لزوم تغییر نگاه به بحث اشتغال زنان در جامعه

ارسال کننده : خانم الهام کاظمی 11آبان 

فارس : رئیس بسیج جامعه زنان گفت: نگاه به بحث اشتغال زنان باید تغییر کند، ما این چالش را همیشه داشتیم که مطرح می‌شد در ایران تعداد زنان شاغل از کشور دیگری کمتر است در حالیکه این قیاس‌ها مع‌الفارق است و صحیح نیست.

مینو اصلانی در میزگرد خبرگزاری فارس با موضوع بررسی مسائل زنان در دولت یازدهم، گفت: از امور زنان دولت یازدهم انتظار داریم کارهایی که در جهت تحکیم بنیان خانواده در دولت دهم اتفاق افتاده است را پیگیری کند و به عنوان مثال اقداماتی که در ستاد ملی زن و خانواده تا کنون انجام شده است را پیگیری کنند و به فرموده مقام معظم رهبری کارهای خوبی را که در دولت‌های قبلی انجام شده است را ادامه دهند و نقاط ضعف را کنار بگذارند.
وی ادامه داد: دولت قبلی در موضوع خانواده اقدامات خوبی انجام داد. از جمله راه‌اندازی ستاد ملی زن و خانواده بود که تشکیل و تعیین سیاست‌های آن موضوع بسیار مهمی است.
کوتاهی در موضوع افزایش جمعیت نابخشودنی است
اصلانی اظهار داشت: نوع رویکردها به موضوع جمعیت یکی از مسائل مهم است که باید مورد توجه ویژه دولت یازدهم قرار بگیرد و اگر فرد یا نهادی در این زمینه بخواهند کوتاهی کنند نابخشودنی است.
وی ادامه داد: مطرح کردن این موضوع که افزایش مرخصی زایمان مادران موجب انزوای زنان می‌شود به جای اینکه درصدد اجرایی شدن این افزایش باشیم درست نیست و غیر قابل قبول است و امیدواریم امور بانوان دولت یازدهم با تعمق بیشتر نسبت به داشته‌ها و اهداف و برنامه‌هایی که تا کنون ارائه شده است اظهار نظر کند.
رئیس بسیج جامعه زنان ادامه داد: اگر در دولت یازدهم به پیام رهبر معظم انقلاب در کنگره هفت هزار شهدای زن کشور، توجه کنند حضرت آقا در آن کنگره زن مجاهد انقلابی را یک زن فعال دانستند در عین اینکه ظرافت‌ها و روحیه لطیف زنانه را با حرکت‌های مجاهدانه در می‌آمیزد و مردانه ترین میدان‌ها را فتح می‌کند و اگر این دیدگاه سرلوحه و منشور امور زنان باشد دیگر شاهد ادبیات فمینیستی نخواهیم دید.
اصلانی خاطرنشان کرد: متأسفانه ما از ابتدای تشکیل کار گروه دولت یازدهم در حوزه زنان ادبیات را ادبیات انقلابی پیش رونده نمی‌دانیم و به نظر می‌آید یک قدم به عقب برگشت داده شده است. در حالی که ما دیدگاه‌های مقام معظم ولایت را داریم که زنان انقلابی امروز ایران الگوی سوم زنان بشریت هستند و حتی الگوی زن مسلمان را محصور در کشور و دنیای اسلام نمی‌کنند بلکه زن مسلمان را به جهان معرفی می‌کنند.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند زن مسلمان ایرانی نه مانند زنان شرقی یک زن خنثی و منفعل است که هیچ تأثیری در حرکت‌های تاریخی ندارد و نه مانند زن غربی یک ابزار است بلکه یک زن مجاهد با روحیه لطیف است که در عین عفیف بودن و داشتن خانواده‌ای مستحکم بسیار فعال است و ما باید این نگاه را امروز به دنیا منتقل کنیم نه اینکه تصور کنیم مادر شدن باعث می‌شود که زنان از امور اجتماعی باز بمانند.
لزوم تغییر نگاه به بحث اشتغال زنان در جامعه
رئیس بسیج جامعه زنان تصریح کرد: در کل نگاه به بحث شغل زنان باید تغییر کند، ما این چالش را همیشه داشتیم که در ایران تعداد زنان شاغل از کشور دیگری کمتر است در حالیکه این قیاس‌ها مع‌الفارق است به دلیل اینکه ما حضور اجتماعی زن را برابر با شاغل بودن زن نمی‌دانیم و زنان زیادی هستند که در عرصه‌های سیاسی در کشور سرنوشت ساز هستند و همسران و رزمندگانی که مجاهدت‌های زیادی انجام دادند.
