گزارش نقض حقوق زنان در فروردین ماه 1398

تهیه کنندگان:مینا فرشی،لیدااسدی فر

جدول گزارش نقض حقوق زنان در فروردین 1398

ردیف موضوع مورد
1 بازداشت و زندان 38
2 فرهنگی و اجتماعی 27
3 ورزشی 0
4 بهداشت و سلامتی 3
5 خانواده 3
6 قتل‌های ناموسی و اعدام 0

برای آگاهی بیشتر:

آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران و خبرگزاریهای معتبر داخلی و خارجی جمعآوری شده است که عملا نمی تواند بیانگر کل واقعیت های جامعه باشد.

گزارشات ماهیانه کمیته دفاع از حقوق زنان از سایت کانون دفاع از حقوق بشر در ایرانکه از رسانه های داخلی و خارجی  مانند ایسنا ؛ مشرق نیوز؛ رکنا ؛ رادیو زمانه ؛هرانا ؛ ایرنا ؛ایلنا ؛ رادیو صدای امریکا ؛رادیو بی بی سی ؛ ایران ؛ قطره ؛رادیو فردا ؛فارس, سازمان حقوق بشر ایران ؛ باشگاه خبرنگاران جوان ؛ خبرگزاری مهر ؛ خبر گزاری خراسان ؛ روزنامه قانون ؛تسنیم و غیره جمع آوری گردیده است، تهیه و تدوین می شوند.https://zanan.bashariyat.org/

بازداشت و زندان

در روزهای اخیر رسانه های محلی نزدیک به سلمان خدادادی، نماینده مجلس از ملکان با انتشار مطالب یکسانی زهرا نویدپور را به سابقه طولانی در فساد اخلاقی متهم کردند. دختری که نماینده مجلس را به تجاوز جنسی متهم میکرد و پیکر بی جانش به تازگی در منزلش یافت شد. این اقدام هماهنگ با تغییر اظهار نظر دادستان ملکان که پیش تر مرگ خانم نویدپور را خودکشی خوانده بود به “قتل” وجه دیگری به خود گرفت. بازداشت فعالان مدنی محلی، در کنار بازداشت برادر خانم نوید پور که اکنون به “قتل ناموسی” خواهر خود متهم شده است از دیگر تحولات جدید پیرامون این پرونده است. مادر خانم نویدپور با انتشار ویدیویی از فشار بر پسر خود برای بعهده گیری قتل خواهرش (زهرا نویدپور) در محل بازداشتگاه خبر می دهد و این مسایل را سناریوی سلمان خدادادی برای تبرئه خود می داند. او در این ویدیو از رئیس قوه قضاییه استمداد می طلبد.(هرانا،24 فروردین 1398)

رضا خندان در پی انتشار خبری از قول او مبنی بر محکومیت نسرین ستوده به ۱۲ سال حبس، به دویچه‌وله گفت که هیچ پیچیدگی و تناقضی در حکم اعلام‌شده برای همسرش وجود ندارد و او همچنان در دو پرونده مجموعا به ۳۸ سال حبس محکوم شده است. (دویچه وله فارسی, 2 فروردین 1398)

چندین سازمان بین‌المللی حقوق بشری به حکم ۳۸ زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق علیه نسرین ستوده اعتراض کرده‌اند. از نظر عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و کمپین حقوق بشر در ایران چنین حکمی علیه این فعال مدنی به سخره گرفتن عدالت است. (دویچه وله فارسی, 2 فروردین 1398)

افسانه امامی، شهروند بهایی ساکن تهران، ساعاتی پیش با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد. وی در تاریخ ۱۳ بهمن‌ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به این زندان منتقل شده بود. همسر و برادر همسر خانم امامی از روز دوشنبه در بازداشت هستند. (هرانا, 2 فروردین 1398)

جمعی از وکلای دادگستری ایرانی روز جاری با انتشار بیانیه‌ای محکومیت اخیر حبس و شلاق نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر محبوس در زندان اوین را محکوم کرده و خواستار ابطال این رای شدند. (هرانا, 2 فروردین 1398)

شیدا قدوسی، شهروند بهایی محبوس در زندان امیرآباد گرگان با سپری کردن یک سوم دوران محکومیت خود به صورت مشروط از این زندان آزاد شد. این شهروند از خردادماه سال گذشته جهت تحمل دوران ۵ ساله حبس راهی این زندان شده بود.( هرانا, 2 فروردین 1398)

روز شنبه نیروهای امنیتی با حضور در منزل احمد بهامین، شهروند بهایی ساکن بهارستان اصفهان، با در دست داشتن حکم جلب دختر ایشان غزل بهامین، ضمن تفتیش منزل، کتب بهایی و تعدادی از لوازم شخصی را با خود بردند. مامورین به خانواده بهامین گفته اند که جهت احضار غزل بهامین با آنها تماس خواهند گرفت.(هرانا, 2 فروردین 1398)

مریم غفارمنش، شهروند بهایی اهل کرج، شش ماه پس از بازداشت، دقایقی پیش با تودیع قرار از بند زنان زندان اوین آزاد شد. وی در تاریخ ۲۵ شهریورماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به این زندان منتقل شده بود.(هرانا, 2 فروردین 1398)

در پی ارائه گزارش سالانه حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا و اشاره به وضعیت ناگوار زندانیان در زندان زنان قرچک (ندامتگاه شهر ری) یکی از زندانیان سابق در گفت‌وگو با صدای آمریکا توضیحات بیشتری درباره شرایط نامناسب این زندان ارائه داد.( صدای آمریکا, 4 فروردین 1398)

سعید شیرزاد، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، به مناسبت ۸ مارس، روز جهانی زنان، طی نامه ای سرگشاده به “دیده” خواهر زانیار مرادی دوست و هم‌بندی‌اش که در شهریورماه سال جاری اعدام شد، نقش و مقام زن را از منظر خود در رهایی انسان از استثمار و استبداد توصیف کرده است.(هرانا, 4 فروردین 1398)

حطاب ظاهری ساری و فرزندش امین از آبان ماه سال گذشته در پی احضار به دادگاه انقلاب اهواز بازداشت و  به زندان شیبان منتقل شدند. یک روز بعد آمنه ظاهری ساری دیگر فرزند این خانواده در منزل پدری بازداشت و به زندان سپیدار منتقل شد. در اسفندماه نیز علی ظاهری ساری بازداشت و به زندان شیبان منتقل شد.(هرانا, 6 فروردین 1398)

کمپین حقوق بشر ایران روز یکشنبه ۴ فروردین به نقل از یک منبع مطلع اعلام کرد که رضوانه محمدی، فعال برابری جنسیتی، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب با اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی از طریق تلاش برای عادی‌سازی روابط همجنس‌خواهانه» به صورت غیابی دادگاهی شده است و وکیل او نیز اجازه حضور در دادگاه برای دفاع از موکل خود را نداشته است.(صدای آمریکا, 6 فروردین 1398)

