای غیرانسانی که حاکمیت به دختر زندانی اش نرگس، روا داشته می شود، می گوید. در قسمتی از این دلنوشته آمده است: “آنچه مرا واداشت تا این رنجنامه را بنویسم درماندگیم در صحبت با کیانا و علی است که سراغ مادرشان را از من مادر دل شکسته می گیرند و من کاری نمی توانم بکنم”.(هرانا, 15 مهر 1398)
  • روز پنجشنبه ۱۱ مهر، یک دختر ۱۵ ساله در تهران با پریدن از ساختمانی در خیابان ستارخان دست به خودکشی زد و به زندگی خود پایان داد. گفته می‌شود این دختر نوجوان همراه پسر جوانی در حال قدم زدن در خیابان بوده که برادرش آنها را می‌بیند و از ترس برادرش به پشت بام رفت و خود را به پایین پرت کرد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.(هرانا, 15 مهر 1398)
  • گابریلا زاغری-رتکلیف، دختر نازنین زاغری-رتکلیف، شهروند بریتانیایی-ایرانی زندانی در تهران، پس از گذشت بیش از سه سال، به بریتانیا بازگشت و به پدرش، ریچارد رتکلیف، ملحق شد.(صدای آمریکا،19 مهر 1398)
  • مریم ممبینی، همسر کاووس سیدامامی، فعال محیط زیست پس از ۱۹ ماه ممنوع‌الخروجی توانست برای دیدار با فرزندانش به کانادا سفر کرد.(صدای آمریکا، 19 مهر 1398)
  • عکس و عنوان صفحه اول روزنامه کیهان که زنان تماشاچی فوتبال را “قربانیان آزادی” و راهپیمایان زن اربعین را “راهیان آزادگی” می‌خواند، موجی اعتراضی علیه دوقطبی‌سازی و نفرت پراکنی این روزنامه به راه انداخته است.(دویچه وله فارسی، 20 مهر 1398)
  •  ۱۷ زن زندانی سیاسی در زندان اوین در اعتراض به رویکرد جمهوری اسلامی در بازداشت مادران معترض به وضعیت فرزندانشان بیانیه‌ای صادر کرده‌اند. امضا کنندگان این بیانیه حکومت جمهوری اسلامی را «حاکمیتی زن‌ستیز» توصیف کرده‌اند که به جدال با زنان و مادرانی می‌رود که برای آزادی و عدالت برخواسته‌اند.(هرانا،22 مهر 1398)
  • حضور رسمی بانوان ایرانی در یک آوردگاه ورزشی پس از تقریباً چهار دهه عمر جمهوری اسلامی، سرانجام برای نخستین بار در بازی فوتبال ایران و کامبوج در ۱۸ مهر رقم خورد تا به اذعان همگان روزی تاریخی در ورزش ایران ثبت شود؛ چه آنکه شماری اندک آن را هنوز برنتابند و چه آنکه شماری بسیار آن را روز فرخنده‌ای برای بانوان ایرانی و ورزش ایران بدانند.(رادیوفردا، 22 مهر 1398)
  • شانزدهم اکتبر روز جهانی غذاست. تازه‌ترین گزارش سازمان “نان برای همه” نشان می‌دهد که زن‌ها و بچه‌ها به دلیل سازوکارهای تبعیض‌آمیز، به مراتب بیشتر از مردان در معرض آسیب‌های ناشی از سوءتغذیه و گرسنگی قرار دارند.(دویچه وله فارسی، 23 مهر 1398)
  • عاطفه رنگریز» فعال حقوق زنان و کارگران محبوس در زندان قرچک ورامین در اعتراض به روند ناعادلانه رسیدگی به پرونده‌اش اعتصاب غذا کرد.(صدای آمریکا،24 مهر 1398)
  • مجله «نشنال جئوگرافیک» فهرست امن‌ترین و خطرناک‌ترین کشورهای جهان برای زنان را منتشر نموده است. در این میان ایران در رتبه ۱۱۸ ام جدول قرار گرفته است.(محبت نیوز،24 مهر 1398)
  • کیمیا علیزاده، تکواندوکار نام‌آور ایرانی و رایا بیدشهری، کارآفرین زاده ایران، در فهرست صد زن الهام‌بخش و تاثیرگذار سال ۲۰۱۹، از سوی شبکه جهانی بی‌بی‌سی، قرار گرفته‌اند.(رادیو فردا،24 مهر 1398)
  • سردار حسین رحیمی (فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا،‌ درباره اجرای طرح «ناظر ۲» در پاساژ‌های تهران برای مقابله با بدحجابی، اظهار داشت: طرح “ناظر دو” بیشتر در پاساژها و مال‌های بزرگ تهران اجرا می‌شود.(ایلنا،28 مهر 1398)
