فاصله وعده های روحانی تا بخشنامه حجاب، فقط سه ماه بود؟

 ارسال کننده : آقای محمود نعیمی 12آبان 

یک – حسن روحانی هجدهم خرداد 1392 در آستانه انتخابات ریاست جمهوری طی سخنانی در ورزشگاه شیرودی گفت: “من فصل سوم قانون اساسی را که حقوق ملت است، تدوین خواهم کرد و به مجلس می‌فرستم تا به صورت قانون درآید. در حقوق شهروندی زن و مرد برابرند. ترک و لر و بلوچ و عرب و فارس با هم برابرند.”

او در هیات یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت که “من به کمک پلیس کاری خواهم کرد که امنیت واقعی باشد و دختران ما در خیابان احساس امنیت کنند و نخواهم گذاشت مأموری بی‌نام و نشان از کسی سئوال کند. دختران خود حافظ حجاب و عفاف هستند”، و حتی خطاب به مردم گفت: “می‌خواهم از طرف شما یک جمله بگویم اگر آن را قبول دارید، تأیید کنید؛ آقایانی که کشور را به این روز انداخته‌اید، دیگر مردم شما را نمی‌خواهند!”

چند هفته پس از پیروزی در انتخابات، حسن روحانی در هیات “رئیس جمهور منتخب” در گفت و گو با هفته نامه چلچراغ بار دیگر از “محدودیت‌های حضور و نشاط اجتماعی و گشت ارشاد” انتقاد کرد، و گفت: “من قطعاً با این برخوردها مخالفم” و”به نظرم، عفیف بودن چیزی فراتر از حجاب داشتن است. به نظر من اگر زنی یا مردی حجاب رسمی مد نظر ما را رعایت نکند، عفیف بودنش زیر سؤال نمی‌رود”.

روحانی همچنین تاکید کرد که “من هشدار می‌دهم که حجاب را عین عفاف ندانیم. به نظر من زنان زیادی از جامعه ما حجاب مطلوب قانون را ندارند، ولی عفیف هستند، کما این‌که می‌توان کسانی را هم یافت که ظاهر مطابق قانون دارند و حجاب دارند (چه مرد و چه زن) ولی اصول عفت را رعایت نمی‌کنند. بنابراین تاکید ما باید بر عفت باشد. باید ببینیم عفت را چه چیزی تهدید می‌کند. به نظر من عفت مردم ما را فقر اقتصادی و ناتوانی در ازدواج، بیشتر تهدید می‌کند تا رعایت حجاب مطابق استانداردهایی که عده‌ای دوست دارند و تعریف کرده‌اند.”

دو- روز دوشنبه ششم آبان ماه در پایان سومین ماه “رئیس جمهور” شدن حسن روحانی و یک روز بعد از رای اعتماد مجلس به علی‎اصغر فانی به عنوان وزیر آموزش و پرورش اما حسین هژبری معاون پرورشی این وزارتخانه با ابلاغ بخشنامه شماره 167707/500 به تمام ادارات کل آموزش و پرورش استان ها دستور داد تا “منشورهای عفاف و حجاب” تدوین شده برای “دانش آموزان، فرهنگیان و اولیای دانش آموزان” را در مدارس کل کشور اجرا کنند.

در این بخشنامه تاکید شده است که “منشور عفاف و حجاب به تصویب ستاد عفاف و حجاب وزارت آموزش و پرورش رسیده است.”

یکی از سه منشوری که به همراه این بخشنامه به ادارات و مدارس سراسر ایران ابلاغ شد “میثاقنامه عفاف و حجاب دانش آموزان” است که با امضای آن دانش آموزان متعهد می شوند تا پوشش آن ها “مطلوب ترین پوشش مشروع و برازنده یک نوجوان و جوان مسلمان ایرانی” باشد، و چنین از پوششی در “فعالیت های علمی، پژوهشی، اجتماعی و سیاسی” استفاده کنند.