کانون وکلای فرانسه عکس بزرگی از نسرین ستوده، وکیل سرشناس ایرانی که در زندان است، را بر روی ساختمان خود در پاریس قرار داده است. «کریستیان فرال شول» رئیس کانون وکلای فرانسه در گفتگوی اختصاصی با صدای آمریکا درباره این اقدام می‌گوید: «همه وکلای فرانسوی در کنار نسرین ستوده می ایستند. این وکیل ایرانی به غیرقابل‌قبول‌ترین مجازاتها در قرن ۲۱ محکوم شده، آن‌هم فقط به این دلیل که وکیل است.»(صدای آمریکا،16 قروردین 1398)

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و مدافع حقوق بشر که در ایران زندانی است، در نامه ای سرگشاده جزئیات حکم سنگین اخیر علیه خود و نقض حقوق متهمان در دادگاه‌های انقلاب را توضیح داد. خانم ستوده در این نامه با اشاره به صدور حکم اخیر دادگاه که او را بر اساس هفت عنوان اتهامی به بیش از ۳۳ سال زندان محکوم کرده، آورد که ۱۲ سال زندان از این حکم به اتهام «تشویق به فساد و فحشا» و به دلیل وکالت او در پرونده‌های مربوط به «دختران خیابان انقلاب» است.(صدای آمریکا،16 فروردین 1398)

همسر نازنین زاغری- رتکلیف به مناسبت «روز مادر»، کارتی با بیست هزار امضاء مقابل پله‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن گذاشتبر اساس گزارش روزنامه ایندیپندنت، این اقدام چند روز پیش از سومین سالگرد بازداشت خانم زاغری صورت می‌گیرد. وی که نوروز ۹۵ همراه با دخترش گابریلا برای دیدار با خانواده‌اش به ایران رفته بود در فرودگاه دستگیر شد. خانم زاغری به اتهام «مشارکت در فعالیت‌های مرتبط با براندازی نرم»‎ از سوی دادگاه انقلاب به پنج سال زندان محکوم شده است، اتهامی که وی آن را رد می‌کند.(رادیوفردا،16 فروردین 1398)

ژینوس سبحانی، شهروند بهایی ساکن تهران ساعاتی پیش توسط نیروهای امنیتی و در منزل شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. گفته می شود مامورین پیش از بازداشت تعدادی از لوازم شخصی از جمله لپ تاپ و تلفن همراه خانم سبحانی را نیز ضبط کردند.(هرانا، 16 فروردین 1398)

حدود دو هزار ایرانی و غیرایرانی متن فراخوانی را امضا کرده‌اند که در آن از جمهوری اسلامی ایران خواسته شده نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر و حقوق زنان را آزاد کند. در فراخوانی که به امضای حدود دو هزار نفر رسیده، از جمهوری اسلامی ایران خواسته می‌شود که نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر را آزاد کند. در فراخوان به داده‌های رضا خندان، همسر نسرین ستوده، اشاره شده که براساس آن ستوده به ۳۳ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است. خندان در اواخر اسنفدماه در فیسبوک خود نوشت که همسرش “در مجموع به هفت عنوان اتهامی به ۳۳ سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است. از جمله عناوین اتهامی او اتهام تشویق به فساد و فحشا و حکم ۱۲ سال زندان است.”(دویچه وله، 16 فروردین 1397)

 

سمکو جعفری شهروند بازداشت شده در ارومیه و کاوه بابامرادی و زانیار ضمیران دو شهروند دیگر در سنندج که پیشتر از بابت پرونده‌های جداگانه بازداشت شده بودند، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شدند. همزمان حکم حبس سحر کاظمی در دادگاه انقلاب سنندج از پنج سال به بیست ماه زندان کاهش یافت. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، امروز یکشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۸، “سمکو جعفری” ۲۸ ساله از اهالی ارومیه با تودیع وثیقه‌ی ۱۲۰ میلیون تومانی به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات آزاد شد.(هرانا، 16 فروردین 1397)

شعبه یک دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی، اولدوز قاسمی بالدرلو، فعال ترک (آذربایجانی) را به پرداخت ۵۰ میلیون ریال جزای نقدی بدل از حبس محکوم کرد. وی در آبان ماه سال گذشته توسط دادگاه بدوی به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اولدوز قاسمی بالدرلو، فعال ترک (آذربایجانی) در مرحله تجدید نظر به پرداخت ۵۰ میلیون ریال جزای نقدی بدل از حبس محکوم شد.(هرانا، 16 فروردین 1398)

«پاتریک کلوگمن» معاون شهردار پاریس در امور روابط بین الملل، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار صدای آمریکا در پاریس گفت: «اصرار نسرین ستوده بر حمایت از آزادی‌ها و حقوق بنیادین زنان برای همه ما الگو است.» او در واکنش به تصمیم شهرداری پایتخت فرانسه برای اعطای شهروندی افتخاری به خانم ستوده، گفت: «شهر پاریس به نشانه حمایت و تقدیر از شجاعت پایدارش، به او شهروندی افتخاری داده و با این اقدام، خواستار آزادی فوری او شده است.»(صدای آمریکا، 16 فروردین 1398)

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که در پرونده ای جدید به تازگی به حبس و شلاق محکوم شده است در ارتباط با احکام صادره علیه خود نامه ای سرگشاده نوشته و به تشریح روند دادرسی پرداخته است. وی در بخشی از این نامه با اشاره به نقض اصول دادرسی در اکثریت پرونده های دادگاه انقلاب گفته است “من از این فرصت استفاده می‌کنم و یادآور می‌شوم این روند چندان گسترده و سیستماتیک است که بسیاری از محکومان نادیده گرفته می‌شوند. جمع کثیری از فعالان سیاسی و مدنی و معتقدان به عقیده و مذهبی دیگر همگی با مخاطرات ناشی از دادرسی ناعادلانه مواجه‌اند. دادرسی‌ای که از حضور وکیل در پرونده جلوگیری به عمل می‌آید و دادگاه برای صدور حکم، دلیل و مدرکی از نهادهای امنیتی مطالبه نمی‌کند و به متهم وقت کافی برای دفاع داده نمی‌شود.”.(هرانا،16 فروردین 1398)

زندان رجایی شهر کرج ، یکی از زندانهای متراکم و پر جمعیت ایران است که اکثرا زندانیان عادی با جرائم اجتماعی در آن محبوس هستند. تعدادی از زندانیان سیاسی بطور خاص پس از تظاهرات‌های بزرگ سال ۱۳۸۸ نیز در این زندان زندانی شدند.رئیس این زندان، در حال حاضر غلامرضا ضیائی نام دارد. ضیایی  جمع زندانیان سیاسی خودرافردی بابیش از ۲۰ سال سابقه کار امنیتی و اطلاعاتی در پرونده خود و رئیس بازداشتگاه کهریزک در سال ۸۸ معرفی کرده است.بند هفت زندان رجایی شهر کرج در حال حاضر محل نگهداری تعدادی از زندانیان سیاسی –عقیدتی اهل سنت بااتهام اتمختلف و همچنین تعدادیاززندانیان تحت عنوان داعش می باشد. زندانیان اهل سنتی که بعد از جریان دوشنبه سیاه در زندان رجایی شهر، به این بند منتقل شدند.(هرانا،16 فروردین 1398)