  • فرمانده انتظامی شهرستان ساوه گفت: چهار باب آرایشگاه زنانه به دلیل تبلیغات غیرمتعارف در فضای مجازی از سوی پلیس مهر و موم شدند.(ایرنا،29 مهر 1398)
  • برخی گزارش‌ها از ایران حاکی است که به کارگیری «منشی زن» برای مدیران دولتی به طور رسمی «ممنوع» شده است. روزنامه خراسان روز سه‌شنبه ۳۰ مهرماه در گزارشی نوشت که «طبق ابلاغیه روزهای اخیر یک نهاد دولتی به مدیران زیرمجموعه خود در ستاد و ادارات استانی» تاکید شده موضوع «تفکیک اتاق کار مردان و زنان در ادارات و استفاده‌نکردن از منشی خانم برای آقایان و بالعکس آن، از جمله موارد مهمی است که باید کاملا رعایت شود.(صدای آمریکا،29 مهر 1398)
  • داور فوتبال زنان با بیان اینکه یکسال است مطالباتشان از سوی فدراسیون فوتبال پرداخت نشده است، گفت: کوتاهی از سازمان لیگ است و متاسفانه هنوز مطالبات ما پرداخت نشده است.(ایرنا، 22 مهر1398)

 اخبار محاکمه

 احضار و بازجویی

  • روز گذشته، متهمان به آزار جنسی یک دختر ۱۴ ساله در تهران که در پی شکایت پدر کودک بازداشت شده بودند، در شعبه ۱۲ دادگاه کیفری یک استان تهران مورد محاکمه قرار گرفتند. علیرغم تایید کارشناسان پزشکی قانونی مبنی بر مورد آزار قرار گرفتن لیلا و اعترافات اولیه متهمان پس از بازداشت، این دو متهم طی جلسه دادگاه به دفاع از خود پرداخته و همه چیز را انکار کردند.(هرانا, 7 مهر 1398)
  • زهرا محمدی عضو انجمن فرهنگی اجتماعی «نوژین» که اوایل خرداد ماه سال جاری بازداشت شده از سوی نهادهای امنیتی به حمایت از گروه های مخالف جمهوری اسلامی متهم شده است. برخی منابع می‌گویند او تحت فشار است تا علیه خود اعتراف کند.(صدای آمریکا, 15 مهر 1398)
  •  
  • جلسه دادگاه تجدید نظر اولدوز قاسمی، امیر ستاری رئوف و جواد احمدی یئکانلی روز جاری در شعبه اول دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی برگزار شد. این سه شهروند در فروردین ماه سال جاری توسط دادگاه کیفری دو نقده از اتهامات مطروحه تبرئه و در پی اعتراض معاون دادستان ارومیه با دریافت ابلاغیه ای به این دادگاه احضار شده بودند.(هرانا، 17 مهر 1398)

بازداشت

  • گیتی پورفاضل، شهلا انتصاری و شهلا جهانبین پس از گذشت بیش از یک ماه از زمان بازداشت، طی روزهای گذشته به بند زنان زندان اوین منتقل شدند. هر سه این شهروندان در روزهای پایانی مردادماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بودند.(هرانا,1 مهر 1398)
  • چهار تن از زنان زندانی به اتهام‌های سیاسی در ایران در نامه‌ای از زندان اوین از برخورد امنیتی با فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران انتقاد کردند. متن نامه مرضیه امیری، ندا ناجی، ساناز الله‌یاری و عسل محمدی در شبکه تلگرامی «کمپین آزادی بازداشت‌شدگان روز کارگر» منتشر شده‌است.(رادیو فردا, 1 مهر 1398)
  • دختری که در اعتراض به دخالت پلیس در پوشش وی، روی خودروی پلیس نشسته بود بازداشت شده است. نیروی انتظامی با اعلام این خبر گفته است تصویر منتشر شده مربوط به یکی از شهرهای آذربایجان غربی است.(هرانا, 3 مهر 1398)