اصلانی ادامه داد: این نگاه باید از سوی دولت کنار گذاشته و اصلاح شود و زن مجاهد انقلابی ایران اسلامی واقعا در صحنه در همه عرصه‌های سیاسی و اجتماعی حاضر است و این نگاه که صبح زود باید در محل کار حاضر شوند بدون اینکه بتوانند در خانواده نقشی داشته باشند اشتباه است، تغییر نگاه به موضوع اشتغال زنان بسیار جدی است و نگاهمان این است که حتما باید برنامه‌ریزی‌ها به سمت جلو و شورآفرینی زنان عفیف و متعهد باشد و این زنان ارج نهاده شوند و الگو قرار بگیرند.
اجرای برنامه‌های پنجم توسعه تحکیم خانواده را رقم خواهد زد
وی در خصوص اجرای قانون عفاف و حجاب در دولت یازدهم در کشور گفت: با توجه به نیاز امروز جهان اسلام و زنان باید موانع اجرایی قانون عفاف و حجاب را برطرف کنیم و اصل این است که این قانون تصویب شده است و مشخص است و همه برنامه‌ها در برنامه توسعه پنجم تحکیم خانواده را رقم خواهد زد و اگر همه جانبه خوب اجرا شود دولت یازدهم می‌تواند روش‌های خوبی را انتخاب کند.
رئیس بسیج جامعه زنان ادامه داد: این دولت برخاسته از یک مردم پایبند به اصول و ارزش‌ها است یعنی مردمی که متدین هستند انتظار دارند جامعه آنها جامعه توأم با عفاف و حجاب باشد و پسران و دختران آنها وقتی در سطح جامعه حضور پیدا می‌کنند امنیت اخلاقی و روانی داشته باشند و این خواسته عموم مردم است مخصوصا کسانی که پای صندوق‌های رأی آمدند و به نظام وبه رئیس جمهورشان در این نظام رأی دادند این انتظار را دارند که دختران و پسرانشان وقتی از دانشگاه بیرون می‌آیند افراد تحصیل کرده و تربیت یافته اسلامی باشند.
اصلانی اظهار داشت: امور زنان باید برنامه‌های خود را برای تحقق این بحث‌ها اعلام کند و طبق فرمایش مقام معظم رهبری برنامه همه ما حمایت و کمک به دولت است و از طرف دیگر این انتظار وجود دارد که دولت یازدهم برنامه‌های خود را برای همه این مباحث و برای ترویج عفاف و حجاب اعلام کنند و اینکه برنامه‌های گام به گام خود را برای تحقق عفاف و حجاب اعلام کنند.
افزایش دانشگاه‌های خاص دختران در کشور مطالبه عموم مردم است
وی ادامه داد: یکی دیگر از مطالباتی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که تدبیری بیندیشند تا دخترها در دانشگاه بتوانند از امکانات به خوبی استفاده کنند و مطالبه بسیاری از خانواده‌ها دانشگا‌های خاص دختران است، چه ایرادی دارد که به عنوان مثال از دو دانشگاه ممتاز فنی در کشور یک دانشگاه خاص دختران و یک دانشگاه خاص پسران باشد درصورتی‌که می‌شود این دانشگاه‌ها را همطراز کرد.
وی ادامه داد: اگر ما به دنبال فرصت‌های برابر برای زنان و مردان در کشور هستیم که در ادبیات امور زنان دولت هم این موضوع دیده می‌شود در حقیقت فرصت‌های برابر یعنی دانشگاه‌های هم‌طراز در حوزه‌های فنی، پزشکی، صنعتی و علوم انسانی تا حضور را برای دختران فراهم کنند.
اصلانی اظهار داشت: ما انتظار داریم برنامه‌های خود را مطرح کنند و ما به عنوان بسیج جامعه زنان برنامه‌ای را ارائه کردیم و آمادگی این را داریم تا برای اجرایی شدن این برنامه با دولت همکاری کنیم.
وی ادامه داد: این بسته پیشنهادی با حضور یک‌صد نفر از زنان نخبه و فرهیخته تهیه شده است. که به معاون رئیس جمهور در امور بانوان ارائه شد و برای اجرایی شدن آن نیز آمادگی همکاری با دولت را داریم.
رئیس بسیج جامعه زنان خاطرنشان کرد: به فرمایش مقام معظم رهبری ما در یک پیچ تاریخی قرار داریم و به سمت تمدن اسلامی در حال حرکت هستیم و دولت یازدهم در این شرایط ویژه که دنیا منتظر ورود به تمدن اسلامی است و تشنه این است که گفتمان جدید خود را رقم بزند انتظار داریم برای اینکه گفتمان آینده در حوزه زنان گفتمان اسلامی باشد زمینه رابرای الگو سازی ایجاد کند و این انتظار است که این اتفاق بیفتد و در اینصورت می‌تواند منشأ تحولات بزرگی باشد.