 

هنگامه شهیدی» روزنامه نگار زندانی، علیرغم صدور حکم دادگاه بدوی کماکان در سلول انفرادی بند ۲۴۱ زندان اوین نگهداری می‌شود. خانم شهیدی از تیر ۹۷ به اتهام توهین به رئیس قوه قضاییه و بر اساس دستور وزارت اطلاعات و با حکم دادسرای فرهنگ و رسانه در بازداشت به سر می‌برد. یک منبع آگاه به کمپین حقوق بشر ایران روز پنجشنبه ۱۵ فروردین گفت: با گذشت ماه‌ها از زمان اتمام بازجویی خانم شهیدی، او همچنان به صورت ایزوله در سلول انفرادی نگهداری می‌شود و از انتقال او به بند عمومی زنان به دلایل نامشخص ممانعت می‌شود و همین امر باعث شده خانم شهیدی شرایط جسمی و روحی بسیار بدی داشته باشد.(صدای آمریکا، 19 فروردین 1398)

الهام رسولی باغی، کنشگر مدنی ساکن تهران جهت اجرای حکم به دادسرای ناحیه ۳۳ اوین تهران احضار شد. خانم رسولی پیستر توسط دادگاه تجدیدنظر تهران به پرداخت ۵ میلیون تومان جریمه نقدی بدل از یک سال حبس محکوم شده بود. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، الهام رسولی باغی طی ابلاغیه‌ای که مورخ ۹ فروردین ماه صادر شده است جهت پرداخت جریمه نقدی به دادسرای ناحیه ۳۳ اوین تهران احضار شد.(هرانا، 19 فروردین 1398)

 

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، الهام رسولی باغی طی ابلاغیه‌ای که مورخ ۹ فروردین ماه صادر شده است جهت پرداخت جریمه نقدی به دادسرای ناحیه ۳۳ اوین تهران احضار شد. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با اینکه قرار منع تعقیب برای دو مورد از اتهامات مطروحه علیه نسیم صادقی، فعال ترک صادر شده است، یک اتهام دیگر همچنان علیه او مطرح است. در آخرین بروزرسانی در سامانه خدمات الکترونیک قضایی از روند کار پرونده بدون توضیح مشخصی، نسبت به اتهامات خانم نسیم صادقی مبنی بر انتشار اکاذیب از طریق رایانه و عضویت در جمعیت های معارض کشور طی شماره ۹۷۰۹۹۷۴۱۲۶۹۰۱۲۹۱ قرار منع تعقیب درج شده است.(هرانا،19 فروردین 1398)

 

زن جوانی در مازندران که مظنون به قتل همسر و فرزندش است، پس از آنکه ۵۰ نفر از بستگان مقتولان در دادگاه حاضر شدند و طی مراسم قسامه وی را عامل قتل معرفی کردند، به دو بار اعدام محکوم شد. وکیل مدافع این زن با اعلام اینکه قبل از سال جدید حکم این پرونده صادر شده است، گفت “ما درخواست فرجام خواهی کردیم و ایرادات شکلی و ماهوی را عنوان کردیم و منتظریم تا پرونده در دیوان عالی کشور رسیدگی شود”. قسامه یکی از ضعیف‌ترین راه‌های اثبات قتل و جراحات و صدمات بر اعضاء بدن است که با وجود لوث (عبارت از ظن قاضی به راستگویی مدعی است) قابل اجرا است.(هرانا، 24 فروردین 1398)

مسئولان زندان اوین روز یک‌شنبه ۱۸ فروردین‌ماه ۱۳۹۸، از ملاقات آتنا دائمی با خانواده‌اش جلوگیری کردند. گفته شده این محرومیت از ملاقات با دستور رییس زندان آقای چهارمحالی بوده و پیگیری‌های نزدیکان خانم دائمی برای اطلاع از دلیل آن تا کنون نتیجه‌ای در پی نداشته‌است.(کمپین دفاع اززندانیان سیاسی ومدنی،24 فروردین 1398)

گلرخ ابراهیمی ایرایی، کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین دقایقی پیش از زندان آزاد شد. علیرغم پایان یافتن دوره محکومیت با توجه به اینکه پرونده دیگری علیه این فعال مدنی در دوره زندان مفتوح شده است این آزاد همراه با تودیع قرار صورت گرفته است.به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز دوشنبه ۱۹ فروردین‌ماه ۹۸، گلرخ ابراهیمی ایرانی، کنشگر مدنی محبوس در بند زنان زندان اوین با پایان دوران محکومیت آزاد شد.(هرانا،24 فروردین 1398)

زلیخا سادات نژاد، شهروند اهل مهاباد که چندی پیش توسط نیروهای امنیتی این شهرستان بازداشت و سپس به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شده بود، با پایان مراحل بازجویی به صورت موقت آزاد شد.به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، زلیخا سادات‌نژاد، شهروند بازداشت شده اهل مهاباد پس از پایان مراحل بازجویی به صورت موقت از بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات ارومیه آزاد شد.این شهروند مهابادی روز جمعه ۹ فروردین ۱۳۹۸ پس از احضار به اداره‌ی اطلاعات مهاباد، بازداشت و سپس به ارومیه منتقل شده بود.(هرانا،24 فروردین 1398(

 

یاسمن آریانی، فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق روز جاری و در منزل شخصی توسط مامورین نیروی انتظامی بازداشت شده است. مامورین با به همراه داشتن حکم جلب و حکم ورود به منزل در زمان بازداشت، منزل پدری وی را نیز مورد تفتیش قرار داده‌ و تعدادی از لوازم شخصی از جمله تلفن همراه او را ضبط کردند. خانم آریانی پیشتر در مردادماه سال گذشته بازداشت و در بهمن ماه همان سال همزمان با موج آزادی زودهنگام زندانیان از زندان اوین آزاد شده بود.)هرانا، 24 فروردین 1398(

 

در پی بازداشت روز گذشته یاسمن آریانی، روز جاری منیره عربشاهی، مادر این فعال مدنی نیز پس از مراجعه به بازداشتگاه وزرا جهت پیگیری وضعیت فرزندش بازداشت شد. ماموران نیروی انتظامی در مراجعه روز گذشته به منزل این خانواده، حکم جلب خانم عربشاهی را نیز به همراه داشتند و به دلیل عدم حضور وی موفق به بازداشت او نشده بودند. این دو شهروند دقایقی پیش به دادسرای مقدسی منتقل شدند.(هرانا، 24 فروردین 1398)

 