  • در بند زنان زندان اوین موسوم به بند نسوان همچنان مشکلات فراوانی از جمله کاهش شدید و حذف کلی برخی اقلام از جیره خشک زندان (مواد خشک غذایی) دیده می‌شود. اقلام حذف شده در فروشگاه زندان عرضه می‌شود و زندانیان بالاجبار باید این اقلام و مایحتاج ضروری خود را با هزینه شخصی و قیمت بسیار بالاتر از این محل تهیه کنند. محدودیت زمانی در تماس‌های تلفنی و ملاقات حضوری نیز از دیگر مشکلات این زندانیان است. در کنار این مشکلات، محدودیت‌های جدید وضع شده به دستور غلامرضا ضیایی، رئیس جدید زندان اوین تحمل شرایط حبس را برای زندانیان سخت‌تر کرده است. گزارش پیش رو به وضعیت و اتهامات ۴۲ زن زندانی سیاسی-امنیتی که در حال حاضر ساکنین این بند را تشکیل می‌دهند اختصاص دارد.(هرانا, 5 مهر 1398)
  • علی علینژاد، برادر مسیح علینژاد، روزنامه نگار ایرانی کماکان در بازداشت به سر می برد. خانواده علینژاد روز جاری در مراجعه خود جهت تامین قرار، از تبدیل قرار کفالت وی به قرار بازداشت مطلع شده اند. مسئولین دلیل این امر را همکاری وی با خواهرش عنوان کرده اند. از سوی دیگر لیلا لطفی، خواهر همسر سابق مسیح علینژاد نیز که پیشتر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود طی تماس کوتاهی با خانواده خود از انتقالش به بازداشتگاه یک نهاد امنیتی در تهران خبر داده است.(هرانا, 6 مهر 1398)
  • فاطمه سپهری، فعال مدنی روز جاری به زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شد. فاطمه سپهری در تاریخ ۲۰ مردادماه به همراه ۱۴ تن دیگر از فعالین صنفی و مدنی در مقابل محل برگزاری دادگاه تجدید نظر کمال جعفری یزدی، استاد دانشگاه، محبوس در زندان مشهد، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.(هرانا, 6 مهر 1398)
  • روز جاری راحله راحمی پور در پی حضور در دادسرای اوین بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. مراجعه روز جاری خانم راحمی پور جهت پیگیری پرونده و مسدودی حساب های شخصی وی صورت گرفته است. وی در فروردین ماه سال جاری و در مرحله تجدید نظر به جزای نقدی بدل از یک سال حبس محکوم شده و پرداخت جزای نقدی را نپذیرفته بود. همچنین خدیجه (لیلا) میرغفاری، فعال مدنی که طی روزهای اخیر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود روز جاری به دادسرای ارشاد منتقل شد.(هرانا, 7 مهر 1398)
  • شهرزاد ایزدی بهنام همسر انوشه آشوری، مهندس ایرانی – بریتانیایی زندانی در ایران، اتهامات مطرح شده علیه آقای آشوری را ساختگی خوانده و با راه اندازی کارزاری اینترنتی خواستار آزادی او شده است. خانم ایزدی بهنام معتقد است همسرش یک قربانی است که “به عنوان وسیله‌ای برای مذاکره با بریتانیا استفاده می‌شود”.(هرانا, 7 مهر 1398)
  • یلدا فیروزیان ،شهروند بهایی اهل سمنان با گذشت نزدیک به پنج ماه از زمان بازداشت همچنان در سلول انفرادی در زندان سمنان نگهداری می‌شود. این زندانی با دخالت نهادهای امنیتی از ارتباط با سایر زندانیان منع شده است. یلدا فیروزیان به همراه دو شهروند بهایی دیگر بهنام اسکندارانی و اردشیر فناییان در تاریخ ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۹۸ توسط مامورین امنیتی بازداشت شده بود.(هرانا, 9 مهر 1398)
  • زهرا زارع سراجی، از متهمین یک پرونده سیاسی، روز شنبه در پی حضور در شعبه اجرای احکام شهرستان بهارستان بازداشت و جهت تحمل حبس به زندان قرچک ورامین منتقل شده است. وی پیشتر توسط دادگاه انقلاب این شهر به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. این حکم در مرحله تجدید نظر به ۲ سال حبس تعزیری کاهش پیدا کرد.(هرانا] 12 مهر 1398)
