“گیسو” پردازشی هفتگی به مسائل زنان در آژانس کُردپا

ارسال کننده : خانم میترا کفایت حقیقی 5آبان

گیسو: هفتەی اول آبان‌ماه ٩٢

آژانس کُردپا :گزارش این هفتەی گیسو بە ٥ مورد نقض حقوق زنان در کُردستان شامل اقدام بە خودکشی یک دختر جوان در سنندج و پیدا شدن جسد یک زن در بانە، بازداشت دو شهروند پیرو آیین یاری و اعدام یک زن در زندان کرمانشاه، همچنین ٤ مورد نقض حقوق زنان شامل صدور حکم٥ سال حبس تعزیری برای دو شهروند بهایی، کاهش حکم مریم رحمانی و اعزام مطهرە بهرامی بە مرخصی در ایران میپردازد.

به منظور پوشش هرچه مطلوبتر اخبار مرتبط با حوزه‌ی زنان، آژانس خبررسانی کُردپا به صورت هفتگی گزارشی خبری تحت عنوان “گیسو” را منتشر میکند.

هدف اصلی از انتشار گزارش ویژه‌ی زنان، فوکوس دقیق‌تر بر تمامی موارد نقض حقوق زنان و همچنین تمامی فعالیت‌هایی که از سوی خود زنان و یا دیگر سازمان‌های مرتبط با آنان صورت گرفته، میباشد.

به دلیل گستردگی و پر اهمیت بودن این موضوع و همچنین عدم امکان در پوشش این مهم، گیسو به صورت مشخص به مسائل مناطق کُردنشین ایران میپردازد، اما این بدان معنا نیست تا دیگر مناطق غیرکُردنشین ایران مورد توجه واقع نگردد و آژانس کُردپا در تلاش است تا در گزارش گیسو به مسائل آنها نیز بپردازد.

گزارش این هفتەی گیسو بە ٥ مورد نقض حقوق زنان در کُردستان شامل اقدام بە خودکشی یک دختر جوان در سنندج و پیدا شدن جسد یک زن در بانە، بازداشت دو شهروند پیرو آیین یاری و اعدام یک زن در زندان کرمانشاه، همچنین ٤ مورد نقض حقوق زنان شامل صدور حکم ٥ سال حبس تعزیری برای دو شهروند بهایی، کاهش حکم مریم رحمانی و اعزام مطهرە بهرامی بە مرخصی در ایران میپردازد.

کُردستان

خودکشی یک دختر جوان در سنندج و پیدا شدن جسد یک زن در بانە

16332.jpg
طی هفتەی گذشتە یک دختر جوان در سنندج اقدام بە خودکشی و بە زندگی خود پایان داد و جسد یک زن ٣٢ سالە نیز در شهر بانە پیدا شد.

معضل خودکشی در میان زنان و دختران کُرد هر روز رو بە افزایش بودە و میانگین سنی کسانی کە اقدام بە خودکشی میکنند پایین آمدە است.

با استناد بر آمارهای ثبت‌شده در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، از آغاز سال جاری تاکنون، ١١ زن و دختر کُرد در مناطق کُردنشین ایران که میانگین سنی آنان کمتر از ١٨ سال بوده است، با اقدام به خودکشی به زندگی خود پایان دادهاند.

بر پایەی گزارشات منتشر شدە، روز سه‌شنبه سیام مهرماه، یک دختر دانشآموز ١٥ ساله به نام “شقایق محمدی” فرزند “عطا” به دلیل مشکلات اجتماعی، به زندگی خود پایان داد.

شقایق محمدی دانش‌آموز کلاس اول دبیرستان بوده است که مدت چند سال است همراه خانواده‌اش از روستای “نوره” به سنندج مهاجرت و هم‌اکنون ساکن این شهر میباشند.

همجنین، با استناد بر آمارهای ثبت‌شده در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، از آغاز فصل پاییز تاکنون، ٦ زن و دختر کُرد در مناطق کُردنشین ایران با اقدام به خودکشی به زندگی خود پایان داده‌اند.

از دیگر سو، طی روزهای گذشتە جسد یک زن ٣٢ سالە بە نام “سُعدا امینی”در اطراف شهر بانە پیدا شد.

جسد این زن جوان کە دارای ٢ فرزند میباشد روز یکشنبە ٢٨ مهرماه، در در ٥ کیلومتر جادەی بانە در حالی پیدا شد کە آثار خفگی بر روی گردن وی مشهود بودە است.

تاکنون مشخص نشدە است کە علت مرگ این زن جوان ساکن روستای “سبدلو” اقدام بە خودکشی بودە یا توسط فرد یا افرادی بە قتل رسیدە است.

بازداشت دو زن پیرو آین یاری توسط نیروهای امنیتی

16331.jpg
در تجمع اعتراضی پیروان آیین یاری در مقابل مجلس ٢ زن توسط نیروهای اطلاعاتی حکومت اسلامی ایران بازداشت شدند.

بر پایەی اخبار انتشار یافتە، روز یکشنبه، بیست و هشتم مهرماه و به دنبال فرخوان “مجمع مشورتی فعالین مدنی یارسان” برای تجمع و اعتراض در مقابل مجلس، شماری از شهروندان یارسانی از سوی مأموران یگان ویژه بازداشت و به زندان اوین انتقال یافتند.

