یک زن زندانی در زندان مشهد اعدام شد

هرانا

سحرگاه روز گذشته، حکم یک زندانی زن که پیشتر از بابت اتهام “قتل” دو فرزند خردسالش به اعدام محکوم شده بود در زندان مرکزی مشهد اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از روزنامه خراسان، صبح روز یکشنبه ۳ شهریورماه ۱۳۹۸، یک زندانی در زندان مشهد اعدام شد.

بر اساس این گزارش، این زن ۳۸ ساله متهم بوده پسر ۹ ساله و دختر ۸ ساله خود را در تاریخ ۷ مردادماه ۹۴ با ضربات چاقو به قتل رسانده است.

این زن در تشریح این اتفاق گفت: سال ۸۹ وقتی همسرم فوت کرد، مسئولیت نگهداری دو فرزند خردسالم را به عهده گرفتم و آن ها را بزرگ کردم. پسر ۹ساله ام آرش نام داشت و در کلاس سوم ابتدایی تحصیل می کرد و سیما دختر هشت ساله ام نیز کلاس دوم ابتدایی بود.

بر اساس تحقیقات دادگاه، پزشکی قانونی و اعتراف خود متهم، این زن بیماری روانی خاصی نداشته است و مدعی شده که از آنجایی که از پس نگهداری فرزندانش برنمی آمده، آنها را به قتل رسانده است.

گفتنی است که متهم پس از ارتکاب قتل به یکی از شهرهای شمال کشور رفته و در همانجا هم دستگیر شده است.

با تکمیل تحقیقات، این پرونده در در شعبه پنجم کیفری یک خراسان رضوی به ریاست قاضی علیزاده مورد رسیدگی قرار گرفت.

بنابراین گزارش، دادگاه پس از بررسی‌های قضایی و با توجه به تایید سلامت روانی متهم توسط پزشکی قانونی، حکم اعدام این زن را صادر کرد. این رای به تایید شعبه ۲۴ دیوان عالی کشور نیز رسید و این حکم برای اجرا به معاونت اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب مشهد ارسال شد. سحرگاه روز گذشته این زن در زندان مرکزی مشهد اعدام شد.

بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۱۸ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۸) دست‌کم ۲۳۶ شهروند اعدام شدند و ۱۹۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۶ کودک-مجرم اشاره کرد و همین‌طور به محل اجرای ۱۳ حکم اعدام که در ملآعام بوده است.
بنا بر همین گزارش بیش از ۷۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.