  • مادر سالخورده کامران درویشی، زندانی سیاسی زندان ارومیه روز جاری و پیش از ملاقات حضوری با فرزندش توسط مامورین مورد ضرب و شتم قرار گرفت. دلیل این اقدام غیرقانونی، همراه داشتن یک عدد هندزفری رادیو عادی در هنگام ملاقات عنوان شده است. این در حالی است که آقای درویشی برای تحویل گرفتن آن از مسئولین زندان اجازه گرفته بود و به لحاظ قانونی نیز مانعی وجود نداشته است.(هرانا, 13 مهر 1398)
  • بنابر اعلام مقام‌های قضایی ایران چهره مشهور اینستاگرام در ایران ملقب به‘سحر تبر ‘ به دستور دادسرای ارشاد تهران بازداشت شده است. خبرگزاری تسنیم نام اصلی او را فاطمه خ. اعلام کرده و گفته این بازداشت “پس از ارسال پیام‌های متعدد مردمی به سامانه دادسرای ارشاد و درخواست پیگیری” انجام شده است.(بی بی سی فارسی, 14 مهر 1398)
  • یاسمن آریانی، فعال مدنی که به دلیل مخالفت با حجاب اجباری به بیش از شانزده سال زندان محکوم شده، شامگاه شنبه از بند زنان به بند اطلاعات سپاه (موسوم به بند ۲الف) در زندان اوین منتقل شده است.(رادیو فردا, 14 مهر 1398)
  • دادستان عمومی و انقلاب اراک از بازداشت یک زن به اتهام آنچه وی “کشف حجاب” و ارسال ویدیوی آن برای رسانه ها نامیده است، در این شهر خبر داد. به گفته وی، این شهروند همچنین به انتشار تصاویر فردی که تحت عنوان “امر به معروف” به وی تذکر داده بود متهم شده است.(هرانا, 14 مهر 1398)
  • لیلا میرغفاری، فعال مدنی که اخیرا توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، طی روزهای اخیر با پایان مراحل بازجویی و پس از تحمل شش روز سلول انفرادی به زندان قرچک ورامین منتقل شده است.(هرانا, 14 مهر 1398)
  • فرنگیس مظلوم، مادر سهیل عربی، زندانی عقیدتی زندان اوین ساعتی پیش با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. وی در تاریخ ۳۱ تیرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات در زندان اوین منتقل شده بود(هرانا،16 مهر 1398)
  • طی هفته گذشته ۳ شهروند به دلیل انتشار ویدئوهای رقص خود در صفحات اینستاگرام بازداشت شدند. پرونده این سه زن به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب ارسال شده است. این خبرگزاری به نقل از یک منبع آگاه از احضار تعداد زیادی از رقصنده های اینستاگرامی خبر داده و اسامی سه تن از بازداشت شدگان را به اختصار “ص. الف”، “س. ش” و “ن. م” عنوان کرده است.(هرانا، 17 مهر 1398)
  • لیلا لطفی، خواهر همسر سابق مسیح علینژاد ساعات پایانی شب گذشته با تودیع قرار وثیقه از بازداشتگاه یک نهاد امنیتی در تهران آزاد شد. وی پیشتر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و طی تماس کوتاهی با خانواده خود از انتقالش به تهران خبر داده بود. از سوی دیگر علی علینژاد، برادر مسیح علینژاد نیز که در تاریخ ۳ مهرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود کماکان در بازداشت به سر می برد و از حق داشتن وکیل و ملاقات با خانواده خود محروم است.(هرانا، 17 مهر 1398)
  • شهروند بهایی روز جاری با پایان دوران محکومیت از بند زنان زندان اوین آزاد شد. وی در آبان ماه سال ۹۴ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت ۴ ساله خود به این زندان منتقل شده بود.(هرانا، 17 مهر 1398)