همچنین دریکی از بندها تاکید شده است که دانش آموزان امضاء کننده این میثاقنامه متعهد می شوند که “در فضای مجازی نیز خود و دوستان شان را از پیامدهای استفاده نامطلوب” از پوشش مراقب کنند. شرکت در “نماز” و “امر به معروف و نهی از منکر” از دیگر بندهای این میثاقنامه است.

در “میثاقنامه عفاف و حجاب” همچنین دانش آموزان متعهد می شوند تا ضمن “بهرمندی از آموزه های دین مبین اسلام، بویژه اصل ولایت فقیه” تلاش کنند تا “در پرتو حیا و پاکدامنی زمینه سازان حکومت جهانی مهدی موعود” باشند.

در “میثاقنامه عفاف و حجاب فرهنگیان” نیز پرسنل و معلمان آموزش و پرورش متعهد می شوند تا ضمن “رعایت پوشش اسلامی، پایبندی به فرهنگ عفاف و حجاب” را “وظیفه” خود بدانند، و “سبک زندگی اسلامی ایرانی در حوزه حیامداری و پوشش شایسته” را ترویج کنند.

فرهنگیان همچنین باید ضمن “حضور در نماز جماعت مدرسه” و انجام “امر به معروف و نهی از منکر برای گسترش عفاف و حجاب”، خود و دانش آموزان را به “عفاف و حجاب پایبند” کنند.

در بخشنامه تازه معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش برای خانواده دانش آموزان هم “میثاقنامه عفاف و حجاب اولیا” تدوین و ابلاغ شده است. اولیا دانش آموزان با امضای این “میثاقنامه” متعهد می شوند که “درجهت سالم سازی محیط خانواده، مدرسه، جامعه و فراهم کردن زمینه پذیرش قلبی و درونی حیا، عفاف و حجاب” با مدیران و مربیان مدرسه همکاری کنند.

همچنین “اولیای دانش آموزان” با امضای این میثاق نامه متعهد می شوند تا ضمن “رعایت پوشش اسلامی، پایبندی به عفاف و حجاب را وظیفه خود بدانند”، برای فرزندان شان “پوشش اسلامی” تهیه کنند و برای تبدیل سبک زندگی خود به “سبک زندگی اسلامی ایرانی” تلاش کنند.

“انجام فرایض دینی به ویژه نماز” و بهاء دادن به آن در خانه، استفاده از امر به معروف و نهی از منکر برای “تقویت فرهنگ عفاف و حجاب در خود و فرزندان”، و “پاسخگویی به شبهات فرزندان درباره عفاف و حجاب” از جمله دیگر مواردی است که پدر و مادر دانش آموزان به آن متعهد می شوند.

روز سه شنبه نیز محمدابراهيم محمدی مدير كل فرهنگي و هنري وزارت آموزش و پرورش از “نصب منشور حجاب در ورودي مدارس” خبر داده است.

مدير كل فرهنگي و هنري وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آماده شدن “منشور حجاب و عفاف دانش‌آموزان، فرهنگيان و اوليا” گفت: “در اين منشور به مسئله حجاب، عفاف، حيا و غيرت براي دانش‌آموزان دختر و پسر تاكيد شده است و به عنوان يك كتيبه در ورودي مدارس نصب مي‌شود تا در معرض ديد مخاطبان قرار بگيرد.”

محمدابراهيم محمدی در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم تاکید کرد که “دانش‌آموزان و فرهنگيان بايد به ميثاق نامه حجاب و عفاف پايبند باشند.”

سه – در نگاهی خوشبینانه می شود گمان کرد که حسن روحانی هنوز از این بخشنامه و میثاقنامه خبر ندارد. شاید انتشار تصویر این بخشنامه و منشورهای سه گانه عفاف و حجاب برای دانش آموزان، فرهنگیان و حتی خانواده دانش آموزان جهت اطلاع رئیس دولت تدبیر و امید، کمک کند تا حسن روحانی از نقض روشن و صریح حقوق شهروندان و البته نقض وعده های خودش با خبر شود.