راحله راحمی‌ پور، توسط دادگاه تجدید نظر استان تهران به پرداخت ۸۰ میلیون ریال جزای نقدی بدل از حبس محکوم شد. این فعال حقوق بشر در مرحله بدوی به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. زمینه طرح اتهامات و تشکیل این پرونده حول شکایت وی به سازمان ملل در ارتباط با سرنوشت برادر و برادرزاده‌اش عنوان شده بود.(هرانا،24 فروردین 1398)

 

پیام درفشان وکیل مدافع ویدا موحد، از معترضان به حجاب اجباری و معروف به دختر خیابان انقلاب از محکومیت موکلش توسط شعبه ۱۰۹۱ دادگاه کیفری دو استان تهران به اتهام “تشویق مردم به فساد و فحشا از طریق کشف حجاب” به یک سال حبس تعزیری خبر داد. وی با بیان اینکه موکلش علاوه بر آزادی مشروط، مشمول دو عفو اخیر نیز می‌شود، گفت “با وجود پیگیری‌ها در زندان و اینکه موکل چندین مرتبه درخواست آزادی مشروط و عفو برای قاضی اجرای احکام ارسال کرده اما هیچ درخواستی از زندان شهر ری برای اجرای احکام ارسال نشده است”.(هرانا،27 فروردین 1398)

یاسمن آریانی، فعال مدنی که روز چهارشنبه توسط مامورین نیروی انتظامی بازداشت و به بازداشتگاه وزرا منتقل شده بود، پس از صدور قرار بازداشت کماکان در این بازداشتگاه نگهداری می‌شود. همچنین برای منیره عربشاهی، مادر این فعال مدنی نیز که روز پنجشنبه بازداشت و پس از انتقال به دادسرای مقدسی به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود قرار وثیقه صادر شده است. با این حال وی کماکان در این زندان به سر می‌برد.به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یاسمن آریانی، فعال مدنی با صدور قرار بازداشت دو ماهه در بازداشتگاه وزرا نگهداری می‌شود.(هرانا، 27 فروردین 1398)

فاطمه بهمنی و محمد کرد، زوج معلم اهل شهرستان شازند به حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شدند. بر اساس احکام صادره از دو دادگاه، این دو معلم مجموعا به دو سال حبس تعلیقی به مدت سه سال و پرداخت ۸ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شدند. این زوج معلم در آبان ماه سال گذشته در جریان تحصن سراسری معلمان توسط نیروهای امنیتی در اراک بازداشت و پس از یک هفته با تودیع قرار تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بودند.به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فاطمه بهمنی و محمد کرد، زوج معلم و فعال صنفی معلمان بر اساس احکام صادره توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شازند و شعبه اول دادگاه عمومی بخش زالیان شازند هر کدام مجموعا به یک سال حبس تعلیقی و پرداخت ۴ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده‌اند.)هرانا، 27 فروردین 1398)

تغییر قانون و تقلیل حکم اعدام مرد زندانی به حبس ابد باعث برگشت او به زندگی نشد. این مرد که مدعی است “از بی مهری های همسرش خسته شده بود”، همسرش را به ملاقات شرعی در زندان فرا می خواهند و در سایه غفلت مسئولین نظارتی زندان بوسیله شیء برنده او را به قتل می رساند. بی نظارتی در زندان تا جایی نمود داشته است که خود متهم نیز پس از قتل بوسیله حلق آویز کردن اقدام به خودکشی ناموفق کرد.به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از روزنامه ایران، ساعت  یک ظهر چهارشنبه ۲۱ فروردین مأموران زندان قزل حصار در تماس با بازپرس کشیک قتل پایتخت از قتل زن جوانی به دست شوهر زندانی‌اش خبر دادند.(هرانا، 27 فروردین 1398)

وکیل مدافع سپیده قلیان از تایید درخواست دادستان کل برای احاله پرونده موکلش با موافقت دیوان عالی کشور خبر داد. بنابراین پرونده این فعال مدنی در تهران رسیدگی خواهد شد. بازداشت خانم قلیان در حالی ادامه دارد که قرار بازداشت او از اواخر اسفندماه به پایان رسیده است. این فعال مدنی که از تاریخ ۳۰ دی ماه سال گذشته در بازداشت بسر می برد، پس از اتمام تحقیقات مقدماتی، اواسط اسفندماه ۹۷ به زندان سپیدار اهواز منتقل شده است.به گزارش خبرگزاری هرانا، جمال حیدری منش، وکیل مدافع سپیده قلیان به خبرنگار انصاف نیوز گفت: خانم قلیان در مرحله دوم دستگیری، از پایان دی ماه ۹۷ در بازداشت به سر می‌برد و قرار بازداشت موقت ایشان در پایان اسفندماه به پایان رسیده است.او افزود: دیوان عالی کشور با تقاضای دادستان کل برای احاله پرونده به تهران موافقت کرده است و بنابراین پرونده در تهران رسیدگی خواهد شد.(هرانا، 27 فروردین 1398)

وکیل مدافع نرگس محمدی، نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر که اینک دوران محکومیت خود را در زندان اوین می‌گذراند، از موافقت مسئولان زندان و ضابطان پرونده موکلش با اعطای مرخصی استعلاجی به او خبر داد و گفت موضوع برای اتخاذ تصمیم نهایی به دادستان تهران ارجاع شده است. بهزادی راد همچنین در خصوص اعطای مرخصی نازنین زاغری، دیگر موکلش گفته است که تاکنون تصمیمی در این باره گرفته نشده و باید منتظر باشیم. این وکیل دادگستری در خصوص برگزاری دادگاه تجدیدنظر نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر نیز گفت که جلسه دادگاه قرار بود در تاریخ ۲۰ فروردین برگزار شود که به خاطر عدم اعزام موکلم از زندان به دادگاه به زمان دیگری موکول شد.(هرانا، 27 فروردین 1398)

روز سه‌شنبه فاطمه (حوریه) ضیایی آزاد، زندانی سیاسی سابق، از بابت پرونده‌ای که در آن به یک سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است، بازداشت و جهت تحمل دوره محکومیت خود به زندان اوین منتقل شد.به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه‌شنبه ۲۰ فروردین‌ماه ۹۸، فاطمه ضیایی آزاد، در محل اجرای احکام دادگاه، بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به بند زنان زندان اوین منتقل شد.(هرانا، 31 فروردین 1398)

فرهنگی و اجتماعی

به گزارش خبرگزاری ایسنا سازمان توسعه و همکاری اقتصادی به بررسی ۱۲۰ کشور جهان بر اساس تبعیض شغلی پرداخته است. این سازمان اعلام کرده محروم شدن زنان از فرصت‌های شغلی برابر، به اقتصاد جهانی شش تریلیون دلار خسارت زده که معادل ۷.۵ درصد از کل تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان است. ( ایسنا, 2 فروردین 1398)