  • حکم حبس پروین محمدی، علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده از فعالان کارگری بازداشت شده در پارک جهان نما در شعبه ۶ دادگاه تجدیدنظر استان البرز عینا تایید شد. این سه شهروند پیشتر توسط دادگاه انقلاب کرج هرکدام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بودند.(هرانا، 22 مهر 1398)
  • راننده متهم به آزار و اذیت جنسی زنان در منطقه جنوب تهران بازداشت شد. گفته می شود که این راننده پس از سوار کردن زنان از مسیر اصلی منحرف شده و با تهدید با سلاح سرد زنان را مورد آزار و اذیت جنسی قرار میداده و نهایتا مسافران را کنار اتوبان رها میکرده. در پی شکایت این افراد و اطلاعاتی که از راننده و خودرو به پلیس ارائه دادند، متهم طی هفته گذشته بازداشت شد.(هرانا،29 مهر 1398)
  • تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی بار دیگر اعترافات یک شهروند پیشتر بازداشت شده را در حالیکه که هنوز خبری از محاکمه و محکومیت او منتشر نشده، پخش کرد. در برنامه ای که سه شنبه شب ۳۰ مهر از شبکه دو تلویزیون ایران پخش شد، فاطمه.خ که در اینستاگرام به «سحر تبر» معروف است پس از حدود ۱۷ روز بازداشت مقابل دوربین قرار گرفت. در این برنامه اتهامات سحر تبر «ترویج خشونت، گسترش اباحه‌گری و تشویق جوانان به فساد و هنجارشکنی» اعلام شد.(صدای آمریکا، 29 مهر 1398)

 احضار به دادگاه

  • روز جاری جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ناهید خداجو، در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. ناهید خداجو در تاریخ ۱۱ اردیبهشت‌ماه امسال همزمان با روز جهانی کارگر، به همراه ده‌ها تن از شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان مجلس بازداشت و در تاریخ ۱۳ خردادماه با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.(هرانا, 10 مهر 1398)
  • آنیشا اسداللهی، روز جاری طی تماسی که با وثیقه گذار وی گرفته شده به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران احضار شد. وی در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه همزمان با روز جهانی کارگر در مقابل ساختمان مجلس بازداشت و پس از چند روز با تودیع قرار آزاد شده بود. خانم اسداللهی در تاریخ ۲۸ خردادماه مجددا بازداشت و پس از حدود ۵۰ روز با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد.(هرانا, 10 مهر 1398)
  • فائزه عبدی پور، درویش گنابادی و از اعضای شورای صنفی دانشجویان از طریق ابلاغیه ای که از طریق پیامک به دست وی رسیده، جهت اخذ آخرین دفاع به شعبه ۳ بازپرسی دادسرای اوین احضار شد. وی در تاریخ ۹ دی ماه ۹۶ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ ۲۰ دی ماه همان سال از زندان اوین آزاد شده بود.(هرانا, 13 مهر 1398)
  • جلسه دادگاه تجدید نظر اولدوز قاسمی، امیر ستاری رئوف و جواد احمدی یئکانلی روز جاری در شعبه اول دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی برگزار شد. این سه شهروند در فروردین ماه سال جاری توسط دادگاه کیفری دو نقده از اتهامات مطروحه تبرئه و در پی اعتراض معاون دادستان ارومیه با دریافت ابلاغیه ای به این دادگاه احضار شده بودند.(هرانا، 17 مهر 1398)

محاکمه