دو زن نیز در میان بازداشت شدگان بودند. این دو شهروند بە نام‌های “حمیرا طاههری” و “بهارە ندیمی” عصر همان روز از زندان آزاد شدند.

این تجمع به نشانهی اعتراض به بی‌توجهی مسئولین نهادهای حکومت اسلامی ایران نسبت به خواسته‌های شهروندان یارسانی در مقابل مجلس ایران صورت گرفتە بود کە بازداشت نزدیک بە ١٠٠ شهروند پیرو آیین یاری را در پی داشت.

اعدام یک زن در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه

16329.jpg
طی هفتەی گذشتە حکم اعدام یک زن بە همراه ٦ مرد در محوطەی زندان دیزل‌آباد کرمانشاه بە اجرا در آمد.

“نسترن صفری” روز دوشنبە ٢٩ مهرماه بە همراه ٦ تن دیگر در زندان دیزلآباد کرمانشاه بە دارآویختە شدند.

این زن ٢٦ سالە بە اتهام قتل بە قصاص محکوم شدە بود کە سحرگاه روز دشنبە حکم اعدامش بە اجرا در آمد.

نسترن صفری از ٧ سال پیش در زندان بە سر بردە است.

ایران

صدور حکم ٥ سال حبس برای دو تن از فعالین زن بهایی

16330.jpg
نسیم اشرفی،فعال زن بهایی
طی روزهای گذشتە حکم ١ سال حبس تعزیری “نسیم اشرفی” در دادگاه تجدید نظر تأیید و برای “نسیم باقری” هم حکم ٤ سال حبس تعزیری صادر گردید.

بر پایەی اخبار منتشر شده، طی روزهای گذشتە حکم ٣ سال حبس تعزیری “نسیم اشرفی”، از شهروندان بهایی ساکن تهران، در دادگاه تجدیدنظر از ٣ سال حبس تعزیری بە ١ سال حبس کاهش یافت.

وی در ٢٢ خردادماه سال جاری در شعبەی ٢٨ دادگاه انقلاب تهران بە اتهام “تبلیغ علیە نظام” و “عضویت در تشکیلات مذهب بهایی” محاکمە و بە ٣ سال حبس تعزیری محکوم شدە بود.

“نسیم اشرفی” در ٢٠ تیرماه ٩١ بازداشت و ١١ مردادماه همان سال باتودیع وثیقەی ١٠٠ میلیون تومانی آزاد شدە بود.

از دیگر سو، “نسیم باقری” از شهروندان بهایی ساکن تهران و از مرتبطین با ” مؤسسەی علمی آنلاین بهاییان” بە ٤ سال حبس تعزیری محکوم گردید.

نسیم باقری در تاریخ ١٦ مهرماه بە اتهام “اقدام علیە امنیت ملی از طریق عضویت در BIHE (مؤسسە علمی آنلاین بهاییان ) بە دادوری قازی مقیسە بە ٤ سال حبس تعزیری محکوم گردید.

وی در یکم خردادماه سال ١٣٩٠، توسط نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران بازداشت شدە بود.

کاهش حکم “محترم رحمانی” و اعزام “مطهرە بهرامی” بە مرخصی

16328.jpg
محترم رحمانی، فعال مدنی و فرهنگی
طی روزهای گذشتە حکم بدوی ١٠ ماه حبس تعزیری “محترم رحمانی” در دادگاه تجدید نظر بە ٣٠٠ هزار تومان جریمە کاهش یافت و “مطهرە بهرامی” نیز بە مرخصی اعزام شد.

بر پایەی اخبار انتشار یافتە، حکم بدوی دادگاه انقلاب قزوین برای “محترم رحمانی” از فعالین مدنی و فرهنگی این شهر در دادگاه تجدید نظر کاهش و بە ٣٠٠ هزار تومان جریمەی نقدی محکوم شد. محترم رحمانی توسط دادگاه انقلاب قزوین بە اتهام “تبلیغ علیە نظام” بە ١٠ ماه حبس تعزیری محکوم شدە بود.

وی در آذرماه سال ٩١ بە همراه همسرش بە اتهام برگزاری جلسات بررسی تاریخ ایران، توسط نیروهای امنیتی قزوین بازداشت شدە بودند.

این فعال فرهنگی با تودیع وثیقەی ٢٠٠ میلیون ریالی از زندان آزاد شدە بود.

16333.jpg
مطهرە بهرامی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین
از دیگر سو و طی هفتەی گذشتە، “مطهرە بهرامی” از زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین بە مرخصی اعزام شدە است.

“مطهرە بهرامی حقیقی” با ٦٢ سال، مسن‌ترین زندانی زن زندان اوین میباشد که از ناراحتی دیسک کمر رنج میبرد.

مطهرە بهرامی کە در ٦ دی‌ماه سال ٨٨ و در منزل شخصی خود بازداشت شدە بود، بە ١٠ سال زندان همراه با تبعید بە زندان رجایی شهر کرج محکوم شدە است.