حجت الاسلام محمدتقی رهبر، ۱۷ اسفند، در خطبه های نماز جمعه اصفهان گفته دانشگاه‎ها باید به دختران محجبه نمره بدهند.
امام جمعه اصفهان از مدیران دانشگاه آزاد اصفهان خواست به هزار و ۵۰۰ دانشجوی دختر این دانشگاه که «محجبه» هستند «نمره» بدهند. محمدتقی رهبر تاکید کرده ۱۵۰۰ محجبه در دانشگاه اصفهان وجود دارد و همچنین گفته خواسته دانشجویان چه پسر و چه دختر تشویق شوند.( محبت نیوز , 2 فروردین 1398)

پیکر زهرا نویدپور، دختری که نماینده مجلس ملکان را به تجاوز جنسی متهم کرده بود و در میانه یک روند حقوقی قرار داشت روز یکشنبه ۱۶ دی ماه در منزل مادری خود در شهر ملکان پیدا شد. او که پیش از مرگ طی نامه ای قاضی رسیدگی کننده به شکایتش را از وجود تهدیدات از جانب نماینده بانفوذ مجلس مطلع کرده بود تلاش فرآوانی برای اثبات اینکه مورد تجاوز و سواستفاده جنسی سلمان خدادادی قرار گرفته بود به خرج داد.( هرانا, 4 فروردین 1398)

بانک جهانی می‌گوید که حق و حقوق کار برای زنان ایرانی کمتر از یک‌سوم حقوق مردان است، رقمی که باعث می‌شود ایران تنها از عربستان و سودان وضع بهتری داشته باشد.(رادیو فردا, 15 فروردین 1398)

سال‌هاست که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هیچ ابایی از تاکید بر اولویت نقش خانه‌داری برای زنان ندارد. حامیان و مروجان افکار او نیز از تلاش برای تثبیت این تفکر در جامعه سر باز نمی‌زنند. از حذف مطالعات فمینیستی در رشته مطالعات زنان گرفته تا رواج انواع مجله‌هایی که با عنوان پرداختن به موضوع خانواده، زنان را به سوی خانه‌داری و القای تفکر سنتی هدایت می‌کنند تنها نمونه‌هایی کوچک از این تلاش پردامنه برای محدود نگه‌داشتن زنان در قالب همسر، مادر، خواهر و دختردر خانه است.(رادیو فردا, 15 فروردین 1398)

این روزها بحث طرح ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۳ سال و موضوع کودک همسری در شبکه‌های اجتماعی داغ است اما این موضوع در میان مقامات جمهوری اسلامی کمتر واکنشی را به دنبال داشته است.( رادیو فردا, 15 فروردین 1398)

با فرمان آیت الله خمینی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ قانون لغو حمایت از خانواده و اجباری شدن حجاب اسلامی کلید خورد. زنان کارمند اجازه ورود بدون حجاب به محل کارشان را نداشتند. تعداد زیادی از زنان کارمند سر کار نرفتند و زنانی که کارمند وزارت امور خارجه بودند، بیرون وزارتخانه دست به تظاهرات زدند.(ایران, 15 فروردین 1398)

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که تنها اندکی کمتر از ۲۳ درصد جوانان ایرانی معتقدند ازدواج دختران در سن کم اشکالی ندارد. با قوانین متاثر از احکام اسلام، تلاش برای بالا بردن سن مجاز ازدواج دختران در ایران ساده نیست.(دویچه وله،15 فروردین 1398)

در کمتر از دو ماه، ۱۲ شهروند در شهرستان‌های ثلاثباباجانی،سقز،جوانرود،مریوان،سرپلذهاب،پیرانشهر،مهابادوسنندج شامل ۸ زن و ۴ مرد اقدام به خودکشی بعضا از طریق خودسوزی کرده و جان خود را از دست داده اند. از این میان جنین یک زن جوان هم که خودکشی کرده بود سقط شدەاست. دراین مدت همچنین دو دختر نوجوان توسط پدران خود و یک زن جوان توسط شوهر خود در شهرهای کرمانشاه، بوکان و دیواندره به قتل رسیدند. در اواخر بهمن ماه سال گذشته نیز یک زن در پارک کودک سنندج توسط شوهرش در مقابل دیدگان مردم با انگیزه ناموسی بەقتلرسید. درقوانینایرانمواردیدرنظر گرفته شده که افرادی مرتکب قتل‌های ناموسی می‌شوند را از مجازات‌های سنگین معاف می‌کند.(هرانا، 16 فروردین 1398)

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان بهزیستی کشور معتقد است در ایران الگوی همسرگزینی و عدم حمایت بستگان درحال تغییر است و نتایج تحلیل سازمان بهزیستی از پرونده های طلاق نشان می دهد بسیاری از ملاک‌های آشنایی زوجین تغییر کرده و نقش شبکه‌های اجتماعی، ماهواره‌ای را در این میان نباید نادیده گرفت. ولی الله نصر در گفتگو با خبرگزاری ایسنا همچنین یادآور شده است که: «در حال حاضر زنان تحصیل کرده کمتر پذیرای نقش خانه‌داری به عنوان وظیفه اصلی خود هستند و همین مسئله می‌تواند یک مطالبه اجتماعی و همچنین مشکلاتی را به دنبال داشته باشد.»(یورونیوزفارسی، 16 فروردین 1398)

ممنوعیت کودک همسری طرحی که بسیاری همچنان به تصویب آن امیدوارند در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به عنوان کمیسیون تخصصی رسیدگی کننده تصویب نشد چراکه معتقدند در قوانین فعلی ازدواج کمتر از 13 سال ممنوع شده است مگر آنکه به لحاظ صلاح و صرفه زوجه و با تشخیص و حکم دادگاه باشد.(ایرنا، 16 فروردین 1398)

شهرستان ساحلی و سیل زده گُمیشان همچنان در معرض تهدید نفوذ آب قرار دارد و به علت تداوم سیل و آبگرفتگی کودکان کمتر از 6 سال، مادران باردار و شیرده، سالمندان، معلولان، بیماران، خانواده های پر جمعیت، افراد تنها یا بی سرپرست بیشتر از سایر افراد در معرض خطر قرار دارند.(ایرنا، 16 فروردین 1397)

سهیلا گلستانی، خواننده و عضو پیوسته کانون خوانندگان سنتی ایران، با انتشار تصویری از یک ابلاغیه در فضای مجازی، از احضار خود به دادگاه به اتهام “ارتکاب به فعل حرام در ملا عام” به دلیل آواز خواندن خبر داد. یه گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۱۱ فروردین ماه ۱۳۹۸، سهیلا گلستانی، خواننده زن ایرانی با انتشار ابلاغیه‌ای در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، از احضار خود توسط بازپرسی شعبه ۱۶ دادگاه عمومی و انقلاب اصفهان به اتهام “ارتکاب به فعل حرام در ملا عام” به دلیل آواز خواندن خبر داد.(هرانا،16 فروردین 1398)