  • دو شهروند بهایی ساکن کرمان به نام‌های کیانا رضوانی و کیمیا مصطفوی از سوی دادگاه انقلاب مجموعا به دوازده سال زندان محکوم شدند و میترا بدرنژاد، شهروند بهایی ساکن اهواز، نیز جهت اجرای حکم به زندان سپیدار اهواز منتقل شد.(صدای آمریکا, 1 مهر 1398)
  • صدیقه وسمقی، شاعر و نویسنده در فرودگاه و در هنگام خروج از کشور گفته شده که ممنوع الخروج شده است. به وی گفته شده که این اقدام در رابطه با پرونده ای صورت گرفته که در دادسرای اوین علیه وی مفتوح است.(هرانا, 1 مهر 1398)
  • شهناز اکملی مادر مصطفی کریم بیگی، که در جریان اعتراضات سال ۱۳۸۸ در ایران کشته شد، به یک سال حبس قطعی محکوم شده است.(بی بی سی فارسی, 9 مهر 1398)
  • سیما بهروزی مهدی آبادی، شهروند بهایی ساکن یزد توسط دادگاه انقلاب این شهر به تجمل ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شد. جلسه دادگاه وی در تاریخ ۲۷ مردادماه برگزار شده بود. این شهروند بهایی پیشتر به دلیل فعالیت در فضای مجازی تحت عناوین مختلف در دادسرای یزد تفهیم اتهام و به زندان یزد منتقل شده و پس از دو روز با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.(هرانا, 15 مهر 1398)
  • یاسمن آریانی، فعال مدنی محبوس در زندان اوین ساعتی قبل به بند زنان این زندان بازگردانده شد. وی ساعات پایانی شب شنبه ۱۳ مهرماه به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شده بود. یاسمن آریانی که پیشتر از بابت اتهامات مختلف به ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم شده، از تاریخ ۲۲ مردادماه به بند زنان زندان اوین منتقل شده بود.(هرانا، 18 مهر 1398)
  • -طبق اسنادی که به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده است دادگاه تجدیدنظر ایران حکم یک سال حبس برای شش زن خواننده وهشت مرد که در ساخت ویدیو کلیپ برای آنها مشارکت داشته‌اند را تایید و به تازگی به آنها یا وکلای آنها ابلاغ کرده است.(بی بی سی فارسی، 18 مهر 1398)
  • فوژان رشیدی شهروند بهایی اهل بهارستان اصفهان روز گذشته به صورت مشروط از زندان اصفهان آزاد شد. وی در تاریخ ۱ مهرماه سال گذشته به همراه همسرش میلاد داوردان و ۷ شهروند بهایی دیگر بازداشت و به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد، یعنی ۳ سال از دوران محکومیت وی قابل اجرا بوده است.(هرانا،23 مهر 1398)

 احکام صادر شده توسط دادگاه

  • فرشته طوسی، فعال دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به یک سال و ۶ ماه حبس تعزیری و دو سال ممنوع‌الخروجی، محرومیت از حضور در احزاب و گروه‌های سیاسی، شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها و مطبوعات محکوم شد.(هرانا,1 مهر 1398)
  •  سعید خلیلی وکیل پریسا رفیعی، روز چهارشنبه ۳ مهرماه در صفحه اینستاگرام خود نوشت که حکم موکلش «به هفت سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق در شعبه ۳۶ تجدیدنظر تایید شد.(صدای آمریکا, 3 مهر 1398)
  • پزشک متخصص زنان، که با رفتن بالای خودروی پلیس، روسری خود را از سر برداشته بود توسط دادگاه عمومی بخش چهارباغ به ارائه مشاوره، ویزیت و انجام عمل زایمان رایگان برای افراد مقید به حجاب کامل و بی بضاعت بدل از یک سال حبس تعزیری محکوم شد. وی به عنوان مجازات تکمیلی به تالیف یک مقاله پژوهشی با عنوان «نرخ التزام پزشکان زن به حجاب شرعی در ایران» محکوم شده است.(هرانا, 4 مهر 1398)