اولدوز قاسمی، جواد احمدی یئکانلی و امیر ستاری، سه فعال ترک (آذربایجانی) طی ابلاغیه الکترونیکی به شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو شهرستان نقده احضار شدند. در این ابلاغیه از این شهروندان خواسته شده ظهر روز یکشنبه در این دادگاه حاضر شوند. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سه فعال ترک آذربایجانی به نام‌های اولدوز قاسمی، جواد احمدی یئکانلی و امیر ستاری به دادگاه کیفری دو نقده در استان آذربایجان غربی احضار شدند. در این احضاریه که به صورت الکترونیکی به این سه شهروند ابلاغ شده است، باید راس ساعت ۱۳ روز یکشنبه ۱۸ فروردین ماه ۹۸ در خصوص رسیدگی به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق شرکت و دعوت از دیگران در تجمع غیرقانونی” در شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو نقده حاضر شوند.(هرانا،16 فروردین 1398)

روز جاری سخنگوی آتش نشانی قم از اقدام به خودکشی یک دختر نوجوان از بالای پل عابر یکی از خیابان های این شهرستان و منصرف کردن وی از انجام آن توسط نیروهای امداد خبر داد. در خبری دیگر عصر روز شنبه ٣ فروردین یک دختر نوجوان در تهران از طبقه پنجم خانه‌شان به پایین پرید و به زندگی خود پایان داد. سهمنوجوانانایرانیازخودکشی‌هایسالانهاز سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.(هرانا، 19 فروردین 1398)

طی چند روز گذشته، دو زن و یک مرد در شهرستان های ارومیه و نقده با شیوه های گوناگون مانند خودسوزی، خوردن قرص و خوردن مواد شوینده، دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داده اند. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، شهرهای غرب کشور که عمدتا کردنشین هستند، طبق آمار و گزارش های متعدد در چند سال اخیر، شاهد خودکشی، خودسوزی یا قتل های ناموسی متعددی بوده اند، در آخرین گزارش ۳ تن به همین دلایل جان خود را از دست دادند. گزارشات اجمالی از سیر این وقایع در ادامه می آید♦ یک زن از اهالی روستای گنگچین ارومیەبهنام“نوشین معنوی”کهاخیرااقدام بەخودسوزی کردەبود،به علت بالابودن میزان سوختگی جان خودراازدست دادە است.(هرانا، 19 فروردین 1398)

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در خیابان‌های شهر درباره حجاب، پوشش یا آرایش خود از سایر شهروندان که ممکن است حجاب، پوشش یا ‌آرایشی متفاوت با شما داشته باشند، تذکر گرفته باشید. آنچه حق چنین رفتاری را برای شهروندِ تذکردهنده تأمین می‌کند باور به یک اصل دینی است: امر به معروف و نهی از منکر؛ هم در قرآن آمده و هم در احادیثِ بسیار بر آن تأکید شده. اما این رفتار تا چه حد با حقوق بشر و حقوق شهروندیِ تک تک اعضای یک جامعه در تناسب است؟در جهانی که حقیقت‌های مختلف وجود دارد چطور می‌توان همه را به یک «معروف» دعوت و از یک «منکر» منع کرد؟ و اگر سخن از حقوق اکثریت یک جامعه است؛ باید پرسید امر به معروف و نهی از منکر چه جایی برای تأمین حقوق گروه‌های کوچک‌تر و اقلیت می‌گذارد؟در این برنامه از تابو عبدالعلی بازرگان، پژوهشگر قرآنی و مهدی جلالی تهرانی که او هم پژوهشگر ادیان است بر سر همین موضوع بحث می‌کنند.(رادیوفردا، 19 فروردین 1398)

نیره توکلی گفت : در رابطه با تبهکاری زنان و آسیب های اجتماعی که مربوط به زنان است تحقیقات زیادی انجام شده است؛ بسیاری از افرادی که با پدیده روسپی گری، فقر و اعتیاد روبرو بوده اند از خانواده هایی هستند که در کودکی مجبور به ازدواج شده اند یا چنین تفکری در بین آنها وجود داشته است که باید زود ازدواج کنند.در رابطه با تبهکاری زنان و آسیب‌های اجتماعی که مربوط به زنان است تحقیقات زیادی انجام شده است؛ بسیاری از افرادی که با پدیده روسپی‌گری، فقر و اعتیاد روبرو بوده‌اند از خانواده‌هایی هستند که در کودکی مجبور به ازدواج شده‌اند یا چنین تفکری در بین آنها وجود داشته است که باید زود ازدواج کنند.در ماده 1041 قانون مدنی مصوب 1313 سن قانونی ازدواج برای دختران 15 سال تمام و برای پسران، 18 سال تمام مقرر و تعیین شده بود. اما در ماده 23 قانون حمایت خانواده مصوب 1353 مفاد ماده 1041 به شرح زیر تغییر نموده است: «ازدواج زن قبل از رسیدن به سن 18 سال تمام و مرد قبل از رسیدن  به 20 سال تمام ممنوع است. مع‌ذلک در مواردی که مصالح اقتضا کند استثنائاً در مورد زنی که سن او از 15 سال تمام کمتر نباشد و برای زندگی زناشوئی استعداد جسمی و روانی داشته باشد و به پیشنهـاد دادستان و تصویب دادگاه شهرستان ممکن است معافیت از شرط سن اعطاء شود. زن یا مردی که بر خلاف مقررات این ماده با کسی که هنوز به سن قانونی برای ازدواج نرسیده مزاوجت کند حسب مورد به مجازات‌های مقرر در ماده 3 قانون ازدواج مصوب سال 1316 محکوم خواهد شد.(برنا،24 فروردین 1398)

اغلب قضات زن در دادگاه های خانواده تحت عنوان قاضی مشاور و در دادسرا‌ها تحت عنوان دادیار فعالیت می کنند. در حقیقت در معنای واقعی کلمه،  قاضی زن بدین معنا که خانمی رئیس دادگاه بوده و در منصب قضا قرار گیرد در ایران وجود ندارد. در ایران بالاترین حد قضاوت برای زنان را قاضی مشاور یا دادیار می شناسیم.با تصویب قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۵۳ و در زمان حاکمیت این قانون قاضی زن در دادگاه حضور داشت ولی این نقش مشورتی بوده و الزامی نبود. در تبصره ۵ ماده واحده اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب ۱۳۷۰، استفاده از مشاور زن در امر خانواده پیش بینی شده بود و پس از آن نیز در تبصره ۳ قانون اختصاص تعدادی از دادگاه های موجود به اصل ۲۱ قانون اساسی (دادگاه خانواده) مصوب ۱۳۷۶ و سپس در بند ب ماده ۱۴ اصلاحی قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب مصوب ۱۳۸۱، به این موضوع اشاره شده بود؛ ولی حضور قاضی مشاور زن الزامی نبود. با تصویب ماده ۲ قانون حمایت خانواده جدید (مصوب اسفند ۱۳۹۱) دادگاه های خانواده با حضور قاضی مشاور زن رسمیت می یابد. در ماده صدرالذکر مقررگردیده: «دادگاه خانواده با حضور رئیس یا دادرس علی البدل و قاضی مشاور زن تشکیل می گردد. بنابراین قاضی مشاور زن که در همه جلسات دادگاه باید حضور داشته باشد، نظر مشورتی خود را به صورت کتبی باید ظرف سه روز از ختم دادرسی در پرونده درج نموده و رئیس دادگاه اگر با قاضی مشاور زن هم نظر بود طبق آن رای صادر می نماید و در غیر این صورت باید در رای صادره نظر مشورتی قاضی مشاور زن را به طور مستدل رد نماید». البته این ماده دارای تبصره نیز هست: «قوه قضاییه موظف است حداکثر ظرف پنج سال نسبت به تامین قاضی مشاور زن برای کلیه دادگاه های خانواده اقدام کند و در این مدت می تواند از قاضی مشاور مرد که واجد شرایط تصدی دادگاه خانواده باشد، استفاده کند.(ماهنامه خط صلح،24 فروردین 1398)

گل پری زنی ۴۵ ساله است که در ۱۳ سالگی به دلیل مشکلات اقتصادی و نداری خانواده تن به ازدواج با پسرخاله ۳۰ ساله خود داده و بعد از یک سال از او جدا شده است. او می گوید در مدت یک سالی که با همسرش زندگی کرده جز تحقیر و کتک چیزی نصیبش نشده و از ازدواج متنفر شده است. سپس در ۱۶ سالگی یک بار دیگر به خاطر فشارهای خانواده اش ازدواج کرده اما پس از ۲۰ سال به خاطر اعتیاد همسرش از وی جدا شده است. او همچنین در مورد دو خواهر دیگرش می گوید که یکی در ۱۳ سالگی مجبور به ازدواج با یک پیرمرد شد و پس از مدتی از وی جدا شده و دیگری در ۱۶ سالگی مجبور به ازدواج شد که به خاطر بدرفتاری های همسرش سکته مغزی کرد و در حال حاضر یک طرف بدنش لمس و هر دو دستش از کار افتاده است.(هرانا،24 فروردین 1398)

مسعود مردی است که در ۳۴ سالگی با دختری ۱۲ ساله ازدواج کرده است. او دلیل ازدواج خود را حرف شنوی و کم توقع بودن کودکان عنوان می‌کند و می‌گوید همسرم در اوایل ازدواج به جای کارهای خانه بازی می‌کرد، اما من توانستم او را تربیت کنم. مقصود وی از تربیت کتک زدن است که چندین بار به آن اشاره می‌کند. همسر این فرد در ۱۳ سالگی باردار شده و یک سال بعد مادر شده است. می‌گوید “الآن ۳ تا بچه دارم، ۲ تا پسر و یک دختر”.به گزارش خبرگزاری هرانا، روزنامه ایران با مردی که با دختری ۱۲ ساله ازدواج کرده گفتگویی انجام داده است.  آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از کودک همسری ضربات جبران‌ناپذیری را بر زندگی دختران به‌ویژه بارداری‌های زیر ۱۸ سال، مرگ‌ومیر مادران، افسردگی، و بعضاً اقدام به خودکشی در کنار آسیب‌هایی مانند طلاق بازماندن از تحصیل و پایداری چرخه فقر فرهنگی و اقتصادی است. (هرانا،24 فروردین 1398)

لایحه منع خشونت علیه زنان (تامین امنیت زنان در برابر خشونت) پس از از حدود یکسال کماکان در قوه قضائیه معطل مانده است. قوه قضائیه اصلاح کلی یا شاید هم تدوین لایحه‌ای دیگر را مد نظر دارد اما کارشناسان حوزه زنان در دولت معتقدند لایحه کامل است. در این گزارش، نظر چند تن از مسئولان و کارشناسان امور زنان درباره این لایحه آمده است.(هرانا، 27 فروردین 1398)

مردی در تهران که در پی سوء ظن به همسرش او را به قتل رسانده بود، از آنجا که اولیای‌دم اعلام گذشت کرده بودند، در شعبه ۲ دادگاه کیفری استان تهران حاضر شد و در خصوص جنبه عمومی جرم از دادگاه تقاضای بخشش کرد. در قوانین ایران مواردی در نظر گرفته شده که افرادی مرتکب قتل‌های ناموسی می‌شوند را از مجازات‌های سنگین معاف می‌کند.به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از روزنامه شرق، مردی در تهران وقتی فهمید همسر ثروتمندش با جوانی ارتباط برقرار کرده و برای او خودرو خریده ‌است، زن را با ضربه چاقو کشت و از عابران خواست تا پلیس را خبر کنند. این متهم در دادگاه کیفری استان تهران پای میز محاکمه رفت و با توجه به رضایت اولیای‌دم درخواست بخشش کرد.این مرد میان‌سال یک‌سال قبل بعد از اینکه همسرش را مقابل چشمان عابران کشت روی نیمکتی نشست و از آنها خواست تا پلیس را خبر کنند. دقایقی بعد از این ماجرا، وقتی مأموران به محل رسیدند جسد خون‌آلود زن جوان را پیدا کردند و به پزشکی قانونی بردند و مرد را بازداشت کردند.(هرانا، 27 فروردین 1398)

رضا جعفري، رييس اورژانس اجتماعي سازمان بهزيستي كشور گفت: «20 درصد تماس‌ها با اورژانس اجتماعي مربوط به همسرآزاري و خشونت عليه زنان است و از مجموع مراجعات زنان خشونت ديده ۴۸ درصد خشونت‌ها در زنان ۳۰ تا ۳۹ سال رخ داده است. ۲.۳ درصد زنان خشونت ديده ۱۱ تا ۱۸ سال، ۲۶.۴ درصد ۱۹ تا ۲۹ سال، ۴۸ درصد ۳۰-۳۹ سال و ۲۲ درصد نيز بالاي ۴۰ سال سن داشتند. فقط ۱۴ درصد زنان مورد خشونت تحصيلات دانشگاهي داشتند و ۲۵درصد ديپلم و مابقي زير ديپلم بودند و همچنين ۱۰ درصد اين زنان شاغل و ۸۱ درصد آنها خانه‌دار بودند. بيش از ۷۱ درصد زناني كه مورد خشونت خانگي قرار گرفتند مدت زمان زندگي زناشويي آنها بيش از ۵ سال بوده و ۴۹درصد آنها آزار جسمي و فيزيكي، ۲۶ درصد عاطفي، رواني، كلامي (تحقير، توهين، تمسخر و تهديد به خشونت) و ۲۲.۲ درصد آزارهاي اجتماعي و اقتصادي ديده‌اند به طوري كه مانع از رشد فكري، اجتماعي و استقلال زنان شده و محدوديت روابط اجتماعي براي آنها ايجاد شده است (قطع ارتباط با دوستان و خانواده) و در نهايت دو درصد آزار جنسي ديده‌اند.»(مهر،27  فروردین 1398)