  • دادگاه تجدید نظر استان مازندران، حکم صادره در دادگاه بدوی علیه گردشگران سد لفور را عینا تائید کرد. مصطفی ترک همدانی، وکیل دادگستری با اعلام این خبر گفت بر اساس رای دادگاه ۱۷ تن از متهمان پرونده هر یک به ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت جزای نقدی و ۲ تن از این افراد علاوه بر شلاق و جزای نقدی هر یک به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شدند. گفتنی است این احکام به دنبال انتشار عکس‌ های چند گردشگر در حال قایقرانی در روز عید فطر امسال در سد لفور سوادکوه و درخواست مقامات مختلف کشوری از نهادهای قضایی برای برخورد با آنها صادر شده است.(هرانا, 4 مهر 1398)
  • حکم حبس پروین محمدی، علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده از فعالان کارگری بازداشت شده در پارک جهان نما در شعبه ۶ دادگاه تجدیدنظر استان البرز عینا تایید شد. این سه شهروند پیشتر توسط دادگاه انقلاب کرج هرکدام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بودند.(هرانا، 18 مهر 1398)
  • حکم صادره علیه عالیه مطلب زاده، فعال حقوق زنان، به تائید دادگاه تجدید نظر استان تهران رسید. وی همچنین جهت تحمل دوران حبس خود به واحد اجرای احکام دادسرای اوین احضار شده است. عالیه مطلب زاده در سال ۹۶ و در مرحله بدوی به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. بر اساس حکم صادره با اعمال ماده ۱۳۴ مدت ۲ سال از این حبس برای خانم مطلب زاده قابل اجرا خواهد بود.(هرانا، 22 مهر 1398)
  • دیوان عالی کشور، رای صادره علیه سلمان خدادادی، نماینده مجلس را که متهم به «رابطه نامشروع دون زنا» با زهرا نویدپور شده بود را نقض کرد. سال گذشته قضات شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان تهران سلمان خدادادی را از تجاوز مبرا دانستند و اتهام وی را به رابطه نامشروع دون زنا تقلیل دادند و بر همین اساس، حکم ۲ سال انفصال از خدمت، ۲ سال تبعید و تحمل ۹۹ ضربه شلاق را علیه وی صادر کرده بودند. (هرانا، 23 مهر1398)
  • رخساره (ماهرخ) قنبری، نوکیش مسیحی که پیشتر به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود، جهت تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان کچوئی کرج شد.(هرانا،24 مهر1398)
  • عفو بین‌الملل همزمان با سالروز تولد ندا ناجی، فعال حقوق کارگری با راه اندازی کارزاری اینترنتی از مقامات قضایی جمهوری اسلامی خواسته است این زندانی به همراه عاطفه رنگریز، آنیشا اسداللهی و مرضیه امیری سه فعال دیگر حقوق کارگران، بی هیچ قید وشرطی آزاد شود.(صدای آمریکا،27 مهر1398)
  • سپیده قلیان، از متهمین پرونده اعتراضات هفت تپه در اعتراض به افزایش فشارهای امنیتی بر خانواده خود و همچنین رفتار نامناسب مسئولین با زندانیان در زندان قرچک ورامین از روز یکشنبه ۲۸ مهرماه دست به اعتصاب غذا زده است. وی طی این اقدام اعتراضی خواهان حضور هیئتی از قوه قضاییه در زندان قرچک ورامین و رسیدگی به وضعیت نامناسب زندانیان شده است. سمانه قلیان، خواهر سپیده قلیان نیز روز گذشته توسط ماموران اداره اطلاعات اهواز بازداشت و تا ساعات اولیه صبح روز جاری تحت بازداشت و بازجویی توام با فشار بوده است. سپیده قلیان که از تاریخ ۳۰ دی ماه ۹۷ در بازداشت به سر می برد، شهریورماه سال جاری توسط دادگاه انقلاب تهران تهران به ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم شده است.(هرانا،29 مهر1398)