فرمانده یگان محیط زیست گفت: با توجه به شایعات به وجود آمده درباره جذب محیط بان زن و شرایط سخت شغل محیط بانی و اینکه شرایط بدی چون دوری از خانه را دارد از طرفی مگر ما شکارچی زن داشته‌ایم که محیط بان زن بخواهیم؟سرهنگ محبت خانی اظهار داشت: با توجه به شایعات به وجود آمده درباره جذب محیط بان زن و شرایط سخت شغل محیط بانی و اینکه شرایط بدی چون دوری از خانه را دارد از طرفی مگر ما شکارچی زن داشته‌ایم که محیط بان زن بخواهیم؟او با بیان پیشنهاد پوشش کارشناسان آموزش در مدارس دخترانه ادامه داد: برخی از رسانه‌ها از صحبت‌های من برداشت نادرست داشته‌اند اما لازم می‌دانم که یک بار دیگر به طور شفاف بگویم که ما فقط در طرح «یک ساعت با محیط بان» در مدارس دخترانه از کارشناسان خانم با لباس محیط بانی به طور نمادین استفاده کنیم.فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست: در پایان با اشاره به جذب ۳۰۰ محیط بان درسال جاری گفت: ما در طول ده سال آینده جذب نیروی محیط بان خواهیم داشت و تا زمانی که تعداد محیط بانان، دو برابر وضع کنونی شود این روند، ادامه دارد.(مهر،27 فروردین 1398)

آزاده دواچی، پژوهشگر دریاره پیامدهای سیل اخیر بر زندگی زنان ایرانی در صفحه ناظران نوشته است.در هفته های گذشته جاری شدن سیل در شهرهای مختلف ایران، خسارتهای زیادی را به خانواده های ایرانی در شهرهای مختلف وارد کرد. عدم مدیریت بحران، بی توجهی به هشدارهای هواشناسی و توسعه ناسالم شهری و روستایی، موجب آسیب دیدگی بخش های زیادی از شهرها و روستاهای ایران شد. شدت فجایع طبیعی که در همه قسمتهای دنیا اتفاق می افتد؛ بسته به نوع ساختار شهری و همینطور مدیریت منابع، متفاوت است. در واقع بالا رفتن شمار قربانیان بستگی زیادی به ساختار و همینطور مدیریت شهر و روستا و توزیع برابر سیاست های اقتصادی دارد.جدا از تاثیری که تمامی افراد اعم از زنان و مردان و کودکان را شامل می شود، اما در این میان شاید بتوان گفت که زنان یکی از آسیب پذیرترین بخش جامعه دراین حوادث هستند. عموما تصویر ارائه شده از زنان، تصویر کلیشه ای قربانی است که موجب می شود که زنان چه در زمان وقوع حادثه و چه بعد از آن نقشی را که می توانند ایفا کنند، به حاشیه می برد.(بی بی سی، 31 فروردین 1398)

ورود ناگهانی سیل به شهرها و روستاها، همچون سایر مردم این مناطق زنان و دختران را نیز در معرض بیماری‌های عفونی قرار داد و کمبود وسایل بهداشتی و پزشکی در این میان؛ ضرورت توجه و امدادرسانی به این قشر آسیب دیده را دوچندان کرده است.به گزارش خبرنگار ایرنا، سیلی که با آغاز فصل بهار راهی مناطقی از کشور شد، با بردن هر آن چه بر سر راه بود خسارات بسیاری برجای گذاشت و زندگی بسیاری از جمله زنان را تحت تاثیر قرار داد؛ زنانی که مشکلاتشان در بحران‌هایی مانند سیل و زلزله و در فرایند امداد رسانی نادیده گرفته می شود.تجربه و آمار و ارقام بجامانده از وقایع طبیعی در تمام نقاط جهان هم حکایت از این امر دارد که زنان و کودکان چندین برابر بیشتر از مردان در معرض خطر مرگ در اثر مخاطرات طبیعی قرار دارند و با وجود آن که آسیب پذیرترین افراد در هنگام وقوع بلایای طبیعی هستند، کمتر مورد توجه قرار می گیرند. به عنوان نمونه در زلزله رودبار ایران، 72 درصد از افراد نیازمند به کمک، زن بودند(ایرنا،31 فروردین 1398)

بهداشت و سلامتی

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران از اسیدپاشی به صورت معاون یک مدرسه دخترانه در تهران خبر داد و گفت که این زن ۳۷ ساله پس از انتقال به بیمارستان سوانح و سوختگی یکی از چشم‌هایش را از دست داده است.( هرانا, 2 فروردین 1398)

معاون مدرسه دخترانه وقتی می‌خواست از خانه‌اش خارج شود از سوی مرد نقاب‌داری مورد اسیدپاشی قرار گرفت. وی پس از انتقال به بیمارستان یکی از چشم‌هایش را از دست داد.( مشرق, 4 فروردین 1398)

 برخی رسانه های ایران از یک اسیدپاشی جدید در ایران گزارش دادند. روز دوشنبه ۲۷ اسفندماه، یک زن ۳۹ساله در شهرستان خرمدره، توسط همسر سابقش مورد اسیدپاشی قرار گرفت و به بیمارستان مطهری زنجان منتقل شد.(صدای امریکا, 4 فروردین 1398)

خانواده

مردی در پاکدشت تهران که دو دختر خود را سالیان طولانی مورد تجاوز جنسی قرار داده بود بازداشت شده است. این مرد دختر خود را از ۸ سالگی با ذکر اینکه شبیه همسرش است مورد تجاوز قرار داده است. دو دختر این مرد که در یکی از کارخانه های پاکدشت زندگی می کنند اکنون پس از ۲۰ سال راز خود را برملا کرده اند. (هرانا, 2 فروردین 1398).

در روزهای پایانی سال گذشته، دو دختر ۱۲ و ۱۴ ساله برای فرار از تنبیه بدنی توسط پدرشان، از طبقه پنجم ساختمان محل سکونت خود به پایین پریدند و به شدت مجروح شدند. حال یکی از دو کودک وخیم گزارش شده است. (هرانا, 6 فروردین 1398)

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، «نازنین شیبانی» بااشاره به افزایش انتصاب مدیران زن درهرمزگان گفت: انتصاب مدیران زن درهرمزگان به۳۰ درصد رسید. وی با اشاره به وجود تفکر مردانه در انتصابات و عدم باور اکثریت به توانایی زنان افزود: همچنان در جامعه ما تفکرمردانه حکمفرماست وعده‌ای بر این باورند که مردان مدیریتی بهتر دارند. مدیرکل اموربانوان و خانواده استانداری هرمزگان تصریح کرد: ساختار عرصه‌های مدیریتی و سیاستگذاری‌ها در کشور ما، یک ساختار مردانه است و تعصبات سنتی در مقابل زنان برای گرفتن پست‌های مدیریتی وجود دارد.(موج، 19 فروردین 1398)